Vůz řady Ca r.v. 1930 - "Pancéřák"

Stavba a přestavba nákladních a osobních vozů všech velikostí. Návody, praxe, materiály, postupy a další.

Moderátoři: Michal Dalecký, Jarda H.

Re: Vůz řady Ca r.v. 1930 - "Pancéřák"

Příspěvekod Colonel32 » ned 24 dub, 2016 3:56 pm

Přiznám se, že si nejsem jistý co to je, ale jsem přesvědčený, že to je nádoba na mazivo, protože nahoře to má odklápěcí víčko a vnitřkem rámu od toho vede nějaká hadička. Nikdy jsem ale nezkoumal detailně, kam přesně ty hadičky vedou, ale dovolil bych si z umístění vyvozovat, že to bude mazání čepu, protože pohyblivé části na podvozku mají většinou vlastní přístup mazání (především ložiska). Přinejhorším to za měsíc zkusim ověřit přímo na našich pancéřácích.
Colonel32
 
Příspěvky: 874
Registrován: čtv 24 pro, 2009 12:43 pm

Re: Vůz řady Ca r.v. 1930 - "Pancéřák"

Příspěvekod Tobyška » ned 24 dub, 2016 5:17 pm

Colonel32 píše:Přiznám se, že si nejsem jistý co to je, ale jsem přesvědčený, že to je nádoba na mazivo, protože nahoře to má odklápěcí víčko a vnitřkem rámu od toho vede nějaká hadička. Nikdy jsem ale nezkoumal detailně, kam přesně ty hadičky vedou, ale dovolil bych si z umístění vyvozovat, že to bude mazání čepu, protože pohyblivé části na podvozku mají většinou vlastní přístup mazání (především ložiska). Přinejhorším to za měsíc zkusim ověřit přímo na našich pancéřácích.


No, vypadá to dost věrohodně, mohlo by to být mazání kluznic. To mě nenapadlo. Prosím, mohl bys pořídit nějakou fotku, spíš pro ukojení zvědavosti. Mám to sice verzi Ca z roku asi 1910, ale i na pancéřáku to bude podobné. Je fakt, že to bude titěrné a když si tam něco v tomto duchu vymyslím, že to taky splní účel. Dík..
Tobyška
 
Příspěvky: 180
Registrován: pát 06 úno, 2015 11:21 am

Re: Vůz řady Ca r.v. 1930 - "Pancéřák"

Příspěvekod Tempotaxi » ned 24 dub, 2016 6:37 pm

Dále jsem pokračoval v usazení podvozku. Ve stavebnici nic není vyleptáno. Plastové destičky o různých sílách jsem nastříhal a tím pádem se postupně dvounápravový podvozek dostal do potřebné výše od podlahy vozu. Vše se kontrolovalo tak, aby nárazník byl na druhý nárazník ve stejné výšce. Podvozek se pak zajistil šroubkem. Ale hned se objevil problém. Dvounápravový podvozek bohužel se neotáčel, protože v otočení bránily schody. Na každé straně se musel roh jednoho schodu uřezat. Pak se vše vyzkoušelo a pancéřový vůz už jezdí do oblouku 380 mm.
Obrázek
Tak zhruba je vůz hotov.
Ještě zasklít okna, dolepit drobnosti, zlepšit vzhled dvounápravového podvozku a doplnit dynamem.
Další oříšek bude brzdová soustava, kde byla a v kolika množství.
Uživatelský avatar
Tempotaxi
 
Příspěvky: 4308
Registrován: úte 24 zář, 2013 8:35 pm
Bydliště: Kladno

Re: Vůz řady Ca r.v. 1930 - "Pancéřák"

Příspěvekod Colonel32 » ned 24 dub, 2016 6:52 pm

Tempotaxi píše:Další oříšek bude brzdová soustava, kde byla a v kolika množství.


Na to mám výkres, ale formát asi A0. Vydrž.
Colonel32
 
Příspěvky: 874
Registrován: čtv 24 pro, 2009 12:43 pm

Re: Vůz řady Ca r.v. 1930 - "Pancéřák"

Příspěvekod Tempotaxi » ned 24 dub, 2016 7:40 pm

Stačí namalovat ručně.
Podle mně tam bude takhle rozmístěná brzdová soustava.
Ale nejprve se tam bude muset dát náznak spodního roštu příčníků a podélníků.
Obrázek
Prostě zaplnit prostředek vozu. Na krajích vozu u čelníků bude muset být místo pro kinematiku.
Uživatelský avatar
Tempotaxi
 
Příspěvky: 4308
Registrován: úte 24 zář, 2013 8:35 pm
Bydliště: Kladno

Re: Vůz řady Ca r.v. 1930 - "Pancéřák"

Příspěvekod michal_n_cz » ned 24 dub, 2016 11:21 pm

Tempotaxi píše:Základ rámu podvozku lept a boční část podvozku jako odlitek.

třeba tak nějak...
https://picasaweb.google.com/MarTTin64/ ... 9971008226
Uživatelský avatar
michal_n_cz
 
Příspěvky: 853
Registrován: stř 09 led, 2008 9:17 pm
Bydliště: Olomouc

Re: Vůz řady Ca r.v. 1930 - "Pancéřák"

Příspěvekod Tempotaxi » pon 25 dub, 2016 7:53 am

Stavebnice pancéřovaného vozu Ca je prototyp a jeho cena 2 400 Kč.
Za peníze dostanete jen lept, který jsem zatím ve stavbě prezentoval. Pokud se bude stavebnice prodávat, tak je potřeba stavebnici doplnit o další stavební prvky. Ale tím bude stavebnice dražší, ale zase jednodušší na stavbu.
Pokud je stavebnice určena pro počítače nýtů, tak je jen skříň.
Schází konstrukce spodku vozu, aspoň ve střední části vozu (lept nebo nařezaný profil „U“).
Schází brzdová tlaková soustava Westinghouse (odlitek).
Schází kuželový nárazník (soustružené nebo odlitek).
Schází držáky návěstních svítilen (kovový odlitek).
Schází přechodové měchy (mechanika – odlitek, měch – odlitek).
Schází masky podvozků (odlitek).
Schází dynamo (odlitek).
Schází ložiska (soustružená).
Schází obtisky.
Schází dvojkolí (ale každý si stejně tam dá ta svoje kolečka).
Schází kinematika (ale každý si stejně tam dá tu svoji nejlepší kinematiku).
Schází spřáhla (ale každá zase preferuje to svoje spojení vozů).

Dále kdo bude chtít si vůz osvětlit, tak bude potřeba zajistit přenos proudu. Bude potřeba trubička, na které je vyřezán závit pro upevnění podvozku ke spodku vozu. A trubičkou se povedou drátky pro osvětlení. Ale to zase bude potřeba postavit vnitřní zařízení. Alespoň všechny stěny bez sedadel.
Ale to bude větší zásah do vnitřní konstrukce vozu. Stávající vzpěry se budou muset upravit pro tištěný spoj osvětlovací techniky.
Nejlepší bude, když vnitřní zařízení bude celé odlité a pak se vsune do skříně. Stejný způsob používají výrobci železničních vozů.
Uživatelský avatar
Tempotaxi
 
Příspěvky: 4308
Registrován: úte 24 zář, 2013 8:35 pm
Bydliště: Kladno

Re: Vůz řady Ca r.v. 1930 - "Pancéřák"

Příspěvekod Tempotaxi » pon 25 dub, 2016 9:10 am

Když tam budou všechny doporučené díly (odliky atd.), tak stavebnice bude stát až 3 400,- Kč a většina modelářů si řekne, že tolik peněz za vůz nedám. Ale dá, protože, stejně si potřebné díly někde jinde koupí (jako polotovar) nebo vyrobí a popřípadě použije tovární náhradní díl.
Když se ještě přičte další materiál jako lepidlo, cín, tmel, barvy, laky, drát, plast na okna atd…… :lol: :shock: :o :( :roll:
Uživatelský avatar
Tempotaxi
 
Příspěvky: 4308
Registrován: úte 24 zář, 2013 8:35 pm
Bydliště: Kladno

Re: Vůz řady Ca r.v. 1930 - "Pancéřák"

Příspěvekod greenery » pon 25 dub, 2016 10:20 am

Cena stavebnice 2400,- ? Není to překlep? V TT stojí 1250,- a to včetně obtisků, ložisek....
V tom případě můj zájem prudce klesá.
To je cena hotového Vsa od Elkomu, a to je echt model.
greenery
 
Příspěvky: 1058
Registrován: úte 04 pro, 2007 10:12 pm

Re: Vůz řady Ca r.v. 1930 - "Pancéřák"

Příspěvekod Colonel32 » pon 25 dub, 2016 10:24 am

Primární problém jsou nárazníky, protože ty byly pro pancéřáky specifické, to je věc, která se na burze jen tak koupit nedá. Ostatní věci jsou více méně sehnatelné.
Colonel32
 
Příspěvky: 874
Registrován: čtv 24 pro, 2009 12:43 pm

Re: Vůz řady Ca r.v. 1930 - "Pancéřák"

Příspěvekod Colonel32 » pon 25 dub, 2016 10:31 am

greenery píše:Cena stavebnice 2400,- ? Není to překlep? V TT stojí 1250,- a to včetně obtisků, ložisek....
V tom případě můj zájem prudce klesá.
To je cena hotového Vsa od Elkomu, a to je echt model.


Jistě že to není překlep. Je to větší do délky, do šířky i do tloušťky, takže cena dvojnásobná oproti TT verzi je logický důsledek.

Jistě že za stejnou cenu se dá udělat Vsa, když tam je spotřeba materiálu poloviční, možná třetinová.

No a obtisky? Aby vycházely na 50 korun za kus, musí se jich udělat stovka. A s tím jak k tomu přistupujete by se prodalo možná 10,20 kusů, takže by obtisky prodražily stavebnici o další třeba 2 stovky. To je blbost dělat, když základ pro 1. republiku lze koupit u Jirana a obtisky pro druhou republiku se připravují.
Colonel32
 
Příspěvky: 874
Registrován: čtv 24 pro, 2009 12:43 pm

Re: Vůz řady Ca r.v. 1930 - "Pancéřák"

Příspěvekod Colonel32 » pon 25 dub, 2016 10:44 am

Tempotaxi píše:Dále jsem pokračoval v usazení podvozku. Ve stavebnici nic není vyleptáno. Plastové destičky o různých sílách jsem nastříhal a tím pádem se postupně dvounápravový podvozek dostal do potřebné výše od podlahy vozu.


Ve stavebnici jsou díly označené číslem 31, které měly tohle obstarat. Je to i v návodu - návod nepopisuje pouze volitelné varianty pro další verze, tohle je shodné pro všechny.
Colonel32
 
Příspěvky: 874
Registrován: čtv 24 pro, 2009 12:43 pm

Re: Vůz řady Ca r.v. 1930 - "Pancéřák"

Příspěvekod radeksindy » pon 25 dub, 2016 11:55 am

Tobyška: pokusím se přidat pár věcných připomínek Ca Gölsdorf. Předpokládám, že některé detaily jsou naznačeny kvůli ověření vzhledu, ale nebudou tisknuty a doplní ze z jiných dílů (žebříky, konzole atd.). Tyto detaily nejsou moc jemné, většinou hodně zjednodušené nebo přímo neodpovídající realitě (např. konzole nesoucí střešní lávku přes čelo vozu). Další detaily sice součástí 3D tisku budou (uchycení madel), ale to bych nechal na další kolo připomínek. Ani na podvozek jsem se zatím nekoukal.

Bočnice: Na první pohled vůz dělá dojem, že okno je širší než prostor mezi okny. Světlost otvoru je 800mm, což při šířce oddílů cca 1600mm dává přibližně stejnou šířku okna jako "slouplu". Když se vezme v úvahu samotný rám okna, pak okno musí působit nepatrně menším dojmem. Možná je to způsobeno konstrukcí oken (viz níže). Oplechování je ve dveřích stejně zaoblené jako na bočnici, tj. není čtvercové. Na zachovalém voze KHKD (Ca 4-5461) to tak sice tak provedeno je, ale mám pocit, že tam zcela původní oplechování chybí a je to nakresleno jen barvou. Samotné oplechování bočnice je trochu překombinované. Plech, který tvoří poprsnici, je vystouplý a kolem oken už nepokračuje. Na obrázku je na tímto plechem propadlina táhnoucí se i kolem okem. Ozdobné oválné plochy na bočnici jsou zase vystouplé nad základní rovinu bočnice. Ale tady v obou případech asi došlo k záměně s ozdobným linkováním, které na původních vozech bylo, ale později u ČSD zmizelo. Ne hned s první opravou u ČSD, ale spíše postupně.

Okna: Okna mají také podivné tlusté rámy vystouplé ven nad bočnici. Rám kolem okna je tenký a nepatrně vystupující nad bočnici, v H0 to nemůže mít větší rozměr než 0,3mm.

Nadokenní větrače: Po stranách větracích otvorů nejsou taková mezikruží, ale jen hlavy nýtů nebo šroubů. Stříška nad větrači nepřesahuje nad bočnici rovnoměrně, ale je směrem dolů seřízlá, resp. spíše zaoblená. Navíc je okraj ohnutý nahoru, protože to tvořílo žlábek, ale to je jen detail.

Rám: Když už se naznačují nýty, tak by mělo jejich umístění nějak odpovídat realitě. Nad vzpínadlem je šest charakteristických šestic nýtů, ale má jich být 8, protože rám má mezi podvozky osm příčníků. Naopak příčníky, kde je uchycení podovzků mají zcela jiné nýtování. Navíc tam chybí některé velké detaily.
radeksindy
 
Příspěvky: 2530
Registrován: stř 25 dub, 2007 12:50 pm

Re: Vůz řady Ca r.v. 1930 - "Pancéřák"

Příspěvekod michal_n_cz » pon 25 dub, 2016 11:55 am

greenery píše:Cena stavebnice 2400,- ? Není to překlep? V TT stojí 1250,- a to včetně obtisků, ložisek....
V tom případě můj zájem prudce klesá.
To je cena hotového Vsa od Elkomu, a to je echt model.

Ta cenovka odpovídá plus minus ploše leptu, s tím se nedá o moc pohnout. Proto je u takového modelu nezbytné, aby vše pasovalo tak jak má, šla z toho sestavit plnohodnotně alespoň jedna varianta. Tempotaxi tu výše dal seznam věcí co tam vůbec není. U některých případech určitě stačí, pokud se jednoznačně specifikuje co je někde opakovatelně dostupné jinde. U něčeho je žádoucí, aby to prostě DK model zajistil externě někde jinde - všechno co na tom může být se dá někde nechat vyrobit. Jsou to všechno technologie a postupy, které nevyplatí jedinci když chce 1 - 2 modely, ale v okamžiku kdy je to 20, 30, 40 či více ks je to relativně dostupné, opakovatelné, dá se to rozumně nacenit a logisticky vyřešit. I průměrný modelář pak má možnost setavit slušný model.
Uživatelský avatar
michal_n_cz
 
Příspěvky: 853
Registrován: stř 09 led, 2008 9:17 pm
Bydliště: Olomouc

Re: Vůz řady Ca r.v. 1930 - "Pancéřák"

Příspěvekod Tempotaxi » pon 25 dub, 2016 12:09 pm

greenery píše:V tom případě můj zájem prudce klesá.


Problém není v ceně modelu, ale v dokonalosti modelu. Ten model za to stojí dotáhnout stavbu až do konce. Dále je to československý vůz - model, který žádná továrna na železniční modely dělat nebude. Vůz pak krásně zapadne do rychlíku 30-let a popřípadě let poválečných. Pořád lepší než vozy přepsané vozy KkStB a reparační vozy. Ale to záleží na úhlu pohledu.
Pokud bude někdo tento vůz stavět, tak se hodí právě za Hrbouna.
Jenže rychlík měl více vozů a také rozmanitost v typech a vozových třídách. Jak dokládají různé filmy a zvukové týdeníky, kde se mihne rychlíková nebo osobní doprava.
Lokomotiva + Da + Fa + Ca + BCa + Ba + CIWL + ABa + ABCa
Uživatelský avatar
Tempotaxi
 
Příspěvky: 4308
Registrován: úte 24 zář, 2013 8:35 pm
Bydliště: Kladno

PředchozíDalší

Zpět na Stavba osobních a nákladních vozů

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 7 návštevníků