Malá železnice - stavebnice - stavba vozů

Stavba a přestavba nákladních a osobních vozů všech velikostí. Návody, praxe, materiály, postupy a další.

Moderátoři: Michal Dalecký, Jarda H.

Re: Malá železnice - stavebnice - stavba vozů

Příspěvekod radeksindy » čtv 08 pro, 2016 7:18 pm

Pokusím se ještě doplnit drobné detaily k rozměrům a vzhledu těchto vozů. V předchozím příspěvku jsem sem vložil výkres vozu s ložnou vahou 15 t a rozvorem 3,8 m. Zřetelně je vidět, že střední pole je menší než krajní. Z ložných měr je tam zakótovaná pouze ložná výška a ta má hodnotu 1,196 m, zaokrouhleně 1,20 m. U jedné z prvních dodávek je v spisových materiálech uvedené 6,23 x 2,50 x 1,20 s ložnou plochou 15,5 m2. Když se ale podíváte třeba do knihy A.Horna o KFNB, tak tam mají všechny 15,6 m2, jiná literartura ani naše seznamy vozů na tom nejsou jinak. Zřejmě časem došlo k zaokrouhlení všech hodnot na jednotné hodnoty. Rozlišení obou podtypů skříní není při dnešních znalostech možné. To by musela být známa kompletně výroba s přesnou specifikací vyrobeného typu. Starší podtyp měl i zcela jiný rám než pozdější vozy, které mají už jen šikmé výztuhy od čelníku směrem ke středu vozu. Rozdíly v průběhu času se zřejmě dotkly i brzdy, provedení budky a mnoha dalších detailů. Od roku 1898 se už paralalně s tímto typem začal vyrábět novější, který existuje jako lept o V.Lepieše.
radeksindy
 
Příspěvky: 2628
Registrován: stř 25 dub, 2007 12:50 pm

Re: Malá železnice - stavebnice - stavba vozů

Příspěvekod Tempotaxi » čtv 08 pro, 2016 9:57 pm

Další přestavbou bude známá G 10 od Malé železnice.
Bude se jednat o dvounápravový krytý nákladní vůz ČSD řady Gg 3.01090, Československá komise cukerní v Praze.
Obrázek
Dále fotky a obtisky jsou od pana Jírana.
Obrázek
Obrázek
Uživatelský avatar
Tempotaxi
 
Příspěvky: 4853
Registrován: úte 24 zář, 2013 8:35 pm
Bydliště: Kladno

Re: Malá železnice - stavebnice - stavba vozů

Příspěvekod UncleFardy » čtv 08 pro, 2016 10:04 pm

Měly vozy německé konstrukce G10 někdy později, ale ještě za éry Československé komise cukerní, řadu Z? Nebo se řada Z na vozy dostala až poté, kdy přešly do vlastnictví ČSD?
UncleFardy
 
Příspěvky: 618
Registrován: čtv 24 zář, 2015 4:47 pm

Re: Malá železnice - stavebnice - stavba vozů

Příspěvekod Tempotaxi » čtv 08 pro, 2016 10:05 pm

Zde je pak detail popisu. Fotka vozu se datuje do roku 1920 v Praze.
Obrázek
Uživatelský avatar
Tempotaxi
 
Příspěvky: 4853
Registrován: úte 24 zář, 2013 8:35 pm
Bydliště: Kladno

Re: Malá železnice - stavebnice - stavba vozů

Příspěvekod Tempotaxi » čtv 08 pro, 2016 10:09 pm

Dále je zde detail brzdařské budky.
Obrázek
Uživatelský avatar
Tempotaxi
 
Příspěvky: 4853
Registrován: úte 24 zář, 2013 8:35 pm
Bydliště: Kladno

Re: Malá železnice - stavebnice - stavba vozů

Příspěvekod RadekTandler » čtv 08 pro, 2016 10:16 pm

UncleFardy píše:Radeksindy: Ten odkaz na fotodokumentaci je naprosto úžasný. Nějaké fotky z toho alba se tu a tam jednotlivě objeví, takže někdo přišel na to, jak je stáhnout. Tolik nádherných starých cisteren!!! Zavřených vozů!!! Uhláků!!! Nicméně pokud by se to nějak dalo stáhnout, měl bych zájem o dvě fotky: 220 (jedná se o vůz u ČSD nesoucí řadu Vo nebo Vlo?) a pak fotku 591, což by měl být vůz Zb. Je to kacířství, ale aspoň tyhle dvě...


Stáhnout to jde, ale je to trochu krkolomné. Pokud máš zájem o ty fotky 220 a 591, pak:

220:
http://ophir.alwaysdata.net/dezoomify/d ... d6b623.jpg
591:
http://ophir.alwaysdata.net/dezoomify/d ... d6b623.jpg

Pro oba se Ti otevře okno, kde je potřeba přepnout radio button z "Select automatically" na "Zoomify" a zmáčknout tlačítko pod nimi "Submit Query". Obrázek by se měl začít vykreslovat. Až bude celý, mělo by na něm jít pravé tlačítko myši a "Save As". Já to zkoušel na Firefoxu (čerstvá aktualizace) a může se stát, že to obrázek neuloží, pozná se to v seznamu stažených souborů tak, že je tam chyba blob resource error. Pokud by se Ti to dělo, napiš a poslal bych Ti návod, jak se toho zbavit. V Internet exploreru v.11 mi to nenabídlo "save as" vůbec. Ještě dodám, že na "obyčejném" počítači tyto operace mohou chvíli trvat, takže to chce trochu trpělivosti.
Uživatelský avatar
RadekTandler
 
Příspěvky: 67
Registrován: stř 12 zář, 2012 9:26 pm

Re: Malá železnice - stavebnice - stavba vozů

Příspěvekod Tempotaxi » čtv 08 pro, 2016 10:19 pm

Zde zase na posuvných dveří je jinak veliký nápis, který je po celé šířce dveří. Poslední čísla v čísle je 97.
Obrázek
Po vzniku samostatného státu vznikla již 2. listopadu 1918 Československá komise cukerní.
Uživatelský avatar
Tempotaxi
 
Příspěvky: 4853
Registrován: úte 24 zář, 2013 8:35 pm
Bydliště: Kladno

Re: Malá železnice - stavebnice - stavba vozů

Příspěvekod milan ferdián » pát 09 pro, 2016 6:35 am

Tempotaxi píše:Další přestavbou bude známá G 10 od Malé železnice.
Bude se jednat o dvounápravový krytý nákladní vůz ČSD řady Gg 3.01090, Československá komise cukerní v Praze.
Obrázek


Mám tomu rozumět,že vozy budou i v modelové velikosti N/1:160???? Milan
Limit příloh vyčerpán
milan ferdián
 
Příspěvky: 12136
Registrován: ned 30 pro, 2007 5:48 pm

Re: Malá železnice - stavebnice - stavba vozů

Příspěvekod UncleFardy » pát 09 pro, 2016 8:15 am

Děkuji RadkoviTandlerovi. Zkusím ten postup, mám dva počítače s různými systémy. Přišel jsem na to jak to dát do pdf, ale ztratí se rozlišení, takže to zkusím jak píšeš.
UncleFardy
 
Příspěvky: 618
Registrován: čtv 24 zář, 2015 4:47 pm

Re: Malá železnice - stavebnice - stavba vozů

Příspěvekod radeksindy » pát 09 pro, 2016 9:17 am

Mám tomu rozumět,že vozy budou i v modelové velikosti N/1:160???? Milan

Pokud chceš postavit ČSD verzi v N, tak si můžeš pro přestavbu vybrat Arnold, Minitrix, Brawa nebo Fleischmann.
radeksindy
 
Příspěvky: 2628
Registrován: stř 25 dub, 2007 12:50 pm

Re: Malá železnice - stavebnice - stavba vozů

Příspěvekod milan ferdián » pát 09 pro, 2016 9:22 am

radeksindy píše:Mám tomu rozumět,že vozy budou i v modelové velikosti N/1:160???? Milan

Pokud chceš postavit ČSD verzi v N, tak si můžeš pro přestavbu vybrat Arnold, Minitrix, Brawa nebo Fleischmann.


Jakože ty vozy jsou k dispozici v katalozích na prodej,Radku? Milan
Limit příloh vyčerpán
milan ferdián
 
Příspěvky: 12136
Registrován: ned 30 pro, 2007 5:48 pm

Re: Malá železnice - stavebnice - stavba vozů

Příspěvekod Bw_Ig » pát 09 pro, 2016 9:33 am

Pan kolego (R Sin)
archiv v Opavě - to je pro tento rok vlastně starý odkaz, ale velice kvalitní. Pod fondem TATRA Kopřivnice je toho více, mimo vagónky. Ta tam má i v seznamu ke stažení v PDF knihu - záznamník továrního fotografa vagónky s uvedením čísel negativů a co fotil a kdy. Velice dobrá pomůcka.
Dále pod TATRA Kopřivnice je však nutné hledat i dále - pod oddělením automobilka je totiž ukryta i výroba kolejových motorových drezín a to jak osobních tak nákladním plošinových legendárních vozíků. Jejich tovární fotky z výroby se prolínají automobilkou až do roku 1952. Vše v továrních fotkách automobilky, nutno hledat. Také hnací agregáty pro motorové vozy (různé až po M131.1), nápravy, převodovky, se musí hledat v automobilce.
Ale v Opavě je i další fond a to Moravsko-slezská vozovka Studénka. Opět lze najít. Zde také sbírka skenů negativů. Je to však jinak řešené než u TATRA, jsou zde skeny jednotlivě v odkazu, nikoliv několik fotek v jednom odkazu.
Ale!!!
To co předkládá archiv jako skeny vagónky Studénka - to lze označit, jak to napsat slušně... No prostě to jsou tak hrozné a hrůzné fotky, jak by koupily ofoceniny ofocenin na burze v Praze. Pak se ovšem naskýtá otázku když má archiv Opava oruginální skleněné desky v tak nekvalitním stavu, tak jak může mít vagonářské muzeum v studénce tak vysoko kvalitní fotografie!?
Bw_Ig
 
Příspěvky: 236
Registrován: pát 01 led, 2016 6:10 pm

Re: Malá železnice - stavebnice - stavba vozů

Příspěvekod radeksindy » pát 09 pro, 2016 9:46 am

Milan: Co je aktuálně na trhu nevím, ale pro přestavbu bude stejně asi lepší nekupovat zcela nový model. Například na Wien Modellbau Messe bylo modelů z druhé ruky dost i v N, samozřejmě existují bazary, eBay atd. Kdybys chtěl nějaký sehnat, tak dej vědět, příští týden se po něm podívám.

Bw_Ig: Naskenování foro archivu z Kopřivnice je přímo geniální věc. Opravdu nejen vagóny, každému doporučuji k prohlédnutí. Studénka a Vagónářské muzeum je jiný problém, to bych tady snad ani nevytahoval na světlo.
radeksindy
 
Příspěvky: 2628
Registrován: stř 25 dub, 2007 12:50 pm

Re: Malá železnice - stavebnice - stavba vozů

Příspěvekod greenery » pát 09 pro, 2016 11:07 am

RadekTandler píše:...... a může se stát, že to obrázek neuloží, pozná se to v seznamu stažených souborů tak, že je tam chyba blob resource error. Pokud by se Ti to dělo, napiš a poslal bych Ti návod, jak se toho zbavit.


bylo by možné dát ten návod sem? Přesně to se mi děje... (Firefox po posl. aktualizaci)
díky
greenery
 
Příspěvky: 1065
Registrován: úte 04 pro, 2007 10:12 pm

Re: Malá železnice - stavebnice - stavba vozů

Příspěvekod UncleFardy » pát 09 pro, 2016 12:18 pm

Kolegové, sešli se tu nad fotografiemi opravdoví odborníci, pátrám po fotce vozu Vtd 4-75000 až 2. Mám spoustu různorodých informací, které když si dám dohromady, tak z nich vyplývá, že Armstrong koncertoval na Měsíci. Pan Armstrong na Měsíci byl, ale ne ten muzikant, ale astronaut, a nekoncertoval tam, ale sbíral vzorky hornin. Nicméně nelze říct, že by původní informace byla zcela nepravdivá... Takže:
1. Německé železnice během války měnily konstrukci lokomotiv a vozů tak, aby vyhovovaly válečným podmínkám. Vznikly vozy, které se ujaly (MCi 43/Biz, Bremen, Oppeln, a mnoho jiných) či lokomotivy, které se neujaly (Malletka BR 53 lokomotivky Borsig, a jiné). Při pátrání po třínápravových vozech Vtd jsem nejprve zjistil na německých webech, že němci vyrobili během války dva prototypy třínápravového vozu, otevřeného, který byl dostatečně lehký a úsporný, a dostatečně pevný, aby uvezl tank. Vůz se neujal do sériové výroby, nicméně měly být vyrobeny dva. Dokonce bych asi i uměl najít čísla těch vozů, neb na tu stránku, kde jsou uvedeny, občas narazím, ale nejsou tam fotky ani nákresy. To byly mé první poznatky, a myslel jsem si, že po sjednocení vozového parku během válečných let by toto mohly být ony vozy Omml/Vtd. Údajně se sériové vozy měly objednat k výrobě ve vagonce v České Lípě, nicméně k výrobě nedošlo. To je první skládačka mnoha střípků.
2. Po delší době se mi dostaly do vlastnictví seznamy vozů ČSD 1927 a 1935, a z nich vyplývá, že vozy Vtd 4-75000 až 2 jsou tři, mají vozovou skupinu 4, tj. že se vyráběly pro kkStB a poslední tři kusy se dodaly nově vzniklým ČSD. Přímo se u nich počítá s kombinovaným využitím plošinový/vysokostěnný vůz. Doufám, že nemusí jít až o takovou raritu, Každopádně je již jasné, že se nemůže jednat o německé prototypy o kterých píšu v bodě 1. Nabízí se sice možnost, že by mohly být hodně podobné klasickým vozům Vtd, ale nechci se touto úvahou lehce nechat svést na cestu která vede daleko od skutečnosti. Zajímalo by mě, jestli existuje fotka toho vozu, ať již rakouského nebo českého. Snažíme se o modely vozů II.epochy základních staveb, tj. nyní se řeší uhláky, vůz Ddy, a připravují se další, ale vedle toho bych si rád postavil komplet z evergreenů a mosazných profilů i nějaké zajímavé jednotlivosti, proto ten dotaz na uvedený typ. Ptal jsem se už na jiném vlákně, ale když už se tu sešla tak významná parta diskutujících, tak jsem si dovolil dotaz a své nejasné poznatky umístit zde... :) Děkuji
UncleFardy
 
Příspěvky: 618
Registrován: čtv 24 zář, 2015 4:47 pm

PředchozíDalší

Zpět na Stavba osobních a nákladních vozů

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 2 návštevníků