RENOVACE ELEKTROROZVODU V RYCHLÍKOVÝCH VAGÓNECH TT

Stavba a přestavba nákladních a osobních vozů všech velikostí. Návody, praxe, materiály, postupy a další.

Moderátoři: Michal Dalecký, Jarda H.

RENOVACE ELEKTROROZVODU V RYCHLÍKOVÝCH VAGÓNECH TT

Příspěvekod ondrejSitar » čtv 06 zář, 2007 7:40 pm

Mám několik "poděděných" rychlíkových vozů cca 20 let starých, a mají občas problémy s vlastní elektroinstalací - vedení napájení. Jednoduše řečeno při jízdě poblikává.

Co mne napadá za postup - vyměnit vodivá kola za nová.

nebo by jste doporučili jiný postup?
Uživatelský avatar
ondrejSitar
 
Příspěvky: 82
Registrován: úte 04 zář, 2007 2:33 pm

Příspěvekod dan » pát 07 zář, 2007 1:42 pm

určitě vyměň kola poblikávání většinou spůsobují přejezdy výhybek, nejlepší je do vagonu vložit usměrňovač a za něj kondenzátor tato úprava poblikávání spolehlivě odstraní http://www.volny.cz/masinky2003/osvetle ... u_LED.html
dan
 
Příspěvky: 516
Registrován: úte 10 říj, 2006 10:33 pm
Bydliště: Strašín, Říčany

Příspěvekod Tomáš » pát 07 zář, 2007 5:32 pm

já to vyřešil tak že vagony mají vlastní napájení.jakmile používáš klasické napájení z kolejí vagony zhasnou hned jak najedeš do izolovaného úseku..toto řešení je sice náročnejší,ale stojí za zváženou..do budocna bych to chtěl vyřešit nabíjecími články baterií
Uživatelský avatar
Tomáš
 
Příspěvky: 3152
Registrován: pon 02 črc, 2007 8:36 pm
Bydliště: Brno - Bosonohy

Příspěvekod ondrejSitar » sob 08 zář, 2007 6:38 pm

dan píše:určitě vyměň kola poblikávání většinou spůsobují přejezdy výhybek, nejlepší je do vagonu vložit usměrňovač a za něj kondenzátor tato úprava poblikávání spolehlivě odstraní http://www.volny.cz/masinky2003/osvetle ... u_LED.html


Půjdu do toho, mluvil sem o tom s modelářem a říkal že tak viděl i řešené ve stanicích kde nebyla přerušovaná kolej - mašina bez proudu, vagóny pod proudem - kde vagóny svítily ze zálohy z kondenzátorů.

Teď nastává otázka volby kondenzátoru - jak dlouho podrží tu svítivost, má s tím někdo více zkušeností?
Uživatelský avatar
ondrejSitar
 
Příspěvky: 82
Registrován: úte 04 zář, 2007 2:33 pm

Příspěvekod Zdenek Valter » sob 08 zář, 2007 7:21 pm

ondrejSitar píše:
dan píše:určitě vyměň kola poblikávání většinou spůsobují přejezdy výhybek, nejlepší je do vagonu vložit usměrňovač a za něj kondenzátor tato úprava poblikávání spolehlivě odstraní http://www.volny.cz/masinky2003/osvetle ... u_LED.html


Půjdu do toho, mluvil sem o tom s modelářem a říkal že tak viděl i řešené ve stanicích kde nebyla přerušovaná kolej - mašina bez proudu, vagóny pod proudem - kde vagóny svítily ze zálohy z kondenzátorů.

Teď nastává otázka volby kondenzátoru - jak dlouho podrží tu svítivost, má s tím někdo více zkušeností?


Kondenzátory podrží tak max vteřinu. Pokud máš digitál je to jednoduché, v kolejích je střídavé napětí s konstatntní napěťovou amplitudou. U Analogu se to řešilo tak, že se přes kondenzátory pouštělo do celého kolejiště střídavé napětí napětí o frekvenci cca 10 kHz nebo vyšší.
Delší výpadky pokryje jen akumulátor.
Zdenek Valter
 
Příspěvky: 2755
Registrován: pon 09 říj, 2006 2:38 pm
Bydliště: Ústí n.L.

Příspěvekod dan » sob 08 zář, 2007 9:42 pm

Já používám kondíky 16V 1000 uF a před ně na napájení z kolejí usměrňovací můstek 1A a do vagonů dávam led diody 3mm mám to vyskoušeno zatím z 2 kusy diod po odpojení od napájení to vydrží tak cca 2 sekundy než to zhasne pokud necháš ve vagonech žárovky vydrží to kratší dobu neb mají větší spotřebu
dan
 
Příspěvky: 516
Registrován: úte 10 říj, 2006 10:33 pm
Bydliště: Strašín, Říčany

Příspěvekod juroH0 » ned 09 zář, 2007 6:42 am

a co tak kondenzator 16V 10000uF? potom by to malo svietit 20sekund...... :lol:
H0(e), DCC, epocha II-III
7", 1:4
Uživatelský avatar
juroH0
 
Příspěvky: 900
Registrován: stř 11 dub, 2007 12:59 pm
Bydliště: Slovensko

Příspěvekod Myšpulín » pon 10 zář, 2007 7:43 am

V naklepávacích baterkách na svícení (v těch klepacích, ne napodobeninách na baterky) je nějaká malá potvora, která dokáže napájet visokosvítivou ledku kolem půl minuty. Pak jas klesá, ale stále to svítí. Prý je to kondenzátor 1F (?) Ví o tom někdo něco více, co to v tom je a kde by se to nechalo sehnat popř. za kolik?
Myšpulín
 
Příspěvky: 1511
Registrován: stř 24 led, 2007 7:43 pm
Bydliště: Hostinné

Příspěvekod Ondřej » pon 10 zář, 2007 8:28 am

Myšpulín píše:V naklepávacích baterkách na svícení (v těch klepacích, ne napodobeninách na baterky) je nějaká malá potvora, která dokáže napájet visokosvítivou ledku kolem půl minuty. Pak jas klesá, ale stále to svítí. Prý je to kondenzátor 1F (?) Ví o tom někdo něco více, co to v tom je a kde by se to nechalo sehnat popř. za kolik?


Jsou to tzv. BackUp kondenzatory. Maji vysokou kapacitu (klidne i 1F) ale funguji pouze na nizke napeti (typicky 5,5V). Na prekroceni tohoto napeti jsou velmi citlive a znici je i mzikove prepeti. Taky maji dost velky seriovy odpor, takze jsou vhodne spise na ty LEDky, nez zarovky. Daji se koupit treba tady:
http://www.gme.cz/index.php?action=vypi ... 33&lk=&sk=
(kapacita 1F je E1000)
Uživatelský avatar
Ondřej
 
Příspěvky: 243
Registrován: čtv 22 úno, 2007 12:48 pm
Bydliště: Roztoky - PZ

Příspěvekod ondrejSitar » pon 10 zář, 2007 12:49 pm

Ondřej píše:Jsou to tzv. BackUp kondenzatory. Maji vysokou kapacitu (klidne i 1F) ale funguji pouze na nizke napeti (typicky 5,5V). Na prekroceni tohoto napeti jsou velmi citlive a znici je i mzikove prepeti. Taky maji dost velky seriovy odpor, takze jsou vhodne spise na ty LEDky, nez zarovky. Daji se koupit treba tady:
http://www.gme.cz/index.php?action=vypi ... 33&lk=&sk=
(kapacita 1F je E1000)

Osobně jsem nakonec rozhodl k jinému řešení. Někteří to budou považovat za modelářskou vraždu, ale příjde mi nej kapacitněji přípustná.

Spojím soupravu 3 rychlíkových vagónů, do každého 2 LEDky, elektronicky propojím drátky jeden vagón s druhým a druhý se třetím. Do jednoho zabuduji 2 tužkové nebo mikrotužkové nabíjecí baterky. na tomto vagónu na místě kde to není vidět umístím třípinový jack.

1 PIN - přívod k plusové polaritě baterie
2 PIN - přívod k mínusové polaritě baterie a do obvodu mínusové strany
3 PIN - přívod k plusové polaritě strany

Funkce:
1. Při nezapojení žádného PINu není obvod uzavřen a LEDky nesvítí
2. Spojení jackem 2 PINu a 3 PINu se obvod uzavře a LEDky svítí
3. Pro dobíjení připojím upravený konektor běžné nabíječky na tužkové baterie na PIN 1 (+) a PIN 2 (-) a baterie se dobíjí.

Běžné nabjecí baterie dodají ledkám dostatečně dlouhou nepřerušovanou kapacitu energie na ježdění 10-20 hodin.


:roll:
Uživatelský avatar
ondrejSitar
 
Příspěvky: 82
Registrován: úte 04 zář, 2007 2:33 pm

Příspěvekod Myšpulín » úte 11 zář, 2007 6:59 am

Ondřeji, díky za info.
Myšpulín
 
Příspěvky: 1511
Registrován: stř 24 led, 2007 7:43 pm
Bydliště: Hostinné

Příspěvekod Ondřej » úte 11 zář, 2007 9:17 am

ondrejSitar píše:Spojím soupravu 3 rychlíkových vagónů, do každého 2 LEDky, elektronicky propojím drátky jeden vagón s druhým a druhý se třetím. Do jednoho zabuduji 2 tužkové nebo mikrotužkové nabíjecí baterky. na tomto vagónu na místě kde to není vidět umístím třípinový jack.

1 PIN - přívod k plusové polaritě baterie
2 PIN - přívod k mínusové polaritě baterie a do obvodu mínusové strany
3 PIN - přívod k plusové polaritě strany

Funkce:
1. Při nezapojení žádného PINu není obvod uzavřen a LEDky nesvítí
2. Spojení jackem 2 PINu a 3 PINu se obvod uzavře a LEDky svítí
3. Pro dobíjení připojím upravený konektor běžné nabíječky na tužkové baterie na PIN 1 (+) a PIN 2 (-) a baterie se dobíjí.

Běžné nabjecí baterie dodají ledkám dostatečně dlouhou nepřerušovanou kapacitu energie na ježdění 10-20 hodin.


:roll:


To asi nebude fungovat. Bile LEDky maji prahove napeti od 3.5V. Ty mas bud 2x1.5V a nebo 2x1.2V (NiCd). To Ledku nerozsviti. Budes potrebovat taky nejaky predradny odpor(ubytek napeti), takze musis pouzit 3x1.5V a nebo 4x1.2V. A nebo jine nez bile, coz asi nebude ono. Pokud mas analog, tak muzes pouzit to napajeni kolejiste ze smiseneho zdroje stejnosmerneho a stridaveho napeti. To funguje dobre ale musi se upravit napajeci okruhy svetel. Bohuzel u lokomotivy potom sviti vsechna svetla.
Uživatelský avatar
Ondřej
 
Příspěvky: 243
Registrován: čtv 22 úno, 2007 12:48 pm
Bydliště: Roztoky - PZ

Příspěvekod mawerick » úte 11 zář, 2007 11:51 am

Bílou LEDku je možné rozsvítit i 1,5 V. Návod je třeba tady http://www.danyk.wz.cz/led.html. A to nabíjení by šlo vyřešit "nabíjející kolejí". Může to být nějaká koncová kolej, které bude předcházet izol. úsek. Za tento úsek pak zajedeš s vozy, mašinu necháš na tom izoláku (nebo s ní odjedeš) a do toho zbytku koleje pak pustíš napětí, kterým budeš dobíjet aku přes kola. Samozřejmě je třeba během ježdění vozů po kolejišti mít vypnutý nebo aspoň oddělený přívod od náprav (kol).
Uživatelský avatar
mawerick
 
Příspěvky: 374
Registrován: čtv 15 bře, 2007 6:21 am
Bydliště: Dom. st. Plzeň

Příspěvekod Ondřej » úte 11 zář, 2007 1:27 pm

mawerick píše:Bílou LEDku je možné rozsvítit i 1,5 V. Návod je třeba tady http://www.danyk.wz.cz/led.html. A to nabíjení by šlo vyřešit "nabíjející kolejí". Může to být nějaká koncová kolej, které bude předcházet izol. úsek. Za tento úsek pak zajedeš s vozy, mašinu necháš na tom izoláku (nebo s ní odjedeš) a do toho zbytku koleje pak pustíš napětí, kterým budeš dobíjet aku přes kola. Samozřejmě je třeba během ježdění vozů po kolejišti mít vypnutý nebo aspoň oddělený přívod od náprav (kol).


Pouziti menice je samozrejme mozne, ale jeho ucinnost je mizerna (pro tento vykon byva mensi nez 50%) a pak to taky prestane postradat to kouzlo jednoduchosti :roll:
Uživatelský avatar
Ondřej
 
Příspěvky: 243
Registrován: čtv 22 úno, 2007 12:48 pm
Bydliště: Roztoky - PZ


Zpět na Stavba osobních a nákladních vozů

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 8 návštevníků