Začátky na LGB

Specializované fórum pouze pro příznivce velikosti G a větší.

Moderátoři: Michal Dalecký, Rudolf

Začátky na LGB

Příspěvekod boy.rough » stř 18 úno, 2009 6:07 pm

Ahoj všem,
asi to sem nepatří, ale jiné velikosti nejsou, tak to napíšu sem. Z nedostatku prostoru doma (v červenci totiž čekáme třetí přírůstek do rodiny :D ), tak tedy už delší dobu koketuji s myšlenkou postavit si zahradní kolejiště LGB (zatím ale nemám ani kolej :oops: a jen hltám informace).
Problém je ten, že na zahradě nemáme elektřinu. Mohou být tyto vlaky napájeny z autobaterie? Pokud ano, tak kolik by baterie měla mít Ah?
Za případné odpovědi děkuji a ať se Vám daří.
Naposledy upravil boy.rough dne čtv 19 úno, 2009 8:42 pm, celkově upraveno 1
Nejsem modelář, jen hračička - patla; věčný začátečník; jedu v TT na účku a s pulsní regulací.
boy.rough
 
Příspěvky: 536
Registrován: stř 13 čer, 2007 6:47 pm
Bydliště: jihočech - momentálně z Budějc

Příspěvekod Michal Šuhajda » stř 18 úno, 2009 7:23 pm

Moc Ti neporadím, ale mám námět. Když jsi bez proudu co dělat skutečnou páru, případně skutečnou diesel(-elektrickou) lokomotivu?
Parničky jsem viděl na Bahn TV a vlastně i naživo do těch bych si netroufl jít, ale postavit třeba Brejlovce se skutečným motorem (byť třeba jednoválcem) s malým dynamem a jedním elektromotorem v každém podvozku by snad šlo.
A ovládání na dálku podobně jako letadýlka. vlastně jednoduší, protože stačí jen směr a rychlost.
No asi je to blbost... I když :!:
-MiŠ-
Velikost H0, ČSD
Michal Šuhajda
 
Příspěvky: 1542
Registrován: pon 23 říj, 2006 9:57 am
Bydliště: Plzeň - střed

Příspěvekod Martin HO » stř 18 úno, 2009 7:36 pm

No dneska není problém použít malou benzinovou elktrocentrálu. V létě jsem se na ně díval a docela mne překvapila přijatelná cena i spotřeba.
Martin HO
 

Příspěvekod TTmili » stř 18 úno, 2009 7:40 pm

Tak já se chystám (a to ne v následující ale až tý další následující a možná další pětiletce) postavit "túčko" (TU 47) s tím že rozchod by měl odpovídat 45mm což je měřítko cca 1:17. Má zatim jen pár náčrtků a jinak je to jen teoretický ale bude tam takovej větší čtyřválec (asi čtyř takt) a přes dynamo (pravděpodobně ale spíš asinchroní generátor na 230V) bude zajištěnej přenos na čtyři seriově spojený stejnosměrný motory. Chystám u toho i vypružení a chcu si zkusit pohrát i se vzduchotlakou brzdou!!! :D Jinak tam bude cca 8 stupňů regulace přímo na spalováku a na každej stupeň by meli připadnout čtyři elektrický stupně kerý se budou spínat buď relátkama nebo elektropneumatikou, takže nakonec by to mělo mít 32 jízdních stupňů. No sám su zvědavej jak to dopadne. Ale jak říkám dřiv jak za deset let to nebude. Pokud máte kdokoli jakýkoli připomínky, rady nebo cokoli co by mi dejem tomu mohlo pomoc s vytvářením, plánováním nebo tak tak to sem hoďte... :D
TT
DIGITÁL
Epocha: IV
Snažíme se dokonale napodobit skutečnou nedokonalost, má to význam?
Uživatelský avatar
TTmili
 
Příspěvky: 1525
Registrován: čtv 17 črc, 2008 9:48 am
Bydliště: Jihlava

Příspěvekod MirekTT » čtv 19 úno, 2009 7:42 am

Co se elektriky na zahradě týče, bylo by dobré se nejprve zorientovat v pohonech loko. Jaké motory, jaké napětí, digitál?, tzn. další příslušenství, a co přestavníky?. Šel bych nejprve po napětí. Pak odběry proudu jednotlivých komponent. Autobaterie mi možná přijde lepší a levnější, než elektrocentrála. Ale její velikost zase určíš zjištěním uvedených hodnot. Elektrocentrála ti zase může pomoci při stavbě, ale i při práci na zahradě. Těžko ti zde někdo odpoví - kup 12V 50Ah.
MirekTT
 
Příspěvky: 2211
Registrován: stř 03 pro, 2008 7:39 pm

Příspěvekod Jan Jirásek » čtv 19 úno, 2009 10:31 am

Ohledně elektriky pro LGB ad.
Dělá digitál, přestavníky, zdroje, ovladače, boostery a centrály firma Massoth!
Uživatelský avatar
Jan Jirásek
 
Příspěvky: 149
Registrován: pát 27 dub, 2007 3:01 am
Bydliště: Česko/Německo

Příspěvekod greenery » čtv 19 úno, 2009 11:20 am

Jestli jsi tak ještě neučinil, tak to zkus tady http://www.drah-servis.cz/detail.php?typ=lgb
greenery
 
Příspěvky: 917
Registrován: úte 04 pro, 2007 10:12 pm

Re: Začátky na LGB

Příspěvekod Zdenek Valter » čtv 19 úno, 2009 12:00 pm

boy.rough píše:Ahoj všem,
asi to sem nepatří, ale jiné velikosti nejsou, tak to napíšu sem. Z nedostatku prostoru doma (v červenci totiž čekáme třetí přírůstek do rodiny :D ), tak tedy už delší dobu koketuji s myšlenkou postavit si zahradní kolejiště LGB (zatím ale nemám ani kolej :oops: a hltám informace).
Problém je ten, že na zahradě nemáme elektřinu. Mohou být tyto vlaky napájeny z autobaterie? Pokud ano, tak kolik by baterie měla mít Ah?
Za případné odpovědi děkuji a ať se Vám daří.

Autobaterii by použít šlo (12V). Jen pomni, že je to tvrdý zdroj takže přes jistič či nadproudovou pojistku bych neviděl problém. Kapacita baterie není až tak důležitá - je to spíš o tom kolik loko budeš provozovat a 45 Ampér hodin by ti mělo vystačit cca na 10 hodin provozu s odběrem 4,5A ;-)
Zdenek Valter
 
Příspěvky: 1830
Registrován: pon 09 říj, 2006 2:38 pm
Bydliště: Praha, Ústí n.L.

Příspěvekod radekkrupka » čtv 19 úno, 2009 1:36 pm

greenery píše:Jestli jsi tak ještě neučinil, tak to zkus tady http://www.drah-servis.cz/detail.php?typ=lgb

Ač nehodlám stavět LGB, tá stránka je moc pěkná a rád jsem si ji celou prolezl....super fotky realizací...mňam :)

Pro členy jistého klubu - zajímavý obrázek :)

Obrázek
Uživatelský avatar
radekkrupka
 
Příspěvky: 1903
Registrován: ned 20 dub, 2008 3:13 pm
Bydliště: Teď už jenom Zlín :)

Příspěvekod radekkrupka » čtv 19 úno, 2009 1:45 pm

Tak ne, TADY je vítěz!!!

Máte někdo představu, jak funguje elektrická izolace kolejí v tomto případě? Nebo má každá lokomotiva svůj zdroj "s sebou"??

Obrázek
Uživatelský avatar
radekkrupka
 
Příspěvky: 1903
Registrován: ned 20 dub, 2008 3:13 pm
Bydliště: Teď už jenom Zlín :)

Příspěvekod Zdenek Valter » čtv 19 úno, 2009 2:31 pm

radekkrupka píše:Tak ne, TADY je vítěz!!!

Máte někdo představu, jak funguje elektrická izolace kolejí v tomto případě? Nebo má každá lokomotiva svůj zdroj "s sebou"??


No voda sama o sobě vodičem není - to z ní dělají soli ;-)
Takže proč ne !!
Zdenek Valter
 
Příspěvky: 1830
Registrován: pon 09 říj, 2006 2:38 pm
Bydliště: Praha, Ústí n.L.

Re: Začátky na LGB

Příspěvekod MaHa » stř 25 úno, 2009 5:49 pm

boy.rough píše:Ahoj všem,
asi to sem nepatří, ale jiné velikosti nejsou, tak to napíšu sem. Z nedostatku prostoru doma (v červenci totiž čekáme třetí přírůstek do rodiny :D ), tak tedy už delší dobu koketuji s myšlenkou postavit si zahradní kolejiště LGB (zatím ale nemám ani kolej :oops: a jen hltám informace).
Problém je ten, že na zahradě nemáme elektřinu. Mohou být tyto vlaky napájeny z autobaterie? Pokud ano, tak kolik by baterie měla mít Ah?
Za případné odpovědi děkuji a ať se Vám daří.

Tady je řešení: Zahradní železnice
Michal už z nedočkavosti sekci "G" 1:22,5 zrušil a možná by ji mohl obnovit. :wink: a celé vlákno přesunout. Osobně nemám na zahradě taky el. napnelismus a jezdím na trakční baterii 12V/64Ah do invalidního vozíku (je jen jeden druh) . Vzhledově je stejná jako autobaterie, ale nabíjecí i vybíjecí křivka je jiná. Také když se baterie vybije, nehrozí u ní poškození jako u autobaterie (použití autobaterie je v tomto případě spíš nevhodné) Centrálu mám jen jako zálohu pro "srýčka příhodu". Je to totiž poměrně hlučná, navíc vznikají výfukové zplodiny otravující ovzduší. Jinak jen hustý déšť způsobuje "rozkladné články" jen na srdcovkách výhybek. Na kolejnicích se neděje nic. Jinak pro ochranu proti zkratu baterie je pořeba připojit protizkratovou ochranu (je také na stránkách).
PS: Pokud bys chtěl jezdit na baterku + digitál pak je konzultace zde: http://www.drah-servis.cz
Jinak hodně zdaru na zahradě a krtkům vstup zakázán! 8)
Naposledy upravil MaHa dne čtv 15 led, 2015 7:39 pm, celkově upraveno 1
Modelová železnice.
DCC na zahradní železnici patří od roku 2013 do archeologického výzkumu.
MaHa
 
Příspěvky: 240
Registrován: stř 01 lis, 2006 10:09 pm
Bydliště: Šalingrad-Brno

Příspěvekod Zdenek Valter » úte 14 dub, 2009 11:06 am

Jak je to provozováním zahradní železnice a ČSN 342000 ?
Podle staré normyČSN 34 10 10 by přeci nemohla být provozována ?
(Maximálně 12 V střídavých)
Zdenek Valter
 
Příspěvky: 1830
Registrován: pon 09 říj, 2006 2:38 pm
Bydliště: Praha, Ústí n.L.

Re: Začátky na LGB

Příspěvekod boy.rough » sob 25 dub, 2009 10:13 am

MaHa píše:
boy.rough píše:Ahoj všem,
asi to sem nepatří, ale jiné velikosti nejsou, tak to napíšu sem. Z nedostatku prostoru doma (v červenci totiž čekáme třetí přírůstek do rodiny :D ), tak tedy už delší dobu koketuji s myšlenkou postavit si zahradní kolejiště LGB (zatím ale nemám ani kolej :oops: a jen hltám informace).
Problém je ten, že na zahradě nemáme elektřinu. Mohou být tyto vlaky napájeny z autobaterie? Pokud ano, tak kolik by baterie měla mít Ah?
Za případné odpovědi děkuji a ať se Vám daří.

Tady je řešení: http://www.maha.ic.cz
Michal už z nedočkavosti sekci "G" 1:22,5 zrušil a možná by ji mohl obnovit. :wink: a celé vlákno přesunout. Osobně nemám na zahradě taky el. napnelismus a jezdím na trakční baterii 12V/64Ah do invalidního vozíku (je jen jeden druh) . Vzhledově je stejná jako autobaterie, ale nabíjecí i vybíjecí křivka je jiná. Také když se baterie vybije, nehrozí u ní poškození jako u autobaterie (použití autobaterie je v tomto případě spíš nevhodné) Centrálu mám jen jako zálohu pro "srýčka příhodu". Je to totiž poměrně hlučná, navíc vznikají výfukové zplodiny otravující ovzduší. Jinak jen hustý déšť způsobuje "rozkladné články" jen na srdcovkách výhybek. Na kolejnicích se neděje nic. Jinak pro ochranu proti zkratu baterie je pořeba připojit protizkratovou ochranu (je také na stránkách).
PS: Pokud bys chtěl jezdit na baterku + digitál pak je konzultace zde: http://www.drah-servis.cz
Jinak hodně zdaru na zahradě a krtkům vstup zakázán! 8)


Tak mi na drah servisu moc nepomohli :( . Jen mi napsali, že tedy lze jezdit na baterku i s digitálem a že toto zvládá centrála Masoth. Nic víc. Takže zůstávám na analogu, to mi prostě musí stačit.
Nejsem modelář, jen hračička - patla; věčný začátečník; jedu v TT na účku a s pulsní regulací.
boy.rough
 
Příspěvky: 536
Registrován: stř 13 čer, 2007 6:47 pm
Bydliště: jihočech - momentálně z Budějc

Příspěvekod boy.rough » stř 27 led, 2010 8:36 pm

Ahoj zahradníci :D ,
mám takovou stupidní :oops: otázku.
Nevíte někdo zda se vyrábějí modely o rozchodu 45 mm na baterie? (vláčky na baterky z obchoďáku už doma mám :) ) Zajímá mě zda se dá takový model sehnat, nebo bych měl koupit tovární a předělat tak, aby si každá loko vezla s sebou svůj zdroj?
A další věc, zda by se to dalo vylepšit ovládáním přes vysílačku?
Když není na zahradě elektrika je to fakt na h...o :twisted: .
Zatím je to jen takový nápad :P .
Ahoj všem a ať se Vám daří.
Olda
Nejsem modelář, jen hračička - patla; věčný začátečník; jedu v TT na účku a s pulsní regulací.
boy.rough
 
Příspěvky: 536
Registrován: stř 13 čer, 2007 6:47 pm
Bydliště: jihočech - momentálně z Budějc

Další

Zpět na Modely velkých měřítek a zahradní železnice

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 1 návštěvník