Malá železnice - stavebnice - stavba vozů

Stavba a přestavba nákladních a osobních vozů všech velikostí. Návody, praxe, materiály, postupy a další.

Moderátoři: Michal Dalecký, Jarda H.

Re: Malá železnice - stavebnice - stavba vozů

Příspěvekod Tempotaxi » stř 10 čer, 2015 9:16 pm

Zde jsou už čísla vozů v roce 1935. Vozy se k nám dostaly pravděpodobně po I. svět válce.
V seznamu vozů ČSD:
Vůz řady ............... Z 1-46001 až 1-46200 (G10)
Skupina ................ 6 vozy ČSD dodané po převratu podletypu něm. st. drah (pruské a saské vozy v různém provedení)
Počet os ............... 2
S brzdou
Vnitřní délka .......... 7,92 m
Vnitřní šířka............ 2,69 m
Výska stěny ............ 2,10 m
Ložná plocha .......... 21,50 m2
Ložný prostor ......... 44,70 m3
Rozvor ................. 4,50 m
Průměrná váha ....... 10750 kg
Váha ložná ........... 15.0 t
Poznámka: ůnosnost 17,0 t

Model zde prezentovaný se doslal do Čech pravděpodobně opravdu jako válečná kořist. Ale nikdo to nebude vědět jistě. A podle poválečných zmatků vozům byla přidělena volná čísla nebo čísla po vozech, která už neexistovala. Jediná schůdná cesta je fyzický vůz a jeho číslo.
Uživatelský avatar
Tempotaxi
 
Příspěvky: 4847
Registrován: úte 24 zář, 2013 8:35 pm
Bydliště: Kladno

Re: Malá železnice - stavebnice - stavba vozů

Příspěvekod radeksindy » stř 10 čer, 2015 10:07 pm

Tyto vozy byly už stokrát popsány tady i na K-reportu, takže ještě jednou. Zcela přesně se ví, kde se vzaly a jak vypadaly (fotografie už je v tomto vlákně). Vozy byly vyrobeny v roce 1920 v Německu pro sdružení čsl. cukrovarů a byly zařazeny jakou soukromé. Po krachu čsl. půjčovny vozů se vozy dostaly k ČSD jako vozy volného oběhu, celkem to bylo 200 vozů s brzdou (1-46001 až 200) a 418 vozů bez brzdy (1-46500 až 917). Jsou to tedy tady propírané G10, ale bez těch výztuh.
radeksindy
 
Příspěvky: 2627
Registrován: stř 25 dub, 2007 12:50 pm

Re: Malá železnice - stavebnice - stavba vozů

Příspěvekod kokr » stř 10 čer, 2015 11:51 pm

Přikládám odkaz na vůz z Kájova, který jsem fotil před nějakou dobou. http://kokr11.rajce.idnes.cz/Z_-_Kajov/ Těším se na další stavby.
kokr
 
Příspěvky: 88
Registrován: ned 11 pro, 2011 11:41 am

Re: Malá železnice - stavebnice - stavba vozů

Příspěvekod Tempotaxi » pát 12 čer, 2015 8:26 am

Dále jsem pokračoval na usazení kinematiky. Do jednoho prostoru se kinematika krásně vejde. A na druhou stranu se musí kinematika upravit a vyřezat dva rohové růžky podvozku.
Uživatelský avatar
Tempotaxi
 
Příspěvky: 4847
Registrován: úte 24 zář, 2013 8:35 pm
Bydliště: Kladno

Re: Malá železnice - stavebnice - stavba vozů

Příspěvekod Tempotaxi » pát 12 čer, 2015 8:28 am

Střecha bude plechová a doplnil jsem jen švy.
Uživatelský avatar
Tempotaxi
 
Příspěvky: 4847
Registrován: úte 24 zář, 2013 8:35 pm
Bydliště: Kladno

Re: Malá železnice - stavebnice - stavba vozů

Příspěvekod Tempotaxi » pát 12 čer, 2015 9:12 am

Model vozu je před dokončením. Jen doplnit popis vozu. Výrobce přiložil obtiskový aršík a zde je několik popisů.
1. popis je vůz DR
2. popis je vůz Hf/Ztff
3. popis je vůz Ztff
4. popis je vůz Glm/Zt
5. popis je vůz Z.
Popis DR jsem zavrhl, popis vozu Hf a Ztff neodpovídá konstrukce vozu a popis Glm je moc nové číslo.
Zůstává kritizované číslo Z 1-11413.
Přišlo mně několik e-mailu a výsledek je asi tento.
Vozy jsou značeny čísly Z1-46001 až 1-46200 a nikdo mně nezaručí, že tam mohl být v této číselné řadě i tento vůz. Byly zde vozy pruské a saské v různém provedení, třeba jinde umístěné větrací otvory. Větší pravděpodobnost je, že vůz se na naše území dostal během 2 světové války a vozy dostanou volná čísla nebo čísla po zničených nebo ztracených vozech. Spíše se kloním, že se vůz zařadil do stejného seskupení vozů, které mají stejné rozměry, únosnost a váhu vozu. Nikde není napsáno, že Ringhofferův vůz Z 1-11413 nemohl být během války zničen. Zatím nikdo zde nepředložil životní osud vozu Z 1-11413. Smůla je ta, že zálohovaná dokumentace malé železnice je údajně zničena a tak nemohou dokladovat tento vůz žádnou fotkou ani výkresem. Zatím jsou jen zde dohady a spekulace, ale konkrétně nikdo ničím novým nepřispěl.

Další častou odpovědí bylo, že lidem je to jedno, hlavně, že vůz je ČSD a na kolejišti to stejně není vidět. Tyhle názory se mně moc nezamlouvají. Ale praxe je taková.

Jen malá poznámka: po válce pořád ještě platí číslování podle I. republiky.
Uživatelský avatar
Tempotaxi
 
Příspěvky: 4847
Registrován: úte 24 zář, 2013 8:35 pm
Bydliště: Kladno

Re: Malá železnice - stavebnice - stavba vozů

Příspěvekod E27 » pát 12 čer, 2015 9:53 am

Alebo sa nájdu taký, čo čakajú neviem na čo a keď príde hotový model, tak vložia fotku s kritickým komentárom. Hlavne, že sa tu žiada o informácie a fotky :mrgreen:
Uživatelský avatar
E27
 
Příspěvky: 1163
Registrován: úte 28 zář, 2010 8:51 am
Bydliště: Bratislava

Re: Malá železnice - stavebnice - stavba vozů

Příspěvekod Tempotaxi » pát 12 čer, 2015 2:17 pm

Ještě se vrátím fotkám. Vozy G10 dojezdily na našem území v roce 60 až 70.
První fotku Z 1-38558 majtel KHKD a druhá fotka je od pana Mahela Z 2-98580. Zde je zase obrácená výztuha.
Uživatelský avatar
Tempotaxi
 
Příspěvky: 4847
Registrován: úte 24 zář, 2013 8:35 pm
Bydliště: Kladno

Re: Malá železnice - stavebnice - stavba vozů

Příspěvekod Tempotaxi » pát 12 čer, 2015 2:30 pm

Železniční vůz na přepravu vysídlených osob - Stanistawow - červenec 1945.
Uživatelský avatar
Tempotaxi
 
Příspěvky: 4847
Registrován: úte 24 zář, 2013 8:35 pm
Bydliště: Kladno

Re: Malá železnice - stavebnice - stavba vozů

Příspěvekod greenery » pát 12 čer, 2015 3:05 pm

Pominu všechno ostatní diskutované kolem Zetky od MŽ,........... mě vadí provedení sloupků a vzpěr s nýty. Mimo mísu. Vůz vypadá jako "okovaný". Zvolená technologie se na to nehodí.
greenery
 
Příspěvky: 1065
Registrován: úte 04 pro, 2007 10:12 pm

Re: Malá železnice - stavebnice - stavba vozů

Příspěvekod Svratka » sob 13 čer, 2015 11:09 am

K diskutovanému vozu typu G10 snad jen malý dotaz...

Měl jsem léta v jakémsi povědomí, že vozy s typem brzd. budky, jakou má model (mohutnější provedení se sedlovou stříškou) se u nás (ČSD) vůbec nevyskytovaly. Z fotografií, které se mi během několika desítek let dostaly do rukou jsem nabyl dojmu, že "zetky" provozované u ČSD měly výhradně brzd.budky menších rozměrů s plochou stříškou. Vycházel jsem z poznatku, že orig.vozy ČSD Ringhofferovy konstrukce měly výhradně menší budku s plochou stříškou a i vozy kořistní, těžšího provedení přeznačené na ČSD (s plošší střechou, trubkovými nárazníky a podélnou stupačkou pod bočními dveřmi) měly budku obdobných tvarů... Jelikož typů vozů řady Z bylo celá řada (ty nejstarší dokonce s dřevěnými sloupky), nikde nikdy nebyly dokonale popsány, porovnávání těch několika dochovaných exemplářů často s nepůvodními již přestavěnými prvky (hlavně odstraněná budka) s původním vzhledem, navíc je zde zmatek v číslování, je pro badatele obtížné. Tedy mám dotaz pro znalce, které typy vozů obecně měly u ČSD velkou budku se sedlovou střechou, jakou má model??? Děkuji...
Svratka
 
Příspěvky: 273
Registrován: úte 08 dub, 2014 7:38 am

Re: Malá železnice - stavebnice - stavba vozů

Příspěvekod Tempotaxi » sob 13 čer, 2015 4:47 pm

Další práce na modelu měl sklenář. Provedl zasklení brzdařské budky. Na konec se budka zakončila přilepením stříšky. Písmomalíř popsal model a byla ještě přilepena leptaná skříňka na staniční nálepky. Lehce byla patinovaná střecha a model byl přelakován matným lakem.
Naposledy upravil Tempotaxi dne stř 17 čer, 2015 8:35 am, celkově upraveno 1
Uživatelský avatar
Tempotaxi
 
Příspěvky: 4847
Registrován: úte 24 zář, 2013 8:35 pm
Bydliště: Kladno

Re: Malá železnice - stavebnice - stavba vozů

Příspěvekod Tempotaxi » sob 13 čer, 2015 5:17 pm

Na konec hodnocení modelu.
Základem modelu je černá plastová destička na, kterou se pak lepí papírové šablony.
Stavebnice je vhodná pro dětského modeláře, který se naučí stavět model podle manuálu a k sestavení stačí kancelářské potřeby. Zručnější už mohou použít základní modelářské nářadí. Stavebnice je hlavně výchovná, aby mladý modelář znal základní součástky nákladních vozů. Dále stavebnice přispívá k získání zručnosti a přemýšlení při stavbě modelů.
Pokročilí nebo špičkový modeláři mohou také použít stavebnici. Většina takových modelářů bude mít výhrady ke stavebnici. Ale přesto se může stavebnice použít úplně jinak. Každá větší stanice, velká skladiště, depa, traťové hospodářství a jiná neželezniční místa, jako jsou rybáři či myslivci mohou použít skříň vozu. Je dobré, že na skříň se mohou přilepit boční posuvné dveře do potřebné polohy a s tím přinést další život na kolejišti. Skříň se tak použije jako skladiště nebo jako noclehárna atd..
Při sestavě modelu není žádný problém, vše sedí a pasuje.
Jen posuvné dveře mají jednu vodící kladku. Mají tam být dvě. Ještě třeba doplnit na dveře zarážku.
Trochu nepřesnosti je při usazení druhé kinematiky, ale tento problém se lehce zvládne.
Dále je možné vylepšení schodů k brzdařské budce. Lept bude určitě lepší. Doplnit model odlitky brzdové soustavy. Doplnit i popisový aršík za popis na podélníku. Aspoň základní údaje a tabulky. Dále není v aršíku popis dílny.
Jinak hodnotím stavebnici kladně. A jistě přinese mnohým modelářům krásné stavební zážitky.
Uživatelský avatar
Tempotaxi
 
Příspěvky: 4847
Registrován: úte 24 zář, 2013 8:35 pm
Bydliště: Kladno

Re: Malá železnice - stavebnice - stavba vozů

Příspěvekod Tempotaxi » sob 13 čer, 2015 7:31 pm

Další stavbou bude čtyřnápravový velkoprostorový nákladní vůz řady Vase.
Naposledy upravil Tempotaxi dne sob 13 čer, 2015 9:04 pm, celkově upraveno 1
Uživatelský avatar
Tempotaxi
 
Příspěvky: 4847
Registrován: úte 24 zář, 2013 8:35 pm
Bydliště: Kladno

Re: Malá železnice - stavebnice - stavba vozů

Příspěvekod Tempotaxi » sob 13 čer, 2015 7:48 pm

Zde je další popis vozu Vas 7-41500
Uživatelský avatar
Tempotaxi
 
Příspěvky: 4847
Registrován: úte 24 zář, 2013 8:35 pm
Bydliště: Kladno

PředchozíDalší

Zpět na Stavba osobních a nákladních vozů

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 2 návštevníků