Malá železnice - stavebnice - stavba vozů

Stavba a přestavba nákladních a osobních vozů všech velikostí. Návody, praxe, materiály, postupy a další.

Moderátoři: Michal Dalecký, Jarda H.

Re: Malá železnice - stavebnice - stavba vozů

Příspěvekod UncleFardy » čtv 03 lis, 2016 10:12 am

Ha, příspěvky jsme psali paralelně s Tempotaxim.... Předlohou je tedy pivák z Lužné. Je tedy špatně předloha nebo stavebnice?
UncleFardy
 
Příspěvky: 618
Registrován: čtv 24 zář, 2015 4:47 pm

Re: Malá železnice - stavebnice - stavba vozů

Příspěvekod vmucha » čtv 03 lis, 2016 10:23 am

Nerad se rád přidám.
Když se zmíní MTB tak je tu křik, že si to dělá po svém, nikoho neposlechne a lezou ven paskvily.
Když tu MŽ dá prototyp a Tempotaxi tu dává do placu krok po kroku, nejen průběh stavby, ale na základě jemu dostupných podkladů i to, proč dělá zrovna to co dělá, tak je to taky špatně.
Co je tedy dobře?

Neplevelme prosím to vlákno dalšími zbytečnými, nic nepřinášejícími řečmi, a kdo můžete pomozte znalostmi a informacemi na svět kvalitní stavebnici modelu. Děkuji.
Doupovská dráha 2. epocha TT
vmucha
 
Příspěvky: 654
Registrován: stř 10 bře, 2010 11:42 am
Bydliště: Mšené-lázně

Re: Malá železnice - stavebnice - stavba vozů

Příspěvekod radeksindy » čtv 03 lis, 2016 10:50 am

Proč nadáváte mně, když jsem poslední konzument a nejdete bojovat do Lužné a do firmy MŽ.

Protože obrazně řečeno vypadávají z tvých úst. Než něco vyslovíš, přemýšlej. Pokud o tom nic nevíš nebo si nejseš jistý, pak je lepší mlčet.

Předlohou je tedy pivák z Lužné. Je tedy špatně předloha nebo stavebnice?

Nezlobte se na mne, ale děti z první třídy jsou pravděpdobně bystřejšího ducha. Dejte si fotku piváku a modelu pod sebe a zahrajte si hru na hledání rozdílů 8)

_DSCF9278.jpg

DSCN0297.jpg


Na spodku modelu je jasně vidět nosič královské hřídele brzdy, to je takové Y připevněné a obou podélnících uprostřed, ale vůz na fotografii ho nemá. Protože má zcela jiný, novější typ brzdy. Další detaily spodku zanedbáme. Když se podíváte na skříň, tak na modelu jsou u každého sloupku nahoře pod střechou dvě přinýtované výztuhy (praporky do strany), které na voze v Lužné nejsou. Samozřejmě nesedí další spousta drobností. Pokud někdo chce stále tvrdit, že autor udělal model piváku v Lužné, doporučuji nejdříve očního, v těžších případech jiné ambulace :D Autor zcela nepochybně kopíroval spoustu věcí z různých zdrojů bez jakékoli povědomí o těchto vozech. Vůbec bych se nedivil, kdyby prostě opráskl konstrukci brzdy ze zde již prezentovaných uhláků (což je velice pravděpodobné) a pak podle jiných zdrojů k tomu dodělal skříň.

Pivák v Lužné je jedna z mnoha konstrukcí piváků. Je zachovaný ve své původní podobě, pouze čelní dveře jsou dodělané, aby si návštěvnící mohli snadno prohlédnout vnitřek vozu. Kdyby se autor opravdu na ten vůz jel podívat, tak by se to dočetl v popisku. Nápis není autentický, vůz po celou dobu existence patřil Prazdroji (doufám, že si to dobře pamatuji, kdyby někdo prahnul po detailech, tak je dohledám) a nápisy Krušovické se na něj daly proto, že Krušovice jsou nejbližší pivovar a na opravě se asi i finančně podílel. Ale to není podstatné, nápisy ve stavebnici nejsou, takže modelář by mohl použít správnější.
radeksindy
 
Příspěvky: 2628
Registrován: stř 25 dub, 2007 12:50 pm

Re: Malá železnice - stavebnice - stavba vozů

Příspěvekod radeksindy » čtv 03 lis, 2016 11:18 am

Když tu MŽ dá prototyp a Tempotaxi tu dává do placu krok po kroku, nejen průběh stavby, ale na základě jemu dostupných podkladů i to, proč dělá zrovna to co dělá, tak je to taky špatně. Co je tedy dobře?

Problém je v té omáčce okolo, kterou k tomu Tempotaxi dovytváří. Některé věci ani nekomentuju, ale bohužel ty mohou nadělat spoustu problémů mezi modeláři, kteří chtějí dělat modely skutečných vozů. Dám příklad. O pár stránek dříve automaticky ukazuje odlitky další budek, které lze použít k modelu. Jenomže může? Vznikne správný model? Samozřejmě každý si může udělat budku libovolnou. Ale zcela jasně by měl napsat, zda je to dobře nebo špatně, nebo rovnou přiznat, že o tom nic neví. Obzváště v situaci, kdy Tempotaxi tady ukazuje stavbu modelu, která je svým způsobem návodná pro další stavitele. Pokud Tempotaxi vyřezává, lepí a barví a vyjadřuje se k samotné stavebnci a stavbě, tak je to v pořádku. Ale tomu dalšímu by se měl obloukem vyhnout.
radeksindy
 
Příspěvky: 2628
Registrován: stř 25 dub, 2007 12:50 pm

Re: Malá železnice - stavebnice - stavba vozů

Příspěvekod greenery » čtv 03 lis, 2016 11:44 am

Dávám za pravdu Radkovi.
Malé železnici samozřejmě fandím také, každý počin z našich luhů a hájů je vítaný.
Problémem těchto stavebnic je ale naprosto nešťastná volba materiálů pro některé prvky konstrukce vozů. Což je v řadě případů opravdu deklasuje na úroveň hračky pro děti.
Popořadě - plastový základ konstrukce - v pořádku. Velkoplošné díly laserované z kartonu (podlaha vozů, střecha, velké díly bočnic atp.) - v pořádku - dobrý nápad. Ale proč proboha titěrné detaily svislých sloupků, úhelníků s nýty, kování a podobně z papíru? Nutně je to měřítkem úplně mimo a i přes zjevnou snahu o pečlivé osazení na model je výsledkem matláma patláma. Jsou zkrátka detaily, které si leptané kovové prvky vyžadují, lept se pro tyto účely vyloženě nabízí. A není třeba nic pájet, stačí leptané díly nalepit na základ skříně úplně stejně jako ty papírové nýty. Výsledek bude o světelné roky lepší.
Dokonalý příklad je právě Lepiešova stavba zetek. Základ je z Evergreenu a zbytek polepy leptanými prvky http://vlaky-modely.rajce.idnes.cz/Zetk ... 7_a_1_120/ .
Některé části jsou i zde pájené (třeba schody k brzdařské boudě), ale dovedu si představit, že mohou být nahrazeny jinou technologií v duchu stavebnic MŽ. Ale nýty naznačovat pomocí kartonu? Proč?

MTB bych do toho netahal, tym bylo vše podstatné dávno řečeno, a normální jedinec se podle toho zařídil. Neustále dokola to tady řeší cca 5 chorých mozků, to je třeba filtrovat.

Modely vozů MŽ je relativní novinka, míří do segmentu, kde je zatím zoufale prázdno. Tak snad se zadaří a připomínky se dostanou tam, kam mají.
greenery
 
Příspěvky: 1065
Registrován: úte 04 pro, 2007 10:12 pm

Re: Malá železnice - stavebnice - stavba vozů

Příspěvekod Tempotaxi » čtv 03 lis, 2016 11:57 am

Tak tady zase někdo lže.
Tuhle fotku krušovického pivovaru jsem sem dával. Já nemohu vědět, zda model bude provozní do I epochy nebo do dalších epoch.
Tenhle krušovický vůz to brzdu má.
Obrázek
Zde je pak detail brdy a toho profilu „Y“
Obrázek
Dále budka nemá malé okno, ale velké okno.
Obrázek
Já ani nevím jaký obtisk nebo jaký popis tam MŽ bude dávat do jaké epochy.
Uživatelský avatar
Tempotaxi
 
Příspěvky: 4855
Registrován: úte 24 zář, 2013 8:35 pm
Bydliště: Kladno

Re: Malá železnice - stavebnice - stavba vozů

Příspěvekod Tempotaxi » čtv 03 lis, 2016 12:14 pm

I na téhle fotce vozu BEB Gb 15014 ta brzda je. Stačí se lépe podívat.
Obrázek
Dále detail budky. Na modelu jsou dvě okénka šikmo pod sebou. Má tam být jedno okno, které je rozdělené na tři díly.
Obrázek
Obrázek
Naposledy upravil Tempotaxi dne čtv 03 lis, 2016 12:18 pm, celkově upraveno 1
Uživatelský avatar
Tempotaxi
 
Příspěvky: 4855
Registrován: úte 24 zář, 2013 8:35 pm
Bydliště: Kladno

Re: Malá železnice - stavebnice - stavba vozů

Příspěvekod radeksindy » čtv 03 lis, 2016 12:17 pm

Tempotaxi a foto ČSD Lp 511112: A to je vůz z Lužné? NENÍ. A byl tento vůz předlohou k modelu? NEBYL. Ani tento vůz nemá třeba zmíněné výztuhy skříně. Když se pozorně podíváš, tak ani ta brzda není stejná. Ani tento vůz není předlohou modelu. Samozřejmě, že tady někdo lže, zatím nevíme kdo :)
radeksindy
 
Příspěvky: 2628
Registrován: stř 25 dub, 2007 12:50 pm

Re: Malá železnice - stavebnice - stavba vozů

Příspěvekod radeksindy » čtv 03 lis, 2016 12:22 pm

Tempotaxi a foto BEB 15014: A tento vůz snad odpovídá modelu? NEODPOVÍDÁ. Alespoň vidíme, jak vypadá skutečný vůz, který nesl číslo BEB 15014, který je jen jiný než ten v Lužné. Takže co dál?
radeksindy
 
Příspěvky: 2628
Registrován: stř 25 dub, 2007 12:50 pm

Re: Malá železnice - stavebnice - stavba vozů

Příspěvekod Tempotaxi » čtv 03 lis, 2016 12:23 pm

A zde je údajně historický popis v barevném provedení.
Obrázek
Uživatelský avatar
Tempotaxi
 
Příspěvky: 4855
Registrován: úte 24 zář, 2013 8:35 pm
Bydliště: Kladno

Re: Malá železnice - stavebnice - stavba vozů

Příspěvekod UncleFardy » čtv 03 lis, 2016 12:36 pm

Citím se oprávněným adresátem jedné z poznámek výše, ale přitom došlo k nepochopení. Když jsem se ptal, jestli je správně předloha nebo model, tak jsem měl na mysli to, jestli je předloha ve správném historicky věrném stavu, či ne, a jestli model je podle správného historického stavu, či ne. Protože rozdíly mezi fotkama z Lužné a fotkama stavebnice jsem viděl. To znamená, že jsem nesrozumitelně jedním dotazem položil dva a zmátl jsem všechny kolem. Obě tyto otázky již tedy máme výše zodpovězeny. Pozor ještě na jednu věc: Zajímal jsem se o vozy pivovaru Hanušovice (mé rodné pivo), a někde jsem četl, že jich bylo 8 a nebyly shodné konstrukce! Takže bude-li mít někdo fotku, tak mu nemusí sedět na rezin od DK model. Jiná fotka sedět může, protože jde o různé vozy téhož pivovaru.
My jsme v klubu jednoznačně došli k závěru, že je opravdu lepší mít základ modelu z něčeho, co se snadno dělá, a na něj dávat detaily z leptů. Kvůli pevnosti, kvůli shodě s předlohou atd. Z klasických stavebnic MŽ nás v tomto smyslu zaujal jen model G10 (kvůli modelované epoše), který si upravuji do meziválečné podoby (fotky jsem na diskusi prezentoval) a na ten jsme si nechali zkušenějším modelářem připravit lepty detailů, jejichž poslední verzi teď testujeme (foto sem dám během pár dní). Vezmu li vrstvy našich uhláků, tak plast základ, na to karton s bedněním, na to karton s kostrou skříně a na to karton s detaily kování se mě neosvědčil. Kování mi dřív nebo později odpadává po uchopení rukou. Udělali jsme na zkoušku kostru skříně z plastu, takže se vrstvy střídají a je to mnohem lepší. Ale: budou mít tuto zkušenost i ostatní? Navíc když někdo bude chtít větší množství, je možné vynechat díly kostry skříně, tu si vyřezat z evergreenů a ze stavebnice použít jen výřezy kostry skříně a kování. Jenže to bude stavebnice ještě nekompletnější :-) Citím zde velký "hendykep" vůči těm, co si umí nakreslit předlohu k vyleptání, ať již detailů nebo celého vozu. Každopádně MŽ chce, aby se ze stavebnice dal postavit celý vůz, takže stavebnice obsahuje i stupačky a drobné detaily z plastů a kartonů, které většina z nás nahradí lepty či drátkem, ale to není na škodu věci. Hranice co je to kompletnost a co ne je nutná, musí být stanovena, nicméně ji každý vidíme jinde. No, ještěže jsme se zase vrátili k věci :-)
UncleFardy
 
Příspěvky: 618
Registrován: čtv 24 zář, 2015 4:47 pm

Re: Malá železnice - stavebnice - stavba vozů

Příspěvekod UncleFardy » čtv 03 lis, 2016 12:53 pm

Když porovnám poslední fotografie a plánky na str.27 a 28 zde, tak si myslím, že problém je v podkladech, které výrobce dostal. Ten plánek z knihy Kotnauer, Maruna .... asi není plánkem vozu z Lužné, a je otázkou, jestli se stavebnice nepodobá spíše tomu plánku. Je tu však ten rozdíl v brzdoví.... Takže ano, cílem bylo udělat stavebnici vozu z Lužné. A jaké k tomu byly předány podklady? Ty správné?
UncleFardy
 
Příspěvky: 618
Registrován: čtv 24 zář, 2015 4:47 pm

Re: Malá železnice - stavebnice - stavba vozů

Příspěvekod Tempotaxi » čtv 03 lis, 2016 1:20 pm

Já jsem psal, že vůz byl jen předlohou ke stavbě stavebnice.
Já nikde netvrdím, že to on co stojí v Lužné.

Já neznám tajemství výrobce zda vůz dají do I epochy, do II epochy, do III epochy, atd, nebo bude prezentován jako muzeální vůz.
Když byl předlohou, tak zadavatel použil jen míry vozu a jen on se rozhodne, jak základní skříň oblíkne.
Stavebnice jsou prezentovány jako základ ke stavbě a neprodávají se, jako hotový finální model konkrétního vozu.
Uživatelský avatar
Tempotaxi
 
Příspěvky: 4855
Registrován: úte 24 zář, 2013 8:35 pm
Bydliště: Kladno

Re: Malá železnice - stavebnice - stavba vozů

Příspěvekod radeksindy » čtv 03 lis, 2016 1:36 pm

Tempotaxi: Právě zase předvádíš svoji obvyklou mlhu, kdy začneš kopírovat tuny materiálu, které s tématem nesouvisí. Nekopíruj to sem.

Ale aby z toho i ostatní něco měli, tak doplním, že pan Pinc, jehož kresba návrhu popisu se nachází ve vitríně muzea v Lužné, ji vytvořil pouze na základě fotografie, kterou si sem dal a neznámé věci si domyslel. Protože mě jako rodilého kladeňáka vozy BEB zajímají nejvíce, ta jen pro úplnost dodávám, že vůz BEB 15014 byl vyroben v roce 1897 u Ringhoffera pod výrobním číslem 56211. Takže si můžete doplnit výrobní tabulku pro model, zároveň je vidět, že autor nápisů střílel od boku. Zároveň se lze oprávněně ptát, kde přišel autor ke žluté a červené. Po roce 1924 už nesl označení Lp 511152, takže porovnáním obou fotek lze vidět změny provedené v průběhu času.

Já jsem psal, že vůz byl jen předlohou ke stavbě stavebnice.
Já nikde netvrdím, že to on co stojí v Lužné.


?????? Jedním z hlavních synonym a významů slova předloha (bavíme-li se o objektu), je slovo vzor, nebo také šablona. Takže pokud něco je předlohou toho vozu, tak by to měl být on. Tady bylo zcela evidentně předlohou něco jiného, protože autor by si sám od sebe jinou brzdu nevymyslel a jen težko by samovolně doplnil skříň o správné detaily jiných vozů. Nelakuj nás prosím, oprávněně se na pak tebe strhává kritika.

Stavebnice jsou prezentovány jako základ ke stavbě a neprodávají se, jako hotový finální model konkrétního vozu.

Další demagogie? Z té stavebnice nelze sestavit správný vůz. Opravdu dobrý základ ke stavbě. Tuší v MŽ jak prezentuješ jejich stavby?

UncleFardy: To jsou správné otázky, ale odpověď může poskytnout jen autor nebo MŽ.
radeksindy
 
Příspěvky: 2628
Registrován: stř 25 dub, 2007 12:50 pm

Re: Malá železnice - stavebnice - stavba vozů

Příspěvekod Tempotaxi » čtv 03 lis, 2016 2:10 pm

Na fotce má vůz jednodílné dveře a jinou brzdařskou budku. Dále je už sundané celé ledovací zařízení.
Obrázek
Podle seznamu jsou takto jen 3 vozy Lp 510053, 54 a 55. Rozvor 3.80 m. Podle pamětníků se uvádí, vozy jsou modré a bílé písmo.
Zatím žádný výrobce takový model pivního vozu nedělá.
Uživatelský avatar
Tempotaxi
 
Příspěvky: 4855
Registrován: úte 24 zář, 2013 8:35 pm
Bydliště: Kladno

PředchozíDalší

Zpět na Stavba osobních a nákladních vozů

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 1 návštěvník