Konstrukce parniho pojezdu

Stavba a přestavba lokomotiv všech velikostí. Návody, praxe, materiály, postupy a další.

Moderátoři: Michal Dalecký, Jarda H., sco_27

Konstrukce parniho pojezdu

Příspěvekod Jirka » pon 22 zář, 2008 5:27 pm

V konstrukci pojezdu parní čtyřspřežní lokomotivy volit spíše centrální šnek (což by se mi líbilo více-průhled pod kotlem) nebo klasicky převodovkou? Dále jak volit vůle na hnacích nápravách pro dobré jízdní vlastnosti. Jedná se o pojezd pro čtyřkolák (kastle DK-Model, dvojkolí hračkové Piko) pojezd z Piko BR55 sem vzdal - úplně špatný průměr dvojkolí a rozvor.
H0
Uživatelský avatar
Jirka
 
Příspěvky: 72
Registrován: čtv 29 lis, 2007 4:02 pm

Re: Konstrukce parniho pojezdu

Příspěvekod Zdenek Valter » pon 22 zář, 2008 6:36 pm

Jirka píše:V konstrukci pojezdu parní čtyřspřežní lokomotivy volit spíše centrální šnek (což by se mi líbilo více-průhled pod kotlem) nebo klasicky převodovkou? Dále jak volit vůle na hnacích nápravách pro dobré jízdní vlastnosti. Jedná se o pojezd pro čtyřkolák (kastle DK-Model, dvojkolí hračkové Piko) pojezd z Piko BR55 sem vzdal - úplně špatný průměr dvojkolí a rozvor.


Většina výrobců volí převodovku.
Centrální šnek je konstrukce sice koly otáčející, ovšem z hlediska jízdních vlastností je to trága.
Zdenek Valter
 
Příspěvky: 3176
Registrován: pon 09 říj, 2006 2:38 pm
Bydliště: Ústí n.L.

Příspěvekod nexus » úte 23 zář, 2008 6:08 am

Můj kolega v klubu postavil ze dvou BR56 (TT) šestinápravovou Malletku a přesto, že má průběžný šnek jsou jízdní vlastnosti výborné - žádná "trága".
Uživatelský avatar
nexus
 
Příspěvky: 172
Registrován: čtv 29 lis, 2007 9:16 am
Bydliště: Nový Bydžov

Příspěvekod Zdenek Valter » úte 23 zář, 2008 8:04 am

nexus píše:Můj kolega v klubu postavil ze dvou BR56 (TT) šestinápravovou Malletku a přesto, že má průběžný šnek jsou jízdní vlastnosti výborné - žádná "trága".


To je pochopitelně věc subjektivního posouzení.
Nemáme nic s čím by se dalo srovnávat.

Obecně má šnekový převod méně stupňů volnosti.
U tohoto příkladu se zřejmě jedná o dva 3. nápravové pojezdy.
Tam to ještě při krátkém rozvoru nemusí na dobrých kolejích vadit.

Pokud by konstruktér vložil mezikolo s čelním ozubením pak je to o něčem jiném, pak pochopitelně platit to co jsem psal nemusí.

Popřípadě se to řeší i tak, že šnekovým převodem je hnáno jedno kolo pevně v rámu a ostatní jsou hnána přes spojnice a ostatní nápravy tak mají možnost se přizpůsobovat trati svou značnou vůlí.
Například:
1mm ve vertikálním směru
3mm ve směru axiálním (ose nápravy)
Zdenek Valter
 
Příspěvky: 3176
Registrován: pon 09 říj, 2006 2:38 pm
Bydliště: Ústí n.L.

Příspěvekod el_salamo » úte 23 zář, 2008 2:02 pm

nexus píše:Můj kolega v klubu postavil ze dvou BR56 (TT) šestinápravovou Malletku a přesto, že má průběžný šnek jsou jízdní vlastnosti výborné - žádná "trága".


Byla by někde k dostání fotka jak to vypadá? Docela mě to zaujalo :-)...
Uživatelský avatar
el_salamo
 
Příspěvky: 215
Registrován: pát 30 lis, 2007 8:48 am

Příspěvekod nexus » úte 23 zář, 2008 8:06 pm

Našel jsem jen mizernou oscanovanou fotku z kolejiště, ale nějak mi nejde Imageshack, zkusím to ráno. Jinak je ta malletka ze dvou podvozků BR56, zkrácených na 3nápravy. Šneky obou podvozků jsou spojeny ocelovou strunou, takže lokomotiva má poháněných 6 náprav. Určitě s ní bude jezdit za týden na ModellHobbySpiel v Lipsku.
Uživatelský avatar
nexus
 
Příspěvky: 172
Registrován: čtv 29 lis, 2007 9:16 am
Bydliště: Nový Bydžov

Příspěvekod nexus » stř 24 zář, 2008 8:10 am

Tady je slíbená fotka
ObrázekObrázek
Uživatelský avatar
nexus
 
Příspěvky: 172
Registrován: čtv 29 lis, 2007 9:16 am
Bydliště: Nový Bydžov

Příspěvekod el_salamo » stř 24 zář, 2008 9:16 am

Díky, vypadá to moc pěkně :)
Uživatelský avatar
el_salamo
 
Příspěvky: 215
Registrován: pát 30 lis, 2007 8:48 am


Zpět na Stavba lokomotiv

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: nexus a 1 návštěvník