Servis a údržba TT lokomotiv

Stavba a přestavba lokomotiv všech velikostí. Návody, praxe, materiály, postupy a další.

Moderátoři: Michal Dalecký, Jarda H., sco_27

Servis a údržba TT lokomotiv

Příspěvekod tomashlava » úte 01 lis, 2016 4:45 pm

Zdravím všechny zde určitě zkušenější modeláře. Mám několik lokomotiv TT od značky Kuehn cca 5-6 let, co se týká jízdních vlastností,nemohu si absolutně stěžovat, nicméně nyní jedna lokomotiva začala při jízdě nepatrně cukat. Mám odzkoušeno, že nečistotami na kolejích to není, jiné jezdí bez problémů. Před časem jsem si nechal dělat servis u jedné lokomotivy přímo u firmy Kuehn, což se mi však již nechce ( není to zase tak drahé, ale je třeba připočítat poštovné) a je zde riziko poškození cestou při přepravě. Chtěl jsem požádat o Vaše názory, týkající se pravidelné údržby, čištění, mazání, ale i třeba výměny uhlíků, po jaké době a jak případě na to. Za jakékoli reakce, případně odkazy předem děkuji. A nemusí jít nutně jen o Kuehna, ale i ROCO, Tillig... :)
tomashlava
 
Příspěvky: 71
Registrován: sob 22 led, 2011 4:16 pm

Re: Servis a údržba TT lokomotiv

Příspěvekod Bezmozek » stř 02 lis, 2016 9:44 am

Jako kovář má umět zapáliti výheň, tak modelář železniční by schopen býti měl úkonů elementérních se zhostiti kteréž s údržbou vozidel se váží.
A strýc gůgl ti jistě nápomocen bude, neboť práce servisní a jejich perioda i rozsah váží se na prostředí a četnost používání parku vozového.

https://youtu.be/cs1WPAVYCKU?t=110
:twisted: BTTB - Bad To The Bone :lol:
Uživatelský avatar
Bezmozek
 
Příspěvky: 160
Registrován: pon 24 bře, 2014 12:02 pm
Bydliště: Praha

Re: Servis a údržba TT lokomotiv

Příspěvekod tomashlava » stř 02 lis, 2016 1:06 pm

Děkuju mnohokrát za radu, velmi jste mi pomohl, zejména tím odkazem na video..to jsem přesně potřeboval
tomashlava
 
Příspěvky: 71
Registrován: sob 22 led, 2011 4:16 pm

Re: Servis a údržba TT lokomotiv

Příspěvekod jardaficz » stř 02 lis, 2016 4:08 pm

Já bych se třeba taky zeptal, jak přesně by se hlavně lokomotivy měly čistit, vagony je jasný, ne? Omývat okolky třeba benzínem, s citem ofoukat vzduchem od prachu někde venku kompresorem, aby se neulámaly dílky, kola u lokomotiv stejně a mazat nějakou vazelínou pohyblivé součásti jako převody a podobně? Kontrolovat sběrače a další části,kde může docházet k oxidaci?
TT, DCC + analog, III - IV epocha
jardaficz
 
Příspěvky: 229
Registrován: čtv 15 zář, 2016 5:46 pm

Re: Servis a údržba TT lokomotiv

Příspěvekod tomashlava » stř 02 lis, 2016 6:24 pm

O to čištění mi ani tak nejde, to asi zvládnu, promazání určitě taky, šlo mi o to, zda někdo nemá konkrétní zkušenost s výměnou uhlíků případně pročištění ( četl jsem tady o isopropylu) u konkrétní lokomotivy od značky Kuehn, mohu sem dát klidně i fotku..
tomashlava
 
Příspěvky: 71
Registrován: sob 22 led, 2011 4:16 pm

Re: Servis a údržba TT lokomotiv

Příspěvekod Bezmozek » čtv 03 lis, 2016 10:36 am

Já tím jen chtěl naznačit že né všichni zdejší umí zacházet s křišťálovou koulí.
Jezdíš na koberci a lokomotivy luxujou psí chlupy, nebo máš sterilní kolejiště? Kolik toho ty mašiny tak najedou, vyvenčíš je jen občas, šíbuješ si nebo jsi jezdič a mašiny jezdí hodiny v kuse dokola, jezdíš pomalu nebo rychle?
Dokud jezdí tak se v tom nehrabat, jestli je mašina čistá a stejně cuká, zkusit na kusu flexi kterej je přímo napájenej aby se vyloučil vliv kolejiště.
Motor naběhá o dost víc jak zbytek stroje, asi bys musel bejt zdatnej kroužič abys je odepsal. Vyměnit jdou, ale spíš se blbě zajedou, nebo když se jezdí naplno, opálí se komutátor a je tam velkej odpor, potažmo obroušenej uhlík komutátor utemuje.

Jestli chceš dělat rozborku motoru: Otevřít, vyndat rotor, což může bejt prča jestli je na ose nalisovanej setrvák, kterej jde dolů většinou velmi neochotně po nahřátí zapalovačem, všechno očistit, stačí mýdlová voda a zubní kartáček,ale opatrně na vinutí, opláchnout, osušit.
Drážky v komutátoru vyčistit, párátko/jehla. Komutátor vyleštit jemným smirkem, 3000 apod. a pak odmastit lihem/isopropylem apod. Vyhoví i jarová voda, benzín radši ne.
Když už v tom budeš, je fajn vymezit axiální vůli, takže pokud rotor lítá ve směru osy, bude to chtít pár podložek na hřídel, nejlíp měď, mosaz, pertinax, to je jedno, stačí i obyč železo, povětšinou podložka M2.
Pak vložit nový uhlíky, nejlíp je předbrousnout do radiusu aby co nejlíp doléhaly, napružit správně přítlak, co nejlehčí, ale spolehlivý, takže tak nějak přiměřeně a motor napojený na zdroj nechat běžet tak hodinku cca na 1/2 výkon ponořený v destilované vodě která vyplaví uhlík ze záběhu a zamezí jiskření. Občas otočit polaritu.
Pak to celý opláchneš, necháš uschnout, motor pak máznout v ložiscích trochou oleje, stačí na špičku párátka, používám ballistol, mototovej olej, olej na kola a šicí stroje, určitě bude fajn nějakej spešl předraženej "značkovej". Ale fakt přiměřeně! přebytečnej olej stejně vylítá ven nebo co hůř, dostane se na komutátor a zase se to zalepí. Nalisovat setrvák a vložit do stroje.
V mezičase celý týhle anabáze máš čas na rozkácení mašiny na atomy a vyčištění a namazání převodů. Když to bude celý zaflákavý od oleje, akorát se na to bude lepit bordel, takže taky přiměřeně.
A kdyby to nestačilo, to že je čistá kolej neznamená že je sběr v pořádku, takže kouknout na všechny plíšky, drátky a jiný vodivý cesty kudy jde šťáva do motoru.
Ale to už tak nějak vezmeš cestou s tím čištěním převodů.
Takže jestli se ti povede v mašině nic nespálit, neohnout a složit to jak to bylo - je fajn když na konci nezbejvaj žádný "přebytečný" šroubky, tak máša pojede jak nová.
Uf :roll:
:twisted: BTTB - Bad To The Bone :lol:
Uživatelský avatar
Bezmozek
 
Příspěvky: 160
Registrován: pon 24 bře, 2014 12:02 pm
Bydliště: Praha


Zpět na Stavba lokomotiv

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 3 návštevníků