Vozy Oppeln u ČSD

Stavba a přestavba nákladních a osobních vozů všech velikostí. Návody, praxe, materiály, postupy a další.

Moderátoři: Michal Dalecký, Jarda H.

Re: Vozy Oppeln u ČSD

Příspěvekod radeksindy » ned 12 kvě, 2024 6:20 pm

Ano, to jsou vozy Oppeln dodane za valky pro SZ. Mely vyssi loznou vahu a byly bez moznosti prevazani dvojkoli na siroky rozchod, proto mely radu Zt.
radeksindy
 
Příspěvky: 2627
Registrován: stř 25 dub, 2007 12:50 pm

Re: Vozy Oppeln u ČSD

Příspěvekod UncleFardy » ned 12 kvě, 2024 11:55 pm

Děkuji. A měly tu řadu Zt už z výroby nebo ji dostaly až po roce 1949? Pokud to jde, tak si vozy pasuji do období před přeznačením dle D 131.
UncleFardy
 
Příspěvky: 617
Registrován: čtv 24 zář, 2015 4:47 pm

Re: Vozy Oppeln u ČSD

Příspěvekod radeksindy » pon 13 kvě, 2024 6:40 am

S řadou Zt byly dodány už k SŽ a udržely si ji také po roce 1949. V roce 1965 dostaly na rozdíl od ostatních vozů Oppeln jiný interval.
radeksindy
 
Příspěvky: 2627
Registrován: stř 25 dub, 2007 12:50 pm

Re: Vozy Oppeln u ČSD

Příspěvekod UncleFardy » sob 18 kvě, 2024 5:52 pm

Prošel jsem si všechny informace z tohoto vlákna, a tedy když budu chtít udělat model Oppelnu bez brzd, tak tedy zesílit pružiny, dát mu řadu Zt a dát mu nějaké číslo z intervalu kořistních vozů?
UncleFardy
 
Příspěvky: 617
Registrován: čtv 24 zář, 2015 4:47 pm

Re: Vozy Oppeln u ČSD

Příspěvekod UncleFardy » pon 24 bře, 2025 5:41 pm

Tak, dnes jsem několik hodin dával dohromady popisy na vozy Oppeln u ČSD a to ve verzích do roku 1949. Bylo to martyrium. Použil jsem jak knihu od Radka Šindeláře, tak knihu od pana Mahela, informace zde z diskuse a fotky z archivu a v knihách. Jasno je pouze v celé sérii verze bržděné bez budky, vyrobené pro BMB-ČMD, v intervalu 1-35500 až 849 a 85o až 899. K nim je k dispozici vše na popis, jen jsem hádal, jakou zkratku dát brzdě Hildebrandt-Knor s přestavovačem nákladní-osobní. Hik, Hikp, Hikgp..... Hádal jsem Hikgp a dílnám Moravská Ostrava jsem dal zkratku Mo.
Co se týče verze bržděné s budkou, tak k těm se uvádí taky nějaké intervaly a zbytek popisu je taky celkem zřejmý. Opticky jsem v obou případech vycházel z fotek v knize RŠ, zejména tedy předchůdců Oppelnů - vozů řady Zt 8 skupiny. V téže knize je fotka vozu Zr 1-35172, o kterém je uvedeno, že má potrubí parního topení, tak jsem mu dal, pasujíc ho do období před rok 1949, řadu Zrsc. Pro řadu Zt jsem zvolil verzi s budkou dle fotky bývalého Zt 1-73049. Nemám žádné číslo nebržděného vozu, tak jsem vsadil na fotku skříně vozu čísla Zt 1-74832 (nebo 932?) a interně ho prohlásil za nebržděný s pravděpodobností cca 1/5 :D A podle konkrétní fotky bude i verze Z.
Spíše bych si chtěl udělat do vozového parku větší počet modelů základní verze bržděného Oppelnu bez budky s pár vozy nebržděnými, takže mi chybí věrohodné číslo Zt u ČSD bez brzdy no a nějaký bržděný s parním topením bez budky. Je to naše nejpropracovanější stavebnice, otestovaná, nyní jsme ji ještě vylepšili, aby stavba proběhla k co největší dokonalosti, spodek doděláme z 3D tisku, takže jsem konečně přikročil k sestavení co nejpřesnějších popisů, byť tedy z dálky toho člověk moc nepřečte. A když nepřečte, tak neposoudí. A když neposoudí, tak nezkritizuje :D
UncleFardy
 
Příspěvky: 617
Registrován: čtv 24 zář, 2015 4:47 pm

Re: Vozy Oppeln u ČSD

Příspěvekod radeksindy » pon 24 bře, 2025 6:22 pm

Pokud jde o nápisy do roku 1949:

1. Zkratky nákladních brzd se u nápisů ČSD nepoužívají, typ brzdy se vypisuje celým názvem, viz kniha. Až později zavedné nápisy dle UIC mají brzdu ve formě zkratky.

2. Moravská Ostrava se změnila na Ostravu v roce 1946, ale teď navím jak se změnila značka dílen, tipoval bych "O". Jinak je Mo správně, ale jen do uvedeného roku. Na původně německých vozech se samozřejmě objevovaly všechny možné dílny, protože do přečíslování byly zahrnuty všechny dílny.

Vozů zcela bez brzdy typu 3Zt bylo jen 100 kusů, takže tak cca 5% celého stavu tohto typu u ČSD. Bohužel nemáme žádnou možnost jak je rozpoznat od těch bez budky pouze s tlakovou brzdou. Co si vybereš, to budeš mít :D
radeksindy
 
Příspěvky: 2627
Registrován: stř 25 dub, 2007 12:50 pm

Re: Vozy Oppeln u ČSD

Příspěvekod UncleFardy » pon 24 bře, 2025 7:26 pm

Díky, mám na popisu Váženo datum z roku 1946, v revizní tabulce taky, tak jsem se trefil :)
UncleFardy
 
Příspěvky: 617
Registrován: čtv 24 zář, 2015 4:47 pm

Re: Vozy Oppeln u ČSD

Příspěvekod UncleFardy » ned 25 kvě, 2025 8:05 pm

FB_IMG_1748203856115.jpg

Mám už popisy na různé varianty vozů Oppeln u ČSD, tak si jich konečně několik postavím. Stavebnici jsme ještě upravili, aby model po dokončení vypadal co nejlépe. Střechy vozů na fotce jsou volně položené, stejně jako skříně na pojezdech. Madla a držáky koncových návěstí vyhnu až před nástřikem, pojezd bude ještě osazen pákami rozvaděčů
UncleFardy
 
Příspěvky: 617
Registrován: čtv 24 zář, 2015 4:47 pm

Předchozí

Zpět na Stavba osobních a nákladních vozů

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 3 návštevníků

cron