Malá železnice - stavebnice - stavba vozů

Stavba a přestavba nákladních a osobních vozů všech velikostí. Návody, praxe, materiály, postupy a další.

Moderátoři: Michal Dalecký, Jarda H.

Re: Malá železnice - stavebnice - stavba vozů

Příspěvekod hank » pát 09 pro, 2016 3:54 pm

RadekTandler - v klonu Firefoxu, který používám (IceCat verze 38.8.0), mi funguje i tento postup (a měl by fungovat i ve Firefoxu):

1. v okně s archivním obrázkem Ctrl+Shift+Q, dole se otevře okno vývojáře webu
2. obnovit - znovu načíst webovou stránku F5
3. dole v menu okna vývojáře musí být označena volba XHR (a žádná jiná!); dále si tam najít název souboru .xml (někdy jsou tam dva, tak ten první, s delším názvem, který začíná ImageProperties.xml)
4. zkopírovat jeho URL adresu do schránky (pravý myšák - klik na název souboru, save URL)
5. vložit tuto adresu Ctrl+C do okna Zoomify, ale pozor: jen tu část řetězce od jeho začátku až po .jpg (vypadá to třeba nějak takhle: http://repo.archives.cz/mrimage/common/ ... d6b623.jpg)
6. počkat, až se vykreslí obrázek, pak ho uložit pravým myšákem (Save As nebo uložit jako); mně se vždycky vnucuje stejný název "canvas.png", tak si to musím ještě přejmenovat

Toť vše.
... i my dědci ještě můžeme být všelijak užiteční...
Es ist viel später als du denkst.
hank
 
Příspěvky: 6198
Registrován: stř 24 čer, 2009 4:43 pm

Re: Malá železnice - stavebnice - stavba vozů

Příspěvekod radeksindy » pát 09 pro, 2016 6:58 pm

ladiznet: Téměř u všech vozů pozoruju, že mají asi tak o generaci novější provedení závěsu pružnice oproti skutečnosti. Na G10 máte dvojitou závěsku, ale má být oblík, naopak na uhlácích KFNB a podobných má být spona, ale máte tam oblík. Ale při tom zjednodušení a provedení je to celkem jedno.
radeksindy
 
Příspěvky: 2530
Registrován: stř 25 dub, 2007 12:50 pm

Re: Malá železnice - stavebnice - stavba vozů

Příspěvekod ladiznet » pát 09 pro, 2016 8:39 pm

radeksindy : Fardyho vagonku vede Fardy ... ;)
www.usTTi.cz - ústečtí modeláři
Uživatelský avatar
ladiznet
 
Příspěvky: 693
Registrován: sob 25 črc, 2009 4:04 pm
Bydliště: Ústí nad Labem

Re: Malá železnice - stavebnice - stavba vozů

Příspěvekod Tempotaxi » pát 09 pro, 2016 8:45 pm

Obrázek
Obrázek
Uživatelský avatar
Tempotaxi
 
Příspěvky: 4308
Registrován: úte 24 zář, 2013 8:35 pm
Bydliště: Kladno

Re: Malá železnice - stavebnice - stavba vozů

Příspěvekod UncleFardy » pát 09 pro, 2016 8:54 pm

Ladiz fotil, stavěl jsem já. Ano, kdysi dávno na tomto foru či na foru nákladní vozy II. epochy se řešilo, kolik rozdílů stavebnice G10 oproti skutečnosti má. Snažil jsem se eliminovat přílišné zaoblení střechy, šikmé vzpruhy, výšku osazení brzdařské budky, ale do dvojitých závěsek jsem se už nepouštěl. Zkusil jsem to, ale nedopadlo to dobře. Stavebnice obsahuje alternativu s širokými rozsochami, kde jsou jednoduché závěsky, ale to je varianta vozu, kterému se později začalo říkat G 02 příp. Gw 02, ( část vozů G02 měla široké rozsochy, podobné maďarským vozům, část je měla normální), ten ale měl symetricky umístěné větrací a nakládací klapky. Tento vůz budu stavět ve variantě se zaoblenou střechou budky, doufám že nějaký kořistní zde po válce zůstal. Napadá mě, že bych vlastně mohl použít alternativní díl se širokými rozsochami, ty uříznout, nahradit je páskami z evergreenu s normálním "rozkrokem" a použít díly s jednoduchými závěskami. To by šlo. Fotkama jsem ale chtěl naznačit, jak pokračují mé pokusy dobrat se k dobrému modelu ze základu vzniklého lasercut technologií. Co je možné ponechat, co je nutné nahradit leptanými díly a co nutné nahrazovat není. Nesprávností oproti předloze jsem si vědom a není mým cílem se k jejich rozboru vracet. Cílem bylo nastínit cestu, kudy rozvoj takto konstruovaných stavebnic směrovat dál a že není nutné komplet tuto technologii zavrhnout, je-li cílem udělat si solidní, nikoliv soutěžní, model. Při stavbě mi trvalo cca 2 hodiny postavit model bez detailů a něco kolem 3 hodin jsem se mořil s detaily. Kupodivu nejsem nijak nadšen z leptaných stupaček. Nic extra pevného to není. Jeden kolega mi poradil naohýbat, v ohybech zakápnout cínem nebo aspoň vteřiňákem. Mé dosavadní zkušenosti jsou takové, že absolutně nejpevnější držák stupačky vyrobíme naohýbáním ze špendlíku. Takže pokud půjde o stupačky s jednou nášlapnou plochou, tak se vrátím k tomuto způsobu. Během jednoho večera si nařežu a naohýbám špendlíky a tyto držáky budu používat alespoň v případě stupaček pod středními dveřmi nebo pro stupačky posunovačů. Špendlík je dost dlouhý na to aby se držák naohýbal z jednoho kusu. Na madla i schody k budce jsou lepty OK. Asi by šlo toto řešení použít i pro stupačku na plošinku na čele vozu, kdy by byl horní stupínek přilepen k podélníku natupo nebo zespoda k podélníku, podle toho, co by víc vystihovalo skutečnost. Mým cílem je postavit vůz, který odolá přesunům, a přitom vypadá modelově. Jojo, asi zavolám do nějaké špendlíkárny, jestli by mi prodali pár nenastříhaných prutů, ze kterých dělají špendlíky :D
UncleFardy
 
Příspěvky: 509
Registrován: čtv 24 zář, 2015 4:47 pm

Re: Malá železnice - stavebnice - stavba vozů

Příspěvekod radeksindy » pát 09 pro, 2016 9:56 pm

Moc nerozumím, co jsou široké rozsochy a jak s tím souvisí G02*). Řekl bych, že díl pružnice se závěsem je vyrobený nezávisle na rozsoše. Rozsocha je z černého materiálu, pružnice z bílého. Závěs s pružnicí u G10 má být tvarově stejný jako u toho uhláku. To by se dalo snad snadno vyřešit.

G02 je označení zavedené u DB pro prakticky všechny pruské vozů stavěných podle pruských normálií před rokem 1910. Hledat nějaký společný prvek moc nejde.
radeksindy
 
Příspěvky: 2530
Registrován: stř 25 dub, 2007 12:50 pm

Re: Malá železnice - stavebnice - stavba vozů

Příspěvekod UncleFardy » pát 09 pro, 2016 10:04 pm

Carstens, Díl se zavřenými vozy, str. 14 a 15, G02..., tam je vidět, co jsem měl na mysli. Stavebnice G10 MŽ obsahuje jako alternativu i tento typ pojezdu.
UncleFardy
 
Příspěvky: 509
Registrován: čtv 24 zář, 2015 4:47 pm

Re: Malá železnice - stavebnice - stavba vozů

Příspěvekod radeksindy » pát 09 pro, 2016 10:50 pm

Stále si nerozumíme, proto se to pokusím vyznačit graficky. Na fotografii nenabarvené G10 jsem červeným čtverečkem označil pružnici se závěsem ze světlého materiálu. Závěs je tady naznačen jako dva čtverečky nebo články řetězu. To je dvojitá závěska zavedená UIC někdy v polovině padesátých let a na vozech vyráběných mezi roky 1910 až 1927 nemá co dělat. Na druhé fotce uhláku jsem označil tentýž díl, ten má tzv. oblík, to je ta elipsa. U nás se u nákladních vozů zaváděla až s vozy 8. vozové skupiny, tj. tak cca 1924, v Německu se vyskytuje od vozů tzv. Austauschbauart. U osobních vozů byl používán už kolem roku 1900. K nám dodané vozy z Německa mají pochopitelně sponu, to znamená, že tam místo elipsy je jen plochý díl podobný plné osmičce. Jako na fotkách uhláku KFNB. Ten by ve skutečnosti měl být na všech vozech ve stavebnicích, protože G10 se s oblíky asi nestavěly, i když jejich výroba skončila až v roce 1927. Není tady žádná spojitost s rozsochou, spony se používaly jak s kovanou, tak s lisovanou.

DSC_3116_smallA.jpg


004A.jpg
radeksindy
 
Příspěvky: 2530
Registrován: stř 25 dub, 2007 12:50 pm

Re: Malá železnice - stavebnice - stavba vozů

Příspěvekod UncleFardy » pát 09 pro, 2016 11:12 pm

Jo, už si rozumíme. Ve stavebnici MŽ je alternativní možnost postavit si vůz se širokýma rozsochama, a tato alternativa má k sobě pružnice se závěskama,které vypadají jak osmička. Nemůžu to ale vyfotit. Ale je to asi to, o čem píšeš... Zkusím se zamyslet nad tím, jak další vůz udělat s použitím tohoto dílu. Bude to chtít pár zásahů, ale půjde to... Bude stačit jen zbrousit výstupek pro přilepení pružnice s dvojitou závěskou tak, aby se zmenšil na velikost potřebnou pro přilepení pružnice s tím "osmičkovým" uchycením.
UncleFardy
 
Příspěvky: 509
Registrován: čtv 24 zář, 2015 4:47 pm

Re: Malá železnice - stavebnice - stavba vozů

Příspěvekod michal_n_cz » sob 10 pro, 2016 12:12 am

UncleFardy píše:Kupodivu nejsem nijak nadšen z leptaných stupaček. Nic extra pevného to není. Jeden kolega mi poradil naohýbat, v ohybech zakápnout cínem nebo aspoň vteřiňákem. Mé dosavadní zkušenosti jsou takové, že absolutně nejpevnější držák stupačky vyrobíme naohýbáním ze špendlíku.
Špedlík bude v TT dost macatej. Zkus žřádlo do sešívačky - to nejemnější provedení. Je to obdélníkové líp se na to lepí/pájí. Pokud potřebuješ něco tenčího pak ocelový drát. Vhodný je třeba od Sommerfeldt 0,35 co je na troleje - ocelový poměděný. K modelu může být vhodné ty boční nepřidělávat k podélníku zvenku jako ve skutečnosti, protože podélníky jsou v modelu většinou dál od sebe. Takže když zevniř líp pak sedí ten úhel.

Jinak obdivuji trpělivost a neustálou snahu vskřísit tuto popletenou stavebnici - když se podívám tady do fóra - třeba např. 1 rok zpátky: viewtopic.php?f=4&t=9796 - Radek - 14 pro 2015, 13:45
Uživatelský avatar
michal_n_cz
 
Příspěvky: 853
Registrován: stř 09 led, 2008 9:17 pm
Bydliště: Olomouc

Re: Malá železnice - stavebnice - stavba vozů

Příspěvekod milan ferdián » sob 10 pro, 2016 7:07 am

radeksindy píše:Milan: Co je aktuálně na trhu nevím, ale pro přestavbu bude stejně asi lepší nekupovat zcela nový model. Například na Wien Modellbau Messe bylo modelů z druhé ruky dost i v N, samozřejmě existují bazary, eBay atd. Kdybys chtěl nějaký sehnat, tak dej vědět, příští týden se po něm podívám.

Radku děkuji za nabídku a ponechám si tvoji nabídku v záloze neboť jsem byl informován,že dost často jezdíš do Wienne,samozřejmě jestli souhlasíš.Máš pravdu ,že stačí pro přestavbu vozy,jak píšeš z bazaru nebo eBay.
Milan
milan ferdián
 
Příspěvky: 11883
Registrován: ned 30 pro, 2007 5:48 pm

Re: Malá železnice - stavebnice - stavba vozů

Příspěvekod UncleFardy » sob 10 pro, 2016 10:14 am

Vrátím se ke stavebnici prodlouženého uhláku, abych zrekapituloval velmi stručně připomínky (velikost HO):
1. Oblík nebo spona? Za předlohu jsem vybral novější vůz K 91042, který má oblík. Pokud si odsouhlasíme tuto předlohu, tak oblík je správně (vůz K 87139 má sponu)
2. Šířka středního pole - oba vozy jsou foceny ze stejného úhlu, předloha, vůz K 91042, má střední pole "prakticky" stejně široké jako krajní. Mě se to tak podle fotky jeví
3. Rozměry: Vnitřní ložný objem je složen takto: 6,24 x 2,50 x 1,19 m, výrobce vezme v úvahu tloušťku materiálu stěn a nastaví stavebnici tak, aby příliš neutrpěly vnější rozměry - např. délka 6,46 m. V HO to nezkreslí vzhled vozu.
4. Pásový profil pod skříní podél vozu bude naznačen jakoby šlo o nízkou peřejku.
5. Odstraní se přesahy rohových sloupků nad horní hranu skříně
6. Číslo vozu u ČSD je odsouhlaseno: Ul 6-58500 až 6-58955

Pro velikost TT se míry vozu překontrolují (prototypovou stavebnici zatím nemám)
Připomínám, že zde bylo zveřejněno větší množství fotografií "delšího uhláku s dřevěnou kostrou skříně a zřejmě s rozvorem 3,8 m", od různých výrobců a různých provozovatelů, a pokud zajdeme do detailů, tak se vozy od sebe liší a chceme-li dospět k modelu, pak je třeba vybrat konkrétní předlohu. Vzal jsem to podle logiky - posunujeme se v čase vpřed, čili předlohou je K 91042, může následovat uhlák StEG s budkou, někdy v blízké budoucnosti, výkres mám k dispozici...
UncleFardy
 
Příspěvky: 509
Registrován: čtv 24 zář, 2015 4:47 pm

Re: Malá železnice - stavebnice - stavba vozů

Příspěvekod UncleFardy » sob 10 pro, 2016 10:51 am

A k poznámce Radkasindyho na moji trpělivost - Ano, z 50% to tak je, mě se předloha líbí, byť má své mouchy, jejichž odstranění zabere nějaký čas, protože spadá do epochy II. a protože k ČSD přešlo několik set těchto vozů, takže je to dobré zpestření souprav s vozy klasické rakouské koncepce. Z druhých 50 % zkouším nové a nové věci, protože jsem se k modelařině vrátil po 25 letech díky skvělé partě, na kterou jsem narazil, a mezitím se toho spoustu změnilo. Technologie lasercut nabízí jisté možnosti a já věřím, že na škále mezi 1 (stavebnice pro děti) a 10 (řekněme, že to je např. dokonalý do detailů propracovaný lept) se dá dospět někam k 6 nebo mírně za ni, chci tuto hranici odhalit a nějak ji pomoct etablovat, protože by mělo už jít o model, mělo by to být relativně snadno postavitelné, mělo by jít o kombinaci jednoduché technologie pro základ modelu a doplňkové technologie pro detaily, a výsledek by měl být vůz vhodný pro provoz takřka k nerozeznání od běžné průmyslové produkce (když se postaví pečlivě) a vůz, který se nebojí přesunů na častá modulová setkání. No a v TT zatím nevidím nic, na čem bych rád experimentoval, než je G10 od MŽ. Poslední kousky z tohoto experimentování už zde klidně mohu nechat podrobit kritickému zhodnocení, kamsi to už spěje. Navíc to experimentování slouží k dalšímu vývoji. Ono to zatím moc vidět nejde, ale bude to vidět u dalších stavebnic. Třeba u Ddy už nějaký posun kupředu bude. Pořád je tam ta nešťastná papírová vnější vrstva (u některých typů vozů), ale i tam jsou ještě nějaké nevyzkoušené možnosti před náma... Od odlitků mě zkušení kolegové odrazují, 3D tisk zatím má problém s hladkou plochou, a z leptů za svého života nestihnu postavit 30 uhláků od pana Lepieše. Od Modelů mašinek asi jo (tím vůbec nekritizuji jejich přístup), ale tam je zaměření na pozdější epochy, mám od nich ke stavbě zatím jen pošťák "F5". No a vedle toho se ještě snažím napomoct na svět takovým legráckám, jako je loukoťové dvojkolí (zatím pro TT), které by stálo za to koupit i pro větší počet modelů bez velké újmy na rodinném rozpočtu ... A které by modeláři mohli mít po ruce....
UncleFardy
 
Příspěvky: 509
Registrován: čtv 24 zář, 2015 4:47 pm

Re: Malá železnice - stavebnice - stavba vozů

Příspěvekod Tempotaxi » sob 10 pro, 2016 12:49 pm

Nejprve jsou odstraněny závěsy pružnic (koníky). Na fotce jsou to malé trojúhelníčky vedle rozsoch.
Obrázek
Pak jsem zvýraznil podélník přilepením dalším plastem profilu „U“. Dále se doplnily rozsochy pružnicí. Pružnice jsou dvě na sobě. Pružnice jsem si schoval od minulé stavby. Potom se sestavilo ložisko a dolepila se rozsochová spona. Nakonec se doplní ještě odlité brzdové zdrže.
Obrázek
Obrázek
Ještě se vracím k čelnicím. Jedna čelnice je ve stavebnici, druhá je součástí čelní stěny. Proto jsem ji odřízl a vlepil do kostry spodku vozu. 4elnice jsem ještě doplnil papírem, nárazníky a madly pro spřahače. Na výztuhy se přilepila brzdová soustava. Pak se vlepilo závaží a podlaha vozu.
Obrázek
Uživatelský avatar
Tempotaxi
 
Příspěvky: 4308
Registrován: úte 24 zář, 2013 8:35 pm
Bydliště: Kladno

Re: Malá železnice - stavebnice - stavba vozů

Příspěvekod Tempotaxi » sob 10 pro, 2016 6:26 pm

Po nastříkání vypadá kostra spodku vozu docela dobře. Ještě jsem vlepil kinematiku.
Obrázek
Uživatelský avatar
Tempotaxi
 
Příspěvky: 4308
Registrován: úte 24 zář, 2013 8:35 pm
Bydliště: Kladno

PředchozíDalší

Zpět na Stavba osobních a nákladních vozů

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 3 návštevníků