V první řadě přeji všem příznivcům obdobných aktivit vše nejlepší do nového roku, zejména hodně zdraví a nových přírůstků. Budu teď pokračovat ve volném monologu. Jak již zaznělo v předchozích příspěvcích, minulý rok byl zasvěcen stavbě alespoň části tratě, aby mohly být reálné jízdní vlastnosti modelů ověřeny v provozu a návazně upraveny jak pojezdy modelů, tak parametry dalších stavěných úseků. Zatím to vypadá, že si vše tak nějak zhruba k sobě sedne, ukázalo se jen, že použití dvojkolí s 1 mm okolky je v zahradních podmínkách nereálné, potřeba je použít okolky minimálně 1,5 mm u podvozkových vozů a u dvounápravových vozů, kde hrozí na špatné geometrii přizvednutí některých kol, ideálně 2 mm. I 2 mm okolek je naštěstí možné použít na kolejivu Peco SM-32, takže tato záležitost si nevyžádá žádné neproveditelné změny. U tratě je potřeba hlídat geometrii v oblouku, přechodnice a možné "vrtule", na kterých může dojít u delších vozů k vykolejení. Naopak jako bezproblémový se ukázal provoz na velkém stoupání 60 promile (a následně oblouku) v počátku tratě, kde jsou adhezní vlastnosti lokomotiv o hmotnosti cca 2,5 kg dostatečné s ohledem na uvažované běžné délky souprav do 3 metrů (resp. v budoucnu TU a 4 těžké Balmy). Uvažovat o menších poloměrech oblouku než je 130 cm ale příliš nelze s ohledem na jízdní odpory dvounápravových vozů s větším rozvorem. To se ukázalo při vánočních zkouškách s nově dodanými brzdovými vozy D/ú, kde je rozvor 4 m (skoro 18 cm) už na hraně a na vozbu příliš dlouhých souprav to nevypadá. Nejspíš pak nepůjde provozovat čtyřnápravové vozy na podvalnících s ohledem na přílišné příčné vyosení v obloucích a "přenárazníkování" s okolními vozy při spřažení šroubovkami. Toto by asi šlo snadno ošetřit tím, že mezi háky šroubovek bude umístěna pevná tyč, která vymezí potřebnou délku mezi nárazníky. Každopádně toto nebylo v první fázi výstavby ani uvažováno a sloužit to může spíše pro další zájemce, kteří by se do takového projektu železnice v měříku IIe někdy pustili a měli možnost využít ještě větší poloměry oblouků (tam jen musí počítat s tím, že zatím nejspíše nejsou dostupné výhybky s mírnějším poloměrem). No a ve vozovém a lokomotivním parku se toho o moc víc než dodávka brzd a zkušebního páru podvalníků (zatím s pevnou vidlicí) nepovedlo - je to ale i tak velký splněný sen. Na samém sklonku roku se podařilo konečně digitalizovat Faura s použitím zahraničního dodavatele zvuku, ale bude to chtít ještě nějaké ladění. Letošní rok bude ve znamení dokončování stávajícího parku, který se už slušně rozrůstá, ale dotahování některých projektů nezbývá nikdy čas. Přikládám pár fotek a obligátní videa z prorážení závějů.
https://youtu.be/Sil5AQhWvk0 https://youtu.be/bSQbtaKWGiY