Ladiz fotil, stavěl jsem já. Ano, kdysi dávno na tomto foru či na foru nákladní vozy II. epochy se řešilo, kolik rozdílů stavebnice G10 oproti skutečnosti má. Snažil jsem se eliminovat přílišné zaoblení střechy, šikmé vzpruhy, výšku osazení brzdařské budky, ale do dvojitých závěsek jsem se už nepouštěl. Zkusil jsem to, ale nedopadlo to dobře. Stavebnice obsahuje alternativu s širokými rozsochami, kde jsou jednoduché závěsky, ale to je varianta vozu, kterému se později začalo říkat G 02 příp. Gw 02, ( část vozů G02 měla široké rozsochy, podobné maďarským vozům, část je měla normální), ten ale měl symetricky umístěné větrací a nakládací klapky. Tento vůz budu stavět ve variantě se zaoblenou střechou budky, doufám že nějaký kořistní zde po válce zůstal. Napadá mě, že bych vlastně mohl použít alternativní díl se širokými rozsochami, ty uříznout, nahradit je páskami z evergreenu s normálním "rozkrokem" a použít díly s jednoduchými závěskami. To by šlo. Fotkama jsem ale chtěl naznačit, jak pokračují mé pokusy dobrat se k dobrému modelu ze základu vzniklého lasercut technologií. Co je možné ponechat, co je nutné nahradit leptanými díly a co nutné nahrazovat není. Nesprávností oproti předloze jsem si vědom a není mým cílem se k jejich rozboru vracet. Cílem bylo nastínit cestu, kudy rozvoj takto konstruovaných stavebnic směrovat dál a že není nutné komplet tuto technologii zavrhnout, je-li cílem udělat si solidní, nikoliv soutěžní, model. Při stavbě mi trvalo cca 2 hodiny postavit model bez detailů a něco kolem 3 hodin jsem se mořil s detaily. Kupodivu nejsem nijak nadšen z leptaných stupaček. Nic extra pevného to není. Jeden kolega mi poradil naohýbat, v ohybech zakápnout cínem nebo aspoň vteřiňákem. Mé dosavadní zkušenosti jsou takové, že absolutně nejpevnější držák stupačky vyrobíme naohýbáním ze špendlíku. Takže pokud půjde o stupačky s jednou nášlapnou plochou, tak se vrátím k tomuto způsobu. Během jednoho večera si nařežu a naohýbám špendlíky a tyto držáky budu používat alespoň v případě stupaček pod středními dveřmi nebo pro stupačky posunovačů. Špendlík je dost dlouhý na to aby se držák naohýbal z jednoho kusu. Na madla i schody k budce jsou lepty OK. Asi by šlo toto řešení použít i pro stupačku na plošinku na čele vozu, kdy by byl horní stupínek přilepen k podélníku natupo nebo zespoda k podélníku, podle toho, co by víc vystihovalo skutečnost. Mým cílem je postavit vůz, který odolá přesunům, a přitom vypadá modelově. Jojo, asi zavolám do nějaké špendlíkárny, jestli by mi prodali pár nenastříhaných prutů, ze kterých dělají špendlíky