Tak trošku dilema

Stavba a přestavba lokomotiv všech velikostí. Návody, praxe, materiály, postupy a další.

Moderátoři: Michal Dalecký, Jarda H., sco_27

Re: Tak trošku dilema

Příspěvekod T000.0 » pát 18 dub, 2025 7:33 pm

Zlámalík píše:Podobné je to i jinde - skoro dokonalé 3D tisky, jen je nejde nastříkat apod., nebo krásně tenká madla, co se hned ulomí, protože autor sice umí s 3D softem, ale už nepřemýšlí o technologii, jak to složit.

To je přesně to co mě odrazuje od nákupu těchto výtisků. Výtisky to jsou velmi pěkný, ale připadá mi že to dělal někdo, kdo není modelář a neví, jak se s takovým výtiskem dále pracuje. Další věc je napasování karoserie na pojezd. To se týká i jiných výrobců. Pro mě osobně by bylo jednoduší nakreslit karoserii na konkrétní pojezd i za cenu toho že bude lokomotiva o pár mm delší než předloha a nechat jí někde vytisknout. Ale nevím, jestli bych pak neměl problém ohledně „autorských práv“ někteří autoři modelů to dost řeší. Obecně pokud víte někdo jak je to v téhle oblasti s autorskými právy tak za odpověď budu vděčný.

Podle typového výkresu má 314.2 i 313.4 blíž k 310 než k BR89 takže by šel použít pojezd od PG. Ale chápu, že vzhledem k jeho velké složitosti ho dokáže složit je velmi zkušený modelář.
T000.0
 
Příspěvky: 3
Registrován: pát 18 dub, 2025 3:46 pm

Re: Tak trošku dilema

Příspěvekod Střelec » sob 19 dub, 2025 5:16 am

Pojezd od PG je bohužel pro většinu zájemců prakticky nesestavitelný - nemají na to vybavení ani zkušenosti a na metodu učení pokus/omyl ani peníze. Pokud by se ale našel někdo, kdo by to prodával sestavené (případně i s alternativními válci nebo diskovými koly pro jiné typy dle konkrétní objednávky), bylo by to terno. Za daných okolností nezbývá, než si vystačit s dostupnou nabídkou hotových pojezdů (i když zrovna T3 od FLM co do sehnatelnosti začínají být minulostí).

Problém s "tiskaři" může být i v jejich hlavě - prostě jedou podle výkresů a rozměrové přizpůsobení výtisku na dostupný pojezd považují div ne za svatokrádež...
Střelec
 
Příspěvky: 1860
Registrován: pon 29 bře, 2010 8:03 am
Bydliště: Plzeň

Re: Tak trošku dilema

Příspěvekod JuraHT » sob 19 dub, 2025 8:34 am

Střelec píše:Prodejce na burze tvrdí, že nabízené kastle jsou dělané na T3 od FLM. No - bohužel ne tak docela. Když jsem mu při nákupu kastle 314.2 ukazoval již pojízdnou 313.4, byl z toho evidentně "na větvi". Výtisky nesou uvnitř označení "KOLEJ KLUS Václav Kostěnec". Nabízí jen H0 a prodává to i na Aukru. Sortiment je průběžně doplňován.

Aha, tak beru zpět. Toto není skupina kolem Martina Šafránka, máš na mysli nejspíš toto:
https://aukro.cz/3d-tisk-lokomotiva-313-4-ve-velikosti-h0-7083466211
Nicméně, jak píšeš, v důsledku je to podobné.
JuraHT
 
Příspěvky: 75
Registrován: úte 24 srp, 2021 12:01 pm

Re: Tak trošku dilema

Příspěvekod Střelec » sob 19 dub, 2025 1:58 pm

To je ono. První zpracovávanej výtisk byl tenhle z fotky na Aukru. Švihá i různé variace na dané téma, ale v době nákupu měl tehdy na pultě jen uvedenou variantu. Na burze zatím vždy "tábořil" vedle prodejce fotek. Prodejce TT výtisků je většinou v řadě u levé zdi (bráno od vchodu). A omlouvat se není za co - v tomhle směru asi dost producentů funguje ve stejném režimu. Kdybych toužil po něčem "lepším" (nad moje schopnosti a technické možnosti), tak se zkusím domluvit s panem Murasem.
Střelec
 
Příspěvky: 1860
Registrován: pon 29 bře, 2010 8:03 am
Bydliště: Plzeň

Re: Tak trošku dilema

Příspěvekod Petr Barchánek » sob 19 dub, 2025 2:03 pm

Bych řekl, že jo. Jeden ty modely kreslí a druhý tiskne a oba jsou tady v kolej-klubu, nebo tak nějak.
Petr Barchánek
 
Příspěvky: 328
Registrován: úte 11 črc, 2017 3:54 pm
Bydliště: Zubrnice

Re: Tak trošku dilema

Příspěvekod Vážňas » sob 19 dub, 2025 9:57 pm

Abych upřesnil několik věcí...

Skutečný autor je na modelech podepsaný pan Václav Kostěnec. Modely začal tvořit poté, co skončil v invalidním důchodu s nemožností prakticky žádné manuální práce, tak sedl k počítači a začal kreslit. Modely přímo i tiskne, dají se koupit přímo od něj nebo je v zastoupení na Aukru prodává jeho dcera pí. Jánová jako "petraj174". Základní velikost tvorby je H0, menší měřítka jsou vytvořena jen zmenšením poměrem a není to úplně ono. Sám autor do toho jít nechtěl, ale "tlak" byl neúprosný. TT tiskne někdo jiný, kdo má k dispozici tiskové soubory.

P. Šafránek je pouze (pře)prodejce, který od p. Kostěnce vykoupí téměř celou produkci za měsíc a jde s ní na burzu nebo Aukro.

Co se týká nějakých úprav, pokud by za p. Kostěncem někdo do Ústí přijel třeba s tou pruskou T3 na oměření a přišel s nějakou rozumnou myšlenkou co kde upravit, tak p. Kostěnec si myslím že bude svolný k úpravám. Co jsem s ním jednou neplánovaně 2,5 hodiny hovořil, tak 524.0 nebo .2 na něčí přání prodlužoval na BR 57...
ČSD od UIC čísel po "čtyřkové brejlovce"
Vážňas
 
Příspěvky: 37
Registrován: ned 10 úno, 2019 9:28 am
Bydliště: Kladno

Re: Tak trošku dilema

Příspěvekod JuraHT » ned 20 dub, 2025 9:03 am

Díky za vysvětlení. Vlastně jsem si s paní Jánovou i psal.
Tak jsem si to myslel - jde o překreslení dokumentace do 3D modelu.
Pokud jde o konzultaci ohledně pojezdu - tady podle mě opět vznikne problém. Část zájemců bude chtít upravit model vůči pojezdu bez jeho úprav, část dá přednost úpravě pojezdu při co největším zachování přesnosti modelu.
JuraHT
 
Příspěvky: 75
Registrován: úte 24 srp, 2021 12:01 pm

Re: Tak trošku dilema

Příspěvekod Střelec » stř 23 dub, 2025 6:29 am

Stavba pomalu pokračuje - vyřešil jsem zátěž a spojení pojezdu s kastlí (skrze zátěž), provedu jízdní test (jestli se po dotažení šroubu někde něco nekouše) a pomalu můžu přejít k detailům. Píšťala, světla, nastavení uhláku, tlumič brzdy s armaturami, schůdky, imitace rámu na viditelné části pojezdu, stupačky pro posunovače (ty udělám z drátu a zbytků leptu).
Střelec
 
Příspěvky: 1860
Registrován: pon 29 bře, 2010 8:03 am
Bydliště: Plzeň

Re: Tak trošku dilema

Příspěvekod Střelec » ned 04 kvě, 2025 3:57 pm

Tak se to zase trošku pohlo a hrubá stavba by byla rámcově z krku. Ještě vychytat povrchovku, dosypat uhlí a dočkat se řadových tabulek....
Přílohy
DSCN1230.JPG
DSCN1230.JPG (148.88 KiB) Zobrazeno 1951 krát
DSCN1234.JPG
DSCN1234.JPG (115.49 KiB) Zobrazeno 1951 krát
DSCN1236.JPG
Střelec
 
Příspěvky: 1860
Registrován: pon 29 bře, 2010 8:03 am
Bydliště: Plzeň

Re: Tak trošku dilema

Příspěvekod Střelec » pon 05 kvě, 2025 11:51 am

Ukazuje se, že stavba z tištěné kastle na víceméně hotovém pojezdu z běžné výroby by mohla být celkem rychlá záležitost v řádu týdne. V případě, že by byla kastle vytištěná přímo na konkrétní pojezd, by se "stavba" mohla podle požadavků na kvalitu výsledku zkrátit na jednotky dní, či dokonce na hodiny.

V případě vytěžování pojezdu T3 od FLM sice poklesne tažná síla stroje, protože nová kapotáž (to platí i pro odlitky) nepojme množství zátěže, které bylo v původním stroji, ale pořád zvládne uspokojivé množství vozů (3-5) pro lokálkový provoz na malém kolejišti.
Střelec
 
Příspěvky: 1860
Registrován: pon 29 bře, 2010 8:03 am
Bydliště: Plzeň

Re: Tak trošku dilema

Příspěvekod Petr Berka » pon 05 kvě, 2025 8:45 pm

Díky, jsem rád, že jsem odolal a nekoupil.
http://www.petr.berka.biz
Uživatelský avatar
Petr Berka
 
Příspěvky: 206
Registrován: pon 14 led, 2008 6:50 pm
Bydliště: Cvrčovice

Re: Tak trošku dilema

Příspěvekod Střelec » úte 06 kvě, 2025 5:54 am

Do ideálu to má daleko, ale v mým případě už to lepší nebude. Vypadá to ale mnohem líp, než 310.0 z prastarého odlitku a subjektivně je s tím méně práce. Samozřejmě - pokud by se tisk dělal přímo na neupravovaný pojezd, bylo by to o něčem jiném.
Střelec
 
Příspěvky: 1860
Registrován: pon 29 bře, 2010 8:03 am
Bydliště: Plzeň

Re: Tak trošku dilema

Příspěvekod Zdenek Valter » úte 06 kvě, 2025 1:06 pm

Střelec píše:Ukazuje se, že stavba z tištěné kastle na víceméně hotovém pojezdu z běžné výroby by mohla být celkem rychlá záležitost v řádu týdne. V případě, že by byla kastle vytištěná přímo na konkrétní pojezd, by se "stavba" mohla podle požadavků na kvalitu výsledku zkrátit na jednotky dní, či dokonce na hodiny.

V případě vytěžování pojezdu T3 od FLM sice poklesne tažná síla stroje, protože nová kapotáž (to platí i pro odlitky) nepojme množství zátěže, které bylo v původním stroji, ale pořád zvládne uspokojivé množství vozů (3-5) pro lokálkový provoz na malém kolejišti.

No a čím dovažuješ?
Zdenek Valter
 
Příspěvky: 3134
Registrován: pon 09 říj, 2006 2:38 pm
Bydliště: Ústí n.L.

Re: Tak trošku dilema

Příspěvekod Střelec » úte 06 kvě, 2025 2:33 pm

Většinou kladivem přeformátuju mušketový (.58) nebo revolverový (.44, .38) kule a vlepím je, kam se vejdou. Do posledního kusu jsem naporcoval část zátěže z původní T3 (podle chování taky olovo, ale s příměsí cínu), opět ji přeformátoval a vlepil, kam se to vešlo. Zátěž opatřuji výstupkem ze stejného materiálu, který zapadne do rámu. Do něj předvrtám otvor, do kterého si pak řízne závit původní spojovací šroub.
Přeformátovat kule kladivem je jednodušší a rychlejší, než se pro každý stroj mrcasit s výrobou forem a litím, byť výsledná zátěž nevyplní dokonale dostupný prostor. 314.2 má spoustu místa v komíně, ale nechci ho vyplňovat. Jednak by to zvedlo těžiště a navíc moc nevěřím na odolnost tiskového materiálu u tenkostěnných dílů.
Střelec
 
Příspěvky: 1860
Registrován: pon 29 bře, 2010 8:03 am
Bydliště: Plzeň

Re: Tak trošku dilema

Příspěvekod Zlámalík » úte 06 kvě, 2025 3:39 pm

No jo, když je někdo střelec... My, co máme blízko ke stavbám, zas používáme olověný klempířský plech. Výhoda je, že má rovnoměrnou tloušťku a nožem se dá krájet úplně přesně. Výsledné tvary vrstvím a lepím do potřebného bloku.
TT/současnost: Zlámalíkovy mašinky
Uživatelský avatar
Zlámalík
 
Příspěvky: 2643
Registrován: pát 14 led, 2011 10:39 pm
Bydliště: Košíkov

PředchozíDalší

Zpět na Stavba lokomotiv

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 12 návštevníků