Vůz řady Ca r.v. 1930 - "Pancéřák"

Stavba a přestavba nákladních a osobních vozů všech velikostí. Návody, praxe, materiály, postupy a další.

Moderátoři: Michal Dalecký, Jarda H.

Re: Vůz řady Ca r.v. 1930 - "Pancéřák"

Příspěvekod michal_n_cz » ned 17 dub, 2016 5:17 pm

Tempotaxi píše:V první řadě musím vědět, co mám dělat a co stavím.
Zde zase žádná naddveřní hrana není.
Oba sloupky u dveří jsou také jiné.


Colonel32 to výše vysvětlil - dvě provedení - lept je primárně pro druhé tedy střecha víc přes bočnici vč. toho místa nad přestavkem.
Obrázek

Obrázek

Překrývá tedy tu bočnici, v podstatě proužek té horní řady nýtů nad větráčky. Jde o to zdali to dát před nebo tu bočnici o ten kousek snížit. U tebe spíš to druhé, protože střecha už je připájená.
Co se týká té délky bočnice, máš už tam i tu druhou vrstvu na čelníku? Tou se to taky prodlouží na každou stranu min o tloušťku plechu 0,3 mm.
Naposledy upravil michal_n_cz dne ned 17 dub, 2016 8:37 pm, celkově upraveno 1
Uživatelský avatar
michal_n_cz
 
Příspěvky: 863
Registrován: stř 09 led, 2008 9:17 pm
Bydliště: Olomouc

Re: Vůz řady Ca r.v. 1930 - "Pancéřák"

Příspěvekod radeksindy » ned 17 dub, 2016 8:30 pm

proto vzpínadlo neměl ani jeden z předpancéřáků - celokovový prototyp Studénka Fürstein

Panceřáky byly první celokovovévozy pro ČSD.

To je vlastnost pouze 1. výrobní série. 2.-4. má tu střechu delší, takže střecha skřín více kryje. Pokud modelář chce naprosto věrný vůz 1. série, musí si krycí plech střechy zbrousit.

U první série je vidět horní řada nýtů na bočnici a pochopitelně je na okraji střechy další. Od druhé série se přetáhla střecha až přes stěnu a horní řada nýtů na skříni není vidět a v jejich místě jsou vidět nýty v okraji střechy. Takže pro věrné ztvárnění vozu potřebuji střechy dvě, obě s řadou nýtů na okraji.
radeksindy
 
Příspěvky: 2630
Registrován: stř 25 dub, 2007 12:50 pm

Re: Vůz řady Ca r.v. 1930 - "Pancéřák"

Příspěvekod Colonel32 » ned 17 dub, 2016 8:51 pm

radeksindy píše:proto vzpínadlo neměl ani jeden z předpancéřáků - celokovový prototyp Studénka Fürstein

Panceřáky byly první celokovovévozy pro ČSD.


Dobře, ať v tom teda není bordel.
Prototyp předpancéřáku Studénka Fürstein byl první celokovový osobní vůz vyrobený pro ČSD. Nedočkal se ale sériové výroby, takže
pancéřák byl první typ celokovových vozů ČSD.

je to takhle ok?


radeksindy píše:U první série je vidět horní řada nýtů na bočnici a pochopitelně je na okraji střechy další. Od druhé série se přetáhla střecha až přes stěnu a horní řada nýtů na skříni není vidět a v jejich místě jsou vidět nýty v okraji střechy. Takže pro věrné ztvárnění vozu potřebuji střechy dvě, obě s řadou nýtů na okraji.


Už takhle ta stavebnice vyjde na 2400,-. Připlatíte si všichni dalších 100,- na kus, aby tam byla druhá varianta střechy? (A nebo jeden člověk co zaplatí tisícovku a další po padesátikoruně?)
Colonel32
 
Příspěvky: 1002
Registrován: čtv 24 pro, 2009 12:43 pm

Re: Vůz řady Ca r.v. 1930 - "Pancéřák"

Příspěvekod radeksindy » ned 17 dub, 2016 9:41 pm

je to takhle ok?

Není. Protože není pravda, že "Prototyp předpancéřáku Studénka Fürstein byl první celokovový osobní vůz vyrobený pro ČSD'.

Připlatíte si všichni dalších 100,- na kus, aby tam byla druhá varianta střechy?

Není nutné, ve stavebnici stačí jedna, správně provedená varianta. Jenom jsem chtěl naznačit, že ubroušením střechy nemůže vniknout správně provedená druhá varianta.
radeksindy
 
Příspěvky: 2630
Registrován: stř 25 dub, 2007 12:50 pm

Re: Vůz řady Ca r.v. 1930 - "Pancéřák"

Příspěvekod Colonel32 » ned 17 dub, 2016 9:44 pm

radeksindy píše:Není. Protože není pravda, že "Prototyp předpancéřáku Studénka Fürstein byl první celokovový osobní vůz vyrobený pro ČSD'.


Jo, už jsem si to dohledal. On ten vůz nebyl celokovový ale jen zvětšinykovový.
Colonel32
 
Příspěvky: 1002
Registrován: čtv 24 pro, 2009 12:43 pm

Re: Vůz řady Ca r.v. 1930 - "Pancéřák"

Příspěvekod Colonel32 » ned 17 dub, 2016 10:00 pm

radeksindy píše:Není nutné, ve stavebnici stačí jedna, správně provedená varianta. Jenom jsem chtěl naznačit, že ubroušením střechy nemůže vniknout správně provedená druhá varianta.


Koukám že jsem si na sebe ušil bič, když jsem řekl, že je to model pro počítače nýtů. No, holt se musí udělat nějaké drobné kompromisy (oželet nýty, nebo si je nakapat surfacerem, nebo to uříznout v prostředku a naroubovat). V množství, jaké se u nás prodá, to líp udělat prostě nejde.
Colonel32
 
Příspěvky: 1002
Registrován: čtv 24 pro, 2009 12:43 pm

Re: Vůz řady Ca r.v. 1930 - "Pancéřák"

Příspěvekod radeksindy » ned 17 dub, 2016 10:02 pm

Jo, už jsem si to dohledal. On ten vůz nebyl celokovový ale jen zvětšinykovový.

Nevím co to má sice znamenat, ale celokovový znamená, že měl kovový rám i skříň. A to tento vůz neměl.
radeksindy
 
Příspěvky: 2630
Registrován: stř 25 dub, 2007 12:50 pm

Re: Vůz řady Ca r.v. 1930 - "Pancéřák"

Příspěvekod Colonel32 » ned 17 dub, 2016 10:18 pm

radeksindy píše:Jo, už jsem si to dohledal. On ten vůz nebyl celokovový ale jen zvětšinykovový.

Nevím co to má sice znamenat, ale celokovový znamená, že měl kovový rám i skříň. A to tento vůz neměl.


No, Parostroj to definuje takto:

4-5034 Studénka - celokovová skříň soustavy Studénka - Fürstein (na ocelové kostře dřevěné obednění s oplechováním, nad okny již použity poprvé 2 kruhové větráčky). A pan Mahel o tomto voze ve svém článku v SŽ č. 54 také referuje jako o "celokovovém".

Ale nerad bych aby se to tu změnilo v K-report kvůli terminologii, když ve faktech (které vozy měly a které neměly vzpínadlo) se shodneme.
Colonel32
 
Příspěvky: 1002
Registrován: čtv 24 pro, 2009 12:43 pm

Re: Vůz řady Ca r.v. 1930 - "Pancéřák"

Příspěvekod radeksindy » ned 17 dub, 2016 10:43 pm

Článek v SŽ mluví nesmyslně o celokovovém voze, na Parostroji je to také nepřesné. Správně to je "vůz se železnou kostrou skříně soustavy Studénka-Fürnstein". To se nerovná celokový. Má pouze kovovou část kostry, která v pevnostním výpočtu nahrazuje vzpínadlo (skříň není samonosná). Proto vzpínadlo nemá, tím se liší od zbytku vozů této série. Ale jinak má tento vůz dřevěnou kostru skříně, na kterou je normálně připevněno oplechování. Prvním celokovovým vozem u ČSD byl prezidentský salón.
radeksindy
 
Příspěvky: 2630
Registrován: stř 25 dub, 2007 12:50 pm

Re: Vůz řady Ca r.v. 1930 - "Pancéřák"

Příspěvekod michal_n_cz » ned 17 dub, 2016 11:10 pm

Colonel32 píše:
radeksindy píše:Není nutné, ve stavebnici stačí jedna, správně provedená varianta. Jenom jsem chtěl naznačit, že ubroušením střechy nemůže vniknout správně provedená druhá varianta.


Koukám že jsem si na sebe ušil bič, když jsem řekl, že je to model pro počítače nýtů. No, holt se musí udělat nějaké drobné kompromisy (oželet nýty, nebo si je nakapat surfacerem, nebo to uříznout v prostředku a naroubovat). V množství, jaké se u nás prodá, to líp udělat prostě nejde.


Souhlas s Radkem - stačí jedna varianta hlavně ať to k sobě pasuje. Neznám aktuální stav, ale z těch fotek předlohy a rozestavěného modelu Tempotaxiho je zřejmé, že část leptu odpovídá 1 a část 2. Fotky jiné nemám, ale i s těch co výše se mi zdá, že to nýtování střechy má dva způsoby - mám namysli ty příčné řady - to co je na leptu odpovídá tomu 1. - t.j. střecha není přes bočnici.
foto předlohy 2. varianty:
Obrázek
Uživatelský avatar
michal_n_cz
 
Příspěvky: 863
Registrován: stř 09 led, 2008 9:17 pm
Bydliště: Olomouc

Re: Vůz řady Ca r.v. 1930 - "Pancéřák"

Příspěvekod Colonel32 » ned 17 dub, 2016 11:30 pm

Fascinující je, že je to lept již vyráběného vozu 5070 ve velikosti TT, zvěšený do velikosti H0, doplněný o díly navíc jak z toho udělat další série a vy tu kritizujete, že k sobě neladí věci, na které se vůbec nešahalo, ale které se jen zvětšovaly. Kde jste byli, když vyjel lept v měřítku TT?
Colonel32
 
Příspěvky: 1002
Registrován: čtv 24 pro, 2009 12:43 pm

Re: Vůz řady Ca r.v. 1930 - "Pancéřák"

Příspěvekod greenery » pon 18 dub, 2016 6:57 am

Zas bych to tak nedramatizoval. Je to model, na který se já osobně těším, a bylo mi dost líto, že v H0 chyběl. Takže, když jsem zaregistroval tohle vlákno, poskočil jsem :-)

Já třeba modely v ostatních měřítkách moc nestuduju, a i v tom "svém" jen to, co mě zajímá. Tomu se moc nedivím.
Reagují tady zatím 2-3 lidí a to k věci, rozhodně bych to nebral jako nějaké brblání. Naopak - je zájem.

Největší vášně vždycky vzbudí modely, o které je zájem největší.
greenery
 
Příspěvky: 1065
Registrován: úte 04 pro, 2007 10:12 pm

Re: Vůz řady Ca r.v. 1930 - "Pancéřák"

Příspěvekod radeksindy » pon 18 dub, 2016 7:29 am

Fascinující je, že je to lept již vyráběného vozu 5070 ve velikosti TT, zvěšený do velikosti H0, doplněný o díly navíc jak z toho udělat další série a vy tu kritizujete, že k sobě neladí věci, na které se vůbec nešahalo, ale které se jen zvětšovaly. Kde jste byli, když vyjel lept v měřítku TT

Byli jsme u našich H0 modelů, takže nám je stavebnice v TT celkem ukradená :-) TT má svoje "specifika" a co je normální v TT, v H0 neprojde.
Berte to jako důkaz toho, že zvětšením modelu TT v poměru 120/87 nevznikne H0 model.

Pravdu má greenery, berte to jako zájem věc. Mě zajímá, jestli se z toho dá postavit alespoň jedna správná varianta. I za cenu, že půlku dílů vyhodím. Třeba podvozky poletí okamžitě, tímto způsobem to v H0 nejde.
radeksindy
 
Příspěvky: 2630
Registrován: stř 25 dub, 2007 12:50 pm

Re: Vůz řady Ca r.v. 1930 - "Pancéřák"

Příspěvekod Tempotaxi » pon 18 dub, 2016 9:07 am

Zajímavá diskuse o vozech. Zmíněné vozy přikládám. Každý má teďka možnost porovnávat.
Ca 4-5031
Obrázek
Ca 4-5034
Obrázek
Ca 4-5010
Obrázek
Uživatelský avatar
Tempotaxi
 
Příspěvky: 4909
Registrován: úte 24 zář, 2013 8:35 pm
Bydliště: Kladno

Re: Vůz řady Ca r.v. 1930 - "Pancéřák"

Příspěvekod Tempotaxi » pon 18 dub, 2016 5:32 pm

Se stavbou jsem pokročil dál. Nejprve jsem na základní rám skříně přiletoval obě čela. Dále se pokračovalo letováním bočnic. Sletování bylo od středu bočnice na obě strany stejně k čelnici.
Obrázek
Obrázek
Obrázek
Obrázek
Obrázek
Poznámka.
Při přiletování čelnic, jsem zkusmo zasunul do skříně podlahu. Jedna stana šla a pokud se podlaha otočila tak se podlaha nevešla do rámu. Dále se na sucho položil obě bočnice na rám a vše zase sedělo v pořádku na svých místech. Nikde nic nepřečuhovalo ani nescházelo. Po přiletování bočnic šla zase podlaha vsuvně zastrčit do rámu.
Pro jistotu jsem nechal přeměřit podklady pro výrobu leptů a vše je v naprostém pořádku.
Jediné vysvětlení je, že plech při síle 0,4 mm se musí déle nahřívat a ve spoji tím dochází na tak dlouhém vozu k tepelným deformacím. Letování na druhé straně zase vše dorovná.
Můj návrh je, že nejprve se sletuje rám, pak se přiletují vzpěry ve skříni. Skříň a rám se spojí (zajistí) a přiletují se čelnice. Pak se přiletuje střecha. Podlaha nám bude bránit tepelnému kroucení.

Zatím je sestava vozu řady Ca v naprosté pohodě.
Uživatelský avatar
Tempotaxi
 
Příspěvky: 4909
Registrován: úte 24 zář, 2013 8:35 pm
Bydliště: Kladno

PředchozíDalší

Zpět na Stavba osobních a nákladních vozů

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 1 návštěvník