od Bw_Ig » stř 26 úno, 2025 11:28 am
Na lokomotivě řady 162 / 313.4, 265 / 312.7 byla výstroj jednoduché sací brzdy pro stroj i soupravu a brzdové hadice byly na obou čelech lokomotivy. Pod budkou lokomotivy byly v hlavním rámu uloženy dva vertikální sací brzdové válce (prům. 500 mm, zdvihu 452 mm) s koženou membránou, působící na hlavní brzdový hřídel a pákový převod, na brzdové traverzy. Dva brzdové vakuové válce byly konstrukčně zvoleny jen pro zvýšení brzdového účinku sací brzdy. Tolik konstrukční popis, ale vlastní provedení bylo odlišné podle předpisů jednotlivých železničních společností.
*
Základní výstroj této jednoduché sací brzdy nesla předpisové označení „Vvd“ a byly jí opatřeny téměř všechny lokomotivy řady 162 a 265, až na výjimky. Soustava „Vvd“ měla provedení: jednoduchá sací brzda s potrubím dopředu i dozadu, dvojitý vysavač sací brzdy opatřený tlumičem výfuku. Tímto byly vystrojeny lokomotivy místní dráhy Martinice-Rokytnice (6221 – 6223) a dráhy RGTE (čísel 6224 – 6229).
Stejné provedení jednoduché sací brzdy s dvojitým vysavačem měly dvě lokomotivy BNB VIb.126 a 127, a dvě lokomotivy VIa.115 a 120 určené pro místní dráhy BNB. U dvou lokomotiv řady 265 předpis kkStB z roku 1917 uváděl soustavu „V“ což byl jen úřednicky nesprávný zápis, správně měl být „Vvd“, neboť měly válcový vertikální tlumič. Což je též doloženo tovární fotografií.
*
U lokomotivy 6229 RGTE vyrobené roku 1903 byly drobné úpravy. Byl to nám známý parní připouštěcí ventil na pravé straně dómu (vnitřní ovládání regulátoru). Pak parní trubka vedoucí k dvojitému stojatému ejektoru před budkou. Ten měl dvě výfukové trubky vedené do dvojitého hranolovitého plechového tlumiče, uloženého na střeše budky. Ona totiž tato krabicová konstrukce tlumiče působila poněkud „bizardně“ na jinak velmi esteticky řešené konstrukci celé lokomotivy. Jelikož tento hranolovitý tlumič nemohl být umístěn na střeše přímo v ose budky, vadila mu píšťala, byl posunut do levé strany střechy, čímž i dvě výfukové trubky od ejektoru byly dvakrát zahnuté. U lokomotivy 6229 RGTE / 313.428 ČSD upozorníme, že „krabicový“ tlumič výfuků byl po roku 1925 demontován a nahrazen obvyklým válcovým tlumičem, nasazeným přímo na výfuková hrdla ejektoru.
Stejný hranolovitý tlumič výfuků jednoduché sací brzdy mělo i 5 lokomotiv pro SNDVB a tři lokomotivy dráhy Martinice - Rokytnice vyrobené roku 1899. Ale opět bylo něco jinak. Totiž tyto lokomotivy ten dvojitý ejektor neměly před budkou, ale uvnitř budky na skříňovém kotli. Důvodem k tomuto řešení byly provozní podmínky Jilemnické lokálky, která se považovala za „horskou“ dráhu. Tedy ochrana ejektoru před mrazem. Dvě trubky od výfuku ejektoru byly vedeny otvorem ve střeše do podélně uloženého „krabicového“ tlumiče na střeše. Opět kvůli píšťale nemohl být tlumič na střeše v ose budky, byl posunut do levé strany střechy, čímž i výfukové trubky byly dvakrát zahnuté.
*
Určité lokomotivy dostaly výstroj automatické sací brzdy pro vlak i stroj soustavy „Vau“ v přestavném provedení „jednoduchá / automatická“. Z celé skupiny lokomotiv řady 162 kkStB byla touto soustavou prokazatelně vystrojena jen lokomotiva 162.30 společnosti RGTE vyrobená roku 1909. Ta mimo brzdové výstroje, měla několik dalších konstrukčních sjednocení s lokomotivami kkStB. Změn u brzdové výstroje bylo několik. Pod budkou lokomotivy v rámu, byly dva vertikální brzdové válce (výkyvně upevněné), ale s valivým kroužkem a k tomu dvě podtlakové jímky (jedna pro jeden brzdový válec) s odbrzďovací záklopkou. Dvě podtlakové jímky byly uloženy pod válcovým kotlem v rámu na postranicových výztuhách.
*
Druhé provedení automatické sací brzdy Hardy byla varianta vzoru A-02 v rychločinném provedení (předpisová značka „U“), kterou dostaly jen určené lokomotivy společnosti BNB. Výstroj brzdy automatické byla jak z výroby, tak při pozdějších rekonstrukcích. Když byla roku 1909 společnost Česká severní dráha zestátněna, tak dodala pro novelizovaný předpis kkStB tyto údaje (za lomítkem původní číslo BNB):
- Jednoduchá sací brzda soustavy „Vv“ nebo „Vvd“ u lokomotiv č. 162.05 / 111, 06 / 114, 07 / 112, 08 / 113, 09 / 115, 45 / 120,
- Automatická sací brzda typu U vzor 1902, soustava „U“ u lokomotiv č. 162.10 / 116, 11 / 117, 12 / 121, 43 / 118, 44 / 119 (bez přestavného zařízení na jednoduchou),
Změna ve výstroji sací brzdy těchto lokomotiv byla provedena v letech 1910 až 1915, kdy byly dodány nové podklady pro novelizaci předpisu kkStB. Výstroj jednoduché sací brzdy zůstala jen u tří lokomotiv 162.06, 09, 45 patřící místní dráze ČLŠ (rakouská vozidlová značka B.L.St.). Ostatní lokomotivy č. 162.05, 07, 08, 10, 11, 12, 43, 44 měly výhradně automatickou sací brzdou soustavy U. Tím u lokomotiv č. 162.05 (rok výroby 1896, reko brzdy), 07 (r.v. 1899, reko brzdy) a 08 (r.v. 1901, reko brzdy) proběhla rekonstrukce z jednoduché na automatickou. Proč zrovna tyto lokomotivy, bude uvedeno dále v textu o provozu u BNB.
*
U správy ČSD došlo k provedení rekonstrukci brzdiče automatické sací brzdy vz. 45 na doplnění přestavného šoupátka „automatická-jednoduchá“. Tím se původní soustava „A“ (rakouské označení „U“) změnila na „Ap“ – automatická sací pro vlak i stroj s přestavovačem na jednoduchou sací brzdu. Rekonstrukce brzdiče-ejektoru na přestavný mechanizmus se provedla v letech 1919 až 1923 při hlavních opravách. Důvodem této rekonstrukce bylo umožnění univerzálnosti použití lokomotiv řady 162 i na místních drahách, kde se soupravy brzdily jednoduchou sací brzdou.
Pokud lokomotiva s rekonstruovaným brzdičem vzoru 45 měla brzdit soupravu vlaku „jednoduše“ nebylo to pro strojvedoucího až tak složitý úkon jako u brzdy soustavy „Vau“. Stačilo na brzdiči vzoru 45 uzavřít ventil (na výkresu páka č. 12) parní záklopky k pomocnému vysavači. A pak brzdovou pákou šoupátkového hřídele (se západkou) pootočit vzduchové šoupátko do polohy „jednoduše“ a zaklesnout. Podobné jako u brzdiče vzoru 35/I.
Rekonstrukce šoupátka brzdiče soustavy 45 (na přestavné provedení) byla provedena u 7 lokomoiv ČSD (č. 162.05, 07, 08, 10, 11, 12, 43) při hlavních opravách do roku 1924. Tuto rekonstrukci si můžeme doložit. Podle evidence výstroje lokomotiv sací brzdou, prováděná výtopnou Česká Lípa ke dni 31. 8. 1930, měly zdejší lokomotivy řady 313.4 výstroj brzdy: jednoduchá sací brzda „J“ lokomotivy: 313.401 - 04 VBÚ, 06, 15, 33 a 312.701, 02. Automatickou sací brzdu přestavnou „Ap“ měly zdejší lokomotivy č. 313.405, 07, 08, 10 – 12. Pod správou provozu Chrudim byla ke stejnému dni vedena lokomotiva 313.432 s výstrojí automatické sací přestavné brzdy „Ap“.
Pokud nahlédneme do stránek předpisu V101 ČSD vydání roku 1938 zjistíme, že většina strojů řady 313.4 měla sací jednoduchou brzdu (zn. J) původní rakouské soustavy „Vvd“. Ale žádná z nich neměla brzdu tlakovou. Sací brzdu automatickou přestavnou (zn. Ap) měly lokomotivy č. 313.405 / pův. 111 BNB, 07 / 112, 08 / 113, 10 / 116, 11 / 117, 12 / 121, 29 / RGTE, 32 / 118 BNB. S touto výstrojí byly předány v říjnu 1938 k říšským drahám.
*
Doložení, která lokomotiva řady 313.4 jako první dostala tlakovou brzdu, bude trochu složitější. S největší pravděpodobností, jako první dostaly tlakovou brzdu (pro vlak) tři lokomotivy 313.420, 21, 22 ČMD z rozdělené soukromé dráhy Martinice – Jilemnice – Rokytnice. Jako první lokomotiva JRO byla tlakovou brzdou vystrojena 313.420 v lednu a únoru 1939, v dílnách Nymburk, při její hlavní opravě. Investice do rekonstrukce si vyžádala výdaj 11.071,- K.
Při vlastním provedení rekonstrukce byl instalován kompresor dvoustupňový Knorr rozvodu D. Umístěn vlevo vedle dýmnice. Hlavní vzduchojem byl umístěn v rámu. Brzdič byl typu Škoda N/O dle normálií ČMD. Lokomotivě ale nadále zůstala výstroj jednoduché sací brzdy, měla jen jednoduchý vysavač (s původním hranolovitým tlumičem na střeše) nově soustava „Jt“.
Při rekonstrukci 313.420 byl hlavní vzduchojem umístěn na frémě pod kotlem, ale zde jeho uložení překáželo čištění popelníku. To se muselo vyřešit, tedy změnit normovaný výkres. Výtopna Hradec Králové v červnu 1939 navrhla umístit hlavní vzduchojem nahoru na kotel, jako u lokomotiv řady 414.4. To však ŘSD Hradec Králové odmítlo se zajímavou poznámkou „umístění jímky nad kotlem by působilo nepříznivě na vzhled stroje“. Pak byla varianta posunout vzduchojem na rámu, ale to zase překážela spojovací vodní trubka vodojemů a nebylo by možné jímku vyjímat.
Nakonec výtopna Hradec Králové navrhla v červenci 1939 umístit jímku (prům. 600 mm, d. 1300 mm) do rámového prostoru mezi válci. Tuto variantu schválilo ŘSD Hradec Králové a následně v březnu 1940 i MD Praha s úpravou typového výkresu. Překážející frémové-rámové výztuhy měly být vyříznuty „jen na minimální, nezbytně nutnou míru, aby výztuhy nebyly zeslabeny“. Výstroj tlakové brzdy zahrnovala: parní kompresor dvoustupňový rozvodem D, kondenzační maznice kompresorové, spouštěč kompresoru, hlavní vzduchojem, dvojitý tlakoměr, vzduchové kohouty a propojovací hadice, a další armaturní součástky.
*