nákladní vozy II. epochy

Stavba a přestavba nákladních a osobních vozů všech velikostí. Návody, praxe, materiály, postupy a další.

Moderátoři: Michal Dalecký, Jarda H.

Re: nákladní vozy II. epochy

Příspěvekod Bw_Ig » stř 27 lis, 2024 4:43 pm

Ad. Nákladní vozy ČSD.
Napíšu to sem veřejně:
Radku, jsi machr, moc blahopřeji k významnému a význačnému dílu dokumentující zapomenutý kus železniční historie.
Opravdu kus poctivé badatelské práce jsi odvedl a z možného maxima zdrojů, jsi vytáhnul podstatné.
Děkuji.
R.
Bw_Ig
 
Příspěvky: 236
Registrován: pát 01 led, 2016 6:10 pm

Re: nákladní vozy II. epochy

Příspěvekod UncleFardy » stř 27 lis, 2024 8:11 pm

Pro mě to bude navždy Kniha nebo Knihy, a každý zasvěcený, kdo si to bude číst, bude vědět hned o co jde, aniž by bylo třeba dlouze uvadět autora, vydavatele, rok vydání a název publikace. Což hovoří za vše...
To neplatí při citacích z Knihy v článcích, tam je plný odkaz samozřejmý.
Naposledy upravil UncleFardy dne čtv 28 lis, 2024 10:21 am, celkově upraveno 2
UncleFardy
 
Příspěvky: 618
Registrován: čtv 24 zář, 2015 4:47 pm

Re: nákladní vozy II. epochy

Příspěvekod UncleFardy » stř 27 lis, 2024 8:16 pm

Na str.23 prvního dílu Knihy je fotka a na ní je mj.zavřený vůz s plošinkou, bez oken, se třemi poli na každé straně od dveří, se šikmými vnějšími vzpruhami a vypadá to, že ma dřevěnou kostru skříně. Je to varianta vozu Z s rozvorem 5 nebo 4,5 m?
UncleFardy
 
Příspěvky: 618
Registrován: čtv 24 zář, 2015 4:47 pm

Re: nákladní vozy II. epochy

Příspěvekod UncleFardy » pát 06 pro, 2024 4:24 pm

Uhlak_Ul 2500 mm sikme celo a budka.jpg


Od jednoho kolegy se ke mě dostala fotka havarovaného krátkého uhláku (rozvor odhaduji na 2530 mm) se špičatými čely a brzdařskou budkou. Zatím jsem tak krátké uhláky viděl na fotkách jen s plošinkou, častěji s kozlíkem. Německy neumím, ale řekl bych, že je je to fotka z události na A.T.E., tedy Ústecko-Teplické dráhy. Rád bych o této verzi zjistil více. Nejde vidět spodek vozu, ale zřejmě i on měl brzdová táhla jako verze s plošinkou. Mě by se víc líbilo, kdyby takové vozy byly i s rovným čelem, ale to už není podstatné. Jinak i podle této fotky lze budku dodělat, s tím, že partie zábradlí by bylo nutno odhadnout, pokud neexistuje jiná fotka.
UncleFardy
 
Příspěvky: 618
Registrován: čtv 24 zář, 2015 4:47 pm

Re: nákladní vozy II. epochy

Příspěvekod radeksindy » pát 06 pro, 2024 6:53 pm

Uncle Fardy, Bw_Ig: Děkuji. Jsem rád, že se líbí, a že to k něčemu je.

Str 23: Podle mě se jedná o vůz původem od MÁV s rozvorem 4,5 m. Budky se začaly na tyto vozy dávat později, dlouho se vyráběly jen s plošinkou (viz kapitola o vozech z Maďarska z roku 1920). Má železnou kostru, protože při detailním pohledu lze rozlišit trojúhelníkové výztuhy na sloupcích pod střechou.

Fotka na pohlednici je ze známého neštěstí, kdy došlo k převrácení vlaku nárazovým větrem. Byla mnohokát publikována, včetně popisu nehody. Vůz je určitě ATE, mělo by se jednat o výrobek firmy F. Ringhoffer z roku 1892, ale výrobní fotografie tohoto typu nejsou. Další fotky jsou třeba v knize Lokomotivy ATE (K.Zeithammer) na str. 48. Byly pouze v provedení se šípovitou čelní stěnou.
radeksindy
 
Příspěvky: 2627
Registrován: stř 25 dub, 2007 12:50 pm

Re: nákladní vozy II. epochy

Příspěvekod hank » sob 07 pro, 2024 7:17 am

Jenom ještě doplním k textu z fotografie: Eicht = Dubičná, Bleiswedl = Blíževedly, tzn., že k nehodě došlo na transversále ATE.
... i my dědci ještě můžeme být všelijak užiteční...
Es ist viel später als du denkst.
hank
 
Příspěvky: 6667
Registrován: stř 24 čer, 2009 4:43 pm

Re: nákladní vozy II. epochy

Příspěvekod tomkanka » sob 07 pro, 2024 8:10 am

hank píše:Jenom ještě doplním k textu z fotografie: Eicht = Dubičná, Bleiswedl = Blíževedly, tzn., že k nehodě došlo na transversále ATE.

Auscha = Úštěk
tomkanka
 
Příspěvky: 270
Registrován: ned 17 lis, 2013 9:48 pm

Re: nákladní vozy II. epochy

Příspěvekod radeksindy » sob 07 pro, 2024 8:10 am

hank: Díky za doplnění. Mám zasunuto v hlavě, že jsem někde v literatuře viděl stručný popis nehody. Netušíš kde to může být?
radeksindy
 
Příspěvky: 2627
Registrován: stř 25 dub, 2007 12:50 pm

Re: nákladní vozy II. epochy

Příspěvekod hank » sob 07 pro, 2024 11:52 am

radeksindy píše:hank: Díky za doplnění. Mám zasunuto v hlavě, že jsem někde v literatuře viděl stručný popis nehody. Netušíš kde to může být?


V tom ti bohužel nepomůžu. Já jsem tu fotku viděl poprvé až teď. :?
... i my dědci ještě můžeme být všelijak užiteční...
Es ist viel später als du denkst.
hank
 
Příspěvky: 6667
Registrován: stř 24 čer, 2009 4:43 pm

Re: nákladní vozy II. epochy

Příspěvekod UncleFardy » sob 07 pro, 2024 7:45 pm

radeksindy píše:
Str 23: Podle mě se jedná o vůz původem od MÁV s rozvorem 4,5 m. Budky se začaly na tyto vozy dávat později, dlouho se vyráběly jen s plošinkou (viz kapitola o vozech z Maďarska z roku 1920). Má železnou kostru, protože při detailním pohledu lze rozlišit trojúhelníkové výztuhy na sloupcích pod střechou.


Díky za specifikaci, mám staženou známou fotku toho vozu, jak z něj vykládají sudy. Myslím, že jsem ji kdysi dávno dával na toto vlákno. Je nedocenitelné, jak jednotlivé kapitoly obou Knih doplňují střípky informací, které jsem za mnoho let nashromáždil. Až budou i ty soukromé vozy, tak už bude možné si postavit velkou část z toho, co do roku 1949 na našich tratích jezdilo, aniž bysme museli shánět podklady po všech čertech... :)
UncleFardy
 
Příspěvky: 618
Registrován: čtv 24 zář, 2015 4:47 pm

Re: nákladní vozy II. epochy

Příspěvekod Zippich » ned 08 pro, 2024 8:43 pm

radeksindy píše:hank: Díky za doplnění. Mám zasunuto v hlavě, že jsem někde v literatuře viděl stručný popis nehody. Netušíš kde to může být?


Železniční tratě Ústecko-Teplické dráhy na starých pohlednicích, strana 73: "...k nehodě došlo mezi Dubičnou a Blíževedly dne 23.dubna 1904 v 16:13, kdy vlivem prudkého poryvu větru za bouřky v km 66,4 vykolejil devítivozový smíšený vlak č.515 jedoucí z Teplic do České Lípy. Nehoda měla za následek 19 zraněných, z toho 4 těžce..."
Zippich
 
Příspěvky: 421
Registrován: pát 05 led, 2007 8:00 am
Bydliště: Českolipsko

Re: nákladní vozy II. epochy

Příspěvekod radeksindy » úte 10 pro, 2024 2:47 pm

Zippich: Díky, to je ono.
radeksindy
 
Příspěvky: 2627
Registrován: stř 25 dub, 2007 12:50 pm

Re: nákladní vozy II. epochy

Příspěvekod UncleFardy » stř 11 pro, 2024 7:52 pm

Dnes mi dorazila objednaná kniha od pana Mahela aj. Nákladní vozy ČSD 1918-1950. Příjemně mě překvapila. Částečně je to tím, že pojímá i soukromé vozy, které budou obsaženy až ve třetím díle Knihy od RŠ, ale to není to hlavní. Hlavní je, že jsou tam uvedeny předlohy, o kterých jsem okamžitě věděl, že "je naprosto nutné je udělat". Nicméně zde nadhodím pár střípků:
1. Leckde se píše, že byl nedostatek služebních vozů a proto některé vznikly rekonstrukcí vozů zavřených. Nikdy jsem neviděl fotku ani plánek nějaké takové rekonstrukce, pro mě "hic sunt leones", v knize je ale fotka vozu Dt zrekonstruovaného z maďarského vozu Z s plošinkou. Vypadá zajímavě. Motivace udělat základní verzi Z, verzi Zc i Dt.
2. Haedl dělá zavřený vůz, předchůdce vozů Ciz/Biz. V knize se píše o dvou vozech Zc, takže stačí vzít model Haedla, nastříkat na zeleno a popsat, aspoň tak se to jeví podle nákresu. Na jednom konci nad nárazníky je plošinka a zřejmě tedy i čelní vstup. Další zpestření souprav. Bohužel tam už je jako neznámá uvedena informace, co se stalo s nedokončenými vozy nebo díly na ně po skončení války. Jestli z nich byly postaveny vozy Zt nebo Ciz nebo tak. Je to tam pouze nadhozeno jako nezodpovězená věc.
3. S udivením jsem pozřel informaci o jednom voze Vtrc (je tam uvedeno i jeho číslo). Později jsem si řekl proč ne, logiku to má, pokud se někde objevila nějaká potřeba v otevřeném voze přepravovat něco v osobních vlacích do 100 km/h. Samozřejmě pokud to písmeno c nebylo zde pro vůz typu V definováno úplně jinak.
4. Očekával jsem plánek vozu Ztrcc se zdvojenými dveřmi, ale je tam o nich pouze textová zmínka. Rád bych aspoň světlost otvoru pro ty zdvojené dveře. Podle fotky to totiž není "od U profilu po U profil"
5. Z mnoha fotek v knize je možné odezřít nápisy na podélníku a skříni, na tabulích, kotlech.....
6. V soukromých vozech mi chybí informace o voze Rybárstva Stupava, na který mám políčeno. Mám fotky, ale ne všechny nápisy jsou čitelné. Není to asi druhá epocha ale vůz se mi líbí a trochu si do III.epochy občas odskočím (mám turbínovku, pomeranče, tak je třeba i něco k nim)
7. Je tam popsán parádní hlubiňák ČKD, Oz 530030, osminápravový, s loukoťovými koly. Srdíčko poskočilo.....
8. A opět - o nízkostěnných vozech velmi málo - pouze dlouhán Nd (Ndd) a dvě fotky Np, totéž u plošinových vozů - Dlouhán Pd. Mám tedy na mysli dvounápravové. U obou typů N a P se uvádí, že jich vzniklo ke konci války nebo po válce hodně z poškozených vozů všech možných řad, ale to je vše. Tady jsme to probírali, takže netřeba k tomu dodávat více

Přínosem knihy je to, že nepojímá pouze to, co se zde vyrobilo, ale i část toho, co zde jezdilo. A samozřejmě informace o poválečných vozech Vsr a Zsr(c). Fotografie, číselné intervaly....
Takže pro mě je tato publikace jednoznačně přínosem a bude zdrojem pro další modely, stejně tak jako knihy od RŠ, ze kterých už mám ZZdv, Zdv, Pd 9000 mm a Pd 10000 mm.
Desítky let nic a najednou taková nálož.... :) :) :)
Všem autorům díky.....
UncleFardy
 
Příspěvky: 618
Registrován: čtv 24 zář, 2015 4:47 pm

Re: nákladní vozy II. epochy

Příspěvekod radeksindy » čtv 19 pro, 2024 8:30 am

Taky se mi dostala do rukou druhá kniha o nákladních vozech. Moc jsem nečekal, že vydání první promítne do druhé bylo už od začátku jasné, ale že opíšou některé tabulky výrob z první knihy, to mě docela překvapilo. Ale beru to jako výraz přiznání neschopnosti :lol:
radeksindy
 
Příspěvky: 2627
Registrován: stř 25 dub, 2007 12:50 pm

Re: nákladní vozy II. epochy

Příspěvekod UncleFardy » sob 21 pro, 2024 9:10 pm

Už jsem tu knihu pročetl a narazil jsem na dost chyb, poznámky jsem si ale kde a jaké nedělal. Když teď stavím ty vozy Zdv 1932 a přemýšlím o dalších verzích, tak je tam uveden i sólo Zdv do "raket" s členěním oken stejným jako má ten z dvojice ZZdv, ale v "podlouhlé" knize nakladní vozy ČSD je náčrtek s jiným rozmístěním oken, pokud si vzpomínám dobře. Měl jsem tu knihu jen pučenou a už je to pár let. Každopádně jsem zde našel inspiraci pro tři budoucí modely, možná čtyři, takže přínos ta knížka pro mě má.
UncleFardy
 
Příspěvky: 618
Registrován: čtv 24 zář, 2015 4:47 pm

PředchozíDalší

Zpět na Stavba osobních a nákladních vozů

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 1 návštěvník