nákladní vozy II. epochy

Stavba a přestavba nákladních a osobních vozů všech velikostí. Návody, praxe, materiály, postupy a další.

Moderátoři: Michal Dalecký, Jarda H.

Re: nákladní vozy II. epochy

Příspěvekod UncleFardy » sob 24 kvě, 2025 9:50 pm

Jo, bude to tak. V komentáři k fotce je napsáno, že je z období, kdy už dráhu provozovaly k.k.St.B. Ten starý uhlák má označení k.k.St.B. a ten větší a modernější vedle něj je pravděpodobně BNB. První písmeno je rozmazané, druhá dvě by mohla být ...NB. Tak zase zapátrám v seznamu, tentokrát ve skupině Ul ex BNB, rozvor předpokladám 2,7 až 3 m. Stavím pár našich klasických uhláků, jsou to provozní modely, připravené k nástřiku ...
FB_IMG_1748124195631.jpg
FB_IMG_1748124195631.jpg (33.95 KiB) Zobrazeno 1019 krát
UncleFardy
 
Příspěvky: 617
Registrován: čtv 24 zář, 2015 4:47 pm

Re: nákladní vozy II. epochy

Příspěvekod radeksindy » ned 25 kvě, 2025 7:30 am

Jednoklapkové vozy BNB s brzdou jsou v intervalu 6-15426 až 499, jedna troska stála a možná ještě stojí v Jaroměři (Ri vč.39455/1889, BNB K 2153 -> kkStB K 380-197 -> ČSD Ul 6-15469)

_DSCF8988.jpg
radeksindy
 
Příspěvky: 2627
Registrován: stř 25 dub, 2007 12:50 pm

Re: nákladní vozy II. epochy

Příspěvekod UncleFardy » ned 25 kvě, 2025 8:38 am

Díky, připadám si jak v cimrmanově hře: Teď jsem tam byl! Tedy asi před 14 dny...Kdybysem to byl býval věděl tak bysem si to nafotil :-)
UncleFardy
 
Příspěvky: 617
Registrován: čtv 24 zář, 2015 4:47 pm

Re: nákladní vozy II. epochy

Příspěvekod Myšpulín » ned 25 kvě, 2025 1:22 pm

Nechci se hádat, ale neuvědomuji si, že bych ji venku viděl.
H0, III až IV, ČSD, nemodelář
Myšpulín
 
Příspěvky: 1526
Registrován: stř 24 led, 2007 7:43 pm
Bydliště: Hostinné

Re: nákladní vozy II. epochy

Příspěvekod radeksindy » ned 25 kvě, 2025 4:31 pm

Jak jsem psal - stál tam, ale jestli stále stojí, to netuším. Pár let jsem tam nebyl, nevím kdo je nebo byl majitelem vozu. Stával mimo koleje na volném placu pod stromy směrem ke staniční budově a pokud dobře pamatuji tak později byl na jedné z kolejí vodorovně k nádraží.
radeksindy
 
Příspěvky: 2627
Registrován: stř 25 dub, 2007 12:50 pm

Re: nákladní vozy II. epochy

Příspěvekod UncleFardy » ned 25 kvě, 2025 6:43 pm

Myslím si, že to tam je pořád. Směrem ke staniční budově, schované, mezi dvěma řadami vozů, na které by se člověk koukl. Musí se mezi ně. Mám pocit že tam někde je i nízkostěnný vůz udělaný ze Ztr a ještě cosi. Nešel jsem k tomu, protože jsem nevěděl, k čemu to přiřadit.
Ještě se vrátím k těm uhlákům BNB - nebržděná verze by mohly být v číselném rozsahu Ul 6-19561 až 599, 6-19600 až 699 a 6-19700 až 705. Ty mají rozměry 5,50 x 2,52 x 1,28 a ložnou váhu 12,5 t, tedy stejné jako u těch s budkou. Pokud to budeme dělat, jakože ano, tak raději začnu nebržděným, protože ten se snadněji ladí. Pokud dojde k chybě, tak se méně dílů musí opravovat a člověk nestaví tak dlouho, než to skončí v koši.
Nejzajímavější uhláky z té doby ale byly ty BWB s vyvýšenou budkou, které ale, jak jsi uvedl dříve, k ČSD nepřešly. Což je škoda. To by byla fakt ozdoba soupravy :-)
UncleFardy
 
Příspěvky: 617
Registrován: čtv 24 zář, 2015 4:47 pm

Re: nákladní vozy II. epochy

Příspěvekod Střelec » stř 28 kvě, 2025 4:24 am

Poslední Svět železnice detailně rozebírá železné uhláky/koksáky StEG, je to i s nějakýma výkresama. A docela dost fotek uhelných vlaků s pestrou směsí uhláků. Na řadě fotek mají (dřevěné) uhláky se šikmými výztuhami na bocích i šikmé výztuhy krajních polí čel, ale patrně se to týká jen vozů s brzdou.
Střelec
 
Příspěvky: 1860
Registrován: pon 29 bře, 2010 8:03 am
Bydliště: Plzeň

Re: nákladní vozy II. epochy

Příspěvekod Střelec » úte 10 čer, 2025 5:12 am

Kdysi se tu probíraly rohové značky. matně si vzpomínám, že k tomu byl i nějaký nákres, co která znamená (brzda, bez brzdy, jen potrubí). Bohužel se mi to nedaří najít, nemohl by sem někdo hodit odkaz, nebo ten nákres? Děkuji předem.
Mám kvantum nákladních vozů ze druhé epochy a tenhle detail mi na nich chybí. Sice na to existují obtisky, ale nové akrylátové fixy od AK interactive se na doplnění na stará kusy hodí mnohem lépe.
Střelec
 
Příspěvky: 1860
Registrován: pon 29 bře, 2010 8:03 am
Bydliště: Plzeň

Re: nákladní vozy II. epochy

Příspěvekod hank » úte 10 čer, 2025 5:36 am

Here you are:

rohove_znacky_1.jpg


rohove_znacky_2.jpg


Zdroj: Hlavatý, Bouda - Svět na kolejích, SNDK Praha 1964 8)
... i my dědci ještě můžeme být všelijak užiteční...
Es ist viel später als du denkst.
hank
 
Příspěvky: 6667
Registrován: stř 24 čer, 2009 4:43 pm

Re: nákladní vozy II. epochy

Příspěvekod Střelec » stř 11 čer, 2025 6:19 am

Díky!
Takže pro lokálkové nákladní vozy jen s ruční brzdou nebo bez brzdy v příhraničním provozu uplatním značky a) a c). Koukám, že pokud byly modernější brzdové systémy instalovány, umožňovaly alespoň z části zařazení do smíšených vlaků. Modernější vozy pak mohou nést značky b), d) a e). Značka f) bude patrně dost řídká a očekávatelná na různých speciálech.
Střelec
 
Příspěvky: 1860
Registrován: pon 29 bře, 2010 8:03 am
Bydliště: Plzeň

Re: nákladní vozy II. epochy

Příspěvekod radeksindy » čtv 12 čer, 2025 7:36 am

lokálkové nákladní vozy


Pojem lokálkový nákladní vůz nemá smysl, protože se pro místní dráhy pořizovaly jen běžné nákladní vozy. Na nákladních vozech v meziválečném období se uplatňují především značky a) a b). Značka c) byla jen na několika málo starších vozech řad Zb, Zs a podobných, které z mnoha důvodů dostaly pouze jednoduchou brzdu Westinghouse/Knorr neschopnou provozu v mezinárodních vlacích. Značky d),e) a f) se rovněž týkají velmi omezeného okruhu vozů, většinou opět Zb, Zsb, také některé soukromé vozy na přepravu piva, případně ryb. Značky od g) dále byly zavedeny až v 60. letech pro moderní vozy.
radeksindy
 
Příspěvky: 2627
Registrován: stř 25 dub, 2007 12:50 pm

Re: nákladní vozy II. epochy

Příspěvekod Střelec » čtv 12 čer, 2025 8:24 am

Lokálkové bylo myšleno z hlediska mého provozu doma (nudlodráhy situované "kamsi do pohraničí") - jde o směs různých krátkých Zl a Ul, většinou bez brzdy a pár kusů s ruční brzdou. Vozů s modernějšími brzdovými systémy mám jen pár a nejspíš by nesly právě označení d), které bývalo v obtiskových aršících na přeznačení někdejší enderácké produkce.
Střelec
 
Příspěvky: 1860
Registrován: pon 29 bře, 2010 8:03 am
Bydliště: Plzeň

Re: nákladní vozy II. epochy

Příspěvekod radeksindy » čtv 12 čer, 2025 11:14 am

Střelec: Ok, v tom případě bude asi spousta vozů jen s potrubím (a). Vozy s rokem výroby 1902 a starší nebyly vybaveny tlakovou brzdou, ale většinou pouze potrubím. Zbytek s ruční brzdou bude mít (b), bez ruční brzdy také (a). Označení (d) se dostalo v meziválečné době z nových vozů některé Zsb, Zav, několik piváků a některé přestavby vozů Z pro přepravy masa (přesně uvedeno v knize Nákladní vozy 1918-1945). Rozhodně to nebylo standardní označení, vybavení přepínačem osobní/nákladní mělo své jasné důvody. Na fantazie některých tvůrců popisů bych nebral moc ohled.
radeksindy
 
Příspěvky: 2627
Registrován: stř 25 dub, 2007 12:50 pm

Předchozí

Zpět na Stavba osobních a nákladních vozů

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 4 návštevníků