Malá železnice - stavebnice - stavba vozů

Stavba a přestavba nákladních a osobních vozů všech velikostí. Návody, praxe, materiály, postupy a další.

Moderátoři: Michal Dalecký, Jarda H.

Re: Malá železnice - stavebnice - stavba vozů

Příspěvekod michal_n_cz » pon 05 pro, 2016 11:16 am

duplicita - del...
Naposledy upravil michal_n_cz dne pon 05 pro, 2016 11:21 am, celkově upraveno 1
Uživatelský avatar
michal_n_cz
 
Příspěvky: 860
Registrován: stř 09 led, 2008 9:17 pm
Bydliště: Olomouc

Re: Malá železnice - stavebnice - stavba vozů

Příspěvekod michal_n_cz » pon 05 pro, 2016 11:19 am

Ještě jeden Ks.Od. + zajímavý s označením ČSD - foto už tu bylo ale vedle toho ČSD se zpřesní časové rozpětí:
Obrázek

A konečně dva ČSD ještě s rakuským číslem a označením řady:
Obrázek
Uživatelský avatar
michal_n_cz
 
Příspěvky: 860
Registrován: stř 09 led, 2008 9:17 pm
Bydliště: Olomouc

Re: Malá železnice - stavebnice - stavba vozů

Příspěvekod Tempotaxi » pon 05 pro, 2016 1:02 pm

Obrázek
Obrázek
Uživatelský avatar
Tempotaxi
 
Příspěvky: 4853
Registrován: úte 24 zář, 2013 8:35 pm
Bydliště: Kladno

Re: Malá železnice - stavebnice - stavba vozů

Příspěvekod Tempotaxi » pon 05 pro, 2016 1:35 pm

Dále zde byla načrtnuta barva vozů. Odstín „slibergrau“. A zde bude problém. Podle fotek je písmo bílé a na barvě je výrazné čitelné. Pokud použiji tento odstín a bílý obtisk, tak popis se bude v laku ztrácet. Každý má možnost si to vyzkoušet. Jenže počítačová barva a barva v reálu je úplně něco jiného.
stažený soubor.jpg

Obrázek
Podle mě by měla být barva trochu tmavší.
Ale to záleží na modeláři, jakou barvu použije a kterou epochu nebo rok dělá.
Uživatelský avatar
Tempotaxi
 
Příspěvky: 4853
Registrován: úte 24 zář, 2013 8:35 pm
Bydliště: Kladno

Re: Malá železnice - stavebnice - stavba vozů

Příspěvekod radeksindy » pon 05 pro, 2016 2:05 pm

Problém zde opravdu je, ale nesouvisí nijak s barvami vozů.

Napsal jsem: KsOd měla vozy stejné barvy jako kkStB, tedy "silbergrau", vozy StEG byly šedé nebo šedohnědé.

A protože je na obrázku vůz StEG, tak byl šedý nebo šedohnědý a porovnání se stříbřitěšedou je mimo.
radeksindy
 
Příspěvky: 2628
Registrován: stř 25 dub, 2007 12:50 pm

Re: Malá železnice - stavebnice - stavba vozů

Příspěvekod Tempotaxi » pon 05 pro, 2016 2:36 pm

radeksindy píše:Problém zde opravdu je, ale nesouvisí nijak s barvami vozů.

Napsal jsem: KsOd měla vozy stejné barvy jako kkStB, tedy "silbergrau", vozy StEG byly šedé nebo šedohnědé.

A protože je na obrázku vůz StEG, tak byl šedý nebo šedohnědý a porovnání se stříbřitěšedou je mimo.



A zde asi něco nesedí, barva. Fotka má barvu vozu daleko tmavší než je čtvereček barvy „slibergrau“.
O1 037.jpg

Otázkou bude, zda tehdejší olejové barvy mají stejný odstín, jako jsou dnešní barvy podle vzorníků barev jednotlivých výrobců. Bohužel i výrobci barev mají pod udaným číslem jiný odstín barvy. A podle černobílých fotek se opravdu nedá určovat barva natož odstín. Je pravda, že někdy uvádí vagónka na svých vagonech barvu, nebo železniční společnost uvádí barvu svých vozů, ale nemám žádnou jistotu, že je to opravdu dnešní barva, která se vyrábí.
Uživatelský avatar
Tempotaxi
 
Příspěvky: 4853
Registrován: úte 24 zář, 2013 8:35 pm
Bydliště: Kladno

Re: Malá železnice - stavebnice - stavba vozů

Příspěvekod radeksindy » pon 05 pro, 2016 3:12 pm

KsOd přešla k šedohnědé těsně před rokem 1900. Uhláky jsou však starší, třeba K 6174 je z roku 1892 a v té době se používala jen "silbergrau". Někdy železniční společnost přešla od jedné k druh barvě plynule během řady let, jindy udržovala dvě barvy současně po hodně dlouhou dobu existence. Souběžné barvy jsou právě uváděny pro StEG. Původně měla nákladní vozy bravy zelené, ale od roku 1883 se až do postátnění udávají dvě barvy naráz - šedá a šedohnědá. Ale ještě nikde jsem nenalezl dokument s nějakým rodělení podle druhů vozů dílen nebo něco podobného.

V té době neměly přesné odstíny žádný smysl, nebyla žádná běžně dostupná technika jak měřit nebo přesně míchat barvy. Každá společnost si barvu domluvila s výrobce a nějak ji nazvala. Pro šedé jsem narazil už na pojmy - grau, lichtgrau, eisengrau, silbergrau, dunkelgrau. Jak moc se tyto barvy podobají dnešním odstínům RAL se stejný jménem, není jisté. Ale učitě to bude lepší vodítko než jen tak naslepo trefovat barvu nebo spekulovat podle černobílých fotek.
radeksindy
 
Příspěvky: 2628
Registrován: stř 25 dub, 2007 12:50 pm

Re: Malá železnice - stavebnice - stavba vozů

Příspěvekod UncleFardy » pon 05 pro, 2016 6:48 pm

Kolegové, na vlákně "dvojkolí TT" je úvodní prezentace loukoťového dvojkolí pro modeláře velikosti TT, jehož výroba bude zahájena po Novém roce, tedy začátkem nového roku 2017.
UncleFardy
 
Příspěvky: 618
Registrován: čtv 24 zář, 2015 4:47 pm

Re: Malá železnice - stavebnice - stavba vozů

Příspěvekod UncleFardy » pon 05 pro, 2016 6:56 pm

Jak je nahoře fotka uhláku K 6174 KsOd, tak ten krátký uhlák s kostrou skříně z U profilů spolu s ním na fotce je uhlák z dodávek od německých vagonek nebo je to tuzemská produkce?
UncleFardy
 
Příspěvky: 618
Registrován: čtv 24 zář, 2015 4:47 pm

Re: Malá železnice - stavebnice - stavba vozů

Příspěvekod radeksindy » úte 06 pro, 2016 7:55 am

K 6174 vyrobil Ganz v Budapešti. Německé vagónky dodávaly vozy částečně před vypuknutím krize v roce 1873, později už to byla jen zcela výjimečná záležitost.
radeksindy
 
Příspěvky: 2628
Registrován: stř 25 dub, 2007 12:50 pm

Re: Malá železnice - stavebnice - stavba vozů

Příspěvekod michal_n_cz » úte 06 pro, 2016 11:47 am

radeksindy píše:K 6174 vyrobil Ganz v Budapešti. Německé vagónky dodávaly vozy částečně před vypuknutím krize v roce 1873, později už to byla jen zcela výjimečná záležitost.


UF asi myslí ten krátký vlevo ČSD označený. Vypadá to, že má takové to sedátko pro brzdaře, ale na spodku žádné brzdy nejsou.
Uživatelský avatar
michal_n_cz
 
Příspěvky: 860
Registrován: stř 09 led, 2008 9:17 pm
Bydliště: Olomouc

Re: Malá železnice - stavebnice - stavba vozů

Příspěvekod Tempotaxi » úte 06 pro, 2016 12:26 pm

michal_n_cz píše:
radeksindy píše:K 6174 vyrobil Ganz v Budapešti. Německé vagónky dodávaly vozy částečně před vypuknutím krize v roce 1873, později už to byla jen zcela výjimečná záležitost.


UF asi myslí ten krátký vlevo ČSD označený. Vypadá to, že má takové to sedátko pro brzdaře, ale na spodku žádné brzdy nejsou.


To sedátko patří vozu za ním.
Uživatelský avatar
Tempotaxi
 
Příspěvky: 4853
Registrován: úte 24 zář, 2013 8:35 pm
Bydliště: Kladno

Re: Malá železnice - stavebnice - stavba vozů

Příspěvekod Tempotaxi » úte 06 pro, 2016 12:29 pm

Dále jsem hledal číslo vozu k modelu. Podle vnitřních rozměrů skříně se míry hodí na vozy řady Ul 6-40422 až 448.
Uživatelský avatar
Tempotaxi
 
Příspěvky: 4853
Registrován: úte 24 zář, 2013 8:35 pm
Bydliště: Kladno

Re: Malá železnice - stavebnice - stavba vozů

Příspěvekod radeksindy » úte 06 pro, 2016 12:34 pm

Michal: Pardon, špatně jsem pochopil otázku. Vůz vlevo bude asi toto ve variantě bez brzdy:

_BWB_1759_Ri.jpg


Výroba Ringhoffer z roku 1888.
radeksindy
 
Příspěvky: 2628
Registrován: stř 25 dub, 2007 12:50 pm

Re: Malá železnice - stavebnice - stavba vozů

Příspěvekod UncleFardy » úte 06 pro, 2016 4:51 pm

Radeksindy: Ano, měl jsem na mysli ten kratší vedle něj, bez budky, konstrukčně obdobný tomu s budkou. Číslo se jeví jako K356770, K356220 nebo tak něco. Ptal jsem se proto, že v Carstensovi, díl.3 - Otevřené vozy, je velmi podobný uhlák, na první pohled se lišící jinými rozsochami, ale konstrukci skříně má obdobnou. Dotazoval jsem se kvůli rozměrům, s cílem případně jako pomůcku pro stavbu použít výkres z Carstense a podobu ČSD doladit podle fotek umístěných zde.
Ostatní diskutující: Pokud se zaměříme na stavebnici "prodlouženého" uhláku s rozvorem 3,8 m, tak rozměrově nejpočetnější byly dvě varianty s tímto rozvorem: ložná délka 5,74 m a ložná výška 1,3 m, druhá varianta byla o ložné délce 6,24 m a ložné výšce 1,19 m. Jsou i jiné na rozvoru 3,8 m, ale ty nebyly tak početné. Je zde prezentována celá řada fotografií vozů, umíte přiřadit daným fotografiím rozměry? Případně alespoň číslo vozu u ČSD, pak už se rozměry dohledají v příslušném seznamu. Nebo obráceně-stavebnice (v TT určitě) řeší vůz 3,8m / 6,24 x 1,19 m. Ví se bezpečně, na které z těch fotografií je vůz těchto rozměrů? A jestli některá fotografie patří vozu s kratší a vyšší skříní? Co si budeme povídat, těch fotek je fakt hodně, díky za ně, a každý vůz má něco jinak... Zmást nás můžou fotky vozů, které mají rozvor 3,4 m, těch taky bylo dost...
UncleFardy
 
Příspěvky: 618
Registrován: čtv 24 zář, 2015 4:47 pm

PředchozíDalší

Zpět na Stavba osobních a nákladních vozů

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 3 návštevníků