nákladní vozy II. epochy

Stavba a přestavba nákladních a osobních vozů všech velikostí. Návody, praxe, materiály, postupy a další.

Moderátoři: Michal Dalecký, Jarda H.

Re: nákladní vozy II. epochy

Příspěvekod hank » pát 09 srp, 2024 10:15 am

UncleFardy: Já tak soudím z toho, jak dlouho na krámech ležely/leží jiné podobné a podobně drahé publikace. Některé musely být zlevněny třeba i na polovic, aby se prodaly.
... i my dědci ještě můžeme být všelijak užiteční...
Es ist viel später als du denkst.
hank
 
Příspěvky: 6700
Registrován: stř 24 čer, 2009 4:43 pm

Re: nákladní vozy II. epochy

Příspěvekod radeksindy » pon 12 srp, 2024 9:33 am

ad publikace: Ano, je to Corona, kde předobjednat to nevím, nikdy jsem nic nepředobjednával. Rychlé vyprodání u železniční literatury není velký problém, nepamatuji, že by se něco vyprodalo rychle a nedostalo se na všechny zájemce. To, že někteří tak dlouho čekali na koupi, až nebylo, to se stává.

ad přestavaba na P: Na plošinové se přestavovaly například i vozy Ce/Ci, které vzpínadlo mají. Pokud by byla fotografie, tak by měl být poznatelný podle typu vzpínadla. Nevím o tom, že by se vzpínadlo doplňovalo. Na vozy ex BEB se podívám a ještě se ozvu.
radeksindy
 
Příspěvky: 2630
Registrován: stř 25 dub, 2007 12:50 pm

Re: nákladní vozy II. epochy

Příspěvekod UncleFardy » pon 12 srp, 2024 3:30 pm

Trochu jsem se zasekl u Pd 9 m rozvor, udělal jsem krátké klanice, nedosáhnou ve vodorovné poloze na držák. Prostě výška klanic je od podlahy a ne celková.... :-( a to jsem zaměnil. No, tak se to opraví. Chybějící technická data pro popisy mám v brožuře Calda a Křivohlavý, no a upravíme pár dílů a budeme mít i verzi s 10 m rozvorem. Vůz vypadá na koleji impozantně :-) Škoda tėch klanic, už bych ho tu ukázal. Tak ho ukážu už rovnou komplet i s popisy.

Za ty vozy ex BEB budu rád, to je "naše" trať. Vše exBEB k čemu seženeme podklad je pro nás významné. Mám výkres i třínapravového Nt aten má klanice uvnitř skříně, je otázkou jestli to tak mají i ty N.

Docela ve mě rostou obavy až z té knihy zjistím, co vše máme špatně. Teď jsem chystal zadání popisů na Ond a divil jsem se, na kolik nejasností jsem narazil. Fotky mám, plánek mám, ale vozy se dost liší v docela podstatných detailech a musím ověřit, jestli jsem to nesmotal dohromady. Ze tří skupin vozů Ond u ČSD je jedna cca o tunu lehčí než zbylé dvě, podle fotek vozů kkStB některé nemají schránky na klanice, kupodivu, jiné dvě, na každém konci jednu (foto vozu Deli.V.), zdá se mi, že některé mají odebiratelné stěny, jiné pouze sklopné na pantech.... No, už aby ta kniha byla :-)

Ty plošiňáky z osobních vozů....v Legiovlaku je jeden nízkostěnný Nd který má na plošinku trojitou stupačku a vzpínadlo, ale různé délky listových pružin, tak bych to tipoval na ex DF nebo Ddk
UncleFardy
 
Příspěvky: 619
Registrován: čtv 24 zář, 2015 4:47 pm

Re: nákladní vozy II. epochy

Příspěvekod UncleFardy » úte 13 srp, 2024 7:15 pm

Trochu odlehčení :-) Když jsme zjistili, že na Hoře Svatého Šebestiána byl pivovar, tak nás napadlo udělat si jeho pivák. Pivovar ale žádný pivní vůz neměl, tak jsme pro tuto fikci vybrali malý vůz na pivo z Německa, který jezdil na lokálce KBE a používal jej pivovar Lövenbräu. Kastle je 3D tisk, pojezd z plastu a leptu. Prohýbala se nám spodní hrana, to se už neděje, teď se mírně prohnula nahoru horní hrana a zbroušení tohoto nedostatku nevedlo zcela k absolutní spokojenosti. Na podélnych lávkach odstraníme otvory pro úchyty na její držaky. Ukázalo se, že nejsou potřeba. Budku jsem nezasklil, protože jsme vyřezali malé skla, propadly mi dovnitř. Stane se. Zítra napravíme několik konstrukčních nedostatků. Čísla se mohou krýt s jiným, skutečným, vozem. Snažil jsem se v seznamu vozů najít nějaké mezery, ty jsem i tři našel, ale čísel jsem nechal udělat víc, takže shoda se může vyskytnout. Model bude ještě ve verzi bez brzdařské budky a podélné lávky, s mírně delší skříní přes celý pojezd, jako tomu bylo v reálu. Po finalizaci stavebnice bude možné samozřejmě udělat modely skutečných vozů dle předloh KBE, podkladů k tomu je dost.
Berte to, prosím, jako takové odlehčení, prostě i modeláři mají své dny, někdy jsme tak trochu i hračičkové.... Zkrátka, je nutné něčím tu Svatozář desítku do nádražních šenků po trati rozvážet :-)
Přílohy
FB_IMG_1723616425477.jpg
UncleFardy
 
Příspěvky: 619
Registrován: čtv 24 zář, 2015 4:47 pm

Re: nákladní vozy II. epochy

Příspěvekod UncleFardy » ned 08 zář, 2024 5:50 pm

Prototyp ZZdv dostal přednost před finalizací plošiňáků, které jsou ale už připraveny na popis nebo dostavbu. Bylo to martyrium, napoprvé se vyskytlo pár chyb a bylo nutné improvizovat a některé díly vyrobit ručně. Až při stavbě jsem si všiml, že to vodorovné jsou taky okna, na čb fotce mě zmátla mříž jak u větracích klapek zavřených vozů. Střecha je úzká, chtělo to jestě tak 1,2 mm přidat. Nevím jak vnitřní rámy oken, jestli okrové nebo zelené. Zsb je má okrové. Vůz ještě není zasklen. Předpokládám, že když to má řadu ZZdv, tak zelená je správně. Jestli byl vůz hnědý už před rokem 1949 nebo až později, když měl řadu ZZs, to taky nevím. Bateriové skříně budou z 3D tisku, zde je provizorium, což není vidět, jsou na opačném konci dvojice.
Přílohy
IMG_20240908_195424.jpg
UncleFardy
 
Příspěvky: 619
Registrován: čtv 24 zář, 2015 4:47 pm

Re: nákladní vozy II. epochy

Příspěvekod radeksindy » ned 08 zář, 2024 6:52 pm

Vozy ZZdv byly normálně červenohnědé. Zelenou barvu měly pouze některé vozy určené pro řazení do osobních souprav, což ZZdv nebyly. Zelenými vozy byly Zsb, případně Zc, také některé Zo.
radeksindy
 
Příspěvky: 2630
Registrován: stř 25 dub, 2007 12:50 pm

Re: nákladní vozy II. epochy

Příspěvekod UncleFardy » ned 08 zář, 2024 7:21 pm

Kolikrát už jsem o těch vozech četl a nikdy ne že byl z výroby hnědý. Mě se ho vůbec nechtělo dělat zelený! Nevím proč ale až doteď jsem se divil proč byl Zav hnědý a ZZdv zelený, a teď se dozvím, že byl taky hnědý. Určitě jsem si tu zelenou nevymyslel, někde to muselo být uvedeno. No, tak jsem měl chvíli z modelu radost... Ach jo ....
UncleFardy
 
Příspěvky: 619
Registrován: čtv 24 zář, 2015 4:47 pm

Re: nákladní vozy II. epochy

Příspěvekod UncleFardy » úte 10 zář, 2024 6:25 pm

Prosím o malé upřesnění.K vozu ZZdv mám dvě fotky. Černobílou, zřejmě tovární, ale ne staženou z digitalních archivů, rozlišení neveliké, a barevnou fotku dochovaného vozu z Bratislavy s popisem DR a nabouraným čelem. Jde mi o vnitřní ramy oken. Obnovený vůz z Jaroměře Zsb je má všechny v barvě dřeva. Jak u svislých, tak u vodorovných oken. Měl je vůz ZZdv z výroby taky všechny v barvě dřeva nebo i vnitřní rámy oken byly hnědé v barvě skříně? Vůz "DR" je má hnědé, ale to může být stav z nějaké pozdní doby nebo po vyřazení z provozu. A z ČB fotky nic nepoznám. Děkuji.
UncleFardy
 
Příspěvky: 619
Registrován: čtv 24 zář, 2015 4:47 pm

Re: nákladní vozy II. epochy

Příspěvekod radeksindy » stř 11 zář, 2024 8:41 am

Jenom v rychlosti, nemám detaily u sebe. U Zsb jsou lakovaná okna správně, byli natírány podle pravidel pro služební vozy. ZZdv jsou nákladní vozy a u nich není takový nátěr definován. Víme, že nákladní vozy s přítomností osob měly stěny šedivé a strop bílý.
radeksindy
 
Příspěvky: 2630
Registrován: stř 25 dub, 2007 12:50 pm

Re: nákladní vozy II. epochy

Příspěvekod Zippich » stř 11 zář, 2024 10:07 am

UncleFardy píše: Když jsme zjistili, že na Hoře Svatého Šebestiána byl pivovar, tak nás napadlo udělat si jeho pivák...


Mám rád fiktivní příběhy, které podtrhují impresi modelové epochy. Vždyť fikce je vlastně základem našeho modelaření. Ale tady se to nepovedlo. Pochybuji, že by pivovar měl vozy označené jazykem, kterým před válkou ve městě mluvila jen rodina pana poštmistra, dosazeného sem státem po roce 1920. Po "osvobození" města od jeho původních obyvatel po roce 45, pak už v pivovaru nezbyl ani sládek, natož pak lakýrník.
Hlavním viditelným znakem, podtrhujícím impresi druhé epochy v této oblasti, jsou právě dvojjazyčné nápisy, případně komerční nápisy v jazyce původních obyvatel kraje. Pivovarský vůz s předválečným označením a s pouze českým nápisem je promarněná šance…
Zippich
 
Příspěvky: 422
Registrován: pát 05 led, 2007 8:00 am
Bydliště: Českolipsko

Re: nákladní vozy II. epochy

Příspěvekod radeksindy » stř 11 zář, 2024 11:29 am

Jenomže němčina se na vozech používat nesměla, jen na zvláštní povolení. Pivovar musel prokazatelně exportovat a i tak to bylo omezeno na pár vozů. Drtivá většina pivovarů tam tedy němčinu neměla a to ani v Sudetech. U nás byl v podstatě výjimkou Prazdroj a Budvar.
radeksindy
 
Příspěvky: 2630
Registrován: stř 25 dub, 2007 12:50 pm

Re: nákladní vozy II. epochy

Příspěvekod UncleFardy » stř 11 zář, 2024 3:53 pm

K našim pivákům - jedná se o pokračování fikce vozů, které k ČSD přešly od BEB. Popisy máme taky a vůz barvách BEB se vám bude asi zamlouvat více. Teď se brzy budou tisknout další skříně a udělám tedy i verzi z doby BEB. Bude to i více odpovídat dobově a nápisy budou v němčině.
UncleFardy
 
Příspěvky: 619
Registrován: čtv 24 zář, 2015 4:47 pm

Re: nákladní vozy II. epochy

Příspěvekod UncleFardy » stř 11 zář, 2024 3:58 pm

A co se týče ZZdv, tak udělám i ty vnitřní ramy v barvě skříně, pojezd k vozu nepřipevním napevno, a kdyby se ukázalo, že je to špatně, tak se to přesklením opraví. Logika vede k tomu, že tedy taky hnědou.
UncleFardy
 
Příspěvky: 619
Registrován: čtv 24 zář, 2015 4:47 pm

Re: nákladní vozy II. epochy

Příspěvekod hank » stř 11 zář, 2024 4:26 pm

Pokud jde o tu fikci, tak jestliže nemáme věrohodné podklady, vejde se do ní leccos. Třeba laxní přístup některých německojazyčných společností k prvorepublikovým jazykovým nařízením. Napadají mě údaje z tratí bývalé FOD po jejím zestátnění v roce 1925, kdy už se dávno mělo úřadovat česky, ale skoro nikdo z původního personálu převzatého od společnosti úřední řeč neovládal, a to ani na úrovni přednostů a správců stanic. Nebo poměry u elektrické malodráhy v Jablonci nad Nisou, kdy ještě na přelomu 20. a 30. let nebyly na vozidlech ani na budovách české nápisy a personál komunikoval s cestujícími taky výhradně německy.

Na druhé straně, pokud jde o vztah k češtině, českému prostředí a po r. 1918 k nové republice, o poměrech u BD ve srovnání např. s ÚTD by mohla něco vypovídat třeba jedna ze vzpomínek Vladimíra Zusky, který při nějaké příležitosti Buštěhradskou dráhu vyzvedával, konkrétně za nákupy vagónů u českých podniků včetně spolupráce techniků BD na jejich vývoji už dávno před r. 1918. (Já vím, vzpomínky tohoto druhu bývají občas nespolehlivý pramen...) A určitou indicií by mohla být i do historie vstoupivší krvavá rvačka ve sněmovně mezi českými a německými poslanci při projednávání zákona o zestátnění ÚTD v roce 1922. Přijímání podobného zákona o BD proběhlo ve srovnání s ÚTD víceméně pohodově; Buštěhradská dráha o zestátnění dokonce sama požádala. Čili dovolil bych si zaspekulovat, že BD jazyková nařízení dodržovala.
... i my dědci ještě můžeme být všelijak užiteční...
Es ist viel später als du denkst.
hank
 
Příspěvky: 6700
Registrován: stř 24 čer, 2009 4:43 pm

Re: nákladní vozy II. epochy

Příspěvekod Zippich » stř 11 zář, 2024 5:30 pm

radeksindy píše:Jenomže němčina se na vozech používat nesměla, jen na zvláštní povolení. Pivovar musel prokazatelně exportovat a i tak to bylo omezeno na pár vozů. Drtivá většina pivovarů tam tedy němčinu neměla a to ani v Sudetech. U nás byl v podstatě výjimkou Prazdroj a Budvar.

To je zajímavé, Radku. Chápu, že vedle jazykového zákona o nadřazení úředního "jazyka československého" z roku 1920, existoval i nějaký drážní předpis o jednotném označování vozidel v češtině. Ale ten se, předpokládám, týkal technických údajů, jako jsou nápisy na podélníku a vlastnické značky. Ale že by bylo zakázáno označovat privátní vozy jménem firmy, pokud by znělo německy, to se mi nezdá. Fotky vozů nesbírám, ale mám dojem, že jsem už viděl víc obrázků firemních dvojjazyčných privátů z 2.epochy, než jen Prazdroj a Budvar, stejně jako priváty označené jménem firmy, jehož základem je jazyk majitele. Kromě piváků například Schichtovky, Spolek pro chemickou a hutní z Ústí, atd. Pokud nebyla firma napsána přímo na skříni, tak byla v obou jazycích na tabulce.
Zde se firma jistě jmenovala Brauerei Sebastiansberg, pokud tedy neměla v rejstříku zapsané ještě nějaké jiné označení. V případě tohoto fiktivního vozu bych určitě doporučil minimálně označení dvojjazyčné, stejně jako má zmíněný ústecký vůz...
Zippich
 
Příspěvky: 422
Registrován: pát 05 led, 2007 8:00 am
Bydliště: Českolipsko

PředchozíDalší

Zpět na Stavba osobních a nákladních vozů

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 1 návštěvník