Pohon gumovým řemínkem

Stavba a přestavba lokomotiv všech velikostí. Návody, praxe, materiály, postupy a další.

Moderátoři: Michal Dalecký, Jarda H., sco_27

Re: Pohon gumovým řemínkem

Příspěvekod tom066 » sob 13 črc, 2024 4:50 pm

Neměl jsem moc času, ale trochu jsem pokračoval.
Nejprve jsem dodělal podvozek s původními koly a přidal jsem nějaké sběrače, aby to jezdilo. ( ty obrázky jsou v opačném pořadí )
Nechal jsem pojezd jezdit hodně dlouho a řemínek pracoval dobře.
Nelíbily se mi ty původní převody a tak jsem si vyrobil vlastní kola a pojezd přepracoval na pohon jednoho kola a zbylá kola poháním ojnicemi.
Potom se mi nelíbil motor a tak jsem pojezd udělal modulární.
V základním rámu je osazení pro plošinu pojezdu a pomocí rybin ji zajištuje držák motoru.
Teď můžu během chvilky osadit jakýkoliv motor na jakýkoliv podvozek podobného typu.
Tímto typem pojezdu zkusím postupně předělat další podobné lokomotivy.
Přílohy
IMG_20240711_173736.jpg
IMG_20240711_142455.jpg
IMG_20240711_142434.jpg
Naposledy upravil tom066 dne sob 13 črc, 2024 5:04 pm, celkově upraveno 1
tom066
 
Příspěvky: 16
Registrován: pon 13 kvě, 2024 9:24 am

Re: Pohon gumovým řemínkem

Příspěvekod tom066 » sob 13 črc, 2024 4:51 pm

Ještě dvě fotky...
Přílohy
IMG_20240713_181100.jpg
IMG_20240713_181026.jpg
tom066
 
Příspěvky: 16
Registrován: pon 13 kvě, 2024 9:24 am

Re: Pohon gumovým řemínkem

Příspěvekod tom066 » sob 13 črc, 2024 4:54 pm

to Milan
Ano, testoval jsem pohon řemínkem 1x1 mm a ten řemínek nebyl ani napojovaný tím drátem. Pro TT je takový řemínek příliš tlustý a nefunguje dobře.
tom066
 
Příspěvky: 16
Registrován: pon 13 kvě, 2024 9:24 am

Re: Pohon gumovým řemínkem

Příspěvekod Zlámalík » sob 13 črc, 2024 8:02 pm

Tohle vypadá hezky a precizně, líbí se mi to! Když vidím tu zátěž, nechtělo by se vám udělat pojezd obdobné koncepce pro Rosničku? Ty nové mají "domeček plný koleček" se šnekem na motoru, tam není co předělávat, ale ty staré mají obdobnou kovovou zátěž zespodu a původní motor Zeuke (BTTB) s převodem čelními koly jako ta V36. Nějaké fotky mám u sebe na webu tady: https://tt120.zlamal.cz/rosnickove-silenstvi/ - třetí a čtvrtá fotka ukazují pojezd, tady by se jen musel pojezd vejít mezi ty masky, což asi teda nevím...
Jen takový tip...
TT/současnost: Zlámalíkovy mašinky
Uživatelský avatar
Zlámalík
 
Příspěvky: 2652
Registrován: pát 14 led, 2011 10:39 pm
Bydliště: Košíkov

Re: Pohon gumovým řemínkem

Příspěvekod marian_r » sob 13 črc, 2024 8:43 pm

Je pravda že aj šijací stroj mal kožený remeň spojený drôtom... Ale už nie je rok 1950 a máme napríklad aj iné lepidlá ako škrob a glej.
marian_r
 
Příspěvky: 408
Registrován: sob 10 čer, 2023 1:59 pm

Re: Pohon gumovým řemínkem

Příspěvekod tom066 » ned 14 črc, 2024 5:36 am

to Zlamalik
Myslím, že Rosnička půjde přestavět také. Kam se vejde ozubené kolo, tam se vejde také řemenice.
Jediný problém mám s tím, že nemám žádnou Rosničku a dělal bych to naslepo.
tom066
 
Příspěvky: 16
Registrován: pon 13 kvě, 2024 9:24 am

Re: Pohon gumovým řemínkem

Příspěvekod Zdenek Valter » ned 14 črc, 2024 8:59 am

No nechci být kverulant, ale rosnička asi nebude pro tenhle typ pohonu to pravé na rozdíl od zde ukazované V36.
Příkladem toho je rosnička VACEK v H0 kde jsou dvě krajní nápravy poháněny šnekem na společné hřídeli.
Tenhle pojezd má tímto díky velkému rozvoru krajních náprav daných pevně do rámu velmi špatné vlasnosti.
Tomova konstrukce pohonu V36 se toho zbavila tím, že je na šneku jen jedno kolo a ostatní kola jsou poháněna spojnicemi a nemusí být proto tak pevně fixována k rámu.
Podle mých zkušeností je potřeba aby nápravy měly určitou volnost a proto považuji třeba koncepci pojezdů podle Pavla Gulicha tu správnou.
Zdenek Valter
 
Příspěvky: 3140
Registrován: pon 09 říj, 2006 2:38 pm
Bydliště: Ústí n.L.

Re: Pohon gumovým řemínkem

Příspěvekod tom066 » ned 14 črc, 2024 3:37 pm

Já jsem pohon jediné nápravy zvolil především z toho důvodu, že se mi nechtělo dávat 3 drahé šneky a 3 drahé ozubené kola.
Čistější řešení je použít na každou nápravu vlastní pohon.
Pro řešení pojezdu v tom není žádný problém.
Já jsem pohon jedinou nápravou dal jen z toho důvodu, že originální soukolí měly již příliš sežvýkané ozubení.
Kvalitní šnek s kolem vychází i v číně na cca 150 Kč na nápravu a to se mi nechtělo dávat. Navíc V36 je v originále poháněná ojnicemi.
tom066
 
Příspěvky: 16
Registrován: pon 13 kvě, 2024 9:24 am

Re: Pohon gumovým řemínkem

Příspěvekod Zdenek Valter » ned 14 črc, 2024 5:38 pm

tom066 píše:Já jsem pohon jediné nápravy zvolil především z toho důvodu, že se mi nechtělo dávat 3 drahé šneky a 3 drahé ozubené kola.

No nicméně je to kouzlo nechtěného. ;-)

tom066 píše:Čistější řešení je použít na každou nápravu vlastní pohon.
Pro řešení pojezdu v tom není žádný problém.


No možná pro menší měřítka, ale pro větší rozhodně ne.
Vývoj pojezdů centrální hřídel se šneky opustil, protože pokud je hnací kolo hnáno přímo šnekem má toto dvojkolí vůči rámu i šneku minimální radiální i axiální vůle.
Dvojkolí, které žene přímé ozubené kolo má možnost využít výrazně větší axiální vůli, což vede k lepším trakčním vlasnostem pojezdu.
Pokud je osa ozubeného kola, které pohání dvojkolí umístěna v horizonální rovině s osou nápravy nebo rovině blízké, umožní i větší výkyv nápravy vertikálním směru.
Takto je konstruována drtvá většina továrních pojezdů.

tom066 píše:Já jsem pohon jedinou nápravou dal jen z toho důvodu, že originální soukolí měly již příliš sežvýkané ozubení.
Kvalitní šnek s kolem vychází i v číně na cca 150 Kč na nápravu a to se mi nechtělo dávat. Navíc V36 je v originále poháněná ojnicemi.


Tohle ale není argument. Na pojezdu se podle mne šetřit nemá.
Zdenek Valter
 
Příspěvky: 3140
Registrován: pon 09 říj, 2006 2:38 pm
Bydliště: Ústí n.L.

Re: Pohon gumovým řemínkem

Příspěvekod Dovi » pon 15 črc, 2024 7:07 am

Navíc V36 je v originále poháněná ojnicemi.

Ne ojnicemi, ale spojnicemi.

__

Poznámka pro event. budoucí nově příchozí zájemce nebo pro technicky nepolíbené (třeba čistě humanitně založené) modeláře:

I když se to (zejména na lokomotivách) může někomu jevit podobně (jako stejný kus "hejbacího se železa"), není to totéž.

Ojnice nerovná se spojnice. Ojnice má principiálně zcela jinou technickou funkci.

Ojnice převádí

- buďto přímočarý vratný pohyb na pohyb otáčivý
  (typicky např. u parního stroje lokomotivy z křižáku na hnací kolo pojezdu nebo u spalovacích pístových motorů z pístního čepu na klikovou hřídel)

- anebo naopak převádí otáčivý pohyb na pohyb přímočarý
  (např. u pístových čerpadel, u různých mechanických podavačů apod.)
- v dětství H0 a potom N
- teď už si jen občas hraju (nemodelařím) s H0, H0e, H0f, N a TTm, DC+DCC
Uživatelský avatar
Dovi
 
Příspěvky: 692
Registrován: pon 25 kvě, 2020 5:47 am

Re: Pohon gumovým řemínkem

Příspěvekod Zdenek Valter » pon 15 črc, 2024 10:21 am

Ono vlastně ta V36 ani ojnici nemá.
Pohon je na spojnici převáděn hřídelí.
Zdenek Valter
 
Příspěvky: 3140
Registrován: pon 09 říj, 2006 2:38 pm
Bydliště: Ústí n.L.

Re: Pohon gumovým řemínkem

Příspěvekod Dovi » pon 15 črc, 2024 12:43 pm

Zdenek Valter píše:Ono vlastně ta V36 ani ojnici nemá.

Ale vždyť to je přece uvedeno v příspěvku, na který zřejmě reaguješ
(hned přímo před Tvým příspěvkem)


P. S.
Nerad to tu Tomovi plevelím, jeho vlákno je samozřejmě o něčem jiném.

Ale když už jsme tedy u těch pojmů spojnice versus ojnice, tak přesně doslovně vzato, nebo třeba i jako chyták u zkoušky:

Ta V36 nakonec přeci jenom ojnice má.
A dokonce jich má 6 (slovy šest).


Kde?
Uvnitř svého řadového 6válcového vznětového (dieselového) motoru... :-)
- v dětství H0 a potom N
- teď už si jen občas hraju (nemodelařím) s H0, H0e, H0f, N a TTm, DC+DCC
Uživatelský avatar
Dovi
 
Příspěvky: 692
Registrován: pon 25 kvě, 2020 5:47 am

Předchozí

Zpět na Stavba lokomotiv

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 2 návštevníků