Osobní vozy II.epocha

Stavba a přestavba nákladních a osobních vozů všech velikostí. Návody, praxe, materiály, postupy a další.

Moderátoři: Michal Dalecký, Jarda H.

Re: Osobní vozy II.epocha

Příspěvekod Střelec » pon 05 kvě, 2025 11:40 am

Díky!
Vypadá to hodně dobře. Bude i náznak interiéru? Sice dovnitř vidět skoro není...
Někde tu byl snímek z vybombardovaného nádraží v Brně, kde byl krátký osobák (BCi/BCl?), který vypadal jako klasicky oplechovaný, ale vedle tří jednoduchých oken měl čtvrté dvojité. To by mohl být zajímavý námět.
Na minikolejišti by se uplatnil i vůz CDl (kdysi jsem jeden kousek stylem freelance sochal z ADA pětiokna - zasněžený v provozu na "Ladovské zimě"). Pak by na minikolejišti stačila souprava CDl+Ci (pětiokno) místo DF+BCl+Cl (krátký + dvě čtyřokna).
Střelec
 
Příspěvky: 1860
Registrován: pon 29 bře, 2010 8:03 am
Bydliště: Plzeň

Re: Osobní vozy II.epocha

Příspěvekod Petr Berka » pon 05 kvě, 2025 8:44 pm

Střelec píše:Díky!
Vypadá to hodně dobře. Bude i náznak interiéru? Sice dovnitř vidět skoro není...
Někde tu byl snímek z vybombardovaného nádraží v Brně, kde byl krátký osobák (BCi/BCl?), který vypadal jako klasicky oplechovaný, ale vedle tří jednoduchých oken měl čtvrté dvojité. To by mohl být zajímavý námět.
Na minikolejišti by se uplatnil i vůz CDl (kdysi jsem jeden kousek stylem freelance sochal z ADA pětiokna - zasněžený v provozu na "Ladovské zimě"). Pak by na minikolejišti stačila souprava CDl+Ci (pětiokno) místo DF+BCl+Cl (krátký + dvě čtyřokna).

Až na detail, že CDl 4-9400 a 4-9401 byly konstruovány pro motorový provoz a dodány 14.7.1928...
A ten s jedním dvojitým byl BCl, "i" v tomto případě ne.
http://www.petr.berka.biz
Uživatelský avatar
Petr Berka
 
Příspěvky: 206
Registrován: pon 14 led, 2008 6:50 pm
Bydliště: Cvrčovice

Re: Osobní vozy II.epocha

Příspěvekod hank » úte 06 kvě, 2025 4:46 am

Typák vozů 4-9400 a 1 je v Parostroji.

https://www.parostroj.net/katalog/ov/im ... l_1928.gif
... i my dědci ještě můžeme být všelijak užiteční...
Es ist viel später als du denkst.
hank
 
Příspěvky: 6667
Registrován: stř 24 čer, 2009 4:43 pm

Re: Osobní vozy II.epocha

Příspěvekod Střelec » úte 06 kvě, 2025 6:08 am

CDl sice byly stavěny pro motorový provoz, ale je otázkou, jestli byly používány výhradně s motoráky.
Provozovat to budu buď na kochacím kroužku metr na metr, nebo na nudlodráhách 3,40x0,30, na které se musely vejít dvě zastávky a ještě krajina, takže celková délka souprav je pro mě kritická. Instalace spřáhel na můj Věžák by byla dost složitou operací, takže u mě je i vůz určený pro motoráky jen pro parní trakci.
Co se týká brněnské trosky, popisy na voze jsou vzhledem k charakteru fotky (novinová, několikrát přetištěná) nečitelné, takže jsem označení jen odhadoval.

Až se zbavím doma restů, měl bych si konečně objednat ten krátký DF. Kousek od Kuber není nic moc, i když s stavěl relativně snadno.
Střelec
 
Příspěvky: 1860
Registrován: pon 29 bře, 2010 8:03 am
Bydliště: Plzeň

Re: Osobní vozy II.epocha

Příspěvekod hank » úte 06 kvě, 2025 6:59 am

Střelec píše:CDl sice byly stavěny pro motorový provoz, ale je otázkou, jestli byly používány výhradně s motoráky.

Určitě nebyly za války a v období poválečných zmatků - epocha IIIa - než se ustálil provoz. Na takových lokálkách jako třeba Choceň - Litomyšl vozily v době válečného omezení provozu motorových vozů lok. 310.0 soupravy třeba i 6-8 přívěsů k motorům a lehkých lokálkových vozů.
... i my dědci ještě můžeme být všelijak užiteční...
Es ist viel später als du denkst.
hank
 
Příspěvky: 6667
Registrován: stř 24 čer, 2009 4:43 pm

Re: Osobní vozy II.epocha

Příspěvekod Střelec » úte 06 kvě, 2025 2:37 pm

Možná to s párou jezdilo už před válkou - v případě poruchy/nečekané odstávky motorového vozu.
Střelec
 
Příspěvky: 1860
Registrován: pon 29 bře, 2010 8:03 am
Bydliště: Plzeň

Re: Osobní vozy II.epocha

Příspěvekod Popopo » stř 07 kvě, 2025 8:23 am

S panem Průšou jsme vytiskli "naznačení" interiérů. Pro mě dostačující. Náročný modelář si poradí po svém.

Varianty budou BCl, BCl s WC, Cl a zkoumám i DFl a Dl (vše rozvor 4.20m, rok výroby 1904/1905).

Obrázek Obrázek
Uživatelský avatar
Popopo
 
Příspěvky: 386
Registrován: pát 04 led, 2008 9:07 am
Bydliště: Hostivice

Re: Osobní vozy II.epocha

Příspěvekod radeksindy » stř 07 kvě, 2025 8:27 pm

Taky je mám nakreslený a vyleptaný prototypy, ale ještě jsem neměl čas opravit podklady pro osvitky a nechat udělt pořádně.

Ačkoli jsou v literaruře (Hermann Heless) popsány jednotně BCl, Cl, tak ve skutečnosti jsou podle několika výkresů. Tuším, že BCl hned podle tří nebo čtyř - liší se záchodem, vnitřním uspořádáním, počtem sedadel, jsou různé lampy a jejich počty. Už po převzetí k ČSD se jich část rovnou proměnila na Cl, další postupně do roku 1932. Po tomto roce zůstaly už pouze 4 BCl, u sedmi vozů proběhla přestavba na CDl/CDlm, zbytek byl v provozu jako Cl, některé Clm. Obdobné je to s Cl, i tam jsou ve skutečnosti různé vozy. Obecně vozy pro dráhy KH-Zruč a Stará Paka -Sudoměř jsou jiné než ostatní, zbytek byl prakticky shodný.

Vozy DFl a Dl mají o 200 mm delší skříň.
radeksindy
 
Příspěvky: 2627
Registrován: stř 25 dub, 2007 12:50 pm

Re: Osobní vozy II.epocha

Příspěvekod Popopo » ned 11 kvě, 2025 5:47 am

Já teď válčím s druhým prototypem. Nejvíc času zabere práce na podvozku... Vycházím z Helesse, tam je typák nejkompletnější (třeba brzdoví alespoň z boku). Varianty vidím jen na fotkách, tak odvozuji - třeba uspořádání WC bodle pětioknového BCi. V přehledu vozů jde tušit víc variant vnitřního uspořádání. To už ale půjde řešit při konkrétní stavbě. Teď je priorita sestavitelnost a robustnost vzhledem k modelovému provozu - chci aby se s nimi mohly tahat třistadesítky :)

Obrázek
Obrázek
Uživatelský avatar
Popopo
 
Příspěvky: 386
Registrován: pát 04 led, 2008 9:07 am
Bydliště: Hostivice

Re: Osobní vozy II.epocha

Příspěvekod Střelec » ned 11 kvě, 2025 6:23 am

Interiér je víc než dostačující, ale říkám si, jestli by se nevyplatily dvě verze - stavebně jednoduchá provozní/začátečnická (minimum detailů na spodku, jednovrstvá konstrukce skříně) a stavebně složitější "sběratelská" se všemi detaily.
Střelec
 
Příspěvky: 1860
Registrován: pon 29 bře, 2010 8:03 am
Bydliště: Plzeň

Re: Osobní vozy II.epocha

Příspěvekod Popopo » pon 12 kvě, 2025 6:31 pm

Věřím, že jsem to zas tak složité neudělal. Třeba jednovrstvá skříň mi krom ošulenosti moc jednoduchá nepřijde - chci to mít robustní, držící tvar. Vnější vrstvy jde klidně lepit. Detaily tam jsou a osazovat se nemusí.

Obrázek
Obrázek
Uživatelský avatar
Popopo
 
Příspěvky: 386
Registrován: pát 04 led, 2008 9:07 am
Bydliště: Hostivice

Re: Osobní vozy II.epocha

Příspěvekod Střelec » úte 20 kvě, 2025 5:24 am

Vypadá to hodně dobře. Předpokládám, že na snímcích je to poskládané z podsestav na sucho, aby to bylo možné doplnit detaily a jednoduše to barvit.
Střelec
 
Příspěvky: 1860
Registrován: pon 29 bře, 2010 8:03 am
Bydliště: Plzeň

Re: Osobní vozy II.epocha

Příspěvekod Popopo » pát 23 kvě, 2025 7:29 am

Myšlené je to tak, že podvozek, skříň a střecha jsou trvale oddělitelné.

Obrázek
Uživatelský avatar
Popopo
 
Příspěvky: 386
Registrován: pát 04 led, 2008 9:07 am
Bydliště: Hostivice

Předchozí

Zpět na Stavba osobních a nákladních vozů

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 3 návštevníků

cron