od zmar » čtv 30 čer, 2016 9:24 pm
Nevím, proč by armáda neměla mít zájem o podvalníky ? Ale tak jako tak na to byl formulář, do kterého každá železnice vypisovala množství údajů o svém právním poměru, o tratích, svršku, lokomotivách i vagónech. Tyto vyplněné formuláře jsou uložené v archivu.
Stavby a stavební úpravy nejen na lesních a zemědělských železnicích v období mezi válkami schvalovalo ministerstvo železnic v Praze. Schvalovaly se nejen stavby nových odboček, ale i například povolení provozu lokomotivou na dříve koňské železnici, povolení osobní dopravy atd. Samozřejmě to bylo kvůli dodržení bezpečnosti. Právě tak by se tam muselo z hlediska bezpečnosti schválit i povolení provozu s podvalníky. I kdyby byl příslušný spis skartovaný nebo ztracený, tak by o tom muselo zůstat množství záznamů ve spisových knihách, kde se evidoval každý spis, který ministerstvem procházel. Jenomže tam žádný záznam o ničem podobném není.
S těmi bohumínskými podvalníky jsem si to špatně pamatoval. Skutečně se v literatuře uvádí, že dva kusy byly odeslané na krajskou správu lesů v Žilině. To ovšem neříká vůbec nic o tom, co tam s nimi udělali. V jednom extrémním případě mohly být rozebrané a použité na montáž kdoví čeho. Ve druhém extrémním případě s nimi mohli po trati PLŽ vozit normálněrozchodné vozy (samozřejmě to by neuniklo pozornosti). Nejpravděpodobnější je, že je na něco přestavěli anebo usoudili, že je nemohou využít a tak je zlikvidovali.
Je třeba uvážit, že pro zavedení dopravy normálněrozchodných vozů na podvalnících, by byl potřeba nejen patřičně silný svršek, ale také dostatečně únosné mosty a k tomu průjezdný průřez (obrys) a rozestup kolejí ve stanicích. V reálu by to znamenalo přestavbu celé tratě. Ze železnic v obvodu tehdejšího žilinského kraje by se o takové dopravě dalo uvažovat na PLŽ (v Králově Lehotě byl podjezd, kde by to neprojelo), v Lubochni (nevešel by se pod trolej) anebo z Oščadnice do Zákamenného (slabé dřevěné mosty na oščadnické straně). Přitom taková přestavba tratě by zase musela být úředně schválená a vyčleněny na ni peníze. O tom by také existovaly záznamy.
Ale abych to shrnul. K tomu, aby bylo možné říci, že někde na hospodářské (nebo i lesní) železnici se používaly podvalníky, by bylo nutné najít nějaký doklad o jejich použití. Žádným jiným postupem není možné tvrdit, že něco takového bylo.
Dodatečně doplňuji: napadlo mne, že mohli uvažovat o využití podvalových vozů pro přepravu těžké techniky do lesa. PLŽ si skutečně k tomu účelu upravila aspoň jeden ze svých plošinových vozů a vozila na něm pásové traktory. Je dost možné, že kvůli tomu si nechali poslat ty podvalové vozy - ale potom usoudili, že to není ono.