Jak vyrobit kotel parni masinky??

Stavba a přestavba lokomotiv všech velikostí. Návody, praxe, materiály, postupy a další.

Moderátoři: Michal Dalecký, Jarda H., sco_27

Jak vyrobit kotel parni masinky??

Příspěvekod marwin » úte 12 čer, 2007 9:51 am

Ahoj,
stavim mikado 387.0. Jelikoz odlitek od p. Cize je prodlouzen, aby sel na pojez z masinky BR03, rozhodl jsem se udelat kastli znovu.
Ted resim jak udelat kotel. V realu ma prumer 2004mm coz je v H0 23 mm. Myslel jsem ze vezmu trubku o prumeru 22mm a na tu nalepim plastovou desticku tloustky tak 0,3mm, do ktere vyklepu nyty. Koukal jsem na web pana litomyskeho a zjistil jsem, ze nejvetsi prumer, ktery prodava tak je 20mm :( :( .
Netusite kde se daji sehnat trubky okolo prumeru 22mm??
Taky me napadlo ze by slo tu trubku stocit z plechu, ale nemam s tim zadne zkusenosti. Nezkousel uz to nekdo??
Ma nekdo nejaky jiny napad jak to resit?
dekuji za odpovedi Marek
Uživatelský avatar
marwin
 
Příspěvky: 679
Registrován: úte 28 lis, 2006 10:09 am
Bydliště: Praha

Příspěvekod Michal Dalecký » úte 12 čer, 2007 9:56 am

Tusim, ze se pouzivaji mosazne spojky na rybarske pruty.
Uživatelský avatar
Michal Dalecký
 
Příspěvky: 1863
Registrován: pát 23 lis, 2007 8:50 pm
Bydliště: Praha 6

Příspěvekod Otto Černý » úte 12 čer, 2007 11:31 am

Marwin: z plechu bych to opravdu nedělal. Ten je potřeba zkroužit, potom se musí konce nějak spojit (svařit, sletovat) a pracně zabrousit atp. Ve finále se pak člověk stejně dostane spíš k šišoidu, než k válci. Spíš bych dopuručil sehnat kousek tyče, nejlépe mosazné a na soustruhu nechat stočit a zarovnat na potřebné rozměry. Horší ale je sehnat někoho, kdo sežene (prodá) právě ten kousek mosazi, co je zrovna potřeba. A konec konců i ten soustruh nemá k dispozici každý...
Otto Černý
 
Příspěvky: 45
Registrován: stř 16 kvě, 2007 6:47 am
Bydliště: Litoměřice

Příspěvekod TT-maniac » úte 12 čer, 2007 5:56 pm

Otto Černý píše:Marwin: z plechu bych to opravdu nedělal. Ten je potřeba zkroužit, potom se musí konce nějak spojit (svařit, sletovat) a pracně zabrousit atp. Ve finále se pak člověk stejně dostane spíš k šišoidu, než k válci. Spíš bych dopuručil sehnat kousek tyče, nejlépe mosazné a na soustruhu nechat stočit a zarovnat na potřebné rozměry. Horší ale je sehnat někoho, kdo sežene (prodá) právě ten kousek mosazi, co je zrovna potřeba. A konec konců i ten soustruh nemá k dispozici každý...

ja sem mosaz sehnal u nas ve zberne kovu odkoupil jsem ji ve sberne kovu by ji meli mit :arrow:
TT , analog , epochou se neřídím ... dělám to co se mi líbí
Uživatelský avatar
TT-maniac
 
Příspěvky: 169
Registrován: sob 17 úno, 2007 3:43 pm
Bydliště: Havířov

Příspěvekod Zdenek Valter » úte 12 čer, 2007 8:22 pm

Otto Černý píše:Marwin: z plechu bych to opravdu nedělal. Ten je potřeba zkroužit, potom se musí konce nějak spojit (svařit, sletovat) a pracně zabrousit atp. Ve finále se pak člověk stejně dostane spíš k šišoidu, než k válci. Spíš bych dopuručil sehnat kousek tyče, nejlépe mosazné a na soustruhu nechat stočit a zarovnat na potřebné rozměry. Horší ale je sehnat někoho, kdo sežene (prodá) právě ten kousek mosazi, co je zrovna potřeba. A konec konců i ten soustruh nemá k dispozici každý...


Z plechu se to udělat pochopitelně dá, ale pro nezkušeného je trubka určitě tím nejlepším řešením.
Co se týče mosazi dá se koupit v ALMS - Brno.
Zdenek Valter
 
Příspěvky: 3140
Registrován: pon 09 říj, 2006 2:38 pm
Bydliště: Ústí n.L.

Re: Jak vyrobit kotel parni masinky??

Příspěvekod MaHa » stř 13 čer, 2007 6:57 pm

marwin píše:Ahoj,
stavim mikado 387.0. Jelikoz odlitek od p. Cize je prodlouzen, aby sel na pojez z masinky BR03, rozhodl jsem se udelat kastli znovu.
Ted resim jak udelat kotel. V realu ma prumer 2004mm coz je v H0 23 mm. Myslel jsem ze vezmu trubku o prumeru 22mm a na tu nalepim plastovou desticku tloustky tak 0,3mm, do ktere vyklepu nyty. Koukal jsem na web pana litomyskeho a zjistil jsem, ze nejvetsi prumer, ktery prodava tak je 20mm :( :( .
Netusite kde se daji sehnat trubky okolo prumeru 22mm??
Taky me napadlo ze by slo tu trubku stocit z plechu, ale nemam s tim zadne zkusenosti. Nezkousel uz to nekdo??
Ma nekdo nejaky jiny napad jak to resit?
dekuji za odpovedi Marek

Takže Marku, pokud netrváš na plechu lze trubku stočit z plastu (deskového polystyrenu) tl. 0,5mm i do velmi malých průměrů např. kotel 275.0.
Budeš potřebovat desku polystyrenu tl. 0,5 a 4 mm. Polystyren tl. 0,5mm můžeš stříhat nůžkami na plech, tl 4mm je potřeba řezat (lupenk. pilka).
Postup:
1. Narýsuješ si plášť kotle z desky tl. 0,5mm(délka kružnice * délka kotle) a vystřihneš 2 ks - kotel by měl být 2-vrstvý.
2. Narýsuješ si žebra kotle z desky tl 4mm (kruhy s půměrem kotle snížený o 2mm), vyřežeš a zabrousíš (aby nebyly šišoidní) - u 387.0 měly by být tak asi 4 ks - aby se plášť kotle pak nebortil.
3. Narýsuješ si spojovací elementy žeber z desky tl. 4mm (obdélník průměr kotle snížený o 2mm * vzdálenost jednotlivých žeber-volíš si sám)
4. Slepíš kostru kotle (podobně se staví také kostra lodního trupu) - spojovací elementy tl. 4mm nalepíš čelně na kruhy(žebra kotle) a necháš to aspoň 24 hodin schnout. Zde je důležité aby spojovací elementy žeber tvořily navzájem rovinu(pro lepení pláště)
5. Plášť kotle nejprve stočíš(např. přez hranu prac. stolu) tak aby měl přibližný rádius kostry - je potřeba pracovat s citem abys jej nezlomil.
6. Plášť neprve přilepíš na výše zmiňovanou rovinu spojovacích elementů žeber asi tak na 2mm(druhé 2 mm musí zůstat pro nalepení 2. konce pláště) a necháš alespoň 30 min schnout (pro nutnost případného odlepení)
7. Plášť přilepíš na jednu polovinu kotle - na žebra a druhou stranu spoj. elementů - necháš zaschnout ve svěráku 1h (svěrák dotahovat s citem).
8. Plášť přilepíš na druhou polovinu kotle a na zbylé 2 mm spoj. elementů a opět lehce stáhneš do svěráku a necháš 24 h schnout.
9. Po zaschnutí první vrstvy spoj na plášti zabrousíš aby byl do "kulata".
10. Druhou vrstvu pláště lepíš úplně stejně s tím že je dobré začít s lepením na opačné straně spoj. elementů než jsi skončil - kvůli pevnosti pláště.
11.Hotový plášť opět zabrousíš.
Pro lepení všech částí jsem použil nasycený roztok toluenu s průhledným deskovým polystyrenem, jen pro lepení druhé vrstvy pláště byl použit čistý toluen - je vhodnější pro plošné spoje desek.
Pokud se Ti tento postup zamlouvá (pro Tebe možná dostupnost materiálu i lepidla), určitě jej použij. Pokud ale raději pájíš pak použij Ms-trubku.
PS: Výrobu nemám nafocenu - když jsem to stavěl neměl jsem žádný foťák.
MaHa
 
Příspěvky: 240
Registrován: stř 01 lis, 2006 10:09 pm
Bydliště: Šalingrad-Brno

Příspěvekod Houmr » čtv 14 čer, 2007 1:07 pm

A co měděnné topenářské trubky :?: Mají taky na výběr dost různých průměrů.
Uživatelský avatar
Houmr
 
Příspěvky: 1324
Registrován: sob 07 říj, 2006 5:44 pm
Bydliště: Bukovice

Příspěvekod marwin » stř 20 čer, 2007 10:40 am

dekuji vsem za odpovedi.
jeste nejsem uplne rozhodnuty jestli pujdu do plastu nebo do mosaze.
Urcite dam vedet pro co jsem se rozhodl a pripojim i obrazky ze stavby.
marek
Uživatelský avatar
marwin
 
Příspěvky: 679
Registrován: úte 28 lis, 2006 10:09 am
Bydliště: Praha

Příspěvekod Mauglí » úte 01 čer, 2010 9:07 pm

V TT-čku nie je ziadny problém urobiť kotol,aspoň ja mám hliníkovú trubku o priemere 16mm a na ňu som navinul vyžíhaný mosadzný plech na plynovom sporáku o hrúbke 0.4mm resp 0.35mm a po dľžke scínoval a na dymničné dvere som použil sústruh ale ide to aj na vrtačke v 16 hlavičke vŕtacej a trubku mám z rukoväte starého skladacieho kočíka a priemer vyjde presne 16,8mm
Mauglí
Mauglí
 
Příspěvky: 78
Registrován: ned 02 kvě, 2010 9:12 pm
Bydliště: Malý Šariš 256,080 01PREŠOV

Příspěvekod Ferda » úte 01 čer, 2010 10:29 pm

Lze použít i trubku nebo tyč o menším průměru (lhostejo zada ocel, mosaz, hliník, plast nebo třeba papír) a nakašírovat z papíru na potřebný průměr.
Střihnu obdélník z papíru (klidně kancelářský 80g/m, lépe 120g/m - ten má hladší povrch a je pevnější) natřu herkulesem a navíjím na trubku až do potřebného průměru.
Vícevrstvá se dá navinout i tak, že první otočku navineš bez lepidla. Pak lze takovou trubku stáhnout z kopyta (původní trubka) a použít samostatně. kupodivu pri třech a více vrstvách je to i dost pevné.

Téměř zdarma, bez schánění materiálu, rychlé a dobře opracovatelné. Když je papír dostatečně prosycen lepidlem tak lze i vrtat.
H0 III-IV. Dokonalost je sen!
Uživatelský avatar
Ferda
 
Příspěvky: 1583
Registrován: stř 07 říj, 2009 3:34 pm
Bydliště: Ostrava

Příspěvekod Mauglí » stř 02 čer, 2010 6:13 pm

dám foto ,sám som to urobil prvýkrát,a to robím 477.O všetky 3.resp 476.O v čiernom,ale to je iba farebno koštrukčná úprava vodojemov a ich umiestnení,ale samotný kotol je rovnaký u všetkých 3 a modelársky sa dajú veľmi jednoducho a pritom skoro profesionálne urobiť ,tým priamym naohýbaním na obyčajnú guľatinu vo vyžíhanom stave,ide to aj rukou bez problémov
Mauglí
Mauglí
 
Příspěvky: 78
Registrován: ned 02 kvě, 2010 9:12 pm
Bydliště: Malý Šariš 256,080 01PREŠOV

Příspěvekod Mauglí » stř 02 čer, 2010 6:28 pm

marwine ,vybodni se na plasty a jeď do kovu,mám sestru v Česku,ale po šarišsky ci kľudne navinem kotel,ozvi sa 0915 963160
Mauglí
Mauglí
 
Příspěvky: 78
Registrován: ned 02 kvě, 2010 9:12 pm
Bydliště: Malý Šariš 256,080 01PREŠOV

Re: Jak vyrobit kotel parni masinky??

Příspěvekod Mauglí » úte 29 čer, 2010 8:04 pm

tu sú moje rozpracované kotly na 477.0 podľa vyššie popisovanej technológie ,aj niečo viac,ďalej foto
http://mirorusnak.rajce.idnes.cz
Mauglí
Mauglí
 
Příspěvky: 78
Registrován: ned 02 kvě, 2010 9:12 pm
Bydliště: Malý Šariš 256,080 01PREŠOV


Zpět na Stavba lokomotiv

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 2 návštevníků