nákladní vozy II. epochy

Stavba a přestavba nákladních a osobních vozů všech velikostí. Návody, praxe, materiály, postupy a další.

Moderátoři: Michal Dalecký, Jarda H.

Re: nákladní vozy II. epochy

Příspěvekod radeksindy » stř 11 zář, 2024 9:01 pm

Až se dostanu k archivu tak ti sem můžu vložit pár dokumentů jak MŽ pojebalo pivovar za německý nápis. V každém případě platí že pouze český nápis je správnější. Vůz s oboustranně německými nápisy byl nepřípustný, německá strana byla vždy na druhé straně česká. Zbytek musel být česko-český. Kotlové vozy a nápis na pravé tabuli je něco jiného. Tam je název firmy a pokud byly oba, psaly se oba. Ale reklama na kotli byla česká, na to narazila společnost Vacuum Oil Company, která anglické slovo pod drakem musela vyměnit za české "mazadla". Schicht jako velký výrobce a exportér měl na česko-německé nápisy povolení, nemohla jich být více než třetina z celkového počtu zařazených vozů.
radeksindy
 
Příspěvky: 2630
Registrován: stř 25 dub, 2007 12:50 pm

Re: nákladní vozy II. epochy

Příspěvekod UncleFardy » stř 11 zář, 2024 11:44 pm

Mezi čekáním na opravenou, doplněnou a humanizovanou stavebnici ZZdv jsme dnes kreslili podklady pro odvozený obyčejný nákladní vůz Zdv. Doufám a raději se ptám předem, že existovala bržděná verze bez kryté brzdařské budky, tedy kratší verze dlouhána Zdv, který měl tlakovou brzdu a byl bez budky, kromě dodávek na Slovensko. Je to potencionálně nejsnadnější a nejrychleji zpracovatelná odvozenina z hotového ZZdv. Nářaďový vůz, nákladní vůz s brzdařskou budkou, jednodílný vůz do poštovních raket případně další exotičtější verze se mi zatím nechce dělat a i s tím dlouhánem by bylo víc práce než kolik času je k dispozici.
UncleFardy
 
Příspěvky: 619
Registrován: čtv 24 zář, 2015 4:47 pm

Re: nákladní vozy II. epochy

Příspěvekod Zippich » čtv 12 zář, 2024 5:42 am

radeksindy píše:Až se dostanu k archivu tak ti sem můžu vložit pár dokumentů jak MŽ pojebalo pivovar za německý nápis.

Ano, to by mě zajímalo. Budu se těšit...
Zippich
 
Příspěvky: 422
Registrován: pát 05 led, 2007 8:00 am
Bydliště: Českolipsko

Re: nákladní vozy II. epochy

Příspěvekod UncleFardy » pát 13 zář, 2024 9:14 am

Zavreny_Zdv_Cast1.jpg


Díval jsem se do seznamu nákladních vozů na část Zdv a nenašel jsem tam žádný, který by mi pasoval na variantu odvozenou od ZZdv, bez kryté brzdařské budky a s tlakovou brzdou nebo bez brzdy. Takže zbývá horší varianta upravit stavebnici na vůz s krytou brzdařskou budkou. K ní mám ale plánek ve velmi malém rozlišení, s nečitelnými kótami. Pak mám plánek nářaďového vozu, s čitelnými kótami, ale tam chybí zase některé kóty základní. A jeden z kolegů mi poslal povídání z archivu, ať už se nestaví vozy Zdv s brzdařskou budkou zasahující do ložného prostoru. Takže buďto byly nějaké postavené po roce 1935, nebo mi fakt nezbude nic jiného, než ta verze s budkou případně verze se střechou lomenou, jejich předchůdce.

Přikládám zde plánek ve špatném rozlišení a prosím někoho, jestli by mi ho poskytl v čitelném rozlišení. Děkuji.
UncleFardy
 
Příspěvky: 619
Registrován: čtv 24 zář, 2015 4:47 pm

Re: nákladní vozy II. epochy

Příspěvekod Bw_Ig » pát 13 zář, 2024 9:46 am

P6140109.JPG

P6140108.JPG
Bw_Ig
 
Příspěvky: 236
Registrován: pát 01 led, 2016 6:10 pm

Re: nákladní vozy II. epochy

Příspěvekod Bw_Ig » pát 13 zář, 2024 10:00 am

IMAG0160m.jpg

IMAG0161m.jpg

IMAG0162m.jpg
Bw_Ig
 
Příspěvky: 236
Registrován: pát 01 led, 2016 6:10 pm

Re: nákladní vozy II. epochy

Příspěvekod radeksindy » pát 13 zář, 2024 10:53 am

Ad Zdv: Vydrž už je to v tiskárně. Dlouhý byly i s budkou pod prodlouženou střechou a také kompletně bez brzdy.
radeksindy
 
Příspěvky: 2630
Registrován: stř 25 dub, 2007 12:50 pm

Re: nákladní vozy II. epochy

Příspěvekod marian_r » pát 13 zář, 2024 12:22 pm

Dovolil som si to upraviť, negatív, konverzia do BW, spojenie, orez...

pano.jpg
marian_r
 
Příspěvky: 413
Registrován: sob 10 čer, 2023 1:59 pm

Re: nákladní vozy II. epochy

Příspěvekod UncleFardy » pát 13 zář, 2024 2:32 pm

Děkuji všem moc. Vůbec jsem netušil, že některé vozy měly ruční brzdu řešenou takto!!! Vyšplhat na nárazník po stupačkach, pak na vyvýšenou plošinku bez zábradlí, a tam se natáhnout na kolo ruční brzdy... Místo toho aby tedy udělali plošinku hned nad nárazníky. No, vaše pomoc nezapadne. Příští víkend udělám hnědý ZZdv, teď o víkendu dostavím obě verze dlouhého Pd a dnes večer dokreslíme tento Zdv s kolem ruční brzdy na čele, takže bych to mohl stavět po příštím víkendu. Krátké plošiňáky P ex Ut a P ex Zd už mám po jednom komplet hotové, ale nedám je sem, musím vyměnit podlahy. Udělali jsme v modelařském rozletu příliš veliká a silná podlahová oka. Fakt veliká. Ale vyměnit podlahu nebude problém, mám ji pro jistotu přilepenou na obou prototypech jen Herkulesem, což byl prozíravý nápad, takže nehrozí poškození zbytku modelu. Na knihu se samozřejmě těším, ale do odstávky laseru už zbývají doslova jen dny, proto je nutné vše rychle dokončit. Víc než tento Zdv a skoro nakreslený Ond už nestihneme. Další až za rok....
UncleFardy
 
Příspěvky: 619
Registrován: čtv 24 zář, 2015 4:47 pm

Re: nákladní vozy II. epochy

Příspěvekod UncleFardy » pát 13 zář, 2024 6:59 pm

Ještě mám prosbu na čísla vozů Zdv s kolem ruční brzdy na čele a plošinkou. V seznamu vozů jsou jen vozy Zdv s rozvorem 7 m s kratší ložnou délkou než tento s 12,39 m, takže to budou zřejmě vozy s krytou budkou. A v.v. 12 700 kg tam nemá žádný. Mám možnost dát popisy už v neděli do tisku. Ve třetí epoše je fotograficky zdokumentováno, že ty kola ruční brzdy měly červenou i žlutou barvu, a to i na vozech téhož typu. Tyto vozy ji z výroby měly natřenou jak, prosím?
Děkuji.
UncleFardy
 
Příspěvky: 619
Registrován: čtv 24 zář, 2015 4:47 pm

Re: nákladní vozy II. epochy

Příspěvekod UncleFardy » sob 14 zář, 2024 7:02 pm

Tak v seznamu vozů je v číslování řady Zdv spousta děr. Jako neobsazené jsou intervaly 2-23300 až 2-23499, potom jsou vozy ZZdv, ale před jejich čísly a po nich je taky dost volna: 2-24000 až 2-24200 a pak 2-24300 až 2-24499. Tak nevím, na prototyp si něco vymyslím. Nejspíš nějaké číslo vyšší než mají ZZdv. Zdv 2-24442 by sice bylo pěkné :o ale jde o prototyp, kdoví jak dopadne, takže bych to viděl na Zdv 2-24300. Uvidíme. I když logiku v tom nehledám žádnou. Nemělo se zasahovat do ložné plochy, všechny ty Zdv před ZZdv mají krytou budku, to je vidět z kratší délky ložné plochy, takže prostě sázím na čísla za ZZdv. Pak s ještě vyššími čísly jsou vozy jiné konstrukce. Je to taková sázka. Když se netrefím, kdo to pozná ? Než vyjde Kniha :D No a když už to má tu ruční brzdu tak bizarně umístěnou, tak to kolo udělám žluté. Na hnědé skříni se bude krásně vyjímat. Jen ho tak lehce napíchnu, kdyby se ukázalo, že má být červené, a bude nutné ho vyjmout a přestříkat. Holt, to modelaření je někdy řehole.
UncleFardy
 
Příspěvky: 619
Registrován: čtv 24 zář, 2015 4:47 pm

Re: nákladní vozy II. epochy

Příspěvekod radeksindy » pon 16 zář, 2024 11:11 am

První vozy Zdv bez budky pod prodlouženou střechou s kolem ruční brzdy na čele měly čísla 2-23500 až 514, tj. vozy podle typového výkresu MŽ 4014. Celkově vozy Zdv bez budky obsadily před válkou čísla až do 2-23834. Původně měly mít vozy ZZdv čísla 2-23284 až 299, ale později byl interval posunut na 2-24. Číslo 2-24442 nebylo zřejmě nikdy obsazeno.
radeksindy
 
Příspěvky: 2630
Registrován: stř 25 dub, 2007 12:50 pm

Re: nákladní vozy II. epochy

Příspěvekod UncleFardy » pon 16 zář, 2024 4:38 pm

Tak už jsem to číslování přestal chápat úplně. Základní poučka: Vozy s brzdou do 499, vozy bez brzdy nad 500. Potom obzor rozšířen, že do čísla 499 vozy s RUČNÍ brzdou a nad 500 vozy bez brzdy nebo jen s tlakovou brzdou. A nyní tedy další rozšíření obzoru: Do čísla 499 jen s budkou. Pokud byla ruční brzda jinde než v budce, tak číslo 500 a více. Musel jsem popis zadat, tak jsem si řekl, že když měly nejdelší Zdv číslo 2-236....., tak Zdv s ruční brzdou na plošince a čele vozu budou mít menší číslo, vyráběly se o 3-4 roky dříve. A protože to je na plošince a na čele a je to ruční brzda, tak jsem zvolil číslo 2-23387 a 2-23388 a doufal jsem, že se trefím. Nenapadlo mě ani ve snu, že pod 500 to muselo mít budku, a to ještě ne ledajakou! Nevadí, půjde o dva prototypy, dostane to tillig spřáhla (u nás to má tentýž význam jako u vinařů "pro pražáky") a bude to mít čísla 2-23387 a 2-23388. Ty se správným číslem budou mít imitaci šroubovky. Každopádně děkuji :)
UncleFardy
 
Příspěvky: 619
Registrován: čtv 24 zář, 2015 4:47 pm

Re: nákladní vozy II. epochy

Příspěvekod radeksindy » pon 16 zář, 2024 6:20 pm

Chápeš to celkem správně, ale ona to nebyla ruční, ale pořádací brzda. I když ta je vlastně taky ruční, jenomže se používá pouze k zajištění vozu při odstavení, ale nelze ji použít pro provozní brzdění. Žádný brzdař nemohl za jízdy vlaku sedět u toho kola a používat ji. Hlavní účel systému bylo označit číslem 000 až 499 vůz s provozní brzdou, která v době zavádění systému byla výhradně ruční. Je to jasnější?
radeksindy
 
Příspěvky: 2630
Registrován: stř 25 dub, 2007 12:50 pm

Re: nákladní vozy II. epochy

Příspěvekod UncleFardy » pon 16 zář, 2024 9:54 pm

Jojo, už to chápu :)
UncleFardy
 
Příspěvky: 619
Registrován: čtv 24 zář, 2015 4:47 pm

PředchozíDalší

Zpět na Stavba osobních a nákladních vozů

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 1 návštěvník