Odkdy změna černých tabulek na červené?

Stavba a přestavba lokomotiv všech velikostí. Návody, praxe, materiály, postupy a další.

Moderátoři: Michal Dalecký, Jarda H., sco_27

Odkdy změna černých tabulek na červené?

Příspěvekod Zippich » pon 23 dub, 2007 7:19 am

Mám rád epochu II, ale přesných podkladů je strašně málo, nebo si navzájem odporují. Například barva tabulek hnacích vozidel. Víte někdo, do kdy měly tabulky černý podklad a od kdy červený? Nebo jakým pravidlem se to řídilo? Poraďte...
I když, od té doby, co jsem viděl fotku jedné páry v Liberci z roku 1926 s ještě k.k.Stb značením a u toho štětkou přimalováno ČSD, začínám pochybovat, zda vůbec nějaká pravidla platila...
Zippich
 
Příspěvky: 179
Registrován: pát 05 led, 2007 8:00 am
Bydliště: Českolipsko

Příspěvekod radeksindy » stř 25 dub, 2007 12:50 pm

Je to samozřejmě docela složité, úplně obecná pravidla neexistují, ale základní pravidla se vypozorovat dají.

Od skončení 1.sv. války se používalo ještě původní značení kkStB, akorát vlastnická tabulka se změnila. Buď byla odlitá (třeba u řady 270, která šla z výroby) nebo byl nápis proveden bílou barvou, zřejmě na uvedené fotografii. Aby se to trochu zkomplikovalo, je nutno říct, že podkladová barva tabulky kkStB označení mohla být i modrá a to u některých typů lokomotiv, např. kořistní u kterých se nevědělo, zda budou zařazeny do provozu trvale.

Pak přichází Kryšpínovo značení, nejdříve s jednotlivými číslicemi a odlitou tabulkou ČSD (nově vyrobené lokomotivy od r.1921, konkrétní kusy lze dohledat v literatuře). V roce 1923 to bylo změněno na litou mosaznou tabulku, státní znak nahradil ČSD. U některých lokomotiv se tak stalo dříve, u některých až v průběhu 2.sv války. U původních rakouských se začlo až roku 1924. Zpočátku se původní kkStB označení objevuje napsané bílou barvou v rohu na pravé straně budky a později mizí úplně.

Nové tabulky nedostaly lokomotivy určené k rekonstrukci, řady 434.0 a 523.0 měly plechové a neměly znak. Nové se znakem obdržely jako 434.2 a 524.2 po rekonstrukci. Řada 329 kkStB dostala nové také až po rekonstrukci, ale do té doby nesla původní.

A protože barevné kovy byly za války potřeba k něčemu jinému, objevují se od počátku války tabulky smaltované a malované, ty už zřejmě s červeným podkladem.

Na pravidla nespoléhej, fotky jsou důležitější :D
radeksindy
 
Příspěvky: 1814
Registrován: stř 25 dub, 2007 12:50 pm

Příspěvekod Zippich » stř 25 dub, 2007 1:58 pm

Jsem rád, kolego, že reaguješ. Už jsem si myslel, že jsem ve svém bádání sám. Ale ta základní otázka je, kdy se poprvé objevilo vozidlo s červenou tabulkou? Jestli už na konci 2.epochy, nebo za ČMD, nebo po válce?
Shrňme fakta:
1) Je známa norma pro lité tabulky ze začátku 20.let, která na výkrese uvádí barvu pole (podkladu) černou. Tam není pochyb.
2) Bekův atlas (brož.70.léta), díl V. první republika, barevná příloha s kresbami zobrazujícími nátěry některých parních lokomotiv ve 30.letech. Je tam zelené mikádo, velký bejček, proudnicovky. A všechny jsou kreslené s červenou tabulkou! Chyba ilustrátora, nebo reálný základ?
3) Černobílé fotografie z 30.let. Na některých z nich je šedá barva tabulky evidentně o několik stupňů světlejší, než černý plášť lokomotivy, nebo motorového vozu. Někdy se až nechce věřit, že by to mohlo být způsobeno jen jiným odrazem světla z důvodu jiné drsnosti povrchu...

A měly i převzaté rakouské lokomotivy před rekonstrukcí, s označením podle Kryšpína, ale zatím bez lité tabulky, jen bílá čísla na černém plášti lokomotivy?
Cílem bádání je zjistit, jakou barvu mají mít tabulky vozidel na konci 30.let.
Zippich
 
Příspěvky: 179
Registrován: pát 05 led, 2007 8:00 am
Bydliště: Českolipsko

Příspěvekod Zippich » čtv 26 dub, 2007 7:35 am

Pro úplnnost k tomuto tématu: Dostal jsem právě informaci od Jindřicha Beka, že některé naše lokomotivy měly skutečně již ve 30.letech barvu pole v tabulce červenou (387.0,386.0, 475.0,486.0, 486.1 a 423.0, 524.1)
Takže druhoepocháři, černá není dogma...
Zippich
 
Příspěvky: 179
Registrován: pát 05 led, 2007 8:00 am
Bydliště: Českolipsko

Příspěvekod radeksindy » pát 27 dub, 2007 2:11 pm

Ano, úplně jsem do svého přehledu zapomněl napsat řady (nebo jen některé série), které vyjely z výroby v zeleném nátěru, tedy ty co jsou vyjmenovány v závorce. U nich se opravdu udává taulka s červeným podkladem. Otázkou zůstává co se stalo s tabulkou, když lokomotiva po prvních dílnách přišla do černého. Červená? Černá? Bez barevné fotografie to nikdo neodpoví.

Soudit na barvy z černobílé fotky bych se neodvažoval. Stačí se podívat na fotku z výroby a zkusit z toho rozpoznat, zda je lokomotiva zelená se žlutými linkami nebo černá s červenými. Já nepoznám nic.
radeksindy
 
Příspěvky: 1814
Registrován: stř 25 dub, 2007 12:50 pm


Zpět na Stavba lokomotiv

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 2 návštevníků