Vůz řady Ca r.v. 1930 - "Pancéřák"

Stavba a přestavba nákladních a osobních vozů všech velikostí. Návody, praxe, materiály, postupy a další.

Moderátoři: Michal Dalecký, Jarda H.

Re: Vůz řady Ca r.v. 1930 - "Pancéřák"

Příspěvekod Tempotaxi » ned 17 dub, 2016 1:24 pm

Při usazování bočnice, jen tak na sucho se objevil problém. Bočnice je delší.
Obrázek
Uživatelský avatar
Tempotaxi
 
Příspěvky: 4847
Registrován: úte 24 zář, 2013 8:35 pm
Bydliště: Kladno

Re: Vůz řady Ca r.v. 1930 - "Pancéřák"

Příspěvekod Colonel32 » ned 17 dub, 2016 1:45 pm

Tempotaxi píše:Jenže ta chyba není jenom v knize, ale je i na parostroji, kde jsou oba výkresy.
Vždy platí, co je psáno, je dáno. Každý modelář si nejprve nastuduje potřebnou literaturu, plánky a fotky. A zde může být problém záměna fotek, plánů atd.
Vzpínadla jsou v knize opravdu napsaná.


Kde je na parostroji chyba?

Já vidím předpancéřák

http://parostroj.net/katalog/ov/formula ... 0&odkud=80

a pancéřák

http://parostroj.net/katalog/ov/formula ... 0&odkud=80

a u obou jsou výkresy/náčrty správně
Naposledy upravil Colonel32 dne ned 17 dub, 2016 1:48 pm, celkově upraveno 1
Colonel32
 
Příspěvky: 983
Registrován: čtv 24 pro, 2009 12:43 pm

Re: Vůz řady Ca r.v. 1930 - "Pancéřák"

Příspěvekod Tempotaxi » ned 17 dub, 2016 1:45 pm

Mám několik možností.
:arrow: První možnost je usadit bočnici do středové osy bočnice a sletovat postupně od středu ke kraji. Přečnívající plech obrousit a dobrousit pak spodek sloupku.
:arrow: Další možnost je v bočnici sloupky odstřihnout. Bočnici usadit a vyrobit nové boční sloupky.
:arrow: Rozpůlení bočnice nepřichází v úvahu.

Není to žádná závažná pohroma. Lepší je mít díl delší než kratší.
:arrow: Dále musíme mít na zřetel, že ještě se bude oblékat čelo vozu. Tak nějaké zapilování až po usazení čela.
:!: Vše je potřeba nejprve na sucho ověřit a hledat pak správný pracovní postup.
Uživatelský avatar
Tempotaxi
 
Příspěvky: 4847
Registrován: úte 24 zář, 2013 8:35 pm
Bydliště: Kladno

Re: Vůz řady Ca r.v. 1930 - "Pancéřák"

Příspěvekod Tempotaxi » ned 17 dub, 2016 1:50 pm

Colonel32 píše:a pancéřák

http://parostroj.net/katalog/ov/formula ... 0&odkud=80

a u obou jsou výkresy/náčrty správně


V publikaci Jindra-Frolík: Osobní vozy ČSD je použit návrhový výkres, proti němuž došlo k některým podstatným změnám (vzdálenost otočných čepů 15500 mm, jiné provedení nadokenních větračů). Podrobnější výkres byl publikován v časopisu Železničář někdy počátkem 80. let. - zde jsou dva výkresy (okení větráky)
Fotografie ve stejné knize patří ke staršímu typu z let 1925 - 1929, který byl ještě ve smíšené stavbě (dřevěná skříň)
zdroj - parostroj
Uživatelský avatar
Tempotaxi
 
Příspěvky: 4847
Registrován: úte 24 zář, 2013 8:35 pm
Bydliště: Kladno

Re: Vůz řady Ca r.v. 1930 - "Pancéřák"

Příspěvekod michal_n_cz » ned 17 dub, 2016 2:19 pm

Tempotaxi píše:Při usazování bočnice, jen tak na sucho se objevil problém. Bočnice je delší.




Toto může být způsobeno tím, že ty dva dlouhé díly co na sebe navazují jsou každý na jiném plechu - např. při výrobě jednotlivých předloh na osvitce mohlo u každé k nějaké nepatrné odchylce např. odlišná tepelná dilatace filmu atd. To se dá zjistit porovnáním dat a výsledných leptů. Podle mne se to nedá úplně uhlídat a vhodné je to obejít tím. že klíčové dlouhé díly pokud možno na jeden plech.
Uživatelský avatar
michal_n_cz
 
Příspěvky: 860
Registrován: stř 09 led, 2008 9:17 pm
Bydliště: Olomouc

Re: Vůz řady Ca r.v. 1930 - "Pancéřák"

Příspěvekod Colonel32 » ned 17 dub, 2016 2:30 pm

michal_n_cz píše: Podle mne se to nedá úplně uhlídat a vhodné je to obejít tím. že klíčové dlouhé díly pokud možno na jeden plech.


V případě pancéřáku by to byl jeden plech velikosti A3
Colonel32
 
Příspěvky: 983
Registrován: čtv 24 pro, 2009 12:43 pm

Re: Vůz řady Ca r.v. 1930 - "Pancéřák"

Příspěvekod michal_n_cz » ned 17 dub, 2016 2:39 pm

Colonel32 píše:Kde je na parostroji chyba?
Já vidím předpancéřák
http://parostroj.net/katalog/ov/formula ... 0&odkud=80
a pancéřák
http://parostroj.net/katalog/ov/formula ... 0&odkud=80
a u obou jsou výkresy/náčrty správně

ANo, zrovna jsem se na to včera taky díval. Ta fotka výše s to Frolíka je dost nekvalitní, ale je na ní trochu patrné, že se střecha na představcích zužuje, což odpovídá tomu předpancéřáku. Ten má vzpínadla skříň dřevěná jen oplechovaná. Na vzpínadla bych se asi vykašlal, na žádné z výše uvedených vozů nejsou - vím mohl to někdo upravovat, ale považuji to celkem za významný zásah do vozu a přijde mi málo pravděpodobné že by to bylo na všech odstraněno.
Uživatelský avatar
michal_n_cz
 
Příspěvky: 860
Registrován: stř 09 led, 2008 9:17 pm
Bydliště: Olomouc

Re: Vůz řady Ca r.v. 1930 - "Pancéřák"

Příspěvekod michal_n_cz » ned 17 dub, 2016 2:43 pm

Colonel32 píše:
michal_n_cz píše: Podle mne se to nedá úplně uhlídat a vhodné je to obejít tím. že klíčové dlouhé díly pokud možno na jeden plech.


V případě pancéřáku by to byl jeden plech velikosti A3

Výborně - tím pádem to můžeme vyloučit.
Uživatelský avatar
michal_n_cz
 
Příspěvky: 860
Registrován: stř 09 led, 2008 9:17 pm
Bydliště: Olomouc

Re: Vůz řady Ca r.v. 1930 - "Pancéřák"

Příspěvekod Colonel32 » ned 17 dub, 2016 2:58 pm

michal_n_cz píše:Na vzpínadla bych se asi vykašlal, na žádné z výše uvedených vozů nejsou - vím mohl to někdo upravovat, ale považuji to celkem za významný zásah do vozu a přijde mi málo pravděpodobné že by to bylo na všech odstraněno.


Žádný pancéřák vzpínadla z výroby neměl - je to zřejmé z výkresové dokumentace i továrních fotografií. Vzpínadla měly jen vozy smíšené stavby, proto vzpínadlo neměl ani jeden z předpancéřáků - celokovový prototyp Studénka Fürstein.
Colonel32
 
Příspěvky: 983
Registrován: čtv 24 pro, 2009 12:43 pm

Re: Vůz řady Ca r.v. 1930 - "Pancéřák"

Příspěvekod michal_n_cz » ned 17 dub, 2016 3:03 pm

Ja tu vidím na těch představcích takový malý nedostatek v to že tam chybí kus něčeho co tam má být - ta hrana nad dveřmi má navazovat na tu bočnici.
Obrázek
Obrázek
Je to způsobeno tím že ten vchní část předstvků je nepatrně užší - červeně, má být šírší ještě o sílu plechu než to zeleně - z jenoho kusu se to tak nejde.
Možné řešení je udělat obdélníčky na představky jako extra díl - červěně:
Obrázek

nebo to přidat na koncích kostry - to ale nevím zdali bude stačit a bude trochu problém uhlídat, aby to vypadalo při sestavování ve všech rozích stejně.
Obrázek
Uživatelský avatar
michal_n_cz
 
Příspěvky: 860
Registrován: stř 09 led, 2008 9:17 pm
Bydliště: Olomouc

Re: Vůz řady Ca r.v. 1930 - "Pancéřák"

Příspěvekod Tempotaxi » ned 17 dub, 2016 3:07 pm

Ještě správnost technickým podkladům.
Ano, na „ parostroji“ jsou technická data a opravený výkres a fotky správně.
Je zde právě zmínka o knize („Osobní vozy ČSD od ing Jindry a ing. Frolika" (NADAS 1967)) a zde je právě vše špatně.
V publikaci je použit návrhový výkres, proti němuž došlo k některým podstatným změnám (vzdálenost otočných čepů 15500 mm, jiné provedení nadokenních větračů). Podrobnější výkres byl publikován v časopisu Železničář někdy počátkem 80. let. Fotografie ve stejné knize patří ke staršímu typu z let 1925 - 1929, který byl ještě ve smíšené stavbě (dřevěná skříň).

Bohužel i technická data v knížce neodpovídají stavěnému vozu.
Proto jsem sem dával všechny dostupné informace, aby modelář měl možnost se seznámit co je dobře a co je špatně a zavádějící v omyl. Vždy se staví podle model podle podkladů.
Bohužel historický vůz se nedá stavět ani podle dochovaných vozů. Plno věcí je provozem změněno. Počet beden pod vozem a nárazníky.
Naposledy upravil Tempotaxi dne ned 17 dub, 2016 3:32 pm, celkově upraveno 1
Uživatelský avatar
Tempotaxi
 
Příspěvky: 4847
Registrován: úte 24 zář, 2013 8:35 pm
Bydliště: Kladno

Re: Vůz řady Ca r.v. 1930 - "Pancéřák"

Příspěvekod Colonel32 » ned 17 dub, 2016 3:28 pm

michal_n_cz píše:Ja tu vidím na těch představcích takový malý nedostatek v to že tam chybí kus něčeho co tam má být


To je vlastnost pouze 1. výrobní série. 2.-4. má tu střechu delší, takže střecha skřín více kryje. Pokud modelář chce naprosto věrný vůz 1. série, musí si krycí plech střechy zbrousit.
Colonel32
 
Příspěvky: 983
Registrován: čtv 24 pro, 2009 12:43 pm

Re: Vůz řady Ca r.v. 1930 - "Pancéřák"

Příspěvekod michal_n_cz » ned 17 dub, 2016 3:45 pm

Dobře, ale v tom případě je třeba nejprve "potapetovat" bočnice a pak střechu, s tím že střecha je i o chlup i přes bočnice? Škvírka tam stále bude, ale překrytá tou střechou, patrná jen zespodu dá se vycínovat.
Naposledy upravil michal_n_cz dne ned 17 dub, 2016 4:15 pm, celkově upraveno 1
Uživatelský avatar
michal_n_cz
 
Příspěvky: 860
Registrován: stř 09 led, 2008 9:17 pm
Bydliště: Olomouc

Re: Vůz řady Ca r.v. 1930 - "Pancéřák"

Příspěvekod Tempotaxi » ned 17 dub, 2016 3:51 pm

V leptu už žádné místo na dodělání dílu není. Potřebný díl se nechá vyřezat z okraje, který je tam dost široký. Což není žádný problém. Popřípadě stačí nalepit plastovou destičku. Vše pak důkladně začistit.
Opravovat nebo upravovat střechu nelze. Na hraně jsou hlavičky nýtovaného spoje.

Opravdu zatím není žádný zásadní problém. Leptaná stavebnice je v naprosté normě, jako jsou ostatní leptané stavebnice. Každá stavebnice má nějaký nedostatek. Ale hlavně záleží na sestavování dílů, ohýbání dílů atd. Zaleží na sestaveném skeletu. Dále záleží na počtech dílů v jeden celek.
Uživatelský avatar
Tempotaxi
 
Příspěvky: 4847
Registrován: úte 24 zář, 2013 8:35 pm
Bydliště: Kladno

Re: Vůz řady Ca r.v. 1930 - "Pancéřák"

Příspěvekod Tempotaxi » ned 17 dub, 2016 4:26 pm

V první řadě musím vědět, co mám dělat a co stavím.
Zde zase žádná naddveřní hrana není.
Oba sloupky u dveří jsou také jiné.
Obrázek
Obrázek
A zde je pak lept.
Obrázek
Uživatelský avatar
Tempotaxi
 
Příspěvky: 4847
Registrován: úte 24 zář, 2013 8:35 pm
Bydliště: Kladno

PředchozíDalší

Zpět na Stavba osobních a nákladních vozů

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 2 návštevníků