Stránka 1 z 2

Mariazellerbahn v Kroměříži

PříspěvekNapsal: úte 14 dub, 2020 1:31 pm
od 760mm
Zdravím,
rád bych touto cestou prezentoval stavbu svého kolejiště ve velikosti H0e na volný námět a s modely Mariazellerbahn.

Na začátku musím zdůraznit, že to celé budu prezentovat v první osobě ačkoliv my by bylo plně na místě protože mi s tím pomáhá celá řada mých kamarádů a zato jim dík.


.

Re: Mariazellerbahn v Kroměříži

PříspěvekNapsal: úte 14 dub, 2020 1:44 pm
od 760mm
Začnu od plánku mého kolejiště. Byl na fóru odprezentován ve vlákně H0e - posouzení kolejiště
viewtopic.php?t=2803

Re: Mariazellerbahn v Kroměříži

PříspěvekNapsal: úte 14 dub, 2020 2:28 pm
od 760mm
V plánku se nezasvěcený nemusí na první pohled zorientovat. Proto jej trochu popíši. Základem mého kolejiště jsou dvě malé mezilehlé (průjezdné) stanice a trať mezi nimi. Z každé stanice pak trať pokračuje do skryté části, kde jsou bezprostředně smyčky. Horní skrytá smyčka je jednokolejná a umožňuje projmutí několika souprav za sebou. Spodní skrytá smyčka je pak tříkolejná. Každá kolej umožní odstavení několika vlaků za sebou.

V plánku je možná matoucí tlustou tmavě modrou barvou nakreslený rám kolejiště. Kolejiště je pak kolem všech zdí místnosti. Vpředu jsou dveře.

Celé trať je ve stoupání tuším 25‰. V nejvyšším místě je tříkolejná stanice, která je nad spodní skrytou částí ve výšce 50cm. Je to horská trať a je natrasovaná v kopcích. Kopce, skály, lesy, paseky. Některé kopce jsou plánované až do stropu 2,2m. Ve viditelných částech, kde jsou v souběhu dvě koleje trati (je to v podstatě celá pravá půlka kolejiště), je mezi kolejemi plánovaná horská řeka s malou přehradou.
Za větší tříkolejnou stanicí bude model města. U spodní stanice bude vlečka k pile, která bude na potoce. Na trati bude řada krátkých tunelů a řada mostů a propustků. Trať je elektrifikovaná. Provoz parní loko řady Mh a elektrická loko řady 1099. Délka staniční koleje je 120cm.

Možná jen ještě zmíním, že horní tříkolejná stanice je pro většinu vlaků jako koncová. Točna sloužit k otáčení patních lokomotiv řady Mh a sněžných pluhů či loko s nimi.

Re: Mariazellerbahn v Kroměříži

PříspěvekNapsal: úte 14 dub, 2020 2:34 pm
od 760mm
Přikládám pár fotek ze stavby kolejiště. Už jsem je někde na fóru zveřejnil na ně odkaz, ale chci to mít pěkně chronologicky v tomto vlákně za sebou.

Re: Mariazellerbahn v Kroměříži

PříspěvekNapsal: úte 14 dub, 2020 2:47 pm
od 760mm
Rámy z leva doprava. Vlevo.

Re: Mariazellerbahn v Kroměříži

PříspěvekNapsal: úte 14 dub, 2020 2:49 pm
od 760mm
Střed

Re: Mariazellerbahn v Kroměříži

PříspěvekNapsal: úte 14 dub, 2020 2:50 pm
od 760mm
Rámy. Vpravo.

Re: Mariazellerbahn v Kroměříži

PříspěvekNapsal: úte 14 dub, 2020 2:52 pm
od 760mm
Horní tříkolejná stanice.

Re: Mariazellerbahn v Kroměříži

PříspěvekNapsal: úte 14 dub, 2020 2:54 pm
od 760mm
Tady mám můj největší kopec. Klesám a objíždím jej.

Re: Mariazellerbahn v Kroměříži

PříspěvekNapsal: úte 14 dub, 2020 2:58 pm
od 760mm
Tady mimoúrovňově křižuji trať, která zde vyjíždí se své skryté části. Ale to tam asi vidím jen já. Prostě dále klesám a dostávám se dozadu ke zdi.

Re: Mariazellerbahn v Kroměříži

PříspěvekNapsal: úte 14 dub, 2020 3:03 pm
od 760mm
Pokračuji v klesání kolem zdi. Na konci se stočím o 180 stupňů kolem přehrady a jsem ve spodní stanici. Když ji projedu pokračuji po metru do skryté části. A tady je to už dříve zmíněné místo mimoúrovňového křížení

Příště zveřejním fotky, jak to dopadlo, když jsem to vyřezal a zvedl do 3D.

Re: Mariazellerbahn v Kroměříži

PříspěvekNapsal: úte 14 dub, 2020 4:25 pm
od 760mm
Tady je jedna ze studií, když jsme navrhovali kolejiště.

Re: Mariazellerbahn v Kroměříži

PříspěvekNapsal: úte 14 dub, 2020 9:32 pm
od Polabský
Hezký večer,
docela se mi tato Vaše vize líbí.
Jen si nedovedu představit obsluhu ale hlavně údržbu skrytého nádraží.
Pokud tam bude nutný větší zásah, tak to tedy "potěš koště".
Pak je taky nutno vážně uvažovat o technicky řešitelné přemístitelnosti celého kolejiště ať to bude z jakýchkoliv příčin :oops:
Drž -te se !!! "Virům zmar" !!
Polabský :D .

Re: Mariazellerbahn v Kroměříži

PříspěvekNapsal: stř 15 dub, 2020 8:18 am
od hobby
Lovely! Thanks for showing us.

Re: Mariazellerbahn v Kroměříži

PříspěvekNapsal: stř 15 dub, 2020 9:03 am
od 760mm
Polabský píše:Hezký večer,
docela se mi tato Vaše vize líbí.
Jen si nedovedu představit obsluhu ale hlavně údržbu skrytého nádraží.
Pokud tam bude nutný větší zásah, tak to tedy "potěš koště".
Pak je taky nutno vážně uvažovat o technicky řešitelné přemístitelnosti celého kolejiště ať to bude z jakýchkoliv příčin :oops:
Drž -te se !!! "Virům zmar" !!
Polabský :D .


Dobrý den pane Polabský,
¨
ano naprosto pravdivý a důležitý postřeh. Doopravdy je nutnost a já říkám i pohodlně, dostat do všech částí kolejiště. Z ohledem na to je to i naplánované. Ono se to velice špatně ze zveřejněných informací dá představit. Nicméně spodní skrytá smyčka s třemi odstavnými je z boku komplet přístupná a mám tam výšku 50 cm v celé dálce. Je tam i část horní skryté smyčky. Vlezu se tam s trupem pohodlně celý a můžu třeba manipulovat jakkoli rukou pokrčenou v lokti. A při hloubce kolem 70 cm a max. 90 cm je to snadné. Myslel jsem i na stáří a či zvětšení pupku. Pak mi ještě zbývá část skryté vrchní smyčky a ta bude v místě obratu o 360 stupňů uprostřed dutá. Vlezu se tam s hlavou i rukama. Je to mnohem komfortnější než v legendární T34. Dá se tam i dělat. A kopec bude sundavací jako dénko z hrnce. Město za stanicí bude také sdělávací. Celé kolejiště je například z šesti samostatných rámů.

Nechtěl jsem dělat jakékoliv kompromisy s dostupností obsluhy a údržby na svém kolejišti. A jsem tomu rád, protože je to velmi důležité. Musel jsem tomu hodně a opakovaně přizpůsobovat návrh a udělat hodně ústupků s realizačních záměrů. Kéž by i na ostatních kolejištích bylo vše tak při ruce jako na mém.

A co se týče stěhování , tak věřte, že jsem osobně stěhoval tři velké kolejiště, které nebyly no to dělané. Já mé osobní kolejiště nehodlám stěhovat přinejmenším proto, že jeho kouzlo je v umístění všech jeho částí u zdi. A takovou stejnou místnost už neseženu. Nicméně pokud to budu chtít stěhovat, rozřežu koleje, poruším troleje, a malinko rozkuchám kopce. Kopce budou všechny horizontálním řezem nad tratí dělitelné. Pak to ve dvou lidech dostanu do dodávky. Všechny komponenty a díly jsou připraveny na stěhování a nejsou nikterak velké ani nebudou těžké, tedy nevím co bude vážit sádra na skalách, ta je těžká, cucá vodu. Měl bych projít dveřmi 80 cm s přehledem. I stočit se v úzkých chodbičkách. Jediné co nemám tak dopředu v místech dělení rozdělenou a připravenou kolejnici a trolej. Po přestěhování by to mělo být snadno obnovitelné. Kolejiště není předpřipraveno na běžné stěhování nicméně odstěhovatelné je. Cesty s ním nikam neplánuji a pokud se budu stěhovat tak to vidím, že na kolejišti vše posbírám a natrasuji si nové. Nicméně jste mi tuto skutečnost připomněl a budu muset být důsledný při realizaci krajiny s ohledem na její dělitelnost a nesejít z cesty ulehčováním si věcí.

Děkuji za Vaši připomínku. A dobře je , že jste to otevřel. Kdybych to měl špatně, byl by to průšvih.

Držte se! A to svinstvo ať jde k čertu.

S pozdravem ToM