Malá železnice - stavebnice - stavba vozů

Stavba a přestavba nákladních a osobních vozů všech velikostí. Návody, praxe, materiály, postupy a další.

Moderátoři: Michal Dalecký, Jarda H.

Re: Malá železnice - stavebnice - stavba vozů

Příspěvekod Tempotaxi » pát 04 lis, 2016 11:53 am

Jen pro úplnost sem dávám předlohu vozu.
Obrázek
Foto zdorij: http://www.archives.cz/zao/digitalni_archiv/index.html
V roce 1927 má pivovar dva vozy:
Lp 510136 rozvor 4.00 m.
Lp 511014 rozvor 3,79 m.
Ochranná známka.
Obrázek
Zdroj: http://www.karelsury.cz/pivovary_ol.html

Ještě poznámka: Fotka vozu a model vozu mají v detailech rozdíly. Ale záleží, kolik nepřesností chce modelář akceptovat. Pokud žádné, tak si nemůže koupit ani továrně vyrobený model. Pokud si bude modely vyrábět sám od „O“ bude mít stavební a dokumentační problémy.
Uživatelský avatar
Tempotaxi
 
Příspěvky: 4855
Registrován: úte 24 zář, 2013 8:35 pm
Bydliště: Kladno

Re: Malá železnice - stavebnice - stavba vozů

Příspěvekod Tempotaxi » pát 04 lis, 2016 5:17 pm

Co napsat na závěr k prototypu stavebnice pivního vozu.
Nejprve se musí někdo uvědomit, jaký pivovar se bude na voze a do jaké epochy se bude dávat. Zda pivovar měl několik vozů stejného typu a provedení a tak máme možnost na obtisk dát několik čísel. Pokud měl pivovar jen jeden vůz tohoto typu a provedení, pak bude jen jedno číslo.
Skříň vozu je většinou stejná.
Skříň je na podvozku o rozvoru 3,8 m a 4.00 m. Ve stavebnici mně právě překvapil podvozek, jeho provedení. Ale zde jsou potřeba pak v návodu udělat k uvedené brzdě náčrtek táhel. Také někdo bude muset rozhodnout o typu brzdy.
Obrázek
Dále střecha. Vynechám protisluneční, která se stejně zakrátko sundávala. Na střeše jsou dva ledovací otvory a k nim vedou nášlapky, tak jak jsou ve stavebnici. Ale některé vozy mají ještě přechodové prkno mezi otvory a někde jsou nášlapky jen z jedné strany a to vpravo a vlevo. Na kratší vzdálenost se vše ze střechy sundalo a střech byla hladká.
Odtokové potrubí. Ve stavebnici jsou dírky, kam o potrubí patří. Já bych dírky nedělal. Na některých bočnicích je potrubí na jiném místě a v jiné výšce. Vyvrtat dírku si může každý udělat sám. Když je střecha hladká, tak i potrubí je sundané.
Dále brzdařská budka. Brzdařské budky se lišily počtem a velikosti výhledů na čelech budky. Dveře jsou jak plné tak mají i okno. Některé dveře mají ještě úkos na jednom rohu. Možná by stála i další úprava brzdařské budky. Na rámečky oken udělat ještě dodatečné rámečky aby okny vynikly. Stejně se tam může zvýraznit i rám dveří. Výplň dveří je níže než rám dveří. Dále schodiště má jen dva schody pod budkou. Dále u brzdařské budky jsou i čelní výztuže a to buď podél budky a nebo jsou od podlahy budky k podlaze brzdařské plošiny.
Je toho moc a některé pivovary mají v provozu několik typů pivovarských vozů a to v různém provedení a tím pádem se to ještě komplikuje, jak správně navrhnout stavebnici. Ale jak už jsem psal, nikdy nebude stavebnice na 100%, vždy tam bude nějaké kompromis a to většinou technický, jak potřebný díl udělat a jak ho vyrobit. Prostě pivovarských vozů je hodně a rozdílů ještě víc.
Naposledy upravil Tempotaxi dne pát 04 lis, 2016 11:44 pm, celkově upraveno 2
Uživatelský avatar
Tempotaxi
 
Příspěvky: 4855
Registrován: úte 24 zář, 2013 8:35 pm
Bydliště: Kladno

Re: Malá železnice - stavebnice - stavba vozů

Příspěvekod UncleFardy » pát 04 lis, 2016 8:44 pm

Je potřeba, aby vše rozhodl zadavatel. Nejspíš má pravdu Radeksindy: když už má stavebnice ty rohové výztuhy, tak udělat vůz v podobě, v jaké je na výkrese ve zmiňované knize. O vozy pivní jsem se moc nezajímal do detailů, protože v TT je základní sortiment těchto vozů široce vyřešen nabídkou DK model, takže stačí koupit a sestavit, nicméně pokud je doloženo, že vozy bez rohových výztuh mají stejnou skříň, tak není asi pro výrobce problém udělat díl naznačující kostru skříně alternativně bez výztuh, no a pak se škála možností pro modeláře dosti rozšíří, k tomu ale ať něco řeknou znalejší. Alternativní budka asi taky nebude problém. A podvozek s Y je hotov, takže podvozek bez něj se taky dá připravit. Víc bych to ale asi nevětvil, toto by mohlo stačit. Problém bude s těmi popisy a jejich aplikací na skříň, myslím z technologického hlediska. Tempotaxi to tu někde výše popisoval. Když se nad tím tak zamyslíme a použije se to, co tu napsal teď Radeksindy, tak se dá dostat poměrně snadno k vysoké věrnosti s předlohou. Potřebné informace již jsou k dispozici.
UncleFardy
 
Příspěvky: 618
Registrován: čtv 24 zář, 2015 4:47 pm

Re: Malá železnice - stavebnice - stavba vozů

Příspěvekod Tempotaxi » pát 04 lis, 2016 11:36 pm

Pokud je dost výrobců na pivovarský vůz, který se hodlá vyrábět, bude lepší vyrobit jiný typ pivního vozu. Vše je stejné jako u prototypu, jen je střecha přetažená nad brzdařskou budkou.
Obrázek
Obrázek
zdroj http://www.parostroj.net/katalog/nv/images/vykresy/Gb_kkStB_3_8a.gif
Plánek je ještě zde: http://vytopna.hekttor.biz/textimg.php?cisloclanku=2013010001&dimg=04.jpg
Uživatelský avatar
Tempotaxi
 
Příspěvky: 4855
Registrován: úte 24 zář, 2013 8:35 pm
Bydliště: Kladno

Re: Malá železnice - stavebnice - stavba vozů

Příspěvekod Tempotaxi » pát 11 lis, 2016 9:08 pm

Dále jsem pokračoval na vozech řady Res od Malé železnice.
Jeden vůz Res 31 54 395 2 541-2 je naložen vojenskou technikou.
Základem jsou modely od firmy SDV model a další drobnosti jsou od různých firem.
Na voze je naložen sanitní vůz UAZ 452-Z a skříňová Praga V3S jako pojízdná převazovna, která je doplněna o automobilový skříňový přívěs typu A3JS.
Obrázek
Obrázek
Uživatelský avatar
Tempotaxi
 
Příspěvky: 4855
Registrován: úte 24 zář, 2013 8:35 pm
Bydliště: Kladno

Re: Malá železnice - stavebnice - stavba vozů

Příspěvekod UncleFardy » stř 16 lis, 2016 7:13 pm

Následovat bude malé slovo do naší velké modelářské pranice: Stavba prototypové stavebnice služebního vozu Ddy od Malé železnice. Ladiz bude umísťovat fotky a já budu doplňovat komentář..
UncleFardy
 
Příspěvky: 618
Registrován: čtv 24 zář, 2015 4:47 pm

Re: Malá železnice - stavebnice - stavba vozů

Příspěvekod ladiznet » stř 16 lis, 2016 7:13 pm

Obrázek
Obrázek
www.usTTi.cz - ústečtí modeláři
Uživatelský avatar
ladiznet
 
Příspěvky: 701
Registrován: sob 25 črc, 2009 4:04 pm
Bydliště: Ústí nad Labem

Re: Malá železnice - stavebnice - stavba vozů

Příspěvekod UncleFardy » stř 16 lis, 2016 7:19 pm

Jedná se o vůz spadající do I. a II. epochy, převážně. Stavebnice má části z plastů různých tlouštěk, z kartonu a průhledného plastu na zasklení. Z plastu jsou díly podvozku a základ skříně, detaily podvozku jsou z kartonu, peřejky a detaily skříně jsou z kartonu. Konstrukce měla řadu úskalí, minulý týden jsem stavěl něco, čemu jsme interně říkali minusprototyp. Měl jsem k němu cca 20 připomínek, většina z nich byla zpracována do prototypu, poslední včera odpoledne, některé jsme zavrhli a na pár detailů se v tom kvapíku zapomnělo. To si řekneme dále...
UncleFardy
 
Příspěvky: 618
Registrován: čtv 24 zář, 2015 4:47 pm

Re: Malá železnice - stavebnice - stavba vozů

Příspěvekod ladiznet » stř 16 lis, 2016 7:21 pm

Obrázek
Obrázek
www.usTTi.cz - ústečtí modeláři
Uživatelský avatar
ladiznet
 
Příspěvky: 701
Registrován: sob 25 črc, 2009 4:04 pm
Bydliště: Ústí nad Labem

Re: Malá železnice - stavebnice - stavba vozů

Příspěvekod UncleFardy » stř 16 lis, 2016 7:40 pm

Podvozek má některé nové prvky, které třeba stavebnice vozu G10 nebo uhláků Ul nemají - zespoda je naznačená prkenná podlaha a něco co by aspoň trošku naznačilo kostru podvozku. Co je hlavní-podvozek byl vyvinut ve dvou variantách, lépe řečeno, vývoj vyústil asi v 9 variant, vybrány jsou v konečné fázi dvě: S otočnými krajními nápravami, který budou potřebovat ti, kteří mají kolejiště s oblouky 286 mm, a varianta bez krajních náprav pro ty, kteří do takových oblouků své modely nikdy poslat nehodlají. Představena zde je varianta bez otočných krajních náprav (taky projede oblouk 286 mm, ale jen tak tak...). Střední náprava je řešena prostřednictvím upevnění ve středních rozsochách, dvojkolí bude mít upilované (ubroušené) hroty pro uložení v ložiscích. Dvojkolí se do středních rozsoch vloží a nakonec po nastříkání se zajistí zajišťovacími díly, které na fotce zatím aplikovány nejsou, budou až po nastříkání. Během úprav minusprototypu se rozsochy trochu hungarizovaly, jsou příliš doširoka roztažené, což bude uvedeno na pravou míru u sériové stavebnice. Střední náprava potřebuje trochu pohybu do stran, takže střední rozsocha je přilepena na podélník zvenčí, je to jakási úlitba geometrii modelových kolejišť. Stavebnice obsahuje i díly rozsoch, které se zvenčí nalepí i na krajní rozsochy, aby to bylo na celém voze stejné, ale to mi došlo až když jsem lepil konstrukci ložiskových domků, ve kterých byla nedostatečně veliká dírka pro mosazné pouzdro. Myslel jsem, že ty krajní krycí díly rozsoch jsou připraveny pro variantu s otočnými krajními nápravami. Dále střední rozsochy počítají s dvojkolími s průměrem osičky 2 mm a alternativně tam jsou i rozsochy pro dvojkolí s průměrem osičky 1,5 mm. Zde jsou použitá dvojkolí 1,5 mm. Stavebnice MŽ jak jsem se domníval a jak mi bylo potvrzeno, jsou konstruovány pro dvojkolí 7,7 mm. Zde to bylo změněno na dvojkolí 8,3 mm (skutečnost 1000 mm), ale zapomnělo se na malé otvůrky v dílu podlahy pro přesahující okolek, tato má připomínka z minulého týdne bude rovněž v sérii zapracována. Já zde použiji dvojkolí 8 mm, to by mělo stačit, a pokud ne, tak vyberu kousek z kartonového dílu podlahy.
UncleFardy
 
Příspěvky: 618
Registrován: čtv 24 zář, 2015 4:47 pm

Re: Malá železnice - stavebnice - stavba vozů

Příspěvekod ladiznet » stř 16 lis, 2016 7:40 pm

Obrázek
www.usTTi.cz - ústečtí modeláři
Uživatelský avatar
ladiznet
 
Příspěvky: 701
Registrován: sob 25 črc, 2009 4:04 pm
Bydliště: Ústí nad Labem

Re: Malá železnice - stavebnice - stavba vozů

Příspěvekod UncleFardy » stř 16 lis, 2016 7:47 pm

Během dnešního modelářského dne jsem stihl postavit pojezd bez nárazníků, které jsem zapoměl doma a do modelárny je nevzal, a kostru skříně plus střechu. Výše na fotce kostra, tedy spíš základ skříně. Zde toho moc ke komentování není. Snad jen to, že stavebnice byla konstruována podle výkresu, který se dá vygooglit, a podle výkresů zveřejněných kdysi dávno v časopise Železničář. Rozměry skříně jsou na všech výkresech stejné, ale jednotlivé varianty se liší rozmístěním oken na stranách služebního oddílu. Rád bych zde s váma, pokud budete ochotni :-) vybral tu správnou variantu, která se nám modelářům bude nejvíce hodit. Představená stavebnice je podle vygoogleného výkresu, který byl největší a měl nejvíc detailů.
UncleFardy
 
Příspěvky: 618
Registrován: čtv 24 zář, 2015 4:47 pm

Re: Malá železnice - stavebnice - stavba vozů

Příspěvekod ladiznet » stř 16 lis, 2016 7:48 pm

Obrázek
www.usTTi.cz - ústečtí modeláři
Uživatelský avatar
ladiznet
 
Příspěvky: 701
Registrován: sob 25 črc, 2009 4:04 pm
Bydliště: Ústí nad Labem

Re: Malá železnice - stavebnice - stavba vozů

Příspěvekod UncleFardy » stř 16 lis, 2016 7:53 pm

Konstrukce střechy je zde vylepšena tím, že obsahuje hustější žebra a ty bude spojovat páteř, což by mělo zabránit vlnění střechy. Ten zelený díl na kterém jsou žebra (pod ním je ještě plastový díl) je mírně širší než skříň vozu. Modelář jej může ponechat jak je, nebo jej vyhnout nahoru. Spolu s tloušťkou plastového dílu střechy, který zatím dnes neuvidíte (ráno ji povařím, aby získala stálý zaoblený tvar) tak lze dosáhnout efektu okapu podél střechy vozu, který skutečný vůz měl.To ale uvidíte až zítra...
UncleFardy
 
Příspěvky: 618
Registrován: čtv 24 zář, 2015 4:47 pm

Re: Malá železnice - stavebnice - stavba vozů

Příspěvekod ladiznet » stř 16 lis, 2016 7:55 pm

Obrázek
www.usTTi.cz - ústečtí modeláři
Uživatelský avatar
ladiznet
 
Příspěvky: 701
Registrován: sob 25 črc, 2009 4:04 pm
Bydliště: Ústí nad Labem

PředchozíDalší

Zpět na Stavba osobních a nákladních vozů

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: janto a 3 návštevníků