Železnička pri Čiernej Vode

Specializované fórum pouze pro příznivce velikosti G a větší.

Moderátoři: Michal Dalecký, Rudolf

Re: Železnička pri Čiernej Vode

Příspěvekod Jozef Milko » úte 19 črc, 2022 10:01 am

Ahojte, pomaly dokončujem otvorený nákladný voz, inšpiroval som sa čiastočne aj nákladnými vozmi zo 600 mm úzkej Dobrá Voda & comp., no ako zvyčajne, prispôsobil som si ho pre svoju úzkokoľajku. Celá konštrukcia je z drevených nosníkov (smrekových), no sú tu použité aj mosadzné profily. Zábradlie som robil tak, že som si nechal vyrezať laserom z ocele U - ploché, no a naň som potom tvrdou spájkou prispájkoval do U-čka zohnutú pásovinu. Ručná brzda je robená tak, že by teoreticky mohla byť funkčná, no nevidím v tom zmysel. Troška problém by bol v tom, že by som musel obmedziť prechodnosť voza v oblúkoch, to by asi výhybky Peco potom neprešiel (moje výhybky sú štíhlejšie, tam by to asi šlo). Inak drobný spojovací materiál sú modelové (funkčné) skrutky a matice M1,4 a M2, narezané závitové tyče M2 a nity, tuším 1mm priemer drieku. Podvozky "diamant" sú jednoduché odliatky od IP Engineering, dvojkolia o priemere cca 30 mm od Sierra Valley (celé kovové).

IMG_4596.jpg


Keď to celé zmontujem a dostane to konečnú povrchovú úpravu, pridám foto a ďalšie podrobnosti.
JM
Jozef Milko
 
Příspěvky: 91
Registrován: ned 07 črc, 2019 7:25 pm

Re: Železnička pri Čiernej Vode

Příspěvekod SettO » úte 19 črc, 2022 11:35 am

Pan Modelář, přesně takovéto návody, materiály, postupy - paráda, to je to, co je cenné...Pozorně sledujem a těším se na pokračování. Jedno z mých nejoblíbenějších témat, dík.
SettO
 
Příspěvky: 147
Registrován: sob 06 říj, 2012 6:57 pm

Re: Železnička pri Čiernej Vode

Příspěvekod Jozef Milko » ned 24 črc, 2022 1:22 pm

Ešte skôr, než sa dostanem k môjmu novému vagónu, chcel by som sa vrátiť k vojtasovej pripomienke o plechových strechách – za čo mu chcem zároveň aj poďakovať. Totiž inšpirovalo ma to k ďalšiemu hľadaniu na túto tému, no a v knižke „Malokarpatské úzkorozchodné železnice....“ od Ing. arch. Tomáša Haviara som našiel snímku budovy parnej píly v Malackách z r. 1896 (železnička tam začínala) na ktorej vidieť strechu s krytinou, ktorá pripomína falcovaný plech. Pán Haviar mi poslal snímku s lepším rozlíšením a tam je vidieť, že sa jedná o plechovú strechu, čo mi aj on potvrdil, takže zrejme tieto plechové strechy v Uhorsku boli používané ešte pred začiatkom dvadsiateho storočia. (Snímku neuverejňujem kvôli autorským právam, ale kto má túto knižku, foto píly je na stránkach 178, 210 a 226).

No a teraz k môjmu novému vozu. Ako som písal, na rade bola v podstate už len povrchová úprava a montáž, ešte som dorobil plató pre brzdára zo smrekových nosníkov a schodíky z mosadznej pásoviny. Pôvodne som chcel dať na voz vyklápacie dvere, ako mám na podobnom otvorenom voze, ale potom som sa rozhodol, že dvere sa budú len vysúvať smerom nahor, takže nebudú mať žiadne pánty. Inšpirovali ma k tomu staršie otvorené vozy na železničke v okolí Dobrej vody, ktoré mali odnímateľné dvere, vozy boli však dlhšie a mali dvoje dvere v bočniciach na každej strane. Je to isté zjednodušenie oproti pôvodnému zámeru (mal som už pripravené aj niektoré drobné diely) ale nakoniec som sa rozhodol takto. Povrchová úprava voza bola nasledovná:
Rám som natrel viacerými vrstvami zmesi farieb alkyton: 1 diel čierna matná : 2 diely kováčska čierna. Použil som pritom veľmi rozriedenú farbu – asi takú ako pre airbrush. Zábradlie a čelné U profily som najskôr nastriekal matnou čiernou (Dupli Color) ale potom som to ešte prestriekal vyššie uvedenou zmesou (airbrusch). Samozrejme, na tieto kovové časti bol použitý primer na kov.
Bočnice boli nastriekané základovou červenohnedou farbou (Dupli Color), vnútro voza niekoľko krát matným priesvitným lakom. Spriahadlá a L profily na ochranu alebo spevnenie hrán bočníc boli čiernené čiernidlom na mosadz. Inak týmto čiernidlom začiernené oceľové skrutky a matice vytvoria na povrchu prášok, ktorý pripomína hrdzu, takže som to niekde nechal tak. Rám aj zábradlie a čelá podvozku som potom patinoval „práškovou hrdzou“ a prestriekal niekoľko krát matným lakom. Pri tomto spôsobe patinovania si treba dať pozor, pretože niektorú farbu v prášku môže matný lak potlačiť a niektorú naopak zvýrazniť, takže je dobré najskôr si to vyskúšať niekde mimo. Bočnice budem patinovať „práškovou farbou“ ale neprestriekam ich matným lakom, vnútro voza zrejme tak, že sa odvezie nejaký sypký náklad, po vysypaní to prestriekam matným lakom. Drevo postupne stmavne a prevážané náklady tiež urobia svoje.

Tu je voz tesne pred zmontovaním, no ešte chýba nástrek zábradlia rovnakou farbou ako je nafarbený rám.

IMG_4642.jpg


Tu je už zmontovaný aj s jemnou patinou (okrem bočníc a vnútra voza)

IMG_4651.jpg


IMG_4652.jpg


Ešte pridávam rozmery:

dĺžka (bez spriahadiel) 342 mm
šírka 137 mm
výška (horná hrana bočníc) 110 mm

Z týchto rozmerov je vidieť, že v mierke 1/13,33 je to vlastne malý vagónik.

JM
Jozef Milko
 
Příspěvky: 91
Registrován: ned 07 črc, 2019 7:25 pm

Re: Železnička pri Čiernej Vode

Příspěvekod Jozef Milko » stř 04 říj, 2023 11:17 am

Ahojte,
konečne po dlhej dobe som späť. Žiaľbohu veci sa vyvinuli tak, že sa musím starať o moju chorú mamu, takže času na moje hobby zostáva podstatne menej.
Ale napriek tomu pomaly pokračujem. Jednou z vecí je zmena na koncovej stanici, kde som zniesol tretiu kusú koľaj a ostatné koľaje som skrátil. Kusá koľaj sa teraz pripája
k trati až za výhybkou staničného koľajiska plus z tejto koľaje bude odbočka do malej výtopne pre jednu parnú lokomotívu. Takto bude stanica kompaktnejšia a vzhľadom na to, že prevádzkujem pomerne krátke vlakové súpravy, kratšia dĺžka staničných koľají mi vyhovuje. (aspoň sa toľko nenachodím :) ) Na konci staničných koľají (vľavo dole na obrázku) už mali stáť budovy malej chemickej továrne, ale všetko sa časovo posunulo.

IMG_4870.jpg


Koľaje na tejto časti koľajiska sú Peco code 250, ešte čakám na jednu výhybku od pána Litomyského a môžem to dokončiť. Betónové podložie bude len na časti
odbočky do výtopne, na ďalšej novej časti trate budú koľaje položené na hranoloch z namoreného červeného smreka. Celé samozrejme zaštrkované.
(Sám som zvedavý, koľko tie hranoly vydržia).

Na novej parnej lokomotíve som nepokročil, no dal som si urobiť dva komíny a začal som s úpravou dýmnice.

IMG_4874.jpg


Podarilo sa mi ešte dokončiť ďalší vagónik typu Černá v Pošumaví, takže vznikla mi už takáto súprava vozov.
Vzadu je zrenovované skladisko, má novú strechu a novo nastriekaný sokel.

IMG_4875.jpg


O ďalších prácach na mojej železničke vás rád budem znova informovať i keď pokrok bude zrejme pomalší.

Zdraví Jozef.
Jozef Milko
 
Příspěvky: 91
Registrován: ned 07 črc, 2019 7:25 pm

Re: Železnička pri Čiernej Vode

Příspěvekod alexander » úte 10 říj, 2023 7:23 am

Tiež som si myslel, že ako dôchodca budem mať na vláčiky časúúúúú! Človek mieni, pán boh mení.... Jozef, z akého materiálu máš budovy? Chystám sa na stavbu malého skladiska a záchodov, tak hľadám novháv... :D
alexander
 
Příspěvky: 397
Registrován: pon 25 úno, 2008 7:47 pm

Re: Železnička pri Čiernej Vode

Příspěvekod Jozef Milko » úte 10 říj, 2023 8:07 pm

Ahojte,

budovy robím buď zo zeleného "polystyrénu" alebo z dreva. Na polystyrén potom nanášam obyčajné mrazuvzdorné lepidlo
na obklady (kachličky) ako omietku a tú potom natieram (zhodou okolností som mal) fasádnou farbou.
Polystyrénové steny budovy k sebe lepím a ešte ich priskrutkujem vrutmi. Používam platne hrubé 20mm.
Zopár obrázkov stavieb je nižšie.
Strechy som začal robiť z preglejky (ako dočasné riešenie), takže teraz niektoré strechy prerábam na imitáciu eternitu z nejakých umelohmotných platní, (sú sivé, biele a čierne, tuším) ktoré kupujem v Hornbachu, ale aký materiál to je, to teda neviem. Ja používam sivé platne, ktoré potom prestriekam cementovou farbou (vyzerá to potom skoro ako svetlý eternit). Majú dosť mäkký povrch, takže sa dá dobre vyznačiť krytina.
jm

IMG_4361.jpg


IMG_3161.JPG


IMG_4519.jpg
Jozef Milko
 
Příspěvky: 91
Registrován: ned 07 črc, 2019 7:25 pm

Re: Železnička pri Čiernej Vode

Příspěvekod 830026 » ned 26 lis, 2023 7:15 pm

Tak to skladiště je neuvěřitelné, díky za obrázky ze stavby a použité materiály, taky mně to jednou čeká :shock: Ta vrata a vstupní dveře jsou taky vlastní stavba, nebo kupovaný plastový kousek?

Ačkoliv to vypadá, že tu vedeš monolog, tak se nenech odradit - věř, že jsi velkou inspirací pro mnohé :idea: :P
830026
 
Příspěvky: 47
Registrován: čtv 16 dub, 2020 11:29 am

Re: Železnička pri Čiernej Vode

Příspěvekod Jozef Milko » úte 28 lis, 2023 3:48 pm

Ahoj, tie dvere sú urobené z dreva, zo smrekových profilov, ale v prípade okien som začal používať kombináciu
PE doštičiek (ako podklad) a drevených profilov, lepšie to odoláva počasiu a aj sa lepšie opravuje v prípade potreby.
Na PE doštičke vyrežem okenné otvory a potom to všetko (zvonka) dotvorím do konečnej podoby okna, drevo lepím
na PE pomocou sek. lepidla.
Pridávam foto dverí na skladisku.
jm

PS som rád, že sem ešte niekto občas zablúdi :)

IMG_4341.jpg
Jozef Milko
 
Příspěvky: 91
Registrován: ned 07 črc, 2019 7:25 pm

Re: Železnička pri Čiernej Vode

Příspěvekod rawen » úte 28 lis, 2023 4:58 pm

Bloudím sem často a určitě ne sám :)

Radek
rawen
 
Příspěvky: 1732
Registrován: stř 08 dub, 2009 10:42 am
Bydliště: Prostějov

Re: Železnička pri Čiernej Vode

Příspěvekod Myšpulín » úte 28 lis, 2023 4:59 pm

To že třeba já nereaguji ještě neznamená, že to tady nesleduji. A myslím, že takto to má i mnoho dalších. Parádní práce. Takže pokud mohu poprosit, presentuj dál a houšť.
H0, III až IV, ČSD, nemodelář
Myšpulín
 
Příspěvky: 1512
Registrován: stř 24 led, 2007 7:43 pm
Bydliště: Hostinné

Re: Železnička pri Čiernej Vode

Příspěvekod Zlámalík » úte 28 lis, 2023 5:28 pm

Určitě sem prosím pište a přidávejte novinky i postupy! Nepíšu, ale napjatě sleduju! Vaše pojetí zahradní železnice se mi líbí, je opravdu zahradní! Je blízké britským zvyklostem vedení tratě opravdu v terénu a ne na hromadě štěrku (psal jsem to tady už kdysi). Vím, přírodní podmínky (mráz, zvedání podloží) ne vždy dovolují to takto řešit, ale jsem rád, že ukazujete, že to jde. Držím palce. S postupujícím věkem a slábnoucím zrakem budeme všichni přecházet na větší měřítka :lol:
TT/současnost: Zlámalíkovy mašinky
Uživatelský avatar
Zlámalík
 
Příspěvky: 1997
Registrován: pát 14 led, 2011 10:39 pm
Bydliště: Košíkov

Re: Železnička pri Čiernej Vode

Příspěvekod SettO » stř 29 lis, 2023 9:57 pm

Ahoj, také sleduji a těším se na každé pokračování ..... Ať se daří. Zimní nálada musí být na zahradě kouzelná......
SettO
 
Příspěvky: 147
Registrován: sob 06 říj, 2012 6:57 pm

Re: Železnička pri Čiernej Vode

Příspěvekod Ivan » pon 04 pro, 2023 3:39 pm

Ano, sledujících je jistě spousta, jen člověk nereaguje na všechno.

Obecný dotaz :Jaká je trvanlivost takových budov přes zimu? Raději se sundavají z kolejiště?

S dětmi už taky plánujeme menší horskou dráhu na chatu...
TTmini Jizerka III/IV ep. (1.3m2, DR5000, Z21 a MM) ... hlavně že mne to baví!
Uživatelský avatar
Ivan
 
Příspěvky: 1740
Registrován: ned 06 říj, 2013 8:06 am
Bydliště: Praha

Re: Železnička pri Čiernej Vode

Příspěvekod Jozef Milko » úte 05 pro, 2023 9:38 am

Ano, ja väčšinou na zimu dávam budovy do záhradného domčeka, a keďže strechy sú len voľne položené na samotnej
stavbe, tak ich uložím zvlášť tak, aby zaberali čo najmenej priestoru. Ono samotným stavbám, ktoré sú robené
ako som už spomínal, zo zeleného PE a natreté lepidlom na obklady (mrazuvzdorným) a natreté fasádnou farbou
by to ani nevadilo, ale pokiaľ sú tam okná a dvere vyrobené zo smrekového dreva, tak tie samozrejme dosť trpia, tiež aj ďalšie drevené
časti, ktoré sú vystavené priamo počasiu.

Ale môžem povedať toto: pokiaľ som používal na stavbu vyššie uvedený postup, ďalej dubové drevené profily na krov,
prípadne na iné drevené časti stavby (drevený skelet) tak potom tieto časti stavieb sú pomerne odolné poveternostným
podmienkam, časti priamo vystavené počasiu treba len občas pretrieť, prípadne prelakovať (matným lakom - ja používam sprej)
a prežijú určite viac rokov. Ono samotná zima by stavbám nevadila, ale kombinácia zvýšenej vlhkosti a striedania teplôt je horšia.

Čo sa týka krytiny na streche, tak som už spomínal, že som začal s preglejkami, ale potom som prešiel na nejakú umelinu z Hornbachu.
Ale ani preglejka nemusí byť nutne zlá, ja mám na strážnom domčeku už asi 6 rokov strechu z preglejky, plechové švy
znázorňujú tenké zaoblené smrekové profily 2x2 mm prilepené vode odolným Pattexom na drevo a opravy boli skutočne
minimálne - prestriekal som strechu farbou, ktorú "vytiahlo" slnko a znova prilepil jeden či dva čiastočne odtrhnuté
profily, hoci tento domček prežil vonku aj nejakú tú zimu. Myslím, že som tam použil vode odolnú preglejku.

Samozrejme, určite sa nájdu hmoty, ktoré umožnia stavbám prežiť v pohode aj zimu, ale ja som až tak ďaleko tieto možnosti
neskúmal, tie postupy, ktoré som opísal v tomto príspevku prípadne vyššie pre moje potreby úplne stačia.
Ale treba si uvedomiť, že zrejme v horách budú tie podmienky náročnejšie - hlavne tá vlhkosť a väčšie teplotné výkyvy,
takže tam sú nároky na použité materiály vyššie, takže minimálne hlavne subtílnejšie časti stavieb, ako sú okná, dvere a pod. by som asi
urobil z nejakej vhodnej "umelej" hmoty a nie z dreva.
Jozef Milko
 
Příspěvky: 91
Registrován: ned 07 črc, 2019 7:25 pm

Re: Železnička pri Čiernej Vode

Příspěvekod Ivan » sob 09 pro, 2023 8:16 pm

Díky za cenné rady!
TTmini Jizerka III/IV ep. (1.3m2, DR5000, Z21 a MM) ... hlavně že mne to baví!
Uživatelský avatar
Ivan
 
Příspěvky: 1740
Registrován: ned 06 říj, 2013 8:06 am
Bydliště: Praha

PředchozíDalší

Zpět na Modely velkých měřítek a zahradní železnice

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 2 návštevníků