Stavba Mikada 387.0 z leptu

Stavba a přestavba lokomotiv všech velikostí. Návody, praxe, materiály, postupy a další.

Moderátoři: Michal Dalecký, Jarda H., sco_27

Re: Stavba Mikada 387.0 z leptu

Příspěvekod zderem » čtv 03 říj, 2019 5:26 pm

Vážím si Tvé nabídky na spolupráci. Kdyby se zmenšily okolky ze všech třech náprav, vypadalo by to určitě líp. ALE. Když se to ubere hodně, bude to v obloucích vypadávat. Když bude zmenšení okolků malé, nedojde ke kýženému zkrácení rámu a kotel bude muset být zase oproti skutečnosti delší. Když se podíváš na nákres mikáda, tak uvidíš, jak jsou nápravy natlačené k sobě. Kola modelu TT mají okolky oproti skutečným kolům obrovské. Okolek třetí nápravy je ve skutečnosti pár centimetrů od skříňového kotle. První hnaná náprava je zase poměrně dost blízko druhé nápravě podvozku běhounu. Aby toho nebylo málo, tak kola z BR 01 jsou ještě ve skutečnosti větší o 50mm, než je má mikádo. Tohle všechno, když se sečte, tak potom nutně musí být délka mašiny větší a potom to působí proporčně blbě. A aby toho nebylo málo, tak průměr kotle Cekulovy stavebnice je menší, než by měl být, což ho opět opticky prodlužuje. Jsem z toho všeho nějak rozladěný.
zderem
 
Příspěvky: 83
Registrován: pát 27 led, 2012 3:03 pm

Re: Stavba Mikada 387.0 z leptu

Příspěvekod Zdenek Valter » čtv 03 říj, 2019 5:48 pm

No nějaký kompromis pokud chceš zachovat jízdní vlastnosti budeš muset použít minimální profil okolku dle NEM 311.1 viz:
https://www.morop.org/downloads/nem/de/nem311_d.pdf
To pochoptelně vyžaduje i změnit profil okolku.
Zdenek Valter
 
Příspěvky: 1882
Registrován: pon 09 říj, 2006 2:38 pm
Bydliště: Ústí n.L.

Re: Stavba Mikada 387.0 z leptu

Příspěvekod Zdenek Valter » čtv 03 říj, 2019 6:16 pm

dudlifuk píše:
zderem píše:Když nad všemi problémy přemýšlím (rozvody, rám, kola, kinematika na tendr), tak budu rád, když z toho bude alespoň maketa. Průměr kola s okolkem je momentálně 18,4mm. Takže průměr přípravku by měl být o něco větší. Třeba 22 mm. Otázka je, jak to bude vypadat, když jedna náprava nebude mít okolek a zbývající dvě ano. Asi blbě. Asi se na to vykvajznu úplně. Mikádo je krásná mašina, ale s touto konfigurací stavebnice od Cekula a pojezdu z Tilligovi BR 01 je to ve velikosti TT o obrovských kompromisech. Viděl jsem na fotkách takto udělané mikádo s nezkráceným pojezdem z BR 01 a díky tomu musí být kotel o hodně delší a vypadá to jak Zelený Anton 486.0 se třemi nápravami.

mam pocit ze prilis skoro hadzes flintu do zita. vsetko sa da vyriesit a spominal som ze aj ja sa chystam na mikado. mam k dispozicii stolovu frezu a sustruh, mohli by sme sa do toho pustit spolocne, "ve dvou se to lip tahne" mimochodom cital som ze aj niektora skutocna masina nema okolok na jednej naprave z dovodu malej horizontalnej vole. Neviem ale ktora to je. Mozno by bolo riesenim stiahnut trochu z kazdeho okolku aspon by to bolo modelovejsie. A to ostatne, ram, rozvody, kinematika to su prkotiny. Novu spojnicu rozvodov upravenu na novy razvor viem vypalit laserom.

No chlapci nevím, nevím jsem skeptik - pokud chcete upravit profil okolku tak aby byl opravdu minimální ale použitelný pak je to i například o profilových nožích.
Vemu-li ale i fakt, že chete jen osoustružit okolek pak si nemyslím, že ten skládaný přípravek na osu je vhodný:
1. dodržení opakované přesnosti a souososti při opakovaném upnutí do 0,02mm je podle mého hodně problematické.
2. bude-li náprava držena za osu pak si myslím, že řezné síly při obrábění okolku mohou kolo snadno deformovat poměrem páky obvodu okolku a osy.
Zdenek Valter
 
Příspěvky: 1882
Registrován: pon 09 říj, 2006 2:38 pm
Bydliště: Ústí n.L.

Re: Stavba Mikada 387.0 z leptu

Příspěvekod medvidek » stř 30 říj, 2019 5:21 pm

Zdravim po letech ve spolek,ja už sve Mikado dodělal. Předloha 387.016 dojezdila v Děčině. :wink:
Přílohy
73539258_921734998205848_6749160958108631040_n.jpg
HO 3-4 epocha čsd DCC začinam. Pořadna mašina ma kotel a komin
Uživatelský avatar
medvidek
 
Příspěvky: 255
Registrován: pon 16 bře, 2009 12:09 am
Bydliště: Liberec

Re: Stavba Mikada 387.0 z leptu

Příspěvekod medvidek » stř 30 říj, 2019 5:23 pm

Tady ještě bez běhounu pod boudou
Přílohy
73263678_2534204830183073_4131548459016650752_n.jpg
HO 3-4 epocha čsd DCC začinam. Pořadna mašina ma kotel a komin
Uživatelský avatar
medvidek
 
Příspěvky: 255
Registrován: pon 16 bře, 2009 12:09 am
Bydliště: Liberec

Re: Stavba Mikada 387.0 z leptu

Příspěvekod medvidek » stř 30 říj, 2019 5:24 pm

Myslim že Mikado vypada lepe než elkomacky štokr :lol:
Přílohy
75246701_883910265337548_317782560056803328_n.jpg
HO 3-4 epocha čsd DCC začinam. Pořadna mašina ma kotel a komin
Uživatelský avatar
medvidek
 
Příspěvky: 255
Registrován: pon 16 bře, 2009 12:09 am
Bydliště: Liberec

Re: Stavba Mikada 387.0 z leptu

Příspěvekod Zdenek Valter » čtv 31 říj, 2019 5:58 pm

No podle fotek je to pěkný model včetně RP25 kol. Tos je dělal sám?
Zdenek Valter
 
Příspěvky: 1882
Registrován: pon 09 říj, 2006 2:38 pm
Bydliště: Ústí n.L.

Re: Stavba Mikada 387.0 z leptu

Příspěvekod medvidek » pát 01 lis, 2019 1:14 am

Velke hnane kola jsou ROCO s klasickym okolkem,předni běhouny ROCO z hrbouna RP25
HO 3-4 epocha čsd DCC začinam. Pořadna mašina ma kotel a komin
Uživatelský avatar
medvidek
 
Příspěvky: 255
Registrován: pon 16 bře, 2009 12:09 am
Bydliště: Liberec

Re: Stavba Mikada 387.0 z leptu v TT

Příspěvekod Mirek Moc » pon 16 pro, 2019 9:10 am

Dokončil jsem 387.043 v TT . Lept od Jan Cekul , pojezd BR 01 Tillig. Kotel zkrácen dle skutečnosti . Pojezd je velký kompromis, ale na přestavbu dle skutečnosti jsem neměl ( změna roztečí dvojkolí, snížení okolků ( nevím zda by pak model byl schopný jízdy na kolejišti), změna rozvodů).
Obrázek
Obrázek
Obrázek
Uživatelský avatar
Mirek Moc
 
Příspěvky: 217
Registrován: pon 14 led, 2008 4:26 pm
Bydliště: Kolín

Re: Stavba Mikada 387.0 z leptu

Příspěvekod Stanopp » čtv 04 čer, 2020 8:38 pm

Pridám ďalší variant v H0. Základ je lept pána Cekula, pojazd frézovaný mosadzný rám, spriahnuté dvojkolia z francúzskej pary od Roca. Ak sa koncept osvedčí, nakreslím leptanú vrstvu na rám s patričným detailom. K tomu je však ešte ďaleko. Čakanie na objednané mosadzné odliatky pána Zahrádku, si krátim hľadaním rozdielov leptu voči jeho predlohe a pomalým dopĺňaním chýbajúcich častí. Pár fotiek na odkaze: https://photos.app.goo.gl/zhKRRgnj9yDNKe8ZA S postupujúcou prácou budú pribúdať. Postrehy, nápady, kritika tradične vítané!
Stanopp
 
Příspěvky: 33
Registrován: stř 10 srp, 2011 4:38 pm

Re: Stavba Mikada 387.0 z leptu

Příspěvekod Vážňas » čtv 04 čer, 2020 9:50 pm

Stanopp píše:Postrehy, nápady, kritika tradične vítané!


Tak já rovnou jedním postřehem jako amatérský "mikádista" začnu.

Pokud stavíte stroj čísla 013, tak Vám na stroji přebývá nosič dýmnice, vyfocený na 7. - 9. snímku odspodu, protože ten dostala jen poslední dvě "mikáda" (nosník je v leptu kvůli tomu, že je to lept "Martina" 043).

Ten nosič byl pokus Škodovky o eliminaci namáhání odlitku středního válce, který "chytal" veškeré síly od kotle a velice rád z toho všemožně praskal. Ačkoli nosník fungoval, nakonec postačilo zesílení odlitku (byl zesilován jako spousta jiných součástí v čase asi 5x, postupně se během oprav u strojů díly měnily). Obě takto jedinečná mikáda pak byla v nemilosti u lokomotivních čet, protože se u nich blbě lezlo na zadní víka středního parního stroje.
ČSD dvou časových období:
1968-72
1976-80
Vážňas
 
Příspěvky: 7
Registrován: ned 10 úno, 2019 9:28 am

Re: Stavba Mikada 387.0 z leptu

Příspěvekod Stanopp » pát 05 čer, 2020 7:38 pm

Ešte raz vďaka, nosič je preč. Bude to chcieť vziať rám na frézu a zarovnať ho. Upravil som aj blok valcov, foto v odkaze. https://photos.app.goo.gl/zhKRRgnj9yDNKe8ZA Kedže 13tka má iné zadné viko šupatka s križiačikom opäť dôjde na vlastnú tvorbu ako pri 464.008. https://photos.app.goo.gl/5iXiQGHJSDnyAi8VA V odliatkoch Metalmodel mi príde verzia pre 32-43.
Stanopp
 
Příspěvky: 33
Registrován: stř 10 srp, 2011 4:38 pm

Re: Stavba Mikada 387.0 z leptu

Příspěvekod Vážňas » sob 06 čer, 2020 6:50 pm

Stanopp píše: V odliatkoch Metalmodel mi príde verzia pre 32-43.


Ano, je to tak, takovými křižáčky Škoda osadila poslední sérii 10Lo8 čísel 34 - 43 a poslední dva "antony", potom během války a po válce snad všechny nové typy lokomotiv.

Celý set detailů mi přijde, že je dělaný stejně jako lept na "Martina", protože pan Zahrádka na sadě armatur udělal i víka automatických vyrovnávačů soustavy Mellin, které měly opět jen poslední dva stroje (jsou to ty malé komory nad šoupátkovými komorami. Má je jen 043, viz porovnání s bratislavskými stroji a "antony", které je nemají). Všechna ostatní "mikáda" s "antony" jinak měly vyrovnávače soustavy Winterthur, které předpokládám, že se nacházely pod deklem, na kterém je přišroubován výrobní štítek lokomotiv.
ČSD dvou časových období:
1968-72
1976-80
Vážňas
 
Příspěvky: 7
Registrován: ned 10 úno, 2019 9:28 am

Re: Stavba Mikada 387.0 z leptu

Příspěvekod Stanopp » stř 24 čer, 2020 2:16 pm

Ďalšou chybou na mojom modele bolo rozmiestnenie výmyviek. Keď som so stavbou začal a volil si číslo, mal som sfotenú mašinku v Bratislave, na ktorej bolo bielou farbou natreté čislo 387013. Lept pôvodne nemá naznačené miesta, kam výmyvky prídu. To je v podstate aj dobre, kedže jednotlivé série majú rozmiestnenie odlišné. Samozrejme v MDC 13tka nie je... bol to trochu pôrod, ale teraz sú všetky vymývacie otvory na správnom mieste a v prevedení ako na fotkách z obdobia ku ktorému pasujú zase ostatné detaily modelu. https://www.facebook.com/cdnostalgie/ph ... =1&theater
Foto 13tky z rovnakého obdobia z opačnej strany je v knihe o Mikádach.
Pre jednodušie striekanie modelu, ale hlavne pre prípadné opravy v budúcnosti, chcem mať možnosť rozobrať model na viacero častí. Zatiaľ je model delitelný na búdku s ochozom a krídlami, kotol, blok valcov s čelníkom, rám a popolník. Uvidíme, či sa mi to podarí zachovať, keď dorazia napájače, odolejovač a ostatné chýbajúce diely. Väčšina spojov medzi časťami modelu je už hotová a tak sa dala mašinka poskladať a odhalila predbežný celkový dojem z budúceho Mikáda. Fotky pribúdajú na pôvodnom odkaze https://photos.app.goo.gl/zhKRRgnj9yDNKe8ZA
Stanopp
 
Příspěvky: 33
Registrován: stř 10 srp, 2011 4:38 pm

Předchozí

Zpět na Stavba lokomotiv

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 3 návštevníků