Oprava Ragulina v TT

Stavba a přestavba lokomotiv všech velikostí. Návody, praxe, materiály, postupy a další.

Moderátoři: Michal Dalecký, Jarda H., sco_27

Oprava Ragulina v TT

Příspěvekod Martin » pát 24 lis, 2006 5:16 am

Ahoj, mám TT Ragulina (starší typ od BTTB), který se vždy v jednom směru, hlavně při nižším napětí, při jízdě dosti cuká. V opačném směru je vše v pořádku. Můžete mi prosím někdo poradit čím to může být a jak závadu odstranit? Nemyslím si, že by tam byl nějaký mechanický problém...
Díky za radu!
Martin
 
Příspěvky: 1
Registrován: pát 24 lis, 2006 5:16 am

Re: Oprava Ragulina v TT

Příspěvekod MaHa » pát 24 lis, 2006 4:51 pm

Martin píše:Ahoj, mám TT Ragulina (starší typ od BTTB), který se vždy v jednom směru, hlavně při nižším napětí, při jízdě dosti cuká. V opačném směru je vše v pořádku. Můžete mi prosím někdo poradit čím to může být a jak závadu odstranit? Nemyslím si, že by tam byl nějaký mechanický problém...
Díky za radu!


Tady skutečně těžko radit pokud to člověk fyzicky nevidí. Pokud si skutečně myslíš že vada není mechanická(bývá obvylke prasklé šnekové kolo) Pak se podívej na uhlíky a komutátor motorku zda není opálený nebo prošoupaný a zda uhlíky nejsou příliš malé nebo zda dosedají celou svojí plochou na kontakty komutátoru.
PS: Když už to budeš mít rozebrané, tak zkonroluj funkčnost sbírání .
MaHa
 
Příspěvky: 240
Registrován: stř 01 lis, 2006 10:09 pm
Bydliště: Šalingrad-Brno

Re: Oprava Ragulina v TT

Příspěvekod Bezmozek » pát 07 lis, 2014 11:27 am

Zrovna jsem tenhle pojezd měl v prádle, takže pro další co by se v tom hrabali:
Odpájet motor, vyndat uhlíky, dírama po nich strčit tenkej proužek jemnýho smirku a motorek protočit rukou, uhlíky vyčistit/vyměnit. Stejně jako vyčistit celou loko. na mazání používám ballistol, jen trochu na špičku párátka.
Výše zmíněné cukání dělají šneky dole uvnitř masek, po letech je to vykloktaný a ozubený kolo nápravy zabírá ve šneku až na kraji, kde bývá zdeformovanej jak ho soudruzi v NDR řezali a proto se to žvaní. Stačí vypodložkovat. Já ještě vyměnil kola v prvním stupni převodů, původní plast 12/15z za mosaz 10/17z aby zůstala stejná osová vzdálenost, takže nic jinýho nebylo třeba předělávat.
Je to chvíle práce a 40Kč za kolečka a zase jezdí:
http://www.ulozto.cz/x9vGfAVd/nohabka-mp4
Pojezd ještě bude potřebovat trochu doladit/zaběhnout a s motorem co má vývod na obě strany by se dalo obětovat kus závaží a dopnit setrvák, což mě čeká v další fázi pokusů z toho udělat loko.
:twisted: BTTB - Bad To The Bone :lol:
Uživatelský avatar
Bezmozek
 
Příspěvky: 160
Registrován: pon 24 bře, 2014 12:02 pm
Bydliště: Praha

Re: Oprava Ragulina v TT

Příspěvekod Tomáš » sob 20 pro, 2014 10:49 pm

Tak si to tu pročítám a zajímalo by mě čím nahradit ty gumový bandážový kolečka?Mám sice Nohab ,ale pojezd je totožnej.Gumová kola jsou už mimo a jen se protáčí,
"TT" - NYNÍ UŽ DCC - IV 1985-1995 (pád ČSD)
Uživatelský avatar
Tomáš
 
Příspěvky: 3152
Registrován: pon 02 črc, 2007 8:36 pm
Bydliště: Brno - Bosonohy

Re: Oprava Ragulina v TT

Příspěvekod Patrik Novák » ned 21 pro, 2014 5:28 am

vyměnit za obručový kola s bandáží
Patrik Novák
 
Příspěvky: 725
Registrován: stř 15 črc, 2009 6:51 pm
Bydliště: Horní Podluží

Re: Oprava Ragulina v TT

Příspěvekod Hříbek » pon 29 pro, 2014 10:05 am

Vyhodit celou mašinu (případně dát na čestné místo do vitríny) a počkat si na verzi ČSD od PIKO! - Snad ji udělají :D
Čas, energii a nervy, které věnuješ opravě absolutně nevyváží novou mašinku.
I když to zní možná dost radikálně a arogantně, tak věz, že dnešní modely jsou úplně někde jinde, než staré BTTB.
To se týká nejen jízdních vlastností, ale i zpracování modelu, povrchové úpravy, potisku atd.
A i když PIKO tyto modely kvůli ceně nedělá v bůhvíjaké top kvalitě, tak pořád je to jako srovnávat starou stodvacítku Škodovku s novou Fabií.
Pokud se chceš přesto pokusit něco s tím starým Ragulinem udělat, tak bych doporučil dát nová dvojkolí i motor. Alespoň novější Tillig kostku, ale raději nějakou Mashimu
se setrvačníkem, i když vzhledem ke koncepci pohonu ten setrvačník asi moc velký účinek mít nebude.
Ale jak to popisuješ, tak problém bude asi ve vyběhaných převodech a jejich uložení (pokud se to dá uložením vůbec nazvat).
Nemysli si, taky jsem se pokoušel s tímto a podobnými modely od BTTB něco udělat, ale s odstupem mohu říct, že to byla jen ztráta času.
Pokud ti přesto nostalgie nedá a pokusíš se model opravit do slušně jezditelného stavu, přeju ti hodně zdaru!
Hříbek
 
Příspěvky: 135
Registrován: pát 24 zář, 2010 9:25 am

Re: Oprava Ragulina v TT

Příspěvekod Bezmozek » úte 30 pro, 2014 6:57 am

Hříbek píše:Vyhodit celou mašinu.... že to byla jen ztráta času.

<OT> Hele takový rady tu všichni potřebujou. Nejradši bych Tě hezky začerstva poslal tam kam slunce nesvítí.
Zatím co Ty budeš čekat na stále novější a lepší a realističtější kolejivo a mašiny, budou tu někteří, kteří vyhrabou starý krámy, daj je dokupy a pokud vezmeme že modelaření=ztráta času, tak ztratí trochu času a prostě si budou hrát. Jako automechanici dnes už neopravujou, ale mění, dnes ubývá modelářů a všechno se prostě kupuje.
Nevim kolik Ti je, ale věz že byly časy od kterých se tradují zlatý český ručičky, kdy ještě nebyly plný regály a autoklempíř vyklepal z tabule plechu blatník, kdy Otto Wichterle dělal čočky na pochystátoru z Merkuru a kdy modeláři ztráceli čas jen s překližkou, epoxidem a trochou umu jen proto aby opravdu modelařili a něco vyrobili vlastníma rukama, to je totiž ta podstata, ta radost z vlastnoručně vytvořený věci, né machrovat kdo co lepšího koupil a plival a ostatní, ale třeba jen vzít odlitek a udělat mašinu sám, takových je málo, ale to jsou ti OPRAVDOVÍ modeláři</OT>

BTW recenzi na sergeje si doufám četl: http://www.trainmania.info/clanky/nejst ... sergej.pdf

Ale bych zas nebyl tak hrrr, chápu že když sem přijde začátečník, je dobře mu vysvětlit jakej je rozdíl mezi starou a novou mašinou, ale myslíš, že Tomáš kterej tu má 2,5k příspěvků potřebuje tvoje rady aby to vyhodil? :roll:
:twisted: BTTB - Bad To The Bone :lol:
Uživatelský avatar
Bezmozek
 
Příspěvky: 160
Registrován: pon 24 bře, 2014 12:02 pm
Bydliště: Praha

Re: Oprava Ragulina v TT

Příspěvekod Hříbek » úte 30 pro, 2014 9:57 pm

Hele, Bezmozek, je mi 47 a modelařím cca 35 roků.
Buď si jistej, že mi prošlo rukama dost modelů BTTB provenience a pokud si přečteš celý můj příspěvek a nebudeš citovat jen to, co se ti hodí, tak pochopíš, co jsem měl na mysli.
Tvůj styl diskuze je poněkud arogantní a proto ti odpovídám ve stejném duchu.
Hříbek
 
Příspěvky: 135
Registrován: pát 24 zář, 2010 9:25 am

Re: Oprava Ragulina v TT

Příspěvekod Radek Strnad » stř 31 pro, 2014 8:41 am

Mě je tedy jen 46 let, modelařím pouhých 32 let, ale s názorem kolegy Hříbka se naprosto ztotožňuji. Prostě dneska už jsme, ať se to někomu líbí nebo ne, někde úplně jinde, než v dobách Zeuke/BTTB. Na jejich modelech jsem vyrůstal a modelů od Zeukeho mám z nostalgie doma spoustu. Většinou opravených do více, některé pouze do méně provozně použitelného stavu. Ale prostě s nimi na kolejišti nejezdím, protože to je v porovnání s těmi současnými(cca od roku 1995) jako Trabant a Mercedes. Starého Ragulina lze samozřejmě remotorizovat, pomoci mu osazením nových dvojkolí(může být poškozené ozubení), upravit převody různým vypodložením nebo výrobou nových částí(aby se vymezily zemědělské vůle), také lze zakoupit jiného Ragouše a ze dvou se bez záruky úspěchu pokusit sestavit jeden, ale pořád to bude jen pouhá parodie na model. Když vezmu, že kolegův Ragouš by se dal prodat na díly cca za 500,- a když kolega ušetří na koupi nového kvalitního motoru a převodů třeba dalších 700,-, tak má rázem + 1.200,- na koupi nového modelu. Ragulin od Pika bude v akcích třeba za 2.500,- a už je to mašina od několik generací výš, která udělá nenáročnému modelářovi spoustu radosti(i náročnějšímu - neboť jsem ji doma zkoušel a je to paráda). A jsou i levnější mašiny(Herkulesy, Taurusy,V100,aj) které mají vynikající jízdní vlastnosti. Vývoj letí kupředu a investice do starého vraku totálně zastaralé hračky(modelem tedy Ragulin BTTB opravdu není), bude mít efekt jako remotorizace Škody 105 spojená s výměnou převodovky - peníze, práce a pořád to bude zastaralá Škoda 105. Jo, doufám že mě nikdo neobviní z toho, že pouze kupuji modely a nic nestavím.
KYKLOP68
Uživatelský avatar
Radek Strnad
 
Příspěvky: 1002
Registrován: čtv 21 led, 2010 5:44 pm
Bydliště: Kostelec n.Čern.lesy

Re: Oprava Ragulina v TT

Příspěvekod A2C » pát 02 led, 2015 9:46 am

Pridám sa k tým čo Vás od toho budú odhovárať.
Sám som remotorizoval aj prezul na nové dvojkolia T679.2 aj BR118 a poviem to presne tak ako to je.
Nikdy to nerobte, sú to vyhodené peniaze, časom kúpite niečo z novej produkcie napr. ako ja Roco T679.1 a staré draho remotorizované
modely už ani nevyberiete z krabičky! Za cenu čo ma stály náhradné diely som si mohol kúpiť novú BR118 ktorá jazdí ako po masle.
Síce už TT nemám avšak túto skúsenosť som si pevne zapamätal.
ČSD ep.IIa,IIb, a III + čo sa mi páči hlavne ŽSR do 1999. H0, H0e
Z21, Profi-Boss, Multimouse
Uživatelský avatar
A2C
 
Příspěvky: 1389
Registrován: čtv 21 led, 2010 10:32 am
Bydliště: Bratislava, Dúbravka

Re: Oprava Ragulina v TT

Příspěvekod Bezmozek » pát 02 led, 2015 11:19 am

Tímto se hluboce omlouvám Hříbkovi a ostatním. Nevím, že když přijde začátečník a zeptá se na něco co už tu 100x bylo je odkazován do patřičných mezí a vyzýván k samostudiu. A pokud tu někdo zmíní opravu BTTB píše se tu pořád to samý, zahodit etc. a to od "mazáků".
Z Tomášova příspěvku jsem pochopil, že ten pojezd má doma a chce ho opravit a opět se to strhává v přestřelku že to mělo bejt v koši.
Myslím, že daleko plodnější bybylo napsat něco jako:

Zvážili si kolik do toho chceš dát? Model je morálně i technicky zastaralý, ale pokud ho nechceš vyhodit, stačí povolit šroubek pod maskama vyndat to špatný dvojkolí, asi to střední, ne? Sundej kolečka a očisti hřídelku která má 2mm a pokud se v modelu nikdo nehrabal, budeš potřebovat kola 8mm ideálně z jiný mašiny. Postačí i plastová z vagonku, protože sběr proudu obstarávají krajní dvojkolí. V nouzi postačí i ze stavebnice Raj od LPH, ale ty mají 7,7mm. Buď tvoje osička má na konci tisícihran a stačí kolečka namáčknout kleštěma, když tisícihran není, poslouží kapka vteřinovýho lepidla. Jestli taháš dlouhý vlaky, pak bybylo lepší dát bandážovaný dvojkolí, ovšem roste cena opravy.
Vyhazovat je to škoda a prodávat to nemá smysl, protože za cenu dvou ragulinů bys měl třeba krásný nový Tillig chlaďák La v barvách ČSD, který má famozní potisk pod lupou krásně čitelný, jen škoda, že má podvozky který na něj nepatří :lol: :lol: :lol:
:twisted: BTTB - Bad To The Bone :lol:
Uživatelský avatar
Bezmozek
 
Příspěvky: 160
Registrován: pon 24 bře, 2014 12:02 pm
Bydliště: Praha

Re: Oprava Ragulina v TT

Příspěvekod Tkadlec Jaroslav » pát 02 led, 2015 11:48 am

pojezd na ragulina dělali v picoloco na BTTB měl todoma jezdilo to super než koupil orinál roco
Tkadlec Jaroslav
 
Příspěvky: 1062
Registrován: sob 19 pro, 2009 1:38 pm
Bydliště: Javorník u Jeseníku

Re: Oprava Ragulina v TT

Příspěvekod Hříbek » pát 02 led, 2015 8:04 pm

Bezmozek píše:Tímto se hluboce omlouvám Hříbkovi a ostatním. Nevím, že když přijde začátečník a zeptá se na něco co už tu 100x bylo je odkazován do patřičných mezí a vyzýván k samostudiu. A pokud tu někdo zmíní opravu BTTB píše se tu pořád to samý, zahodit etc. a to od "mazáků".
Z Tomášova příspěvku jsem pochopil, že ten pojezd má doma a chce ho opravit a opět se to strhává v přestřelku že to mělo bejt v koši.
Myslím, že daleko plodnější bybylo napsat něco jako:

Zvážili si kolik do toho chceš dát? Model je morálně i technicky zastaralý, ale pokud ho nechceš vyhodit, stačí povolit šroubek pod maskama vyndat to špatný dvojkolí, asi to střední, ne? Sundej kolečka a očisti hřídelku která má 2mm a pokud se v modelu nikdo nehrabal, budeš potřebovat kola 8mm ideálně z jiný mašiny. Postačí i plastová z vagonku, protože sběr proudu obstarávají krajní dvojkolí. V nouzi postačí i ze stavebnice Raj od LPH, ale ty mají 7,7mm. Buď tvoje osička má na konci tisícihran a stačí kolečka namáčknout kleštěma, když tisícihran není, poslouží kapka vteřinovýho lepidla. Jestli taháš dlouhý vlaky, pak bybylo lepší dát bandážovaný dvojkolí, ovšem roste cena opravy.
Vyhazovat je to škoda a prodávat to nemá smysl, protože za cenu dvou ragulinů bys měl třeba krásný nový Tillig chlaďák La v barvách ČSD, který má famozní potisk pod lupou krásně čitelný, jen škoda, že má podvozky který na něj nepatří :lol: :lol: :lol:


Beru tvoji ironickou omluvu a dodávám:
Proč jsi tomu kolegovi tyhle rady nenapsal hned?
On by se alespoň mohl svobodně rozhodnout, jestli chce risknout čas, nervy a peníze a model se pokusit opravit, nebo dát na rady těch, co něco podobného už zkusili
a výsledek nebyl nijak přesvědčivý.
Každý má jiný názor a to, že se třeba zrovna neshoduje s tvým, neznamená, že ho můžeš šmahem odsoudit a poslat "...tam, kam slunce nesvítí".
Taky se nepovažuji za "mazáka" jen proto, kolik mi je, ostatně na můj věk jsi se zeptal ty.
Já jsem kolegovi poradil podle nejlepšího svědomí a dál se k tomu už nepotřebuju vyjadřovat.
Hříbek
 
Příspěvky: 135
Registrován: pát 24 zář, 2010 9:25 am

Re: Oprava Ragulina v TT

Příspěvekod Bezmozek » pát 02 led, 2015 8:58 pm

Hříbku, ač konec mýho postu byl ironický, omluva byla myšlena naprosto vážně. Popravdě bych všechny "vyhazovače" poslal někam, jen Tobě jsem to napsal, za což se omlouvám. Ono né každý má na nákupy Tatru 8x8, na projížky monopost F1 a vilu zvící Pražského Hradu a věz že když si vezmu že můj ragulin stál půl toho co dnes vagonek vč. převodů a setrváku, strávil jsem s ním hezké odpoledne a funguje v rámci možností opravdu na výbornou, tak cena/užitná hodnota je dobrá.
A ano, jezdil jsem s digitálem, vím co to umí, ale tohle je moje vzpomínka na mládí a mám ty šunty rád a mám z toho protě radost, toť vše.
A hír můj ragul: http://superstepa.rajce.idnes.cz/Tecka/#ragulin.jpg
:twisted: BTTB - Bad To The Bone :lol:
Uživatelský avatar
Bezmozek
 
Příspěvky: 160
Registrován: pon 24 bře, 2014 12:02 pm
Bydliště: Praha

Re: Oprava Ragulina v TT

Příspěvekod Majkeen » sob 03 led, 2015 2:37 am

Na tohle se nedá nereagovat :-)

Taky vlastním Ragula BTTB, kterého jsem remotoroval, vyměnil kolečka za mosaz, vymezil vůle a osadil digitálem. Ano, pravda, je o trošku hlučnější, než Taurus, kterého jsem testoval společně s Ragulem , ale cose týče jízdních vlastností, které má teď Ragul po renovaci, tak si s tím nezadá a je to novější mašina. Nevím, asi dost záleží na volbě toho či onoho, potom trochu o štěstí, protože jak čtu, tak ne každý je s tím či oním pojezdem spokojen. Já jsem asi štěstí měl a při posunu neudělá žádná mašina takovou malou rychlost, jako právě ragul.
Jestliže jsem Uhlobaron, tak opravy neřeším, ale jestliže jsem šikovný český člověk, kterému i Germánští soudruzi závidí zlatou českou vynalézavost, tak do toho jdu a zkouším. Patrně je to házení stěny na hrách, ale vždycky budou dva tábory a to zastánců a odpůrců toho či onoho.
Pro inspiraci, nebo kritiku (která stopro příjde) přikládám odkaz : http://youtu.be/NjhIoWIiZhU
Majkeen
 
Příspěvky: 10
Registrován: pát 14 lis, 2014 11:23 pm
Bydliště: Praha Západ

Další

Zpět na Stavba lokomotiv

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: sPy-Ro a 4 návštevníků