Pane kolego, budte hodně opatrný ve svém vyjádření o Polenské lokálce, dostáváte se do "mého" obvodu. Nesmíte věřit všemu co se před 30 lety napsalo a vydalo...
A to že výnos MŽ nařizoval používací sací automatické brzdy, neznamenolo že pro danou lokálku (především dle místních sklonových poměrů, hraniční byl sklon 20 promile) si akc.majitelé lokálky nechaly u MŽ (nebo ŘD ÖNWB) schválit výjimku a stanovily vlastní "Dopravní opatření pro provoz místní dráhy X-Y". Což v případě polenské lokálky bylo přesně použito, akorát do toho trochu "kecal" ZV-ŽO, ale provzovatelem byla ÖNWB, tak té to nevadilo a schválila to.
Takže jednomužka a sací brzda ve vzahu k lokálce Polná:
Změna v přidělení dvou vozů řady 4.00 výtopny Jihlava, čísel 4.001, 002 proběhla před změnou na zimní jízdní řád v říjnu 1924. Parní vůz 4.002 byl až do září roku 1924 provozován pod výtopnou Jihlava. Zajímavostí byla i odlišnost výstroje brzdy parního vozu 4.002 od zbývajících dvou vozů 4.001 a 4.004. Na rozdíl od nich měl výstroj automatické sací brzdy přestavné „Ap Br“ s vývodem hadic - brzdových spojek na obě čela vozu. Tímto při vhodném sestavení vlakové soupravy v Polné (vozy s výstrojí sací brzdy) nebylo potřeba ručního brždění (to bylo vždy když jezdil vůz čísla 4.001) ale bylo možno využít průběžné sací vlakové brzdy. Ostatní dva jihlavské vozy 4.001 a 4.004 tedy měly stále jen parní brzdu pro stroj a tudíž vlaky jimiž byly vedeny musely být bržděny ručně. Právě na polenské lokálce měly oba její osobní vozy BCl výstroj sací brzdy. Právě výstroj sací brzdy pro vlak se stala vozu 4.002 ze stavu výtopny Jihlava přímo osudovým zařízením.
Od roku 1922 prováděly ČSD celostátně tlak na zlevnění provozu na místních drahách vydáváním mnoha úsporných opatření, z nichž nejzajímavější bylo zavádění jednomužné obsluhy lokomotiv jen strojvedoucím. Z tohoto důvodu byly upravovány pro jednomužnou obsluhu a provoz parní lokomotivy řady 162, 97, 197, 462 a jiné. Ve výtopně Jihlavě byl v provozu parní vůz 4.002 s výstrojí sací brzdy pro vlak a třetí parní vůz 4.004 byl dne 17.července 1924 evidován v ŘSD Hradec Králové. Právě o vůz 4.002 s vlakovou sací brzdou projevilo koncem července 1924 zájem Ředitelství drah Brno s určením na místní dráhu Nemotice - Koryčany, pro zlevnění zdejšího provozu jednomužnou obsluhou místo zdejší lokomotivy 462.01. To bylo i z důvodu přechodu na zimní jízdní řád, neboť zdejší lokomotiva 462.01 neměla potřebnou armaturu pro vytápění vlakových souprav párou. Pokud by byl parní vůz 4.002 předán z výtopny Jihlava, zůstal by v provozním stavu strojové stanice Polná jediný vůz 4.001, což nebylo vhodné z provozního hlediska. Takto (asi) zařídilo ŘSD Brno aby v září 1924 byl parní vůz 4.004 z ŘSD Hradec Králové předán do výtopny Jihlava pro nutnou turnusovou potřebu strojové stanice Polná a poté předán parní vůz 4.002 se sací vlakovou brzdou do výtopny Brno, přičemž se mělo všechno stihnout do dne změny na zimní jízdní řád 1924/25.
Takto (asi) koncem září 1924 byl předán - vrácen do výtopny Jihlava parní vůz 4.004 z obvodu ŘSD Hradec Králové (?) a začátkem října 1924 byl předán parní vůz 4.002 z výtopny Jihlava do výtopny Brno, služebna Koryčany. Zde byl do konce roku 1924 provozován na ještě soukromé místní dráze Nemotice - Koryčany, na které státní dráhy udržovaly provoz na účet majitele. Důvod proč byl předán právě vůz 4.002 byl v tom, že pro jednomužnou obsluhu a úsporu provozního personálu byla požadována obsluha průběžné brzdy, což právě uvedený vůz měl výstroj automatické sací brzdy přestavné pro soupravu. Od změny jízdního řádu v říjnu 1924 byly do strojové stanice Polná město dirigovány výtopnou Jihlava dva vozy 4.001 a 4.004, které jako jediné zůstaly ve stavu výtopny Jihlava až do listopadu 1939.
Přidávám foto tovární Ringhoffer z nabídky čtyřokenních vozů pro novou lokálku do Polné.
A foto čela vozu Ci 60011 Mšenské lokálky a vozu BCi 61001 Polenské lokálky, v listopadu 1904 v Polné.