Ahojte, chcem i ja prispieť svojou troškou do mlyna a napísať niečo o svojich skúsenostiach či pohľadoch na záhradnú železnicu.
I keď tu sa diskusia už rozvinula do pomerne veľkých podrobností, budem sa držať témy v názve, teda "Rady na začiatok". Dúfam, že môj prístup niekoho tiež inšpiruje alebo naopak odradí - čo je nakoniec tiež užitočné
. Najskôr chcem však napísať toto: Ak sa moje názory nebudú zhodovať s vašimi, prosím nehnevajte sa, nie je to mojim cieľom, naopak, chcem úplne transparentne napísať, prečo som sa rozhodol pre toto a nie pre tamto.
Moje rozhodnutie budovať záhradnú železnicu vychádzalo z nasledovného:
1. Nemusím skladať a rozkladať žiadne koľajisko (treba sa ale o ZŽ starať priebežne počas roka), ani ho niekde skladovať
2. Železnica leží v živej prírode, ktorá sa mení s ročnými obdobiami, môžem pri jej stavbe používať temer výhradne prírodné materiály
3. Veľkosť vozidiel a stavieb mi dovoľuje ľahšie si stavať svoje vlastné, ako napr. v H0-ke, ja to nedokážem, klobúk dole pred vami, čo to dokážete
4. Možnosť použiť parné lokomotívy (na paru).
5. Vyjdem si von a čo tam nájdem ?: úzkokoľajka priamo u mňa doma na záhrade
to poteší!!!
Mierka: zvolil som (po viaceých úvahách) mierku 1/13,3 (plus mínus), to znamená rozchod 600 mm v skutočnosti pri modelovom rozchode 45 mm
Motív: Priemyselná železnička - inšpirácia: Smolenice - Dobrá Voda a okolie, Černá v Pošumaví či Textilná drážka Kosmonosy, teda nie nejaká
konkrétna - skrátka moja je originál
Pohon: Na pohon použitá para alebo akumulátory pre motorové alebo akumulátorové lokomotívy, riadenie cez RC súpravu (elektrinu
cez koľaje som zavrhol = žiadne starosti s elektrinou)
Vozidlá: Lokomotívy - parné - upravené komerčné stavebnice či pohonné jednotky, (stačí jedna -dve, viac ich často na malých drážkach ani
nebolo) plus možno motorové alebo akumulátorové lokomotívy na posun či ľahšiu záťaž
Vozy: vlastná stavba s použitím komerčne dostupných dielov - dvojkolia, podvozky...
Trať: Koľajivo buď vlastnej stavby - dubové pražce, koľajnice Peco kód 200 (cca 70 mm v skutočnosti) alebo koľajivo Peco kód 250 čo zodpovedá
asi 85 mm v skutočnosti. Koľajivo LGB zavrhnuté pre jeho brutálnu výšku - nepáči sa mi. Nakoniec trocha ľutujem, že som na časti trate
použil aj koľajivo Peco kód 250 s výhybkami, koľajivo s dubovými pražcami a koľajnicami kód 200 vyzerá lepšie, nie je také mohutné a je
super - najmä, keď zostarne.
Podložie: betónovy "sokel"
To by bolo tak stručne asi všetko, v súčasnosti mám jednu parnú - (echtdampf) - lokomotívu a jednu motorovú, celkovo asi 20 vozov (z nich dva ale asi pôjdu novému majiteľovi)
Jednu parnú lokomotívu som predal záujemcovi do Anglicka : bola postavená na power unit firmy Accucraft ( postavil som pre ňu: nová kabína, nový komín, výfukové rúry z válcov a iné maličkosti.) Môžte ju vidieť na skorších videách. Posledné, myslím tri videá sú už venované novej lokomotíve, ktorú som - základ - postavil zo stavebnice firmy Roundhouse, tam je kompletne prestavaný rám, dýmnica, nový komín, kabína
piesočník, ventily, čelá....
Teraz som sa začal venovať stavbe budov a vozov, nakoľko stavba poslednej lokomotívy mi zabrala dosť času.
Tu je link na posledné video, na LDM45 si môžte pozrieť aj ostatné skoršie videá. Na prípadné otázky rád zodpoviem.
https://www.youtube.com/watch?v=1g-cG50Mf88Zdravím
Jozef