314.303 H0

Stavba a přestavba lokomotiv všech velikostí. Návody, praxe, materiály, postupy a další.

Moderátoři: Michal Dalecký, Jarda H., sco_27

Re: 314.303 H0

Příspěvekod Mára » úte 22 zář, 2015 7:44 pm

A jak teď vypadá celý plech:

plato.JPG
plato.JPG (49.65 KiB) Zobrazeno 4129 krát
Mára
 
Příspěvky: 64
Registrován: ned 16 říj, 2011 9:48 pm

Re: 314.303 H0

Příspěvekod Mára » úte 06 říj, 2015 7:25 pm

Lept je doma, přepracované bočnice rámu vypadají celkem dobře. Mohl byste mi prosím někdo změřit starou pikáckou BR 89? Přemýšlím že si postavím 314.309, ze starého pika, ale nevím jestli to má smysl, nové je rozhodně lepší.. Ale ty prachy.. :roll:
Ještě dva plechy jsou k mání :wink:

PA050159.JPG


PA050159.JPG
Přílohy
PA050160.JPG
Mára
 
Příspěvky: 64
Registrován: ned 16 říj, 2011 9:48 pm

Re: 314.303 H0

Příspěvekod Střelec » pon 26 říj, 2015 6:57 am

Bylo provedeno exaktní proměření Br89 od Pika z roku 1972 a zjištěno, že tyhle plechy na staré kusy pasovat nebudou. Rozměry konkrétní vykopávky se liší od současné produkce v řádech milimetrů.
Střelec
 
Příspěvky: 820
Registrován: pon 29 bře, 2010 8:03 am
Bydliště: Plzeň

Re: 314.303 H0

Příspěvekod Mára » ned 01 lis, 2015 8:38 pm

No - toto tvrzení musím trochu poopravit. Aktuální lept použít nejde, ale rozdíly jsou v řádu desetin, až milimetru. Nicméně by bylo možné vytvořit konverzní lept s novými spojnicemi. Rozdíl 0,5mm se týká rozteče druhého a třetího dvojkolí, takže ojnice a klikový mechanismus by použít jít měl.
Jinak bočnice použít nepůjdou, a to hlavně kvůli sběračům proudu a plastovým uložením, které jsou protkané skrz sajtny jako pavučina. Zakresluji to do cadu, ale spíš se přikláním k tomu vyzkoušet prodloužené spojnice.
Mára
 
Příspěvky: 64
Registrován: ned 16 říj, 2011 9:48 pm

Re: 314.303 H0

Příspěvekod Střelec » pát 13 lis, 2015 5:08 am

Dorazil mi odlitek kastle na 314.3. Je sice poněkud hrubší, ale z dobře opracovatelného materiálu. Zatím jsem narychlo opižlal nejhrubší nálitky a uvidím, jak to půjde dál. nejdřív to uzpůsobím na podvozek, pak se teprve budu věnovat vnějšku.

V levé vaně stroje měl být uhlák, ale nikde jsem neviděl, že by měl plnící otvor z vnější strany. Takže mohl být zakrytý poklopem, nebo plnění probíhalo přes budku, což mi nepřipadá zrovna optimální.
Střelec
 
Příspěvky: 820
Registrován: pon 29 bře, 2010 8:03 am
Bydliště: Plzeň

Re: 314.303 H0

Příspěvekod Mára » stř 25 lis, 2015 8:46 pm

Ahoj,

prohledal jsem archiv, našel jsem dokonce i 314.3 převrácenou na boku, ale krom údaje, že objem uhláku byl 2 m3 k tomu nevím nic. Já na modelu nemám žádný poklop. Nevíte prosím někdo jak to je s tím plněním?
Mára
 
Příspěvky: 64
Registrován: ned 16 říj, 2011 9:48 pm

Re: 314.303 H0

Příspěvekod Střelec » čtv 26 lis, 2015 5:15 am

Nikde nic. Je dost dobře možné, že uhlák ve skutečnosti nebyl ve vaně, ale jeden velký podél zadní strany budky a jeden malý mohl vyplňovat prostor v levém předním rohu budky vedle kotle. Plnění bylo evidentně z košů, případně pomocí kýblů nebo puten.
Začal jsem v odlitku pižlat okýnka. Připadají mi malý, každý je jiný a tak trošku šejdrem. Taky budu muset dořešit usazení na podvozku a zátěž. Kastle už si jakž-takž sedne, ale vepředu bude chtít ještě probrat a vzadu v budce prozměnu lehce podepřít.
Střelec
 
Příspěvky: 820
Registrován: pon 29 bře, 2010 8:03 am
Bydliště: Plzeň

Re: 314.303 H0

Příspěvekod hank » sob 28 lis, 2015 9:24 am

Mára: Jestli ti můžu poradit, zeptej se na ty uhláky na k-reportu. Do diskuse tam chodí lidi, kteří s tím ve ValMezu jezdí a kteří se o to starají.
... i my dědci ještě můžeme být všelijak užiteční...
Es ist viel später als du denkst.
hank
 
Příspěvky: 3310
Registrován: stř 24 čer, 2009 4:43 pm

Re: 314.303 H0

Příspěvekod Martin Škoda » pon 30 lis, 2015 2:02 am

Mára: 314.303 má zásobník na uhlí jen v budce vzadu. Kromě plnění putnama by se dal případně použít i dopravníkový pás - mezi zadními čelními okny je další okno - uzavřené plechy na pantech. Ve vanách žádné uhlí nebylo. Kouknu v práci ještě do výkresů, jestli tam není něco naznačeno. Jinak 314.303 má podle starých van udělané nové - ve spodní části byly plechy původních van úplně shnilé.

Martin
Martin Škoda
 
Příspěvky: 23
Registrován: sob 19 led, 2013 3:03 pm

Re: 314.303 H0

Příspěvekod Střelec » úte 01 pro, 2015 11:25 am

Uhlák v levé vaně 314.3 uvádí literatura, na fotkách nic takového vidět není. Plnění vnitřního uhláku muselo probíhat koši, putnami, nebo kýbly. Použití dopravníkového pásu a zadního středového okna by znamenalo nejspíš jen to, že jediný prostor bez uhlí by byl v tom uhláku podél zadní stěny budky. Kdysi jsem ale na nějaké stará fotce viděl "udělátor" - údajně právě na zvedání košů s uhlím. Vypadalo to jako přerostlý skládací schůdky nebo štafle s rumpálem ve vejšce pasu a kladkou na horním konci (snad to mělo i manipulační kolečka). Něčím takovým by uhlí tím oknem dovnitř sypat šlo...
Střelec
 
Příspěvky: 820
Registrován: pon 29 bře, 2010 8:03 am
Bydliště: Plzeň

Re: 314.303 H0

Příspěvekod hank » úte 01 pro, 2015 12:07 pm

Střelec píše:Něčím takovým by uhlí tím oknem dovnitř sypat šlo...


Na to zapomeň, lokomotivy této pidivelikosti s uhláky v budce (ale i větší) se zbrojily zásadně ručně z košů. V novější době si umím představit, že zajela v topírně "do figur" a uhlíř (nebo spíš popelář, ti byli ve výtopnách na tu nejpodřadnější práci...) to tam tím oknem naházel zvenku lopatou - nejlépe za asistence topiče, který hlídal, aby mu popelář v kuchyni neudělal moc velkej bordel... :mrgreen: Nanejvýš tam mohla být nízká dřevěná rampa, aby to neměl tak vysoko - podobná, jako bývaly na lokálkách skoro u každého vodního jeřábu. Kolik se tam takových lopat uhelek vešlo? 2 m3 = cca 1.5 t uhlí = podle fyzické kondice "lopaťáka" nějakých 60 - 80 lopat? Asi se málokdy zbrojilo do prázdného uhláku, takže většinou asi míň... 314.3 vposledku sloužily u posunu většinou ve stanicích s výtopnami, ne-li přímo na topírenském posunu, takže nebyl problém v každé pauze zajet do topírny dozbrojit.

Ten tvůj "udělátor" mívali kdysi (snad ještě i ve 20. létech, ještě před příchodem vozíkových výtahů Abert a Teudloff) např. v Šumperku a zbrojily se s tím tendry velkých mašin (na fotce, kterou jsem viděl já, to byla 73 = 414.0).
... i my dědci ještě můžeme být všelijak užiteční...
Es ist viel später als du denkst.
hank
 
Příspěvky: 3310
Registrován: stř 24 čer, 2009 4:43 pm

Re: 314.303 H0

Příspěvekod Martin Škoda » úte 01 pro, 2015 3:19 pm

Díval jsem se do sestavného výkresu z roku 1899 v měřítku 1:10. Detailně je tam rozkreslená pravá vana... Ani v řezech není nic patrné. Objem vody je udán 6 m3, uhlí 2 m3. Okénky z budky mám před opravou nafoceny původní vany a obě vany jsou shodné. Jen pravá měla před okénkem fíry v horní části stavoznak. Levou vanu mám nafocenou i samostatně stojící na zemi a po případném uhláku v ní není nic vidět - žádné stopy po svařování, nebo nýtování. I čelní stěna vany směrem k budce má kompletní nýtování.

M.
Martin Škoda
 
Příspěvky: 23
Registrován: sob 19 led, 2013 3:03 pm

Re: 314.303 H0

Příspěvekod Střelec » čtv 03 pro, 2015 5:58 am

Často se stává, že literatura kecá a realita je někde jinde.
Střelec
 
Příspěvky: 820
Registrován: pon 29 bře, 2010 8:03 am
Bydliště: Plzeň

Re: 314.303 H0

Příspěvekod hank » čtv 03 pro, 2015 10:03 am

... i my dědci ještě můžeme být všelijak užiteční...
Es ist viel später als du denkst.
hank
 
Příspěvky: 3310
Registrován: stř 24 čer, 2009 4:43 pm

Re: 314.303 H0

Příspěvekod Střelec » čtv 03 pro, 2015 11:51 am

Hank: Díky - na fotce od Knihy je podle detailů 314.3. Vypadá to, jako když do okna budky šoupli násypnej trychtýř, namontovanej na konci pásovýho dopravníku. Ten je přiraženej natěsno k budce a co přeletí přes, nametá chlap na střeše zpátky. Snímek je cennej z dalších hledisek - je na něm vidět armatury na přilehlý části kotle, umístění stříšek nad okýnkem a pohyblivý díl, zakrývající kousek výřezu budky. Tyhle věci je potřeba při pižlání odlitku brát v potaz.
Střelec
 
Příspěvky: 820
Registrován: pon 29 bře, 2010 8:03 am
Bydliště: Plzeň

PředchozíDalší

Zpět na Stavba lokomotiv

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 1 návštěvník