Malá železnice - stavebnice - stavba vozů

Stavba a přestavba nákladních a osobních vozů všech velikostí. Návody, praxe, materiály, postupy a další.

Moderátoři: Michal Dalecký, Jarda H.

Re: Malá železnice - stavebnice - stavba vozů

Příspěvekod radeksindy » úte 09 čer, 2015 7:24 pm

Přitom po roce 1918 bylo plno nákladních vozů nepřeznačeno a přitom jsou pro ně připravená čísla. Plánky a čísla vozů mám. Přesto plno těchto vozů zde zůstalo pro potřeby dráhy, aniž jsou ve stavu ČSD evidovány.

Po roce 1918 bylo přeznačeno všechno, co bylo přiděleno rozdělovací komisí s vyjímkou vozů postavených před rokem 1873. Vozy starší mohly zůstat pod původními čísly. Nějak ale nevidím souvislost mezi těmito vozy a modelem G10. Je tam nějaká nebo se jen tak mrská slovy?

Nějak nerozumí tomu, že
Plánky a čísla vozů mám.
a hned následuje
Najít záznamy, podklady a nějak pomoc je můj záměr.
Tak co platí?

Dá se souhlastit s tím, že to není pro pokročilé modeláře. Jestli je to vůbec pro modeláře, záleží na úvaze každého. Já bych spíše přiklonil k tomu, že to je pro ty děti. Že se z papíru dají dělat zajímavé věci, je vidět třeba na následujících stavebnicích. Byť nejsou kompletní a nejsou určeny pro ježdění.

http://www.conrad.de/ce/de/product/4999 ... view1&rb=1

nebo

http://www.conrad.de/ce/de/product/4999 ... view1&rb=1
radeksindy
 
Příspěvky: 2627
Registrován: stř 25 dub, 2007 12:50 pm

Re: Malá železnice - stavebnice - stavba vozů

Příspěvekod Tempotaxi » úte 09 čer, 2015 9:48 pm

Ano po roce 1918 zde jezdilo vše a něco převzala dráha ČSD a něco nepřevzala a zůstalo na původních číslech a některé vozy dráha použila pro vlastní potřebu, aniž to pořádně zaknihovala. Nemám vše, ale něco mám, plánky a čísla nepřeznačených vozů. Podobný scénář byl i v roce 1925 a 1945. Ale zase nemám vše a nemůžu mít vše.
Jak už jsem psal, před mnoha lety se psalo a říkalo, že vůz ten a ten zde nejezdil a po několika letech se zjistilo, že uvedený vůz ten a ten zde jezdil pod logem ČSD.
Výrobci železničních modelů také natisknou logo ČSD na vše a pak se hledá a bádá, zda je to pravda nebo fikce. A někdy se ukáže, že fikce je částečná pravda.
Uživatelský avatar
Tempotaxi
 
Příspěvky: 4847
Registrován: úte 24 zář, 2013 8:35 pm
Bydliště: Kladno

Re: Malá železnice - stavebnice - stavba vozů

Příspěvekod Tempotaxi » úte 09 čer, 2015 9:56 pm

Ale vrátím se k modelu. Model jsem doplnil u posuvných dveří o vodící kolejničku a horní vedení dveří. Zlepšil jsem vzhled nárazníku dveří a doplnil jsem dveře zarážkou. Pod brzdařskou budkou jsou doplněné čelné sloupky. Na opačnou stranu v čelníku rámu jsou stupačky.
Naposledy upravil Tempotaxi dne stř 17 čer, 2015 8:34 am, celkově upraveno 1
Uživatelský avatar
Tempotaxi
 
Příspěvky: 4847
Registrován: úte 24 zář, 2013 8:35 pm
Bydliště: Kladno

Re: Malá železnice - stavebnice - stavba vozů

Příspěvekod radeksindy » úte 09 čer, 2015 10:55 pm

Ano po roce 1918 zde jezdilo vše a něco převzala dráha ČSD a něco nepřevzala a zůstalo na původních číslech a některé vozy dráha použila pro vlastní potřebu, aniž to pořádně zaknihovala. Nemám vše, ale něco mám, plánky a čísla nepřeznačených vozů. Podobný scénář byl i v roce 1925 a 1945.

Podobné úvahy jsou nesmysl. Po roce 1918 byly převzaty pouze vozy přidělené ČSD a ty jsou známy. Jedná se o vozy drah na území bývalého Rakouska-Uherska, s vyjímkou hlučínského přídělu (77ks). I vozy, kterým bylo ponecháno původní číslo, byly normálně zařazeny u ČSD.

V roce 1945 byla naprosto jiná situace. Jednak vozové parky byly zničené válkou násobně více, byly neuvěřitelné zmatky ve vlastnictví vozů, protože desítky tisíc vozů změnily v důsledku okupací majitele. Celou Evropou se prohnaly dvě fronty tam a zpátky a ty zamíchaly s vagónama jako voda s klacíkama. Taková situace po roce 1918 nebyla, fronta byla daleko, svým způsobem statická. Až na velmi malou skupinu vozů (cca 130) neexistuje po roce 1918 pojem kořistního vozu.

Takže žádné tajemno v tom není třeba hledat. G10 jak je ve stavebnici, nemůže mít variantu ČSD ve II.epoše.
radeksindy
 
Příspěvky: 2627
Registrován: stř 25 dub, 2007 12:50 pm

Re: Malá železnice - stavebnice - stavba vozů

Příspěvekod Tempotaxi » stř 10 čer, 2015 8:51 am

Na jiném vláknu zde se řešil tento vůz Z 2-51998, který stával poblíž Kájova u tratě směrem na Krumlov. Já se ptám, kolik těch vozů zde bylo a jsou opravdu všechny vozy naprosto stejné. Podle mě nikoliv. Nemám žádnou záruku, že vůz Z 2-51997 nebo 2-51999 jsou totožné jako model. Dále někdo musel vůz přeměřit, identifikovat, zjistit číslo a informace předat, nabídnout pracovníkům od Roca. Někdo měl informace, seznamy a soupisy přece v ruce.
Tak se zase ptám, jaké číslo je tedy vhodné pro model do III epochy, když II epocha je nevhodná.
Uživatelský avatar
Tempotaxi
 
Příspěvky: 4847
Registrován: úte 24 zář, 2013 8:35 pm
Bydliště: Kladno

Re: Malá železnice - stavebnice - stavba vozů

Příspěvekod radeksindy » stř 10 čer, 2015 10:01 am

Na jiném vláknu zde se řešil tento vůz Z 2-51998, který stával poblíž Kájova u tratě směrem na Krumlov. Já se ptám, kolik těch vozů zde bylo a jsou opravdu všechny vozy naprosto stejné.

Nevíme kolik tady bylo podobných vozů. Ale neví se to proto, že se tento vůz dostal k ČSD po roce 1945. To byla zcela jiná sitace než v roce 1918. Podobná nevědomost se vztahuje jen na kořistní vozy zařazené po roce 1945, nikoli na vozy vyrobené a zařazené před rokem 1945.

Nemám žádnou záruku, že vůz Z 2-51997 nebo 2-51999 jsou totožné jako model.

Žádná taková záruka skutečně není, ale zase zcela bez informací nejsme. Někdy lze říct celkem přesně co se podčíslem skrývalo, jindy se neví vůbec nic. Často dokážeme určit, které typy se pod daným označením nemohly skrývat.

Dále někdo musel vůz přeměřit, identifikovat, zjistit číslo a informace předat, nabídnout pracovníkům od Roca. Někdo měl informace, seznamy a soupisy přece v ruce

Prakticky žádné soupisy a seznamy nejsou. Nic se měřit nemusí, G10 je zřetelně rozpoznatelná, skříň měla (a možná ještě má, v létě se na něj půjdu podívat) na sobě číslo zcela jasně čitelné. A lidé spolupracující s ROCO (zde vystupující ReichenbergerW.) vytvořili podklady pro ROCO, které vůz vyrobilo.
Problém stavebnice je, že představuje z našeho pohledu poměrně vzácnou verzi. Výztuhy v bočních polích se na vozy začaly dávat až po roce 1935 a do války byla zrekonstruována u DRG jen vemi malá část vozů. Pokračovalo se až po válce u DB. V důsledku toho je drtivá většina vozů tohto typu u ČSD bez výztuh, k vidění jsou jen vzácně. Žádné číslo vozu s brzdařskou budkou a výztuhami neznám.

Odlitky na voze jsou tak dokonale hnusné, že z nich není ani poznat, jestli se jedná o dvoupatkový nebo čtyřpatkový. Ale k tomuto typu patří jen trubkové, to by měl výrobce změnit.
radeksindy
 
Příspěvky: 2627
Registrován: stř 25 dub, 2007 12:50 pm

Re: Malá železnice - stavebnice - stavba vozů

Příspěvekod Mafry » stř 10 čer, 2015 2:08 pm

Zaujal mně ten vůz Vase. Rád bych se zeptal, kdy byly vyřazovány z provozu? Resp. snažím se držet v rozmezí 89 - 93, byla šance potkat v té době tyto vozy ještě v provozu?
Nikde kromě výše zmiňovaného Parostroje jsem k těmto vozům nic nenašel a zrovna u těchto tam údaj o vyřazování není.

Díky moc
http://kzm.lokomotivy.net (DDM Havířov, H0)
Mafry
 
Příspěvky: 144
Registrován: stř 27 lis, 2013 10:44 am
Bydliště: Ostravsko

Re: Malá železnice - stavebnice - stavba vozů

Příspěvekod _lt_ » stř 10 čer, 2015 5:03 pm

Marfy, tehdy určitě ta šance byla je potkat. Sice nevlastním žádná data o vyřazování, ale spojením jedné a jedné si dopočítám dvě. V roce 89 a 90 dobíhaly poslední velké dodávky vozů Eas-u z Popradu, což jsou nástupci vozů Eacs (dříve Vase). V roce 89 také rázem železnice ztratila svůj význam v dopravě. Uvolněním západních trhů se sem dostal nikdy nekončící přebytek ojetých kamionů a odstartoval se tak pomalý zánik železniční nákladní dopravy tehdy ještě v československu. Vozy Eacs se tak logicky museli vyřazovat do konce tvého období. Jako důkaz se dá určitě najít mnoho fotek z onoho období, ale protože jsem se dříve zajímal úplně o stejnou otázku jako ty, tedy jestli je můžu provozovat na svém kolejišti pro rok 1989, tak si vzpomenu na pár fotek jako důkaz ať nemusíš hledat.
rok 1989
http://www.k-report.net/ukazobrazek.php ... 892529.jpg
http://www.prototypy.cz/sergeje/fotky/781106b.jpg
rok 1990 dokonce podezření na ucelenou soupravu
https://www.flickr.com/photos/johannes- ... otostream/
_lt_
 
Příspěvky: 175
Registrován: úte 19 čer, 2012 11:46 am

Re: Malá železnice - stavebnice - stavba vozů

Příspěvekod Tempotaxi » stř 10 čer, 2015 5:24 pm

Dále jsem ve stavbě pokračoval stříknutím skříně červenohnědou barvou. Pak pomocí drátu se zhotoví a přilepí madla, zábradlí k brzdařské budce a držáky návěstních svítilen. Pod brzdařskou budkou se ještě doplnila tyč k ruční brzdě. Natřel jsem papírové stupačky k brzdařské budce a konce přilepil na pozice. Zatím jsou mokrá a mokrý papír se kroutí. Až proschnou tak se upraví.
Naposledy upravil Tempotaxi dne stř 17 čer, 2015 8:34 am, celkově upraveno 1
Uživatelský avatar
Tempotaxi
 
Příspěvky: 4847
Registrován: úte 24 zář, 2013 8:35 pm
Bydliště: Kladno

Re: Malá železnice - stavebnice - stavba vozů

Příspěvekod Mafry » stř 10 čer, 2015 5:26 pm

_lt_ píše:Marfy, tehdy určitě ta šance byla je potkat. Sice nevlastním žádná data o vyřazování, ale spojením jedné a jedné si dopočítám dvě. V roce 89 a 90 dobíhaly poslední velké dodávky vozů Eas-u z Popradu, což jsou nástupci vozů Eacs (dříve Vase). V roce 89 také rázem železnice ztratila svůj význam v dopravě. Uvolněním západních trhů se sem dostal nikdy nekončící přebytek ojetých kamionů a odstartoval se tak pomalý zánik železniční nákladní dopravy tehdy ještě v československu. Vozy Eacs se tak logicky museli vyřazovat do konce tvého období. Jako důkaz se dá určitě najít mnoho fotek z onoho období, ale protože jsem se dříve zajímal úplně o stejnou otázku jako ty, tedy jestli je můžu provozovat na svém kolejišti pro rok 1989, tak si vzpomenu na pár fotek jako důkaz ať nemusíš hledat.
rok 1989
http://www.k-report.net/ukazobrazek.php ... 892529.jpg
http://www.prototypy.cz/sergeje/fotky/781106b.jpg
rok 1990 dokonce podezření na ucelenou soupravu
https://www.flickr.com/photos/johannes- ... otostream/


Díky moc za pomoc! Tohle je přesně okamžik, kdy je člověku názorně dokázáno, jak "nedokonalé" jsou vyhledávací prostředky na internetu :wink: a jak důležitá je lidská všímavost a paměť. Ještě jednou díky.
http://kzm.lokomotivy.net (DDM Havířov, H0)
Mafry
 
Příspěvky: 144
Registrován: stř 27 lis, 2013 10:44 am
Bydliště: Ostravsko

Re: Malá železnice - stavebnice - stavba vozů

Příspěvekod Tempotaxi » stř 10 čer, 2015 5:31 pm

Další etapa dostavby bude střecha vozu. Pokud bude vůz do III epochy, tak jistě nebude střecha plátěná. Dále jsou už jen dvě možnosti. První možnost je thérový papír a druhá možnost je plechová střecha.
Uživatelský avatar
Tempotaxi
 
Příspěvky: 4847
Registrován: úte 24 zář, 2013 8:35 pm
Bydliště: Kladno

Re: Malá železnice - stavebnice - stavba vozů

Příspěvekod Tempotaxi » stř 10 čer, 2015 5:55 pm

Podle fotek mně to připadá jako thérový papír.
Uživatelský avatar
Tempotaxi
 
Příspěvky: 4847
Registrován: úte 24 zář, 2013 8:35 pm
Bydliště: Kladno

Re: Malá železnice - stavebnice - stavba vozů

Příspěvekod Tempotaxi » stř 10 čer, 2015 5:58 pm

Ještě přidám ložiskové domky.
Uživatelský avatar
Tempotaxi
 
Příspěvky: 4847
Registrován: úte 24 zář, 2013 8:35 pm
Bydliště: Kladno

Re: Malá železnice - stavebnice - stavba vozů

Příspěvekod Tempotaxi » stř 10 čer, 2015 6:37 pm

Bohužel jsem si nenapsal od koho a kde jsem to na webu našel. Ale pravděpodobně na k-reportu.
Ale je to někde na českém nádraží. Omlouvám se.
Uživatelský avatar
Tempotaxi
 
Příspěvky: 4847
Registrován: úte 24 zář, 2013 8:35 pm
Bydliště: Kladno

Re: Malá železnice - stavebnice - stavba vozů

Příspěvekod radeksindy » stř 10 čer, 2015 9:05 pm

ČSD měly na konci roku 1990 ještě přes 5000 vozů Vase.
radeksindy
 
Příspěvky: 2627
Registrován: stř 25 dub, 2007 12:50 pm

PředchozíDalší

Zpět na Stavba osobních a nákladních vozů

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 2 návštevníků