Stavebnice firmy Hekttor

Fórum pro stavitele z mosazi (i dalších kovů) a leptů. Technologie obrábění kovů v modelářství, CNC apod....

Moderátoři: Michal Dalecký, Hekttor

Příspěvekod MirekTT » pát 06 bře, 2009 12:15 pm

Hekttor píše:Pokud jde o jakékoli doplňky k epoxydovým "odlitkům" - do toho v žádném případě nejdu. Odlitky byly právě důvod, proč jsem začal dělat lepty. Moje směrování je tedy přesně opačné.


No já zase vidím budoucnost stavebnic vozidel právě v kombinaci těchto technologií. Odlitek skříně zcela prostý detailů - tedy jednoduchá forma - doplněný lepty. Myslím tím žádné žaluzie, větrací mřížky, žádné výstupky, pouze hladká skříň. No a na to vše dolepit díly, které je zkrátka lepší leptat. Samozřejmě by model musel vznikat v rámci jednoho projektu byť za účasti více výrobců. Opravdu nechápu odlitkáře, proč se neustále snaží odlít komplet skříň, musí to být pracné na předlohu, na vlastní lití a věřím, že u toho také mají dost zmetků. Hladká skříň by vše zjednodušila, možná by se zrychlil proces výroby a určitě zmenšil odpad a v neposlední řadě by modelář získal snadněji opracovatelnou surovinu, ze které by mohl vzejít daleko věrnější model.
MirekTT
 
Příspěvky: 2584
Registrován: stř 03 pro, 2008 7:39 pm

Příspěvekod Zdenek Valter » pát 06 bře, 2009 12:35 pm

MirekTT píše:
Hekttor píše:Pokud jde o jakékoli doplňky k epoxydovým "odlitkům" - do toho v žádném případě nejdu. Odlitky byly právě důvod, proč jsem začal dělat lepty. Moje směrování je tedy přesně opačné.


No já zase vidím budoucnost stavebnic vozidel právě v kombinaci těchto technologií. Odlitek skříně zcela prostý detailů - tedy jednoduchá forma - doplněný lepty. Myslím tím žádné žaluzie, větrací mřížky, žádné výstupky, pouze hladká skříň. No a na to vše dolepit díly, které je zkrátka lepší leptat. Samozřejmě by model musel vznikat v rámci jednoho projektu byť za účasti více výrobců. Opravdu nechápu odlitkáře, proč se neustále snaží odlít komplet skříň, musí to být pracné na předlohu, na vlastní lití a věřím, že u toho také mají dost zmetků. Hladká skříň by vše zjednodušila, možná by se zrychlil proces výroby a určitě zmenšil odpad a v neposlední řadě by modelář získal snadněji opracovatelnou surovinu, ze které by mohl vzejít daleko věrnější model.


No odlitek skříně není asi tím pravým ;-) ;-) - Rovné tvary skříní jsou jednoznačně výhodnější z leptu ;-)
Otázka také jaké skříně ;-) ;-)
- třeba takové boubelaté vozy jako Balm (jak dlouhý tak krátký ;-) popřípadě Bai je jen z leptu stavět docela obtížné ;-)
Zato třeba kombinace odlitku střechy a čel s leptanými bočnicemi je i pro méně zkušeného modeláře radost stavět.
Zdenek Valter
 
Příspěvky: 3134
Registrován: pon 09 říj, 2006 2:38 pm
Bydliště: Ústí n.L.

Příspěvekod vvitty » pát 06 bře, 2009 2:10 pm

Pokud bude odlitek kvalitni, tak ano. Bohuzel, kvalitni odlitky na nasem trhu prakticky nejsou, rozhodne nelze za kvalitni oznacit to co se prodava na burze. Silne steny, zkroucene steny, propadle rovne casti.

Snaha odlit skrin komplet je dana odchylkami vyroby (jinak prohnute silikonove formy pro kazde liti atd), coz neumoznuje rozume rozdelit skrin na vic dilu (nesedely by) atd...
Stavebnice, díly, nářadí pro modeláře, - [url]https://www.pojezdy.eu/eshop[/url]
vvitty
 
Příspěvky: 2776
Registrován: pát 28 pro, 2007 7:11 pm
Bydliště: Praha

Příspěvekod Zdenek Valter » pát 06 bře, 2009 2:38 pm

vvitty píše:Pokud bude odlitek kvalitni, tak ano. Bohuzel, kvalitni odlitky na nasem trhu prakticky nejsou, rozhodne nelze za kvalitni oznacit to co se prodava na burze. Silne steny, zkroucene steny, propadle rovne casti.

Snaha odlit skrin komplet je dana odchylkami vyroby (jinak prohnute silikonove formy pro kazde liti atd), coz neumoznuje rozume rozdelit skrin na vic dilu (nesedely by) atd...


Přesně jak píše vvitty odlitky celých skříní běžně prodávané na burze se snahou utržit mají do kvallity hooooodně daleko. Kvalitní odlitky kdy síla stěny má třeba jen milimetr jsou však cenově úplně jinde. Jejich příprava je však také náročná.
Z toho důvodu lepty vychází poměrem cenou a muziko za ně asi nejpříznivěji.
Zdenek Valter
 
Příspěvky: 3134
Registrován: pon 09 říj, 2006 2:38 pm
Bydliště: Ústí n.L.

Příspěvekod Hekttor » pát 06 bře, 2009 5:20 pm

Pánové, je to tak. Proti technologii odlévání vůbec nejsem, vždyť ji sám na kombinovaných stavebnicích používám. Mám i projekty dalších kombinovaných věcí. Nejsem ale ochoten dělat doplňky právě na ony konkrétní TT "odlitky", vyrobené z epoxydového lepidla, které se nabízejí na burze. Nedal jsem se na přesné technologie proto, abych tím podporoval výrobky, které jsou dle mého názoru 1/vyrobeny z nepřesného mustru 2/z nevyhovujícího materiálu 3/ nevyhovující technologií a tedy výsledně celkově v kvalitě, která může oslovit snad vážně jen české modeláře. Ne, že bych tím naše modeláře snižoval, spíš se mi zdá, že ze zoufalství a "hladu" vidí i na trnce jablka. Každý má samozřejmě právo si koupit, co chce, nikomu to nevyčítám a třeba budete mít štěstí a narazíte i na odlitek, který nebude v době zakoupení moc křivý. Ale já se v tom angažovat opravdu nebudu.
Podobně také jsem byl osloven ohledně doplňků na autíčka jistého plagiátora, také z burzy. Platí totéž, obvzláště, když mustry několika jeho výrobků mají svůj původ v Havířově. Ani Aleš Pavlas (AP-Modely), ani já jsem ale nikomu souhlas ke kopírování našich výrobků nedal.
Hekttor
 
Příspěvky: 340
Registrován: pon 30 dub, 2007 4:37 pm
Bydliště: Havířov

Příspěvekod MirekTT » pát 06 bře, 2009 5:59 pm

To Hekttor: Takže jestli jsem správně vycítil z příspěvku o kvalitě odlitků, jistá tendence pro výrobu kvalitní stavebnice odlitkoleptu by byla? No moje představa by byla Brejlovec/Zamračená na pojezdu startky V100, kde pojezd bude tvořen Tilligovou surovinou spolu s frézovaným mosazným rámem jako na T435, dále hladká skříň z odlitku zcela bez výstupků, kde boční prolisy, žaluzie i okénka jsou tvořeny nalepenou bočnicí z leptu atd. atd. atd.... . No k tomu bych řekl konečně projekt, jehož stálým zákazníkem se rád stanu.
Ono totiž postavit kastli zcela z leptu mi sympatické moc není. Už jsem to zkoušel a není to ono. Jasně, současné odlitky hrůza a vybrousit z toho alespoň přibližně loko dá v hodinové mzdě za práci cenu nové loko z obchodu. Opravdu, pokud někdo začne vyrábět stavebnici v kvalitní kombi technologii, má vyhráno. A současní odlitkáři utrum - konečně.
MirekTT
 
Příspěvky: 2584
Registrován: stř 03 pro, 2008 7:39 pm

Příspěvekod Hekttor » pát 06 bře, 2009 6:02 pm

Nemůžu zatím prozradit více, ale vcelku dobrý odhad, milý pane Watsone :wink: :D
Hekttor
 
Příspěvky: 340
Registrován: pon 30 dub, 2007 4:37 pm
Bydliště: Havířov

Příspěvekod Petr Zatrepalek » pát 06 bře, 2009 7:04 pm

To Mirek - ta s tím tvým tvrzením rozhodně souhlasit nemohu. Z polyurethanu se dá odlít hodně - a kvalitně! Vše je ale o penězích a času - je rozdíl jestli počítáš formu na 6-10 odlitků nebo z ní taháš 25-30! Za druhé když chceš mít opravdu kvalitní a tvarově dobrý odlitek, chce ho to nechat tak den stát na rovné ploše (sklo). Pak už se nekroutí!

Ale vše je o penězích... Odlitek se dá snadno obrobit, zvlátne to i průměrný modelář. U leptu máš výhodu relativně větší pevnosti (když to pájíš, nic neulomíš) ale na druhé straně zas nesrovnětelně větší pracnost při jeho sestavování.

No a to nejdůležitějí pro odlévání je kvalitní máster/předloha - použiješ-li předlepty, nebo 3D technologii, pak máš super model s leptaným modelem prakticky nesrovnatelný (oblé hrany bez schodů, neplacaté zábradlí atp).
ČSD 1970-1988 v HO, jinak kitařina (éra, tanky), zakázková patinace a stavba modelů
Uživatelský avatar
Petr Zatrepalek
 
Příspěvky: 2680
Registrován: pát 07 zář, 2007 11:20 pm
Bydliště: Sázava - Černé Budy

Příspěvekod MirekTT » pát 06 bře, 2009 7:21 pm

Ale ano, ano. Mé povzdechy patřily odlitkům ála 200Kč za kus. Já také věřím, že jde udělat hodně dobrý odlitek a také vím, že je nutno jej dobře nacenit. Proč k těm "levným" nedělat také "dražší" alternativu? Levných lidových aut se prodá nesrovnatelně více, než drahých luxusních. Ale i ty drahé auta se vyrábí dál prostě proto, že se to vyplatí. Jinak řečeno - existuje poptávka. Nemyslím si, že by se neprodala stavebnice loko tvořená extrakvalitním odlitkem s leptanými detaily do patnácti stovek bez funkčního pojezdu. Já bych po tom hrábl všemi deseti a ne jen jednou. Já současné odlitky nekupuji proto, protože mi prostě nevyhovuje jejich kvalita a technicky nedořešené napasování na (mnohdy neexistující) pojezd. Pořád je to z kategorie bastl.
MirekTT
 
Příspěvky: 2584
Registrován: stř 03 pro, 2008 7:39 pm

Příspěvekod Hekttor » pát 06 bře, 2009 7:24 pm

Nevyplývá mi jasně, nač Petře reagujete (s čím nesouhlasíte), ale tady je celou dobu řeč o epoxydových hroudovatých TT odlitcích z burzy (a i z epoxydu to jde udělat mnohem lépe), proti polyuretanovým odlitkům z kvalitních mustrů tu nepsal nikdo ni slova (než to, že jich moc není ).
Pokud jde o zábradlí - no to je právě prvek, který modeláři často chtějí leptaný a to nejen u železničních modelů, ale i třeba lodičkáři, bojovkáři. Ono ta plochost na hotovém nabarveném modelu nijak zvlášť patrná není, pokud se na to nedíváme z pár cm.
Malá ukázka:
na tomto modelu jsou některá madla z leptu, některá původní plastová - hádejte, která jsou která?
Obrázek
Hekttor
 
Příspěvky: 340
Registrován: pon 30 dub, 2007 4:37 pm
Bydliště: Havířov

Příspěvekod MirekTT » pát 06 bře, 2009 8:08 pm

Asi by se můj příspěvek hodil pod nadpis odlitky v jiné sekci. Jelikož je ale nekonstruktivní a souvisí s předchozí debatou, tak to sem picnu. Tohle je kus historie, který už doufám není pravda. A pokud lze ještě dnes něco takového koupit, tak si myslím, že si výroba železničních modelů v Česku nezaslouží existenci.

http://mirektt.rajce.idnes.cz/Odlitky/

Když mi to tehdy přišlo, krabici jsem zavřel ještě rychleji, než jsem ji před tím rozbalil. Tohle je podruhé, co jsem se do ní podíval. Ještě teď je mi špatně.
MirekTT
 
Příspěvky: 2584
Registrován: stř 03 pro, 2008 7:39 pm

Příspěvekod Jirka Zubek » pát 06 bře, 2009 8:17 pm

Tak to je HNUS velebnosti..jdu blejt :?

Jinak jak nadáváte na malé množství kvalitních odlitků v TT,tak v N-ku je myslím situace ještě horší... :(
Uživatelský avatar
Jirka Zubek
 
Příspěvky: 43
Registrován: čtv 18 pro, 2008 12:25 pm
Bydliště: Havířov

Příspěvekod Hekttor » pát 06 bře, 2009 8:19 pm

Tož. Pánové, nechme tuhle odbočku mimo téma už být.
Jirka Zubek je taky z Havířova?
Hekttor
 
Příspěvky: 340
Registrován: pon 30 dub, 2007 4:37 pm
Bydliště: Havířov

Příspěvekod Jirka Zubek » pát 06 bře, 2009 8:25 pm

Ahoj,ano bydlím nad Blu Cafe v centru,kousíček od tebe...sorry za OT :oops:
Uživatelský avatar
Jirka Zubek
 
Příspěvky: 43
Registrován: čtv 18 pro, 2008 12:25 pm
Bydliště: Havířov

Příspěvekod Michal Dalecký » pát 06 bře, 2009 8:29 pm

Podobné paskvily budou nabizeny a vyrabeny do te doby, pokud o ne bude zajem. Stale me prekvapuje, co si lide jsou schopni koupit.
:: H0, DCC, III-IV :: http://www.ambmodely.cz :: http://diskuze.modely.biz
Uživatelský avatar
Michal Dalecký
 
Příspěvky: 1863
Registrován: pát 23 lis, 2007 8:50 pm
Bydliště: Praha 6

PředchozíDalší

Zpět na Železniční modely vytvářené přesnými technologiemi (hekttor.biz)

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 1 návštěvník