od Ceki » ned 14 zář, 2025 8:42 am
Vozy jako takové jsou v provozu s různými úpravami i dnes. V TŽ se stále používají, v polomrtvé Liberty taky budou nějaké kusy, možná ještě nějaké vozy budou na MUS.
Dříve se vozy v hojném počtu nacházely také u OKD dopravy a nejspíš je používaly také traťovky. Zdemolované vozy jsou vidět třeba na fotografiích z nehody u Malé Morávky.
Podle materiálů, bylo modifikací vozu více. Viditelné rozdíly jsou například v ovládacích mechanismech, ve tvaru válců zdvihu korby, nebo v pokličkách na ložiskových domcích podvozků, ty se později také zaměňovaly za novější typ.
Korba jako taková nejspíš prošla také vývojem. Nýtovaná před úplnou změnou tvaru zůstala stejná, jen se změnila technologie výroby na svařovanou, takže z ní pohledově zmizely jen nýty. Korba svařovaná, kterou máme také skreslenou, je už tvarově jiná, jde vidět že tvar se asi přizpůsobil novým technologiím. Z materiálů, které mám k dispozici nejde úplně jednoznačně říct, že vozy byly primárně určeny pouze pro Sovětský svaz. Vůz, (nýtovaný) který byl letos v lednu oměřen pro potřeby stavebnice se nachází v sousedním Slovensku, bylo potřeba také výrobní dokumentace, kvůli poměrně složitému systému přepákování pro zdvih korby a ověření různých rozměrů.
Co se obtisků týká, mámě něco málo k dispozici z provozu OKR/OKD Dopravy, možná kolega něco z MUS.