UncleFardy píše: barvě, kterou se měly natírat modely nákladních vozů ČSD, říkalo hněď zemitá
No vzhledem k tomu, že já ne modelářsky, ale profesně od roku 1978 v ŽOS Ostrava a měl nátěry a technologické postupy "před očima" tak nátěr se prováděl barvou vodoředitelnou v odstínu ČSN 8440, ale .....
a teď to ale - už se opakuji, no nedá se dělat - bylo více dodavatelů barev v rámci Československa, v zásadě nikdo nijak zvlášť na odstínu netrval - byla to červenohnědá, byla a ta se lišila podle schopnosti výrobce, cen a dostupnosti komponentů barev, technologie barev - nitro/syntetika/vodovka. Podstatné
co bylo pro nátěry je síla naneseného suchého nátěru - to dávalo trvanlivost a pak jiná technologie nanášení byla u syntetiky, jiná u "jednošichtové" vodovky při použití bezvzduchého stříkání, což všechno mélo vliv na výsledný odstín vozu jedoucí ho ven z dílen. Trochu jiné to bylo u výrobců - tam se vodovky tehdy nepoužívaly.
Navíc lakovat model nákladního vagonu, tak jak většina modelářů dělá - je nátěr z fabriky, ale nátěr z dílen to už ne, to si můžete s klidem natřít štětcem

.
Takže škála čevenohnědých je poměrně široká a není vázána výhradně k rokům použití, snad s vyjímkou zavedení vodouředitelných barev, ale to jsou spíše až 70. léta.
A k barevným snímkům - nejstarší samostatných vozů znám z poloviny 50. let - když pominu změny barevných materiálů stářím i jejich způsob reprodukce barev + sken, tak mohu říci co jsem tvrdil výše je - to nějaká "čevenohnědá", obecně více červená, mnohdy i více než v 60. letech deklarovaný odstín ČSN 8440 nakonec ani ve vozových dokumentací nic víc není.
Takže jedno je jisté pokud se pohybuje modelář v rámci těchto tvrzení - dělá dobře.
Jen taková poznámka - v technologických postupech pro nátěry, byly kdysi tři stupně rozsahu, s tím že "lak I" se za mého působení v dílnách v 70 a 80 letech nepoužíval -- tj. obnova částečná, ale na snímcích staršího dat se zejména u krytých a chladících vozů vyskytuje - taky námět jak by měl vypadat nákladní vagon.