Malá železnice - stavebnice - stavba vozů

Stavba a přestavba nákladních a osobních vozů všech velikostí. Návody, praxe, materiály, postupy a další.

Moderátoři: Michal Dalecký, Jarda H.

Re: Malá železnice - stavebnice - stavba vozů

Příspěvekod radeksindy » čtv 03 lis, 2016 2:33 pm

Tempotaxi: Prosím nekopíruj sem nesouvisející věci, jenom zamlžuješ diskutované téma. Těch typů podle rozvorů, typu dveří, brzd, budek a mnoha dalších detailů bylo několik desítek. Držme se jen toho, co má znamenat tento model.
radeksindy
 
Příspěvky: 2628
Registrován: stř 25 dub, 2007 12:50 pm

Re: Malá železnice - stavebnice - stavba vozů

Příspěvekod Tempotaxi » čtv 03 lis, 2016 2:39 pm

radeksindy píše:Tempotaxi: Prosím nekopíruj sem nesouvisející věci, jenom zamlžuješ diskutované téma. Těch typů podle rozvorů, typu dveří, brzd, budek a mnoha dalších detailů bylo několik desítek. Držme se jen toho, co má znamenat tento model.

Byl jsem požádán, tak když mám, tak proč to budu tajit a fotku dám.
Uživatelský avatar
Tempotaxi
 
Příspěvky: 4855
Registrován: úte 24 zář, 2013 8:35 pm
Bydliště: Kladno

Re: Malá železnice - stavebnice - stavba vozů

Příspěvekod Tempotaxi » čtv 03 lis, 2016 2:45 pm

radeksindy píše: Zároveň se lze oprávněně ptát, kde přišel autor ke žluté a červené. .

Na toto téma už jsem jako kladeňák hledal podklady. Byl jsem odkázán vždy na rodové barvy erbu.
Je zde žlutá, červená a modrá. Ale nikdo nedal zatím 100% odpověď, zda modrá nebo žlutá je ta správná barva na voze.
Obrázek
Uživatelský avatar
Tempotaxi
 
Příspěvky: 4855
Registrován: úte 24 zář, 2013 8:35 pm
Bydliště: Kladno

Re: Malá železnice - stavebnice - stavba vozů

Příspěvekod UncleFardy » čtv 03 lis, 2016 2:47 pm

Zajímavá fotka, kdybych se někdy pouštěl do stavby piváku... Souhlasím s Radkem, že se tady ta diskuse přesunula z debaty nad stavebnicí na debatu o všech možných pivních vozech. Zpět ke stavebnici, ujasněme si tedy základní typ vozu, o jehož model má jít, slaďme si to s výkresem, nejspíš podle skříně, dejme pak na ni správnou budku a správné brzdoví, a dolaďme detaily. Pak řekněme, že správné nápisy na tento vůz jsou ty a ty. Jestli si pak na něj někdo napíše Gondíkvar, tak to už je jiná věc. Když koukám na fotku vozu z Hanušovic, tak ten nad dveřmi i pod nimi má cosi jako "plechový kryt", na pouhou mezeru mezi skříní a dveřmi to nevypadá. Dá se to řešit tenkým řezem do plastu a vsunutím papírového dílu, z viditelné strany pak napuštěného vteřiňákem, pokud to tam patří. Pro výrobce asi nebude ani problém upravit díl kostry skříně tak, aby tam nebyly rohové výztuhy a podobalo se to vozu z Lužné. Úprava budky asi taky nebude složitá. Ale začíná být jasné, že hlavní problém byl v podkladech ke konstrukci stavebnice.
UncleFardy
 
Příspěvky: 618
Registrován: čtv 24 zář, 2015 4:47 pm

Re: Malá železnice - stavebnice - stavba vozů

Příspěvekod Tempotaxi » čtv 03 lis, 2016 3:03 pm

radeksindy píše: Další demagogie? Z té stavebnice nelze sestavit správný vůz. Opravdu dobrý základ ke stavbě. Tuší v MŽ jak prezentuješ jejich stavby?.

Každý den jsem ve spojení a konzultuje se každý krok.
Pracovníci MŽ si také ten model postaví, zda je vše správně vyrobeno, ale vždy si najdou 100 důvodů, že ano. Proto potřebují někoho, co nemá s projektem nic společného a model sestaví. Já jen hledám, co s tím zadavatel a výrobce myslel. Byl jsem ubezpečen, že nikdy se nebude jednat o 100% model, ale vždy jen základní stavebnici, kterou si každý modelář dotvoří podle svých představ. Základem každé stavebnice je předloha nebo více předloh, tak aby vznikl historický model. Ani v muzeu ve vitrínách nejsou modely na 100%, ale vždy jen, jak mohl vůz vypadat. Já se snažím ten model dát do nějakého rozumného stavu, aby vypadal jako pivní vůz.
Každý zásah do projektu stojí peníze a čas.
Uživatelský avatar
Tempotaxi
 
Příspěvky: 4855
Registrován: úte 24 zář, 2013 8:35 pm
Bydliště: Kladno

Re: Malá železnice - stavebnice - stavba vozů

Příspěvekod radeksindy » čtv 03 lis, 2016 3:17 pm

Tak to dejte Hanušovice do jiného tématu, protože to je pak zcela nepřehledné.

ad barva Krušovického piváku: Znám, ale pivovar samotný používal jiné kombinace. Ona totiž původní fotka na zlatou moc nevypadá, zřejmě proto se na piváku v Lužné objevila modrá (barva na původním znaku Fürstenbergů není žlutá, ale zlatá). Jedna z nejčastějších kombinací, kterou lze najít třeba na starých pivetách Krušovic najít, je kombinace červené a takové červeno-fialové barvy. Dneska se právě tato červeno-fialová brava používá se zlatou. Jenom chci upozornit, že není žádný reálný doklad o barvě.

Byl jsem ubezpečen, že nikdy se nebude jednat o 100% model, ale vždy jen základní stavebnici, kterou si každý modelář dotvoří podle svých představ.

Když už nás i pracovníci ujišťují, že z toho 100% model nikdy nebude, tak to je na pováženou 8)
radeksindy
 
Příspěvky: 2628
Registrován: stř 25 dub, 2007 12:50 pm

Re: Malá železnice - stavebnice - stavba vozů

Příspěvekod Tempotaxi » čtv 03 lis, 2016 5:12 pm

Uživatelský avatar
Tempotaxi
 
Příspěvky: 4855
Registrován: úte 24 zář, 2013 8:35 pm
Bydliště: Kladno

Re: Malá železnice - stavebnice - stavba vozů

Příspěvekod UncleFardy » čtv 03 lis, 2016 6:51 pm

No, osud této stavebnice bude pěkně pohnutý. Padlo zde pár nešťastných vět které neoprávněně vyvolávají oprávněné diskuse. Stavebnice je dělaná na zakázku. Byly předány podklady. Podle nich se to zkonstruovalo. Diskuse měla být ke stavbě modelu. To, že se z toho nepostaví 100 % model ve skutečnosti znamená, že je to děláno podle výkresu a když se podle výkresu postaví 50 skutečných vozů tak kolik z nich po 15 letech provozu je stejných - má stejnou budku, stejné dveře, stupačky atd. Stavebnice je koncipovaná tak, aby nám dala základ, dal se z ní postavit kompletní model (po doplnění dvojkolí a spřáhel) a zbytek je na nás, abychom si stavbu přizpůsobili podle fotky skutečného vozu dané konstrukce. To si myslím, že se po doladění stane. jestli je to pro děti, kompletní či nekompletní, je-li to vůz Krušovic či Prazdroje, je v tuto chvíli nepodstatné. Myslím že tato diskuse už začala přispěvatele otravovat a věci škodit. Takže tempotaxi - už žádné nesmyslné pivní tácky, pro stavbu a posouzení prototypu modelu jsou k ničemu. Vraťme se k původnímu cíli - je stavebnice správně konstruována? Je třeba něco změnit? Myslím, že oprávněných podnětů tu bylo dost. Popisy v tuto chvíli opravdu nejsou na pořadu dne. A pokud tu chce mít někdo poslední slovo za každou cenu, tak se může stát, že ho mít bude... a toho se nechci dočkat....
UncleFardy
 
Příspěvky: 618
Registrován: čtv 24 zář, 2015 4:47 pm

Re: Malá železnice - stavebnice - stavba vozů

Příspěvekod Tempotaxi » čtv 03 lis, 2016 8:17 pm

Ano pivní tácky jsou opravdu nesmysl. Při dotazování lidí, kteří se zajímají o pivovarství mně varují, že podle pivních tácků se nedají určit barvy, tvar písma a různá loga. Jediná cesta je smaltovaná reklamní tabule, dopisnice atd.
Uživatelský avatar
Tempotaxi
 
Příspěvky: 4855
Registrován: úte 24 zář, 2013 8:35 pm
Bydliště: Kladno

Re: Malá železnice - stavebnice - stavba vozů

Příspěvekod Tempotaxi » čtv 03 lis, 2016 8:27 pm

Dále jsem započal vybírat popis vozu. Nechtěl jsem dělat krušovický vůz, který už mám. Nechci přes profily dělat popisy. Moje obtisky jsou silnější a přes profily se špatně dávají. Potřeboval jsem pivovar, kde budou obtisky jen v jednotlivých polích.
Rozhodl jsem se pro „Hanácký pivovar v Olomouci Kk.St.B. Gb 221302.
Obrázek
Obrázek
Obrázek
Obrázek
Uživatelský avatar
Tempotaxi
 
Příspěvky: 4855
Registrován: úte 24 zář, 2013 8:35 pm
Bydliště: Kladno

Re: Malá železnice - stavebnice - stavba vozů

Příspěvekod radeksindy » čtv 03 lis, 2016 8:36 pm

To, že se z toho nepostaví 100 % model ve skutečnosti znamená, že je to děláno podle výkresu a když se podle výkresu postaví 50 skutečných vozů tak kolik z nich po 15 letech provozu je stejných - má stejnou budku, stejné dveře, stupačky atd.

Přiznám, že jsem tuto větu nepochopil. Nešlo by to pro mě přeložit ? :)
radeksindy
 
Příspěvky: 2628
Registrován: stř 25 dub, 2007 12:50 pm

Re: Malá železnice - stavebnice - stavba vozů

Příspěvekod RadekH0 » čtv 03 lis, 2016 9:02 pm

radeksindy píše:To, že se z toho nepostaví 100 % model ve skutečnosti znamená, že je to děláno podle výkresu a když se podle výkresu postaví 50 skutečných vozů tak kolik z nich po 15 letech provozu je stejných - má stejnou budku, stejné dveře, stupačky atd.

Přiznám, že jsem tuto větu nepochopil. Nešlo by to pro mě přeložit ? :)

Podke mě je tím myšleno, že každý vůz za ty roky provozu projde vzhledovými a technickými úpravami stejně jako lokomotivy. S tím musím souhlasit.

Radek
Měřítko TT, epocha: V./VI.
DCC
RadekH0
 
Příspěvky: 506
Registrován: ned 03 bře, 2013 11:37 am
Bydliště: Žďár nad Sázavou

Re: Malá železnice - stavebnice - stavba vozů

Příspěvekod UncleFardy » čtv 03 lis, 2016 9:19 pm

Trošku jsem hájil výrobce, měl jsem na mysli toto: Když budu dělat stavebnici přesně podle fotky, tak mi hrozí, že použiju fotku vozu v polovině jeho životnosti, kde již může mít vyměněnu budku za budku z jiného typu vozu, že jde zrovna o vůz, kde budka byla sundána a zůstala plošinka, že narazím na vůz, kterému byly odebrány brzdy atd. Výsledkem tedy bude, že udělám perfektní stavebnici jedinečného vozu a cokoliv jiného na něj dám, budu mimo mísu. Takovou stavebnici si mohu koupit jen jednu, chci-li dodržet historickou věrnost, a dát na něj jen jeden možný popis. Tím neříkám, že výrobce nevydělá, tím říkám, že pokud jsem modelář a modeluji věrně, těžko si ze stavebnice udělám víc vozů do soupravy. Pokud stavebnici udělám podle výkresu, mám šanci, že si daných vozů majitel nechal postavit více nebo že byl vůz vyroben pro více různých majitelů. Mám šanci si postavit více vozů a opatřit je různými historicky věrnými popisy. Samozřejmě tím taky bude stavebnice použitelnější. Tím ale stavím vůz ve stavu po vyrobení nebo v začátcích jeho provozu. Takto jsem to myslel. Stavebnici je nutné navrhnout tak, aby byla použitelná šířeji než pro jeden konkrétní atypický vůz. Asi tak hodinku jsem googlil piváky, a je možné narazit na desítky různých typů a typových variant vozů. Myslím si, že stavebnice by měla dávat prostor na dotvoření do více podob, samozřejmě ale že ne tím, že na ní vyměním a dodělám si polovinu vlastních dílů, myslím třeba popisem, použitím budky či plošinky, s brzdou či bez brzdy. Takže fotky jsou jedna věc, výkresová dokumentace druhá věc. Stavebnici bych posuzoval jiným způsobem kritiky než model jedinečného vozu.
UncleFardy
 
Příspěvky: 618
Registrován: čtv 24 zář, 2015 4:47 pm

Re: Malá železnice - stavebnice - stavba vozů

Příspěvekod radeksindy » pát 04 lis, 2016 8:42 am

Jednak předpokládám, a to zřejmě naivně, že ze stavebnice půjde sestavit alespoň jeden správný vůz. Z této stavebnice správný vůz sestavit nejde, což je pro mě nepochopitené a neomluvitelné, ačkoli se tady Tempotaxi aUncleFardy snaží 8) Je to proto, že spodek se se skříní rozchází o generaci. Vysvětlovat a obhajovat to rekonstrukcemi už vůbec neobstojí. Těch úprav zase tolik nebylo a mají svojí logiku. Zanedbávám zvenku neviditelné úpravy nebo změny na spodku, které jsou u podobných stavebnic stejně nemodelové. Možná se někomu bude hodit, až si bude upravovat svůj model piváku (platí i pro modely Heris)

1. budka - k odstraňování budky docházelo až po válce v padesátých letech. Vůz by měl nést číslo ve formátu L 512xxx nebo 2-4xxxx a k tomu odpovídající nápisy. Naznačované výměny budek jsou zcela mimo.

2. odstranění brzdy - k tomu docházelo průběžně, ale vždy u těch nejstarších vozů, které ji měly v nejhorším stavu a nebyly k nim už dostupné náhradní díly. Za doby existence kkStB mohly být odstraněny brzdy z úplně prvních vozů na pivo vzniklých rekonstrukcemi běžných vozů, mezi válkami se občas ztratila brzda z prvních skutečných vozů na pivo stavěných do roku 1890. U většiny vozů k tomu mohlo dojít až po válce. Opět k tomu patří odpovídající nápisy.

3. dodatečné vyztužení skříně - opět záležitost konce života těchto vozů. Došlo k navření výztuh ke sloupkům dole u krakorců.

Protože Tempotaxi i UncleFardy zmiňují, že stavebnice je určena pro vozy I. a II. epochy a tam výše uvedené úpravy nepřipadají v úvahu. Tam jsou možné následující:

4. odstranění protislunneční střechy - ne všechny vozy ji z výroby měly, ale velká část ano. Její odstranění je skoro pravidlem, najít foto vozu z II. epochy s protisluneční střechou je docela vzácnost. Na druhou stranu je zajímavé, že všechny nové piváky postavené ve stejné době ji z výroby mají.

5. odstranění chlazení - když se vůz používal jen na krátké vzdálenosti, tak bylo zbytečné a údržba vozu by se prodražovala. Došlo k zaslepení otvorů ve střeše a někdy i k odstranění odkapních trubek. Tato rekonstrukce proběhla zejména u vozů velkých pivovarů, které měly hodně vozů. U nich bylo možné vzhledem k objemu výroby vyvážené po železnici určit vozy pro dlouhé a krátké tratě. U malých pivovarů to tak jednoduché nebylo a odstranění by mohlo přinést místo úspor jen komplikace.

Stavebnici je nutné navrhnout tak, aby byla použitelná šířeji než pro jeden konkrétní atypický vůz.

Přimlouval bych se, aby ta šířka byla větší než 0 :lol: Kdyby někdo chtěl navrhnout stavebnici použitelnějšího vozu, tak ať si vezme Železniční modelářství IV autorů Zdeněk Maruna, Luboš Kotnauer a s foťákem si dojede do depozitáře NTM v Chomutově. Je také možné skutečně udělat i pivák z Lužné, ani to nebyl jediný kus. Další pivák má KHKD, v MDC Bratislava je další zrekonstruovaný. Je to málo?
radeksindy
 
Příspěvky: 2628
Registrován: stř 25 dub, 2007 12:50 pm

Re: Malá železnice - stavebnice - stavba vozů

Příspěvekod Tempotaxi » pát 04 lis, 2016 10:07 am

radeksindy – konečně jsi napsal něco rozumného. Je zajímavé, že cituješ stejnou dokumentaci jako já. Stejná knížka a dále vyšlo několik článku na téma chladících vozů. Těch pivních vozů máš také spočítány, ale ještě pár necelých vraků. Když cituji to, co je napsáno, tak nemluvím pravdu. Už slyším, že texty se psaly v pravěku a dnes jsme o něco dál.
Dále dochované vozy je bohužel součastný stav vozu, ale jak vypadal po vyrobení vůz, jaká barva písma a tvar písma je někdy neznámá. I pan Maruna uvádí v knížce, že mohla být barva taková i jiná.
Je hezké, že známe výrobce vozu, výrobní číslo vozu, že v seznamu vozů jsou základní míry a váhy, ale pořád se neví, jak některé vozy vypadly a vše potřebné o písmu.
Uživatelský avatar
Tempotaxi
 
Příspěvky: 4855
Registrován: úte 24 zář, 2013 8:35 pm
Bydliště: Kladno

PředchozíDalší

Zpět na Stavba osobních a nákladních vozů

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 2 návštevníků