Poštovní vůz řady Fa

Stavba a přestavba nákladních a osobních vozů všech velikostí. Návody, praxe, materiály, postupy a další.

Moderátoři: Michal Dalecký, Jarda H.

Re: Poštovní vůz řady Fa

Příspěvekod milan ferdián » čtv 28 led, 2016 7:56 am

Co s tím dolním prohnutím?Budeš ještě nějak ladit?
Limit příloh vyčerpán
milan ferdián
 
Příspěvky: 12140
Registrován: ned 30 pro, 2007 5:48 pm

Re: Poštovní vůz řady Fa

Příspěvekod Tempotaxi » čtv 28 led, 2016 9:59 am

:arrow: Spodní část skříně se bude muset přilepit k podleze. Popřípadě se tam vlepí rám, který se bude muset také vyrobit. Ještě to bude dost práce.

:arrow: Další neznámá je barva. Skříň, střecha je naprosto jasný, ale spodek skříně pod linkou bude asi černý. Na černobílých fotkách je tato část tmavší než vršek skříně.

:arrow: Další neznámá je popis vozu. Hlavně nápis „Československá pošta“, kam tento nápis dát, když ve stěně přibylo jedno okno navíc. Podle mě bude tento nápis pod oknem jako u vozů řady DFa a DFsa.
Na fotce je právě nápis „Česká pošta“ přes okno.
Obrázek
Zdroj. http://www.alanbutschek.cz/rady/rada_d_nov.htm vrak vozu DPost neznámého čísla v Liberci ÚTD, foto Jan Jílek; Právě nápis může být na voze napsán takto.
Obrázek
Uživatelský avatar
Tempotaxi
 
Příspěvky: 4910
Registrován: úte 24 zář, 2013 8:35 pm
Bydliště: Kladno

Re: Poštovní vůz řady Fa

Příspěvekod rkwa » čtv 28 led, 2016 11:21 pm

už jenom proto, že okno je přes nápis "ČESKÁ POŠTA" je zřejmé, že je to novopřestavba a k tomu dost ojedinělá, která vznikla po vyřazení vozu od pošty a jeho přestavba na dílenský vůz. Takže trápit se umisťováním nápisu česká nebo čsl pošta je blbost.
rkwa
 
Příspěvky: 78
Registrován: sob 21 led, 2012 5:38 pm

Re: Poštovní vůz řady Fa

Příspěvekod rkwa » čtv 28 led, 2016 11:34 pm

nátěr - z VS vozy vycházely natřeny standartním nátěrem osobních vozu té doby - tedy skříň zelená, střecha šedá, rám černý. Když na začátku 80. let vstoupila v platnost nová ON, začaly se postupně natírat na modro.
Fa 72 VUZ.jpg
zde výrobní nátěr - vůz zřejmě při zkušebních jízdách na VÚŽ
rkwa
 
Příspěvky: 78
Registrován: sob 21 led, 2012 5:38 pm

Re: Poštovní vůz řady Fa

Příspěvekod Tempotaxi » pát 29 led, 2016 12:01 am

rkwa píše:nátěr - z VS vozy vycházely natřeny standartním nátěrem osobních vozu té doby - tedy skříň zelená, střecha šedá, rám černý. Když na začátku 80. let vstoupila v platnost nová ON, začaly se postupně natírat na modro.


Děkuji za info.
Takže, vozy mají stejnou barvu skříně jako vozy DFa a DFsa.
To znamená, že po vyrobení vozu Fa má skříň barvu vagónovou zelenou a po přepsání na řadu Postm je už skříň modrá.
Modrá návěstní 4550 – skříň.
Hnědo šedá 2179 – střecha.
Takže, vozy, které jsou modré a mají žluté písmo a řadu Fa je vlastně nesmysl.


Nebyly jen modré! Osobní vzpomínka Aleše Vávry (24.1.2011)
Tento typ vozu existoval i v zeleném nátěru. V letech 1992 a 1993 když jsem pracoval na poště Praha 022 Masarykovo nádraží, jezdila zelená Studénka na úpž Praha - Přerov a zpět. Příjezd do PHA -M.N. z Č. TŘEBOVÉ na os. po 12 hodině. Jednu zelenou Studénku jsem také viděl v Brně.
Zdroj: http://www.muzeumvlakoveposty.cz/vozovy ... -studenka/
Uživatelský avatar
Tempotaxi
 
Příspěvky: 4910
Registrován: úte 24 zář, 2013 8:35 pm
Bydliště: Kladno

Re: Poštovní vůz řady Fa

Příspěvekod rkwa » pát 29 led, 2016 11:14 am

no nějak tak by to bylo, kdyby neexistovali kouzelníci - ŽOS: opravy mnohdy probíhaly tak, že z konkrétního vozu se nejprve opsaly údaje a ty se aplikovaly zpět a mnohdy beze změn na opravený a nově natřený vůz - to platí i pro barvu nátěru.
rkwa
 
Příspěvky: 78
Registrován: sob 21 led, 2012 5:38 pm

Re: Poštovní vůz řady Fa

Příspěvekod Tempotaxi » pát 29 led, 2016 1:20 pm

Rozjel jsem pár dotazů lidem, o kterých si myslím, že mají poznatky o poštovním voze řady Fa.
Muzeum vlakové pošty – pan Petr Študent mě psal:
Přidané okno bylo jen u vozu 165-8 pro soukromého majitele, který měl vůz předělat na pojízdné kino pro zahraničního odběratele.
Což je tento vůz na webu modely-mašinek.
Obrázek
Na jiných vozech se okna nevyskytují. - píše pan Student.
Ale na zmíněném webu je bohužel další vůz, který má to samé okno.
Obrázek
Obrázek
Snad se nejedná o stejný vůz. Ale přesto mně to zajímá.
Uživatelský avatar
Tempotaxi
 
Příspěvky: 4910
Registrován: úte 24 zář, 2013 8:35 pm
Bydliště: Kladno

Re: Poštovní vůz řady Fa

Příspěvekod Tempotaxi » pát 29 led, 2016 1:27 pm

Muzeum vlakové pošty – pan Petr Študent mě ještě napsal:
Vozů v zelené barvě bylo minimum. Dosud se nám nepodařilo prokazatelně zjistit kolik přesně jich bylo, ale máme kvalifikovaně za to, že šlo jen o první dva vyrobené a to čísla 100 a 101. V zelené barvě byl začátkem devadesátých let jeden k vidění na Masaryčce a jeden v Brně. Všechny ostatní se už vyráběly rovnou modré. Takže modré byly i jako Fa.
Uživatelský avatar
Tempotaxi
 
Příspěvky: 4910
Registrován: úte 24 zář, 2013 8:35 pm
Bydliště: Kladno

Re: Poštovní vůz řady Fa

Příspěvekod Tempotaxi » pát 29 led, 2016 1:42 pm

Dále Vagonařské muzeum pan Martin Šmída mě odpověděl.
Podle schematické dokumentace k vozu, tam okno nemá být.
Zda se pak dodatečně okna u některých vozů dodělávala v ŽOSce, tak to opravdu zatím nikdo netuší.
Ohledně barvy máte asi pravdu, mám jednu fotografii, co se tváří s věkem jako barevná, ale z odstínu to nevypadá na modrou. Na druhou stranu jsem našel fotografii modrého vozu s označením Fa. Proč tomu tak bylo nevím.

:arrow: Jak pokračovat dál na modelu.
Přeplátovat a zaletovat okna, která tam zatím podle příspěvků nepatří.
Dále zde má pak modelář možnost ze stavebnice udělat dva poštovní vozy pod logem ČSD a to v barvě vagonové zelené a modré návěstní.

Foto vagonářské muzeum - na rajčeti dal maditel.
Obrázek
Obrázek
Uživatelský avatar
Tempotaxi
 
Příspěvky: 4910
Registrován: úte 24 zář, 2013 8:35 pm
Bydliště: Kladno

Re: Poštovní vůz řady Fa

Příspěvekod Tempotaxi » pát 29 led, 2016 5:08 pm

Podle poznatků se vyrobilo 100 kusů vozů řady Fa. K leptané stavebnici se může dokoupit obtisky od Jacek-modely.
Obrázek
Pokud budu postupovat podle barevných poznatků, tak obtiskový aršík má několik možnost popisu vozu.
První číslo je Fa 50 54 90-40 128-6 a skříň vozu může být třeba zelená. Ale skutečný vůz je tmavě modrý.
Druhé číslo je Fa 50 54 90-40 156-7 a zde může být skříň modrá.
Třetí číslo je Postm 50 54 90-40 165-8 a zde bude skříň modrá. Ale zde bude asi zádrhel barvě písma. Vše je žluté. Ale zde má určitě být žlutý nápis jen Československá pošta a žluté číslo Postm bude jistě bílé.

Přečíslování spadá do této doby. http://www.parostroj.net/katalog/ov/clanky/vozy_Postmw/Postw.php3
Zde je i toto: Čísla 90-40 100 až 199. Část vozů nemá výpravnu a o ní je rozšířeno skladiště a ložná hmotnost zvýšena na 20 t - typ 502, čísla 00-10 000 až 002 ?.
Naposledy upravil Tempotaxi dne sob 30 led, 2016 5:57 pm, celkově upraveno 1
Uživatelský avatar
Tempotaxi
 
Příspěvky: 4910
Registrován: úte 24 zář, 2013 8:35 pm
Bydliště: Kladno

Re: Poštovní vůz řady Fa

Příspěvekod Tempotaxi » pát 29 led, 2016 5:41 pm

Popřípadě se můžou použít obtisky od pana Jírana. Ale zde je potřeba vše správně sestřihat do správné kombinace čísel a písmen.
Obrázek
Uživatelský avatar
Tempotaxi
 
Příspěvky: 4910
Registrován: úte 24 zář, 2013 8:35 pm
Bydliště: Kladno

Re: Poštovní vůz řady Fa

Příspěvekod Tempotaxi » pát 29 led, 2016 6:01 pm

Jedna úvaha o dodatečné okno.
…Část vozů nemá výpravnu a o ní je rozšířeno skladiště a ložná hmotnost zvýšena na 20 t - typ 502, čísla 00-10 000 až 002 ?.
A nemůže být právě dodatečné okno u těchto tří vozů? :?: :?: :?: :?:

Muzeum vlakové pošty – pan Petr Študent mě ještě napsal:
Ty vozy bez výpravny měly stejnou skříň, jako ostatní. Na první pohled v nich nebyl žádný rozdíl

Dále Vagonařské muzeum pan Martin Šmída mě ještě dodatečně odpověděl.
Nemám informace o průběhu výroby, změnových listech a pod. Vycházel jsem pouze z nalezených fotografií a výrobního výkresu, kde nebylo specifikováno, pro jaké vozy platí. Můžete mít pravdu - nemám dostatek podkladů. To také znamená, že nemám odpověď na Vaši poslední otázku.

Vyrobeny 2 verze poštovních vozů. Typ 501 s výpravnou a ložnou hmotností 15 tun a druhý typ 502 je bez výpravny s ložnou hmotností 20 t. Podle dostupných informací se typ 502 vyskytoval u prvních 10 vozů.
V roce 1982 došlo k přečíslování vozů 108 a 191 na vozy 50 54 00-10 000 a 001. Oba tyto vozy jsou bez topení, pouze s průběžným vedením. Vozy spadaly pod poštu Praha střed, úpravou se docílilo možnosti přepravy balíků bez osádky. Kromě těchto dvou vozů měl existovat ještě třetí vůz 002.
Uživatelský avatar
Tempotaxi
 
Příspěvky: 4910
Registrován: úte 24 zář, 2013 8:35 pm
Bydliště: Kladno

Re: Poštovní vůz řady Fa

Příspěvekod Tempotaxi » sob 30 led, 2016 12:00 am

Lepší fotka poštovního vozu Fa 51 54 90-40 103-8. (foto ing J.Kocourek, rok 1974). Vůz bude zelený.
Obrázek
Obrázek
Uživatelský avatar
Tempotaxi
 
Příspěvky: 4910
Registrován: úte 24 zář, 2013 8:35 pm
Bydliště: Kladno

Re: Poštovní vůz řady Fa

Příspěvekod Tempotaxi » sob 30 led, 2016 10:10 am

Film -"Já milujem Ty miluješ" (1980) je poštovní vůz Fa 51 54 90-40 128-5. http://www.fdb.cz/film/ja-milujem-ty-milujes/25301

Barva vozu je modrá, ale odstín je daleko tmavší. To znamená, že vozy, kteří mají začínající dvojčíslí 51 jsou tmavší barvy a vozy číslem 50 už mají světlejší modrou (modř návěstní 4550).
Obrázek
Protagonisty vyprávění jsou tři zaměstnanci železnice, kteří jsou mezi poštovní¬mi balíky lapeni do svérázného vztahového trojúhelní¬ku. Plno železničních poštovních vozů.
Uživatelský avatar
Tempotaxi
 
Příspěvky: 4910
Registrován: úte 24 zář, 2013 8:35 pm
Bydliště: Kladno

Re: Poštovní vůz řady Fa

Příspěvekod Tempotaxi » sob 30 led, 2016 2:26 pm

...Podle dostupných informací se typ 502 vyskytoval u prvních 10 vozů, bez výpravny....

Vedení pošty tehdy došlo k názoru, že je třeba obnovit vozový park. Nechali proto repasovat předválečné vozy. Říkali jsme jim Jugoslávec, takže je asi opravili v bývalé Jugoslávii. Moc šťastné řešení to nebylo. Naftové topení velmi často kouřilo, až bylo uvnitř nedýchatelno. Všichni jsme byli cítit naftou. Výroby nových vozů se proto chopila domácí Vagonka Studénka. První vozy, které od ní přišly, neměly ještě oddíl pro zpracování obyčejných listovních zásilek, což nám hodně ztěžovalo práci. Musel tam být dodatečně dodán obyčejný stůl a „šráky“ na věšení pytlů. Zato průvodčí to měl mnohem jednodušší – dostal víc prostoru, ledničku, vařič a dvě lehátka v samostatné kabince (odpočívárně). Ve vozech se objevila i moderní křesla na kolečkách, která ovšem během cesty moc jezdila. A taky se ztrácela v kancelářích úředníků.
Následovala novější verze obohacená o střední část vozu, kde zaměstnanec třídící velké kusy a listovní materiál měl už své pracoviště dokonale vybavené. Tyto vozy jezdily až do ukončení vlakových pošt a i dnes je najdete v rychlících v úseku Praha – Ostrava, ovšem už bez doprovodu poštovních zaměstnanců a bez třídnic a polic.
Zdroj: časopis Železničář 20.92.2013, autor Jiří Vašků.

A těchto prvních 10 poštovních vozů mohlo mít barvu skříně zelenou.
Zde je pak úprava výkresu jak mohl vypadat tento poštovní vůz. Je prostě jiné vnitřní uspořádání prostoru. Skříň vozu je pořád stejná.
Obrázek
V roce 1982 došlo k přečíslování vozů 108 a 191 na vozy 50 54 00-10 000 a 001. Oba tyto vozy jsou bez topení, pouze s průběžným vedením. Úprava výkresu.
Obrázek
Uživatelský avatar
Tempotaxi
 
Příspěvky: 4910
Registrován: úte 24 zář, 2013 8:35 pm
Bydliště: Kladno

PředchozíDalší

Zpět na Stavba osobních a nákladních vozů

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 1 návštěvník