nákladní vozy II. epochy

Stavba a přestavba nákladních a osobních vozů všech velikostí. Návody, praxe, materiály, postupy a další.

Moderátoři: Michal Dalecký, Jarda H.

Re: nákladní vozy II. epochy

Příspěvekod Střelec » pát 11 dub, 2025 2:48 pm

Dal jsem dohromady malý čtyřklapkový uhlák od MŽ, v zásadě pro něj platí totéž, co pro předchozí vůz, autoři návodu se tentokrát vyvarovali renoncu s kováním. I přes použití větších kol je vůz relativně nízký a spřáhla musí procházet čelníky.
Střelec
 
Příspěvky: 1860
Registrován: pon 29 bře, 2010 8:03 am
Bydliště: Plzeň

Re: nákladní vozy II. epochy

Příspěvekod Petr Berka » stř 23 dub, 2025 7:40 pm

Střelec píše:Dal jsem dohromady malý čtyřklapkový uhlák od MŽ, v zásadě pro něj platí totéž, co pro předchozí vůz, autoři návodu se tentokrát vyvarovali renoncu s kováním. I přes použití větších kol je vůz relativně nízký a spřáhla musí procházet čelníky.

Tomu nerozumím, nebyla by fotka? Výška spřáhla (třmenového) musí respektovat normu NEM360
https://morop.org/downloads/nem/de/nem360_d.pdf
a/nebo tvar kinematiky NEM 362
https://morop.org/images/NEM_register/NEM_D/nem362_de_2004.pdf
a nárazníky normu NEM 303
https://morop.org/downloads/nem/de/nem303_d.pdf

Která z nich je blbě dodržena?
http://www.petr.berka.biz
Uživatelský avatar
Petr Berka
 
Příspěvky: 206
Registrován: pon 14 led, 2008 6:50 pm
Bydliště: Cvrčovice

Re: nákladní vozy II. epochy

Příspěvekod Střelec » úte 29 dub, 2025 4:31 am

Až zprovozním foťák, něco napáchám. Problém je v tom, že u prvního vagónu mi podlaha vyšla zhruba do výšky, ve které má být oko spřáhla (paprsková kola, menší průměr). U druhého se mi podařilo osadit větší dvojkolí (běžný průměr, plná kola), takže se podařilo dostat do patřičné výše kostru vozu pod podlahou. Uchycení spřáhel je pevné (bez kinematiky), což u ultrakrátkých vozů nevadí.
Střelec
 
Příspěvky: 1860
Registrován: pon 29 bře, 2010 8:03 am
Bydliště: Plzeň

Re: nákladní vozy II. epochy

Příspěvekod UncleFardy » sob 17 kvě, 2025 6:00 pm

Nizzkostenny_Lužná.jpg


Byl jsem dnes v Lužné a zatímco se všichni motali kolem parních lokomotiv, já si v klidu obešel všechny vozy. A našel jsem (!) - konečně ten správný nízkostěnný vůz, který padne k ostatním našim modelům. Zde je jeho fotka. Stojí v řadě různých vozů vzadu pod hangárem. Bohužel, nemá na sobě žádnou informaci a já s sebou neměl metr, abych změřil aspoň základní míry. Nafotil jsem si všechny možné detaily. Uměl by ho někdo identifikovat, to znamená přiřadit někam do seznamu vozů 1927? Děkuji
UncleFardy
 
Příspěvky: 617
Registrován: čtv 24 zář, 2015 4:47 pm

Re: nákladní vozy II. epochy

Příspěvekod radeksindy » pon 19 kvě, 2025 7:25 pm

Nemáš více fotek? Nikdy jsem ho na vlastní oči neviděl. Na první pohled to vypadá na předělaný vůz, původně zřejmě zavřený.
radeksindy
 
Příspěvky: 2627
Registrován: stř 25 dub, 2007 12:50 pm

Re: nákladní vozy II. epochy

Příspěvekod UncleFardy » pon 19 kvě, 2025 8:43 pm

IMG-20250519-WA0008.jpg


Bohužel jsem si fotil jen detaily, nikoliv celek. Nejvíc je vidět ještě na této fotce. Myslel jsem si, že nejde o přestavbu, protože bocní stěny jsou na podlaze, nikoliv podlaha mezi nima, jak je to u přestavěných vozů Np. Jediné, co se mi nezdá, je ta čelní bytelná krajní výztuha. Ta vypadá jak dodatecně zbastlená. Jinak je vůz hodně podobný jednomu vozu z fotky ze staršího čísla Světa železnic, o kterém jsi mi před lety sdělil, že k čsd nepřešel ..
UncleFardy
 
Příspěvky: 617
Registrován: čtv 24 zář, 2015 4:47 pm

Re: nákladní vozy II. epochy

Příspěvekod radeksindy » pon 19 kvě, 2025 9:30 pm

To je zcela evidentně přestavěné, pravděpodobně ze zavřeného vozu. Jednak je spodek příliš moderní, aby to byl takto krátký nízkostěnný vůz, a také je na něm příliš mnoho stop po skříni (všimni si třeba odhalených krakorců, stupačky pod původními dveřmi). Dodatečné orámování prken, celá podlaha je bastl. Navíc provedení sklápěcího "pantu" je samozřejmě na normálních vozech této doby nepředstavitelné, kam fotky a výkresy sahají, tam je pant s čepem. Jaký to byl původně vůz půjde zjistit jen pokud se obejví číslo z rámu. Jakékoliv, zbytek se dohledá.

Pokud hledáš podklady pro nízkostěnný vůz, co poměrně dlouho vydržel, tak v novém SŽ jsou popsány železné vozy StEG.
radeksindy
 
Příspěvky: 2627
Registrován: stř 25 dub, 2007 12:50 pm

Re: nákladní vozy II. epochy

Příspěvekod UncleFardy » úte 20 kvě, 2025 3:52 pm

Tak článek ve SŽ 94 je velmi velmi dobrý! Plno plánků, fotek a včetně informací o číslech vozů u ČSD. Spíš než nízkostěnné vozy mě zaujaly podklady a informace o železných uhlácích. Vzhledem ke tvaru a konstrukci skříně je to spíše parketa pro 3D tiskaře. Ale začínají se mi v hlavě rojit myšlenky a nápady, jak ten vůz udělat i jinými, kombinovanými postupy. Bržděný železný uhlák s budkou uzavřenou ze tří stran a stříškou (str. 74 nahoře) je asi nejzajímavější předlohou ke ztvárnění. Taky ten uhlák kkStB ze strany 76 na fotce je vyzývavý. Modernější skříň s kovovou kostrou, jedna klapka uprostřed, fotka je zřetelná....nějak se ty předlohy ke ztvárnění množí :)
UncleFardy
 
Příspěvky: 617
Registrován: čtv 24 zář, 2015 4:47 pm

Re: nákladní vozy II. epochy

Příspěvekod UncleFardy » čtv 22 kvě, 2025 7:17 pm

IMG-20250522-WA0004.jpg
IMG-20250522-WA0003.jpg
Dnes jsem byl na křtu knihy Duchcovsko - podmokelská dráha od pana Ludvíka Lososa. Knihu jsem si hned zakoupil a doma prolistoval. Je trochu jiná než jeho kniha Ústecko - teplická draha, není v ní kapitola o lokomotivách a vozech, nicméně několik fotek tam je proloženo v textu. Vypadá to, jakoby tato dráha preferovala vozy jiné konstrukce. Se skříní s ocelovou kostrou a jednou klapkou. Zvlaště je v knize perfektní fotka takového uhláku s budkou, čitelný je rozvor 3,0 m a fotka několika vozů tohoto typu bez budky.
UncleFardy
 
Příspěvky: 617
Registrován: čtv 24 zář, 2015 4:47 pm

Re: nákladní vozy II. epochy

Příspěvekod UncleFardy » čtv 22 kvě, 2025 9:19 pm

Díval jsem se do seznamu vozů 1927 a našel tam skupinu vozů DBE (sk.118) Ul 6-14052 až 277 s rozvorem 3,0 m, ložnými mírami 4,51 x 2,51 x 1,26 a ložnou vahou 11 t, podle čísel tedy bržděné, mohly by to být i ty s budkou, ale nenašel jsem žádné nebržděné s rozvorem 3,0 m. Bylo tam ale hodně skupin uhláků s rozvorem 2,7 m. Tak nevím. Na fotce uhláku s budkou je jasně čitelný rozvor 3,0 m. V knize se píše, že by mělo jít o vozy z roku 1888. Jiné indikace nejsou.
UncleFardy
 
Příspěvky: 617
Registrován: čtv 24 zář, 2015 4:47 pm

Re: nákladní vozy II. epochy

Příspěvekod UncleFardy » pát 23 kvě, 2025 3:23 pm

FB_IMG_1748035225094.jpg
FB_IMG_1748035225094.jpg (32.91 KiB) Zobrazeno 261 krát

V příspěvku 2619 na str.46 tohoto vlákna radeksindy sdílí plánek uhláku DBE se střední klapkou a rozvorem 2700 mm. Tento je na fotkach v knize o DBE taky, ale je viditelně drobnější a starší konstrukce než uhlák prezentovaný zde ob příspěvek výše
UncleFardy
 
Příspěvky: 617
Registrován: čtv 24 zář, 2015 4:47 pm

Re: nákladní vozy II. epochy

Příspěvekod radeksindy » sob 24 kvě, 2025 8:11 am

Všechno jsou to uhláky DBE s jednou klapkou. Starší mají dřevěnou kostru, jednotně rozvor 2,7 m, výšku stěny 1,15 m a vozy s brzdou mají sedátko. Novější typy mají u vozů s brzdou rozvor 3 m a výšku stěny 1,26 m, kostra už je železná a vozy s brzdou mají budku. Ta je převzata v podstatě beze změny z vozů s jednou klapkou pro kkStB, ale jinak mají jiné rozměry.
radeksindy
 
Příspěvky: 2627
Registrován: stř 25 dub, 2007 12:50 pm

Re: nákladní vozy II. epochy

Příspěvekod UncleFardy » sob 24 kvě, 2025 10:43 am

Díky za upřesnění, myslím, že jsem vozy s budkou v seznamu 1927 identifikoval správně, na ty bez budky se kouknu a podle fotek a srovnání s tou starší verzí se tedy zdá, že měly rozvor taky 2,7 m a ne 3,0 m jako ty s budkou, takže budu v seznamu hledat vozy s vyššími stěnami.
UncleFardy
 
Příspěvky: 617
Registrován: čtv 24 zář, 2015 4:47 pm

Re: nákladní vozy II. epochy

Příspěvekod UncleFardy » sob 24 kvě, 2025 12:40 pm

Při pohledu do seznamu vozů 1927, voz.skupina 118, DBE, jsou všechny uhláky s rozvorem 2,7 m s výškou skříně 1,15 až 1,17 m. Šířka ložná je stejná 2,5 m. Není se čeho chytit. Přitom na té fotce je mezi starým a novějším vozem viditelný rozdíl. Nejsou ty vozy evidovány pod jinou skupinou? DBE se před zestátněním sloučila...
UncleFardy
 
Příspěvky: 617
Registrován: čtv 24 zář, 2015 4:47 pm

Re: nákladní vozy II. epochy

Příspěvekod radeksindy » sob 24 kvě, 2025 7:13 pm

Ano, nenapsal jsem to přímo, ale skutečně vozy bez brzdy jsou vždy s rozvorem 2,7 m a výškou stěny 1,15. Zvětšené údaje platí pouze pro vozy s brzdou z roku 1889.

Přitom na té fotce je mezi starým a novějším vozem viditelný rozdíl.


Nemusí to být vůz DBE. Jednoklapkové vozy s kovovou kostrou byly dále u BNB a kkStB.
radeksindy
 
Příspěvky: 2627
Registrován: stř 25 dub, 2007 12:50 pm

PředchozíDalší

Zpět na Stavba osobních a nákladních vozů

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 3 návštevníků