Malá železnice - stavebnice - stavba vozů

Stavba a přestavba nákladních a osobních vozů všech velikostí. Návody, praxe, materiály, postupy a další.

Moderátoři: Michal Dalecký, Jarda H.

Re: Malá železnice - stavebnice - stavba vozů

Příspěvekod UncleFardy » ned 20 lis, 2016 10:02 pm

Ještě jsem zapomněl na jednu věc, mimo toho znázornění psince, které asi opravdu bude věrnější, když se vylaseruje do původní vrstvy (je to tak uděláno) a z dílů dveří psince se použije jen horní okap. Výrobce vylaseroval vnější díly skříně do zeleného kartonu, rámy oken do žlutého kartonu, a když si vezmu některé barevné fotografie obnovených historických vozů, tak by stálo za to i zvážit, je-li potřeba stříkání.... ale to nechám na modeláři, ať si posoudí. Laserované čáry a detaily vypadají celkem dobře. Na fotkách to bohužel vidět nejde, ale ta zelená barva, kterou jsme stříkali, odstín kartonu prakticky nezměnila. Vyloženě nutné by bylo stříkat pouze pojezd a střechu a díly, které z důvodu tloušťky daného materiálu, do kterého jsou vypáleny, mají nesprávnou barvu... Snad to není příliš kacířský názor. Dále začíná být jasné, že finální podobu stavebnice bude třeba dotvořit podle fotek a nikoliv výkresů...
UncleFardy
 
Příspěvky: 618
Registrován: čtv 24 zář, 2015 4:47 pm

Re: Malá železnice - stavebnice - stavba vozů

Příspěvekod rkwa » ned 20 lis, 2016 10:30 pm

když bych se snažil vytvořit stavebnici takového vozu pomocí laseru, asi bych místo pro usazení sloupků (kostry) skříně odgraviroval - výhody: 1. nebudou sloupky tak vystupovat nad povrch 2. každý pochopí kam je vlepit.
rkwa
 
Příspěvky: 78
Registrován: sob 21 led, 2012 5:38 pm

Re: Malá železnice - stavebnice - stavba vozů

Příspěvekod radeksindy » pon 21 lis, 2016 8:20 am

Ve leptech se naznačeného postupu dost využívá, vyleptá se drážka o stejné houbce jako je vkládaný díl. Opticky tento díl jemně vystoupí oproti okolí, ačkoli teoreticky by to mělo být v rovině. Největší problém je dosáhnout stejného vzhledu drážky kolem vloženého objektu jako u ostatních drážek vzniklých leptáním. Rozdílné drážky by vypadaly velice nepřirozeně. Myslím, že nejlepší by bylo to jen vypálit do povrchu bočnice. Právě bočnice vozů Dsd nejlépe vypovídají o struktuře bočnice.

_DSCF9345.jpg


Info o náraznících jsem přehlédl, to pak bude vypadat jinak.
radeksindy
 
Příspěvky: 2628
Registrován: stř 25 dub, 2007 12:50 pm

Re: Malá železnice - stavebnice - stavba vozů

Příspěvekod UncleFardy » pon 21 lis, 2016 8:37 am

Jestli H rámy ano či ne a jak je udělat se zatím vyvíjí ve prospěch ponechat to tak, jak to je
1. Na skutečných vozech tento konstrukční prvek vidět je, byť tedy vystupuje ze skříně opravdu málo
2. Evropští výrobci je znázorňují, a to většinou více plasticky, než tomu odpovídá skutečnost, včetně výrobců v HO, fotky těchto výrobců lze vygooglit snadno
3. Technologie Laser-cut umožňuje leccos, pravděpodobně i velké přiblížení k něčemu, čemu by se dalo říct PUR, ale výsledkem bude jedině to, že normální modelář to nikdy nepostaví a modelář PUR to nikdy nekoupí, takže vznikne dokonalá lasercut stavebnice naprosto neprodejná, ani o tom nemá smysl vést diskuse. V TT je možné rovněž uvažovat o zdokonalení propracování jednotlivých detailů, ale pouze se tím zkomplikuje stavba a vzniknou tam další místa, která se nepodaří sestavit dokonale a vznikne patlanina ještě před nastříkáním. Problém při lepení H rámů je v tom, že se lepí Herkulesem, nebo jiným lepidlem na papír. To neumožňuje po přiložení dílů k sobě moc velkou manipulaci a dorovnání, a už vůbec ne u tenkých dílů charakteru proužků, nedejbože spojených do tvaru H. Tím, že se pro proužek vygravíruje drážka, se situace ještě zhorší. Teoreticky ano, předpokládaným výsledkem je, že rám bude méně vylézat ze skříně, praktický výsledek bude ten, že to bude po sestavení ještě opticky horší než bez drážek - i tak to bude křivé a navíc ještě se to na obou stranách po celé výšce nepodaří zapasovat do drážek. Leda že by se H rámy dělaly z evergreenových pásek, které jsou pevnější a do drážky je zapasovat lze. Ale to je o kompletní domácí stavba, stavebnice se tak připravit nedá. Osobně bych byl proto, aby tam ty H profily nebyly, ale podle dosavadních diskusí je poměr takový, že 4 modeláři z 5 budou chtít, aby konstrukce vystupovala ze skříně i za cenu, že to bude 0,3 mm, což je tloušťka kartonu. Myslím tím i diskuse mimo forum, s některými to řeším telefonicky, ne každý diskutuje veřejně.
4. Stavebnice musí být taková, aby s tím modelář nesekl po dvou dnech do koše. Ne proto, že ho to nebaví stavět, ale pro to, že sice detaily jsou, ale jejich aplikaci nelze provést správně. Svoji hranici mají i leptané doplňky. Osobně se mi nechce vůbec uvažovat o tenčím plechu než o,3 mm pro nějaké nosné prvky - madla, stupačky, rámy oken atd. Jsou pro mě akceptovatelné třeba schránky na nálepky z tenčího plechu, ale ne čelník pojezdu. Někdo jiný má hranici posunutou k tenčím plechům, ale umíme si pak představit všichni tu hrůzu v jeho očích, když se jeho modelu chápe cizí ruka... Takže pokud bych uvažoval o nějakém H rámu z jiného materiálu, vyleptal bych je z o,3 mm plechu. Vystupovaly by ze skříně stejně, jako karton 0,3 mm, ale byly by pevné. Tj. něco bych vylepšil. Usadil bych je přesně. O slabším plechu bych vůbec neuvažoval, problémy s kartonovými H rámy bych akorát nahradil problémy s leptanými H rámy.
5. To už jsem trochu odbočil od tématu, ale cílem je, aby stavebnice odpovídala předloze a dala se dobře postavit, což je zásadní kritérium které nutně povede ke kompromisům. Takže včera odešlo výrobci cca 12 bodů připomínek a uvidíme, jak to bude vypadat po jejich zapracování.
UncleFardy
 
Příspěvky: 618
Registrován: čtv 24 zář, 2015 4:47 pm

Re: Malá železnice - stavebnice - stavba vozů

Příspěvekod UncleFardy » pon 21 lis, 2016 8:44 am

Studoval jsem hodně fotek a není jednoduché se k tomu nějak definitivně postavit. Nicméně-na kartonovém dílu to vygravírované je. Takže až budu stavět další verzi, tak sem dám k posouzení fotku před aplikací H rámů. Jak říkám, zápasil jsem s tím a na kartonovém díle s peřejkama je vše vygravírováno včetně dvířek psince, takže je možná i varianta ty H rámy a dveře psince nelepit. Při další stavbě to sem takto pověsím a uvidíme... Nechci abychom tu měli pocit marné diskuse, uvidíte, že se myslelo i na tuto variantu...
UncleFardy
 
Příspěvky: 618
Registrován: čtv 24 zář, 2015 4:47 pm

Re: Malá železnice - stavebnice - stavba vozů

Příspěvekod UncleFardy » pon 21 lis, 2016 8:48 am

Zase jsme psali příspěvky dva diskutéři současně, takže předchozí reakce je na poslední příspěvek od radeksindy a ta předtím na příspěvek od rkwa....
UncleFardy
 
Příspěvky: 618
Registrován: čtv 24 zář, 2015 4:47 pm

Re: Malá železnice - stavebnice - stavba vozů

Příspěvekod radeksindy » pon 21 lis, 2016 9:50 am

Jenom doplním k možnostem využívaným třeba u leptů v H0. Rám kolem oken není vidět kvůli tomu, že vystupuje nad plochu bočnice, ale kvůli tomu, že narušuje strukturu svislých prken. V H0 znázornění podobné konstrukce skříně od velkého výrobce neexistuje, takže těžko srovnávat. Podívej se třeba na rajče V.Lepieše, kde je v H0 vůz Dd 2. vozové skupiny. V H0 je 5 mm cca 0,06 mm a v této stavebnici je použito vyleptání do půlky a vložení dílu z plné tloušťky plechu. Tím se dostáváš cca 0,15 mm nad rovinu bočnice. Ale i tak je v H0 kostra skříně malinko výraznější než na skutečném voze v Lužné.

http://vlaky-modely.rajce.idnes.cz/Dd_lept#PB050304.jpg

Matematicky řečeno asi 2,5 krát. Při nalepení papíru tloušťky 0,3 mm v TT to bude skoro 7,5 krát zvětšené, takže to na první pohled dělá jinou bočnici. Ale zase na druhou stranu, jestli se to někomu líbí, tak je to jeho věc :) Pokud zůstává možnost nelepit to tam, a provést to modelověji, tak je to dobře.
radeksindy
 
Příspěvky: 2628
Registrován: stř 25 dub, 2007 12:50 pm

Re: Malá železnice - stavebnice - stavba vozů

Příspěvekod UncleFardy » pon 21 lis, 2016 8:34 pm

Když jsem zde včera psal, že na kartonových dílech skříně jsou některé detaily vygravírovány, tj. třeba kliky, pojistky dveří, dvířka psince, vodorovné prvky kolem oken, atd., tak jsem si neuvědomil jednu věc-pokud by stavebnice měla nabízet alternativu přilepit-nepřilepit vystouplé H rámy oken, podle toho, jak to daný modelář cítí, tak pak by musela být zásadně překonstruována stavba oken. Což by asi šlo, s tím, že u varianty s H rámy bude okno zapuštěno 0,6 mm do skříně, při variantě bez H rámu by zapuštění činilo 0,3 mm. Cílem konstruktérů stavebnice bylo okno zapustit co nejméně, čili v současnosti je to 0,3 mm a okno se sestavuje tak, že nehrozí zaneřádění průhledného plastu imitujícího sklo ani barvou, ani lepidlem. Umím si představit takové řešení, že díra pro okno v plastu bude větší než díra pro okno v kartonovém vnějším dílu skříně. Takto se to postaví a nastříká(případně ne, ta kartonová zeleň je dost dobrá :-) Otázkou je, jak je odpovídající skutečnosti), poté se zevnitř přiloží žlutý/okrový rám okna, který bude mít správnou velikost otvoru pro sklo, zapadne do příslušné plastové díry ve skříni a "zarazí se" o vnější kartonový díl, pod něj se dá průhledný plast a pod něj zajišťovací rám, který, jak říkají vědci, nebo nedejbože i účetní, bude nafitován přesně na plastovou díru skříně pro okno a nasucho se zacvakne. Někomu pak může zase vadit že okno zevnitř, když si sundá střechu, bude moc veliké. Toť otázka... Pokud při stavbě modelů používáte jiné vhodné řešení pro okna, tak můžeme posoudit i jinou variantu aby bylo možné zajistit použití s i bez H rámů. Rozhodně by se ale nějaká varianta vybrat měla, protože vůz Ddy jistě nebude poslední stavebnice od MŽ s okny. Nicméně změna přinese docela zásadní zásah do konstrukce stavebnice těsně před jejím dokončením, takže je nutné si říci, jestli ano nebo ne. Varianta bez H rámů přímo volá po dokonalém souměrném rovném postavení modelu a neupatlaném nástřiku barvami, varianta s H rámy je náročnější na pečlivost a budí lepší optický dojem. Byl bych rád kdyby se do diskuse ozvali i modeláři, kteří staví, jako já, vozy ve větším množství, pro provoz a klubová kolejiště, nebo vedou modelářské kroužky a mají zkušenosti s touto technologií i konkurenčními technologiemi a vědí, co by jim vyhovovalo, aby stavebnice byla, jak říkají ajťáci, uživatelsky příjemná (pro modeláře-stavitele) a aby neměla kritická místa, která můžou ve finále dojem z postaveného modelu zcela zhatit.
UncleFardy
 
Příspěvky: 618
Registrován: čtv 24 zář, 2015 4:47 pm

Re: Malá železnice - stavebnice - stavba vozů

Příspěvekod michal_n_cz » úte 22 lis, 2016 12:19 am

UncleFardy píše:Cílem konstruktérů stavebnice bylo okno zapustit co nejméně, čili v současnosti je to 0,3 mm a okno se sestavuje tak, že nehrozí zaneřádění průhledného plastu imitujícího sklo ani barvou, ani lepidlem. Umím si představit takové řešení, že díra pro okno v plastu bude větší než díra pro okno v kartonovém vnějším dílu skříně.


Ano, díru v plastu udělej větší, vlevo, vpravo, dole, nahoře to o moc nepujde, ale tam to nevadí. Ty tvoje fotky jsou moc malé, ale i tak tam vidím pod úhlem uvnitř hranu toho plastu, protože si ho natřel na béžovo, původní černá by možná nebyla tak vidět. Zasklívání samozřejmě zevnitř. Pokud bude otvor větší tak je tam zároveň prostor pro zafixování vhodným lepidlem. Dá se to taky udělat tak, že se stěna udělá z několika vrstev materiálu tak že se jednotlivá zasklení do bočnice ze shora nebo zespoda jen zasunou - takový šuplíček. Dá se tak udělat zašupávací celý rám okna - okno je pak otvírací :wink: Jak je tady zmiňovaný plánek ze železničáře, tak tam byl taky od Pepy Zeleného jiný plánek na takový 4 okenový dřevák a na tom to tak měl udělané - na to koukni.

Není mi jasné - ta skříň vozu je ze zeleného papíru bez barvy nebo to už má povrchovku? Na fotkách se mi zdají ty hrany a gravírování příliš tmavé (jakože ještě opálené) Ta střecha (tvar) to je finále? Ten pojezd - zkoušel si s tím jezdit - mám namysli v soupravě s jinými vozy, tánout, sunout, po vyhýbkách, klesání, stoupání, oblouky?
Uživatelský avatar
michal_n_cz
 
Příspěvky: 860
Registrován: stř 09 led, 2008 9:17 pm
Bydliště: Olomouc

Re: Malá železnice - stavebnice - stavba vozů

Příspěvekod UncleFardy » úte 22 lis, 2016 7:51 am

Složitější vícevrstvá konstrukce skříně možná je ale prodražilo by to stavebnici tak, že by byla neprodejná, okna bude možné namodelovat si jako trvale pootevřená. Barva je jen jedna vrstva, na víc už ten den nebyl čas, takže někde na hranách prosvítá vnitřní okrová a hrany skříně zespoda nejsou ani zaříznuty (svislé prvky) ani dobarveny. Pojezd je asi 9. varianta, u výrobce je otestovaný, já ho testoval na protioblouku 286/286 mm a projel to s mírným zadrhnutím, ale tato varianta je pro oblouky modulového provozu o minimálním poloměru 400 mm a větším. Je připravena ještě nějaká 6. varianta pojezdu s otočnými krajními nápravami a ta projede oblouky 286 mm úplně v pohodě. Viděl jsem to u výrobce. V provozu jsem to chtěl testovat v sobotu, ale to model i podvozek schly po nátěru. Střechu s výrobcem probírám, osobně si myslím, že by se dala udělat o trošku více vyklenutá a hrana na kraji daná sílou plastu 0,5 mm když se zabrousí do oblouku tak to dojem malého poloměru zaoblení na krajích udělá, navíc díl znázorňující okap bude z plastu o,5 mm, což spolu s tím zabroušením přiblíží model skutečnému vzhledu. Podle informací co mám ale klenutí střechy v horních pasážích odpovídá přesně skutečnosti, takže optický problém je na stranách. Nechal jsem dodělat vnitřní příčky a vnitřní prkennou podlahu, kdyby si někdo chtěl vymodelovat vůz s otevřenými nebo přiotevřenými dveřmi a nějakými zavazadly uvnitř. Abych pravdu řekl, neměřil jsem zatím skutečnou výšku modelu a neporovnal ji s vypočtenou výškou pro model, protože stavěný podvozek neměl výřez pro okolky dvojkolí 8,3 mm, takže vůz na fotce má dvojkolí 7,7 mm a je posazen maličko níže oproti továrním modelům TT, resp. oproti normě. Pojezd při dvojkolí 8,3 mm perfektně odpovídá správným mírám a výška skříně s plastovým dílem okapu bude jen o 0,05 mm nižší než by odpovídalo skutečnému přepočtu, čili až po horní okraj okapu je relativně vše v pořádku. Při osazování oken jsem se dopustil pár nepřesností a nebyl jsem si jistý, jestli poslední vnitřní díl zevnitř zacvakávat nebo lepit, takže ty občas na fotce viditelné kazy jdou na vrub tohoto nesprávného postupu - já je lepil, nezacvakával. Zacvaknuté vnitřní rámy by nebylo tolik vidět, a navíc je mám nebarvené, jsou v barvě šedého kartonu. Co se týče znázorněného gravírování - řada modelářů nastříká model základovkou, pak lehce černou, a až pak hnědou (nákladní vozy) či zelenou, aby právě mezery mezi peřejkami byly viditelnější. Zde je efekt černé nahrazen vypálenou tmavší čárou laserem. Až bude vše hotové, bude na stránkách www.ustti.cz fotonávod ke stavbě, podrobný, s popisem všech kritických nebo nepředvídatelných míst. Připomínky z víkendu výrobce asi stihne zapracovat a poslat mi upravenou verzi pro víkendové modelaření, ale nejsem si jistý, že zvládneme i připomínky které vzniknou dnes a zítra a budou shledány jako vhodné (takových je hodně, nepoužijí se jen ty, co by neúměrně prodražily cenu stavebnice). To bych pak další verzi stavěl později. Pokud se předělá konstrukce oken, tak to je zásadnější zásah který si vyžádá více času, neboť úprava se dotýká většího počtu dílů. Nicméně zase na druhé straně finální řešení se použije i u dalších stavebnic, kde už nebude nutný vývoj tohoto prvku.
UncleFardy
 
Příspěvky: 618
Registrován: čtv 24 zář, 2015 4:47 pm

Re: Malá železnice - stavebnice - stavba vozů

Příspěvekod Tempotaxi » čtv 24 lis, 2016 5:33 pm

Musel jsem obměnit PC, tak jsem jen modelařil.
Na nízkostěnný vůz Nas 31 54 3902 017-5 jsem nejprve sestavil a pak přilepil na vůz polní kuchyní PK 26 a Pragu V3S s plachtou a ještě Pragu V3S M1 se zvedacím čelem. Nákladní vozy jsou lehce patinovány.
Obrázek
Obrázek
Obrázek
A zde je pak pokus o sestavení vojenské soupravy.
Obrázek
Obrázek
Naposledy upravil Tempotaxi dne čtv 24 lis, 2016 10:28 pm, celkově upraveno 1
Uživatelský avatar
Tempotaxi
 
Příspěvky: 4855
Registrován: úte 24 zář, 2013 8:35 pm
Bydliště: Kladno

Re: Malá železnice - stavebnice - stavba vozů

Příspěvekod Tempotaxi » čtv 24 lis, 2016 10:21 pm

Obrázek
V roce 2015 jsem stavěl model vagonu Vase s budkou. Až dnes jsem se dostal ke stavbě druhého vozu, který má jen brzdařskou plošinu. Stavba modelu je naprosto stejná. Jen brzdařská plošina je bez budky.
Vůz dostal označení Eas/Vase 21 54 597 0021-1, obtisky pan Jíran.
Obrázek
Obrázek
Obrázek
Obrázek
Obrázek
Uživatelský avatar
Tempotaxi
 
Příspěvky: 4855
Registrován: úte 24 zář, 2013 8:35 pm
Bydliště: Kladno

Re: Malá železnice - stavebnice - stavba vozů

Příspěvekod Tempotaxi » pát 25 lis, 2016 10:35 am

K služebnímu vozu řady De, Dey a Ddy vyšel článek od pana inž. J. Zeleného v roce 1982.
Obrázek
Obrázek
Doufejme, že tento krásný třínápravový služební vůze bude také v měřítku HO.
Problém nebude ve vlastní stavbě skříně, je to jen slepená krabice, která má jen okna. Ale zde bude problém vyrobit brzdou soustavu, žebříky, přechodové můstky, madla, střešní lávky a lampy. Na něco se bude hodit papír, lept a odlitek.
Uživatelský avatar
Tempotaxi
 
Příspěvky: 4855
Registrován: úte 24 zář, 2013 8:35 pm
Bydliště: Kladno

Re: Malá železnice - stavebnice - stavba vozů

Příspěvekod UncleFardy » pát 25 lis, 2016 11:54 am

No, s příspěvkem Tempotaxiho je možné v celku souhlasit, je potřeba ale říci i B. V současné době výrobce zapracovává všechny rozumné připomínky, kterých byla většina, takže stavebnice bude odpovídat hlavnímu výkresu z časopisu Železničář, bude koncipovaná tak, že si modelář bude moci vybrat verzi s H rámy nebo bez nich (ale pochopitelně s nimi budou okna více zapuštěná), bude mít vnitřní příčky, základní části brzd. Ve stavebnici budou i stupačky lepené na pojezd, nicméně ty budou později nahraditelné leptanými díly. Mezitím, co se stavebnice upravuje, jsem brouzdal po internetu a objednal si na vyzkoušení pár dílů, které teoreticky by použitelné jako doplňky byly již teď. Střešní větráky od Haedla - nevím, objednal jsem je bezmyšlenkovitě, jsou to větráky chladicích vozů, jak jsem hned po vybalení pochopil, takže ten díl vypadá jinak, pokud se ale zatmelí mezera mezi kroužky a větrák se přilepí obráceně, tak by to možná šlo použít a nebyla by to taková katastrofa. Dále mi přišly leptané stupačky k osobním vozům. Ty by použít asi šly taky, ale jejich jemnost v mých očích vyřazuje vůz z praktického použití, nevím kolik přesunů na modelová setkání modulářů by takový vůz přežil, resp. kolik vykolejení, navíc zde narovinu říkám, že já bych je ani nesestavil a takových, řekněme si to opět narovinu, je nás víc. To vidím, hned jak se na ně podívám. To znamená vzít o,3 mm plech a opravdu z něj nechat vyleptat něco rozumného, co vydrží provozní nasazení vozu a jeho přesuny. Na trhu jsou ještě leptané díly k vozům Be/Bi od LPH, ty jsem neobjednával, mají jednostranný žebřík, zde to chce oboustranný. Asi by zatím taky použít šly. V TT asi bude možné ponechat kartonové díly přechodového ústrojí, a aby byl lept co nejlevnější, bude stačit udělat žebříky s madly a čelní horní příčnou lávku, stupačky na vstupní představek, stupačky ke středním dveřím, madla k nim, no a snad držáky svítilen. Když jsem vůz stavěl, tak skříň je skříň a zasklívání je zasklívání, činnosti jsou to zhruba stejně časově náročné. Uvidíme, jak to bude v nové verzi, mělo by to být jednodušší (to zasklívání). Detaily pojezdu si modelář ale musí dotvořit sám, od toho je modelář. Mě osobně stačí z evergreenových kulatin udělat nádrže na plyn, z něčeho dostupného cca krychlovou nádobu soustavy brzd, z tenké kulatiny trubku vedoucí ze záchodu a budu spokojen. Možná pod podvozkem natáhnout podélný drátek jako táhlo brzd. Nevím, co dalšího bych tam ještě dával. Bavíme se o TT. V HO má smysl jít i trochu dál do detailů... Jinak, to podstatné - stavba skříně je pouhou stavbou kastle pouze v případě, definuji-li si model jako hatláma-patláma. Pokud si model definuji tak, že co má být rovnoběžné, je rovnoběžné, co má být svislé, je svislé, co má být ve stejné výšce, je ve stejné výšce, tak stojím před zásadním dosti složitým problémem... (jehož nevyřešení každý vidí. Patlalové ale dělají že nevidí a takový model pochválí, neboť taky patlají, opravdoví modelářští mistři se k němu zdvořile nevysloví...)
UncleFardy
 
Příspěvky: 618
Registrován: čtv 24 zář, 2015 4:47 pm

Re: Malá železnice - stavebnice - stavba vozů

Příspěvekod Tempotaxi » pát 25 lis, 2016 1:24 pm

Většina těchto odlitých dílů mám doma. Leptané žebříky taky. Madla jsou drátová. Na vzduchové a plynové nádrže se dají použít násady od nepoužitelných štětců.
Pro mnohé modeláře bude problém vyladit třínápravový podvozek, tak aby jezdil na požadovaný oblouk.
Další problém bude při oblékání modelu se správně trefit co měl vůz na sobě v daném roku. Jak postupně byl upravovan, co bylo sneseno a co bylo zase přidáno.
Ale jakákoliv námaha se vyplatí pro tuto stavbu.
Uživatelský avatar
Tempotaxi
 
Příspěvky: 4855
Registrován: úte 24 zář, 2013 8:35 pm
Bydliště: Kladno

PředchozíDalší

Zpět na Stavba osobních a nákladních vozů

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 6 návštevníků