0e hospodárska dráha

Specializované fórum pouze pro příznivce úzkorozchodných železnic.

Moderátor: Michal Dalecký

0e hospodárska dráha

Příspěvekod JanoH0e » pát 11 bře, 2016 1:24 pm

Svojho času tu prezentoval Mašinka (V.K.) svoje 0f koľajisko. Vtedy som si užíval svoje H0e koľajisko. Začal som sa viac zaujímať o "svet 0" až vo mne uzrelo rozhodnutie prejsť na 0e merítko. Koľajisko H0e som postupne likvidoval a dozrel čas stavby v 0e. Koľajisko, budovy, vozový park budú v kategórii "freelance" t.j. voľne podľa námetu. Zavrhol som "JHMD" - nič proti, ale trate, ktoré sú zmapované tak povediac do "pražca" sú náročné na "historickú" presnosť. Pričom existovali stovky úzkorozchodných tratí, o ktorých v podstate vieme iba to, že existovali :) . Tam sa dá "vybúriť" fantázia, samozrejme v medziach "zákona". Najvďačnejšia je epocha 2, ktorú som si vybral aj vďaka možnosti najrozmanitejšej prevádzky, vozidiel a pod. Námet je hospodárska železnica vedúca od stanice norm. železnice do hospodárskeho dvora, majera. Tu sa nachádza aj liehovar, pridružená výroba ako napr. výroba droždia, octu, likérka atď. Potom sú tu sklady pre poľnohospodárske produkty a výrobky. Pred 2. sv. bol tento typ železníc rozšírený po celej Európe. Na Slovensku hlavne v južných častiach, okrem klasických repných železníc, to boli hlavne krátke trate do liehovarov na majeroch. Posledné boli likvidované v 70. rokoch, niekedy aj s majermi. Námet je svojim prevedením atypický tým, že chcem použiť podvalníkové vozy, ktoré pokiaľ viem sa na Slovensku u týchto tratí nepoužívali, ale v Nemecku, Poľsku atď. áno. Náhodou som sa spojil s jedným pamätníkom, čo zažil "éru" takejto trate a od neho som získal aspoň nejakú predstavu o fungovaní takejto železnice. V terajšej fáze idem stavať rám, ktorý by som rád dokončil pomaličky do sviatkov, resp. cez ne.
Námet : Hospodárska železnica vedúca od stanice ČSD na juhu Slovenska do hospodárského dvora, kde sa náchádza liehovar, sklady poľnohospodárských produktov a poľ. potrieb. Vlastný majer je osada so stálymi zamestnancami majera a robotníkov. Osobná preprava sa realizuje iba pre obyvateľov majera, trať nie je verejná. Primárne slúži ako vlečka pre potreby majera.
Prevádzka - 3 páry vlakov. Ráno a večer odváža vlak mlieko v kanvách do stanice, kde sa prekladá do vlakov ČSD, ktoré ho odvážajú do mliekárni, ďalej kusový tovar a zásielky. Jeden pár vlakov slúži k obsluhe majera s vozňami na podvalníkoch. Plán je v prílohe. Pripomienky a doplnky vítané. Časom by som sem dával postup prác, ale je to na veľmi dlho.
Přílohy
0e plán.jpg
JanoH0e
 
Příspěvky: 1025
Registrován: ned 31 srp, 2008 10:25 pm
Bydliště: Michalovce

Re: 0e hospodárska dráha

Příspěvekod hank » pát 11 bře, 2016 2:51 pm

Jenom malý dotaz: Zamená močidlo ve slovenštině totéž co v češtině? U nás má pojem močidlo už víceméně historický význam - bývalo to místo, kde se máčel len nebo konopí...
... i my dědci ještě můžeme být všelijak užiteční...
Es ist viel später als du denkst.
hank
 
Příspěvky: 2319
Registrován: stř 24 čer, 2009 4:43 pm

Re: 0e hospodárska dráha

Příspěvekod JanoH0e » pát 11 bře, 2016 3:02 pm

Áno. Močidla boli buď umelé alebo "prírodne upravené". V podstate som ho tam dal, aby som mal dôvod viesť trať okolo. Ale vyskytovalo sa vždy u každej dediny alebo osady.
JanoH0e
 
Příspěvky: 1025
Registrován: ned 31 srp, 2008 10:25 pm
Bydliště: Michalovce

Re: 0e hospodárska dráha

Příspěvekod milan ferdián » pát 11 bře, 2016 3:11 pm

Zajímavý námět a teď přemýšlím,jak ti vše vrátit i s úroky :P .
milan ferdián
 
Příspěvky: 9304
Registrován: ned 30 pro, 2007 5:48 pm

Re: 0e hospodárska dráha

Příspěvekod JanoH0e » pát 11 bře, 2016 3:24 pm

Tak námetov som mal viac, aj od Karvinej - Fryštátu :lol: , taká Polská Lutyne - továrna alebo vlečka k Weinertovej chemičke na SZD. Ale tieto námety nechám miestnym. Predsa len máme dosť motívov aj doma.
JanoH0e
 
Příspěvky: 1025
Registrován: ned 31 srp, 2008 10:25 pm
Bydliště: Michalovce

Re: 0e hospodárska dráha

Příspěvekod hank » pát 11 bře, 2016 4:29 pm

Tak tady máš to močidlo - i se snopy lnu (v Čechách se jim někde říkalo "kytky") a vrbičkami... :mrgreen:

mocidlo2.jpg


Akorát mi nejde dohromady, že na těch vrbách není listí. Len se máčel hned po sklizni (srpen - září/august - september) a pak se usušený ukládal až do zimy, další zpracování lnu od lámání až po předení byla zimní práce.
... i my dědci ještě můžeme být všelijak užiteční...
Es ist viel später als du denkst.
hank
 
Příspěvky: 2319
Registrován: stř 24 čer, 2009 4:43 pm

Re: 0e hospodárska dráha

Příspěvekod JanoH0e » pát 11 bře, 2016 5:10 pm

Nejaké fotky mám aj ja, dokonca priamo z terénu, kde sú ešte pozostatky. Bolo urobené z močiara po odvodnení. Ale oveľa zaujímavejšie je konope. Zámysel je, urobiť breh u trate "divý", pálky, trstiny, vŕby a pod., zatiaľ čo otvorená strana bude na hospodárske využitie s kolami na privezovanie a poľnou cestou. Samozrejme tabuľka pozor na vlak nesmie chýbať.
Přílohy
BIG_0011023763.jpg
pozor vlak.jpg
Jedine foto.jpg
JanoH0e
 
Příspěvky: 1025
Registrován: ned 31 srp, 2008 10:25 pm
Bydliště: Michalovce

Re: 0e hospodárska dráha

Příspěvekod JanoH0e » pát 11 bře, 2016 5:13 pm

A dám ešte 3 fotky z inšpirácie. Staré močidlo, klasika na hospodárskej dráhe -Maďarsko a repák zo Slovenska.
Přílohy
zeliez.jpg
zeliez.jpg (8.76 KiB) Zobrazeno 2017 krát
lovas_2316.jpg
lovas_2316.jpg (32.88 KiB) Zobrazeno 2017 krát
povesti_z_canadalberta.jpg
povesti_z_canadalberta.jpg (20.77 KiB) Zobrazeno 2017 krát
JanoH0e
 
Příspěvky: 1025
Registrován: ned 31 srp, 2008 10:25 pm
Bydliště: Michalovce

Re: 0e hospodárska dráha

Příspěvekod hank » pát 11 bře, 2016 5:49 pm

Škoda, že sis jako námět nevybral pálffyovskou Dobrou Vodu u Smolenic... Tam by se uplatnilo x druhů nákladních vozů včetně čtyřkubíkových (!) vyhřívaných cisteren na dehet a některé náměty - třeba úzké koleje vedoucí po návsi kolem rybníka od školy ke kostelu a do hlubokého skalního zářezu nebo návaznost gravitačních tratí 760 mm na "hlavní" trať 600 mm s lokomotivním provozem - byly unikátní i v době, která takovým úzkorozchodným systémům bohatě přála.
... i my dědci ještě můžeme být všelijak užiteční...
Es ist viel später als du denkst.
hank
 
Příspěvky: 2319
Registrován: stř 24 čer, 2009 4:43 pm

Re: 0e hospodárska dráha

Příspěvekod JanoH0e » pát 11 bře, 2016 6:39 pm

Aj nad týmto som uvažoval, ale to by chcelo buď väčšie koľajisko alebo menšie merítko :twisted: . Inak chemička by bola pekný námet, aj ta z Bohumína. Preto som sa "uskromnil" s liehovarom .
JanoH0e
 
Příspěvky: 1025
Registrován: ned 31 srp, 2008 10:25 pm
Bydliště: Michalovce

Re: 0e hospodárska dráha

Příspěvekod SettO » stř 16 bře, 2016 8:16 pm

Jano: Ahoj, skvělé vlákno, už se těším, jak to bude pokračovat...
hank: byly by fotky té úzké".. třeba úzké koleje vedoucí po návsi kolem rybníka od školy ke kostelu a do hlubokého skalního zářezu nebo návaznost gravitačních tratí 760 mm na "hlavní" trať 600 mm s lokomotivním provoz?
Nebo z které knihy...?/ Nerad bych to Janovi plevelil, tak klidně přes SZ/.
Dík.
SettO
 
Příspěvky: 71
Registrován: sob 06 říj, 2012 6:57 pm

Re: 0e hospodárska dráha

Příspěvekod hank » stř 16 bře, 2016 8:54 pm

SettO: Tomáš Haviar - Malokarpatské úzkorozchodné železnice na panstvách Pálfiovcov, Kysucké múzeum v Čadci 2013, ISBN 978-80-970780-4-1
... i my dědci ještě můžeme být všelijak užiteční...
Es ist viel später als du denkst.
hank
 
Příspěvky: 2319
Registrován: stř 24 čer, 2009 4:43 pm

Re: 0e hospodárska dráha

Příspěvekod SettO » stř 16 bře, 2016 9:20 pm

Děkuji.
SettO
 
Příspěvky: 71
Registrován: sob 06 říj, 2012 6:57 pm

Re: 0e hospodárska dráha

Příspěvekod JanoH0e » stř 16 bře, 2016 11:23 pm

Kľudne plevel. :) . Stavba pôjde pomaly. K Smoleniciam a Dobrej Vode napr. http://www.zskosariska.sk/zeleznica/index.html . "Pokračovateľom" je LŽ Katarínka - https://sites.google.com/site/lzkatarinka/.
JanoH0e
 
Příspěvky: 1025
Registrován: ned 31 srp, 2008 10:25 pm
Bydliště: Michalovce

Re: 0e hospodárska dráha

Příspěvekod JanoH0e » stř 29 čer, 2016 9:31 am

100D2406.JPG
Stavba cez leto ide pomalým tempom. Zatiaľ som dostal od DH loko lepty podkladníc, klincov, spojky ktoré boli vyrobené podľa návrhu. Takže teraz skladám koľaje a výhybky.
Ako pražce mi slúži lišta 3x5 mm z borovice, smreku atď. Lišty som napustil moridlom. Vzdialenosti medzi podvalmi sú podľa príručiek o stavbe úzkorozchodných železníc. Odpovedá to vzdialenosti okolo 600 mm. Dám zopár obrázkov pre inšpiráciu. Pokiaľ by niekto chcel podrobnosti postupu, nech napíše, odpoviem.
Přílohy
koľaj.JPG
stavba.JPG
JanoH0e
 
Příspěvky: 1025
Registrován: ned 31 srp, 2008 10:25 pm
Bydliště: Michalovce

Další

Zpět na Úzkorozchodky

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 1 návštěvník