ŽOS Kladno - stavba osobních vozů

Stavba a přestavba nákladních a osobních vozů všech velikostí. Návody, praxe, materiály, postupy a další.

Moderátoři: Michal Dalecký, Jarda H.

Re: ŽOS Kladno - stavba osobních vozů

Příspěvekod Tempotaxi » čtv 08 říj, 2020 10:35 am

Uvádí se barvy RAL 6020, 6005 a 6029.
Na barvu RAL 6020 souhlasí barva Revell 363 SM.
Obrázek
Uživatelský avatar
Tempotaxi
 
Příspěvky: 4308
Registrován: úte 24 zář, 2013 8:35 pm
Bydliště: Kladno

Re: ŽOS Kladno - stavba osobních vozů

Příspěvekod Tempotaxi » čtv 08 říj, 2020 10:43 am

Problém u Rybáků je, že muzejní vraky mají základní zelenou barvu. Ale odstín jde do bíla, žluta, modra a do hněda. To znamená, že chemické složení barev bylo jiné, tím pádem nový vůz musel mít i jinou zelenou barvu.
Uživatelský avatar
Tempotaxi
 
Příspěvky: 4308
Registrován: úte 24 zář, 2013 8:35 pm
Bydliště: Kladno

Re: ŽOS Kladno - stavba osobních vozů

Příspěvekod Mcx » čtv 08 říj, 2020 11:00 am

Já nemyslel modelářské podklady, ale výrobců barev (Lankwitzer...)- ne modelářských, kteří mají porovnání přístrojové a stačí když se podíváte do vzorkovníku RAL a zjistíte že RAL 6020 ne a RAL 6029... no tak to je zcela mimo.
Naposledy upravil Mcx dne čtv 08 říj, 2020 11:08 am, celkově upraveno 1
Uživatelský avatar
Mcx
 
Příspěvky: 2628
Registrován: ned 06 lis, 2011 1:04 pm

Re: ŽOS Kladno - stavba osobních vozů

Příspěvekod Mcx » čtv 08 říj, 2020 11:05 am

Tempotaxi píše:Problém u Rybáků je, že muzejní vraky mají základní zelenou barvu. Ale odstín jde do bíla, žluta, modra a do hněda.

protože záleží na druhu barvy u každé dochází působením UV záření k jiné barevné odchylce, tím se nelze řídit.
Zajímavé je, že v TP k vozům Ds je uveden dostín RAL, je to asi z roku 1948 (tedy ze stejné doby jak výroba Rybáků) a tam je uveden odstín v RAL - a je tam 6002, tedy podobné 6005 ale světlejší.
Uživatelský avatar
Mcx
 
Příspěvky: 2628
Registrován: ned 06 lis, 2011 1:04 pm

Re: ŽOS Kladno - stavba osobních vozů

Příspěvekod Mcx » čtv 08 říj, 2020 11:43 am

Ještě jsem hledal z jakého plechu je střecha - opravdu je to 1,5 mm silný plech, takže přeložení přes sebe a nýtování ke kostře střechy. No a těch 1,5 mm je 0,017 mm v H0, takže žádný lem, žádná" čára" .... prostě nic + malinké nýty.
A takto jsem střechu před 10 lety udělal, je to samozřejmě "negativní nýtování", ale vzhledem k velikosti nýtů...., prostě něco neznatelného tam je a mně to takto na první pohled skutečný vůz připomíná a ne střecha Ex Luto
Rybak_strecha-_2.jpg
Uživatelský avatar
Mcx
 
Příspěvky: 2628
Registrován: ned 06 lis, 2011 1:04 pm

Re: ŽOS Kladno - stavba osobních vozů

Příspěvekod Tempotaxi » čtv 08 říj, 2020 11:48 am

Ne všechno se dá stříkat takzvaně autolakem. Některé barvy právě rozleptávají plast. Takže je potřeba modelářská barva. Kolikrát je potřeba něco dobarvit, poopravit nebo se tam něco dolepí, tak je potřeba mít stejný odstín modelářské barvy. Nebo modelářskou barvou se i stříká.
Stává se, že na hranách, výstupcích a dalších detailech sprejová barva nedrží. Tak je potřeba tento detail opravit. A míchat barvy, jak to dělal pan Zuska už nikdo, neumí.
Jasně mohu si barvu odstříknout a pak štětečkem přenést na model. Ale, u některých barev to jde a u jiné to prostě nejde.
Uživatelský avatar
Tempotaxi
 
Příspěvky: 4308
Registrován: úte 24 zář, 2013 8:35 pm
Bydliště: Kladno

Re: ŽOS Kladno - stavba osobních vozů

Příspěvekod Mcx » čtv 08 říj, 2020 12:01 pm

Tady ještě pro ukázku rozdíl střech Be36 a za ním stojící Rybák, u Be36 klasika lemování plechů...... a u Rybáku.... skoro nic
Be36_2.jpg
Uživatelský avatar
Mcx
 
Příspěvky: 2628
Registrován: ned 06 lis, 2011 1:04 pm

Re: ŽOS Kladno - stavba osobních vozů

Příspěvekod Tempotaxi » čtv 08 říj, 2020 12:10 pm

Takže celá dnešní debata je o tom, že stavebnice je špatná, tak kamaráde koukej ji zahodit do popelnice a kup si jinou. Ale ona žádná jiná není. Tak neděl železniční modelářství, tak tohle mám říci kamarádu. To bytu stavebnici někdo musel vyrobit, ale zase by ji po česku s ku…..
Jenže zde už nikdo nic takového nechce dělat, protože, zase bude vše špatně.
Uživatelský avatar
Tempotaxi
 
Příspěvky: 4308
Registrován: úte 24 zář, 2013 8:35 pm
Bydliště: Kladno

Re: ŽOS Kladno - stavba osobních vozů

Příspěvekod Bw_Ig » čtv 08 říj, 2020 3:10 pm

Něco k tématu z pohledu vozů Dsd:

Zajímavým problém však bylo provedení výroby boční skříně. Totiž bočnicové plechy měly značné zvlnění a propadlé důlky. Tedy stěny nebyly hladké. To bylo reklamováno přímo u výrobce. KPS sice chybu přiznávala ale problémem byla kvalita plechů a jejich montáž na stěny vozů. U dalších vozů bylo zvlnění menší a též se odstranilo tmelením před nástřikem barvy. Druhým problémem u prvních tří vozů byly krátké přechodové sklopné plechy můstků. Ty byly vyměněny ještě u výrobce, jen u vozu 3-6366 byly nové plechy odeslány do dílen Vrútky, neboť vůz již byl předán do provozu.
Stav bočnic nejlépe dokreslí doslovné citování zápisu přejímacího úředníka ŘSD Brno z Královopolské strojírny začátkem července 1947 „…bočnice nově stavěných vozů řady Dsd nejsou ideálně rovné a vykazují menší dolíky a nerovnosti v plochách stěn, což však není na závadu provozu a snad až lesk lakování zmizí, nebude ani uvedené nerovnosti stěn tak nápadné“ .
V červenci 1947 pokračovala výroba dalších 10 vozů, přičemž 3 vozy měly mít již 23. 7. 19847 zkušební jízdu. U dalších 7 vozů bylo vyrovnání bočních plechů bez vyboulenin, ale u vozů 3-6368, 6369, 6370 byly značné vybouleniny bočních plechů. Na to bylo upozorněno i MD aby při přebírání definitivním nebyly problémy úředního rázu. Proto ministerstvo dopravy nařídilo 27. 7. 1947 aby při přebírání nových vozů z výroby KPS byly zaznamenávány všechny závady bočních plechů, nerovnosti, důlky, zvlnění a to zapisováno u každého vozu do protokolu. Tato zvlnění však nebylo důvodem k nepřevzetí vozů do provozu ČSD, neboť zde byla vysoká nutnost jejich provozování.

Ad barva:
Poněkud stranou a dost neznámou zůstává barevné provedení služebních vozů řady Dsd z výroby. To vnější je známé, ale vnitřní nátěr není až tak detailně popsán. Vnitřní stěny a přepážky oddílu byly vyrobeny z dřevo-vláknitých desek a dřevěné obložení sten bylo dřevěné. Provedení barev a odstíny řešil nadřazený závod TATRA Smíchov v rámci koncernu EVIKA. Základní provedení nátěru vozu Dsd bylo v těchto odstínech : vnější stříkaný nátěr zelený RAL 6002, vnitřní stěny služebního oddílu světle hnědý RAL 1011, vnitřní stěny zavazadlového oddílu a střech šedý odstín RAL 7003, vnitřek úborny/záchodu a vnitřní stropy – tvrdý bílý emailový nátěr.
Toto bylo normované provedení, které však v provozu dost dlouho nevydrželo. Především v bílém nátěru záchodu/úborny. Proto na doporučení ministerstva dopravy se přešlo na dvoubarevné provedení vnitřních stěn záchodu. Ale nejednotně. Základem bylo dvoubarevné provedení, kde strop a střední část byly v barvě bílého emailu, a pod-parapetní, spodní část v hráškově zelené barvě, ochranný pás při podlaze tmavozelený. Ale při nedostatku barev zeleného odstínu, povolilo ministerstvo použít na nátěr spodní pod-parapetní části i světle šedý email RAL 7001. Zatímco vnější provedení bylo striktně dodržováno, tak vnitřní nátěr u místnosti záchodu je dost těžko doložitelný.
(ad. NA Praha, fond MD I., karton 597, rok 1947, odd.strojní-dílenské-vozební, spis č.j. 57401-III/3-47 – Vnější a vnitřní nátěry vozů řady Ds a Dsd od TATRA Smíchov).
Bw_Ig
 
Příspěvky: 213
Registrován: pát 01 led, 2016 6:10 pm

Re: ŽOS Kladno - stavba osobních vozů

Příspěvekod Tempotaxi » čtv 08 říj, 2020 3:24 pm

Obrázek
Barevné provedení osobního vlaku v roce 1965.
Uživatelský avatar
Tempotaxi
 
Příspěvky: 4308
Registrován: úte 24 zář, 2013 8:35 pm
Bydliště: Kladno

Re: ŽOS Kladno - stavba osobních vozů

Příspěvekod Tempotaxi » čtv 08 říj, 2020 3:36 pm

Když už jsme u toho barevného provedení.
Ano vyrobený vůz byl natřen barvou RAL 6002 a po dílnách byl natřen čím. Také stejnou barvou nebo úplně jiným odstínem a kolikrát byl takový vůz přestříkán. Flekatých vozů dříve jezdilo dost. Některé vozy mají až 2 až 3 rozdílné odstíny na sobě. Když je předpis, tak se musí dodržovat. :D :lol: :mrgreen: :lol: Jasně honem opravit poškozený vůz, něčím to zapatlat a hurá do provozu. Známe ze zkušenosti. :lol:
Uživatelský avatar
Tempotaxi
 
Příspěvky: 4308
Registrován: úte 24 zář, 2013 8:35 pm
Bydliště: Kladno

Re: ŽOS Kladno - stavba osobních vozů

Příspěvekod jipol57 » čtv 08 říj, 2020 4:10 pm

Bw_Ig píše:... Totiž bočnicové plechy měly značné zvlnění a propadlé důlky. Tedy stěny nebyly hladké. To bylo reklamováno přímo u výrobce. KPS sice chybu přiznávala ale problémem byla kvalita plechů a jejich montáž na stěny vozů...

To zvlnění je zcela běžné u plechových rovných ploch. Když jsem byl kdysi na školení v Parsu na seznámení s Regionovama, tak se tam taky mluvilo o problémech se zvlněním boků u prvních sérií, ale na dalších seriích už to řešili bodovými sváry se zachlazením. Body v rozteči pár cm. Plechy se stáhnou, napnou a narovnají.
Tento postup používají taky autoklempíři. Že by to neznali v KPS?
jipol57
 
Příspěvky: 1216
Registrován: pát 06 dub, 2018 5:18 pm

Re: ŽOS Kladno - stavba osobních vozů

Příspěvekod Mcx » čtv 08 říj, 2020 5:16 pm

Tempotaxi píše:Ano vyrobený vůz byl natřen barvou RAL 6002 a po dílnách byl natřen čím.

Ale přeci nikdo tady neměl připomínku k barvám, kterou jste modely natřel/nastříkal. Pouze jsem měl připomínku, že ČSN 5700 není RAL 6020 a to není, to lze doložit. Navíc jsem konstatoval, že vozy vypadaly barevně různě - neb stárnutí barvy je různé....
Takže s kým bojujete?? Ta fotka vlaku pouze dokazuje jak jsou vozy špinavé - nic víc a nic míň, barva u některých vozů nelze poznat ani, že to je zelená :)
Že je střecha blbě - je, ale pokud to někomu nevadí, tak je to ok, opět není třeba bojovat s tím, že mně se taková střecha nelíbí, protože je úplně jiná než má být.

Tady se nemlátíme po hlavě, že něco se mi líbí nebo nelíbí - to je každého soukromá věc..., ale neměli bychom k tomu přidávat nesprávné závěry - viz. barva, lemy střechy...... či dokonce zaměnit typ vozu, tak potom vznikají řetězce chybných tvrzení. Přitom jsou to věci, které není problém zjistit - z dostupných zdrojů - knih, internetu....

Ad Bw_Ig - stejně je to uvedeno v Technickém popisu k vozům Ds.
Uživatelský avatar
Mcx
 
Příspěvky: 2628
Registrován: ned 06 lis, 2011 1:04 pm

Re: ŽOS Kladno - stavba osobních vozů

Příspěvekod Tempotaxi » čtv 08 říj, 2020 7:07 pm

Tak zaprvé já nedělám žádný nový vůz. Takže mně výrobní barva tak moc nezajímá pokud nestavím nově vyrobený Rybák. A výrobní barvu určitě vůz neměl po celý život. Po dílenské opravě, vždy dostal nějakou zelenou barvu a jistě to nebyla tovární barva. Aby se barva nemusel složitě patinovat, tak je potřeba vzít už jinou barvu, která zesvětlala nebo ztmavla a měla ten žlutý nebo modrý nádech už v sobě. Takový odstín se do nové barvy těžko dělá.
Já dělám vůz, který má už 20 let života. Tak jak taková barva po těchto letech vypadala a to mně zajímá. K jaké barvě nebo odstínu se dá taková barva přirovnat.
Pro mě je směrodatný přehled barevných odstínů modelářských barev, aby si mohl kamarád, zákazník, při poškození lehce opravit modelářskou barvou vůz a nemusel celí vůz přestříkávat.
Oprava se provede, jako ve skutečnosti barevnou záplatou, přelakováním a pak třeba patinovat. Nebo přelakovat přilepený ulomený díl.
Zde jsou barvy, které používán na osobní vozy.
Obrázek
Jinak v citované knížce, je také zmínka o barvě RAL 6020, ale to spadá do roku 1976.
Uživatelský avatar
Tempotaxi
 
Příspěvky: 4308
Registrován: úte 24 zář, 2013 8:35 pm
Bydliště: Kladno

Re: ŽOS Kladno - stavba osobních vozů

Příspěvekod Sandy » čtv 08 říj, 2020 8:13 pm

Nejpozději v okamžiku, kdy nám tady t6791225 předvedl svůj patinovaný vůz Ra od Albert model , jsem dospěl k názoru, že "pinožit" se po přesném odstínu vozidel je naprostá ztráta času. Pokud nestavím vitrínový model vozidla bezprostředně po vyrobení, tak je každý, alespoň přibližný, odstín správný. Pokud udělám (pokud to budu umět) i tu nejdecentnější patinu, vždy to bude obhajitelné....

Jinak přestřelky mezi Milanem (mcx) a Vladimírem (tempotaxi) jsou takovým folklorem tohoto fora. Vladimír má občas "black out" , když nám detailně představí nějaký vůz, aby ve skutečnosti stavěl něco úplně jiného. Milan reaguje na "první našlápnutí" a výsledkem toho jsou informace nebo obrázky, ke kterým bychom se jinak nedostali!
Hoši, díky,jen tak dál..... :roll:
Sandy
 
Příspěvky: 1489
Registrován: čtv 26 říj, 2006 4:42 pm
Bydliště: Černošice

PředchozíDalší

Zpět na Stavba osobních a nákladních vozů

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 4 návštevníků