Oprava lokomotivy TT diesel Škoda 107001-0

Co se nikam nevešlo, neni pro to téma apod.

Moderátoři: milan ferdián, Michal Dalecký, Jarda H.

Oprava lokomotivy TT diesel Škoda 107001-0

Příspěvekod kuťas » ned 27 led, 2013 9:54 am

Vážení, prosím o radu, nejsem žel. modelář, ale mám vnuka, 12let, školou prochází diky asistentovi, hodně ho baví vláčky. Rád bych mu opravil lokomotivu,výše uvedenou, stáří cca více nežli 20let, vada je, že se sama nerozjede, musí se do ní strčit. Hádám že bude vada na kolektoru, nebo závitový zkrat ve vinutí kotvy.Motor je 12V, má hruškovitý tvar, vypadá že je chycený do šasi dvěmi zatočenými packami a možná prostrčeným drátkem. Prosím o radu, jak se provádí rozborka, zdali je možné zakoupit motorek, také kde, jestli je možné motorek rozebrat, prostě rady co s tím.Za každou radu nebo odkaz děkuji. Kuťas.
kuťas
 
Příspěvky: 6
Registrován: sob 26 led, 2013 9:32 am

Re: Oprava lokomotivy TT diesel Škoda 107001-0

Příspěvekod fruafru » ned 27 led, 2013 8:26 pm

Možná by to chtělo fotku v jakém stavu se lokomotiva momentálně nachází, Motorek se dá koupit, nevím jestli ještě v kamenném obchodě ale na výstavách určitě. Motorek bych nerozebíral, zkusit vyčistit namazat.
Pokud sundáš kastli a dostaneš se k motorku, na boku jsou mosazné tvarované plíšky co drží uhlíky, ten plíšek na uhlíky musí trochu tlačit, plech drží na místě plastové kolíky, může se stát že jsou vydřené a neumožní přítlak na uhlíky, rozevřením plíšků a vytočením se dá dostat k uhlíkům, vydělat vyčistit (motorek se nemusí demontovat, pinzetou to jde udělat na mašině.
fruafru
 
Příspěvky: 351
Registrován: úte 30 lis, 2010 9:22 am

Re: Oprava lokomotivy TT diesel Škoda 107001-0

Příspěvekod kuťas » úte 29 led, 2013 3:05 pm

Dík za odpověď. Tomu všemu bych rozuměl, pokud by uhlíky jiskřily, mašinka by neměla výkon, tak bych předpokládal, že stačí vyčistit. Ale protože se neumí sama rozjet, předpokládám větší poškození. Proto se snažím zjistit, jestli je možné rozebrat motorek a jak. Asi zkusím čištění otvory po kartáčcích. Děkuji za radu. Kuťas. Ještě snad dotaz, kolik by někde na výstavě asi mohl motorek stát? Jen cenovou relaci. Dík.
kuťas
 
Příspěvky: 6
Registrován: sob 26 led, 2013 9:32 am

Re: Oprava lokomotivy TT diesel Škoda 107001-0

Příspěvekod fruafru » úte 29 led, 2013 3:18 pm

Motorek rozebereš vyhnutím plechových jazýčků ty drží pohromadě kovové pouzdro statoru a plastový díl s uložením uhlíků, Hodně blbě se to dává zpátky. Dávej pozor na to co se všechno vysype, ložiska, vymezovací podložky. Než začneš rozebírat motorek ještě ho vytáhni z loko , jehlou potlačíš do středu plastového oka co je součástí rámu a vytlačíš kovovou tyčinku, v nějakém hodně starém provedení byla malá závlačka a zkus ho elektricky bez zátěže, pokud se rozjede je chyba v převodech, prostě jsou suché.
fruafru
 
Příspěvky: 351
Registrován: úte 30 lis, 2010 9:22 am

Re: Oprava lokomotivy TT diesel Škoda 107001-0

Příspěvekod Polabský » úte 29 led, 2013 6:49 pm

Dělám trochu něco jiného, převážně v jiném měříttku. Občas třeba i 1 : 1 , :-)
Trošku mne jímá hrůza z toho diagnostikování závady.
Začal bych tím, že bych po sundání krytu začal hledat na elektrické cestě poruchu. Na to mi stačí dva kousky drátu připojených k zapnutému trafu postupně, sběrače, vedení, tlumivky a konečně držáky kartáčů. Pak bych teprve vyvázal motor a něco s ním dělal. Samozřejmě bych asi zkusil nejdřív i převody.
Hezký večer Všem.
Polabský
 
Příspěvky: 856
Registrován: ned 26 úno, 2012 7:45 pm

Re: Oprava lokomotivy TT diesel Škoda 107001-0

Příspěvekod Rozsíval Jaroslav » úte 29 led, 2013 8:41 pm

Pokud chceš zjistit jednoduchým způsobem, jestli se jedná o elektrickou, nebo mechanickou závadu, zapoj do obvodu napájení pro lokomotivu žárovku ( jeden drát od zdroje připojit ke kolejnici přímo, druhý drát od zdroje přes žárovku na druhou kolejnici) Stačí klasika na 16V pro osvětlení. Pokud je obvod přerušen ( není dotek v uhlících, vadný motor, vadné sběrače) žárovka po zapnutí napájení nesvítí. Zkus dotlačit uhlíky, zkontroluj sběrače, po uzavření obvodu se žárovka slabě rozsvítí ( zapojeno v sérii s motorkem). Pokud žárovka v tomto zapojení svítí, a při zapojení napětí bez žárovky lokomotiva nejede, pak teprve hledej mechanickou závadu.

Jarda
HO - analog
Rozsíval Jaroslav
 
Příspěvky: 166
Registrován: stř 25 úno, 2009 8:12 am
Bydliště: Prostějov

Re: Oprava lokomotivy TT diesel Škoda 107001-0

Příspěvekod kuťas » stř 30 led, 2013 6:39 pm

Moc děkuju za odpovědi, dám se do kompletního proměřování a zkoušení, i když už jsem to jednou podniknul, ale znovu s novým elánem, s pocitem, že nejsem první kdo tu rozborku provedl, to určitě půjde. Možná ta moje dignostika může i vzbudit nedůvěru, ale s elektrem pracuji, tak na 90% to je motor. Ještě jednou moc děkuji, dám vědět jak se to vyvíjí. Jsem od Chrudimi.
kuťas
 
Příspěvky: 6
Registrován: sob 26 led, 2013 9:32 am

Re: Oprava lokomotivy TT diesel Škoda 107001-0

Příspěvekod carodej » čtv 31 led, 2013 4:59 am

Většinou bývají zanešené ložiska, nebo špína co se dostala nějak do prostoru mezi stator a rotor ... pokud ho nechceš celý rozebírat , tak do nich vstřikni zvenku WD40 sprej, chvilku počkej , pak utři a skus jestli se rozbíhá samostatně sám. Pokud jo, tak potom jemně naolejovat a skontrolobat taky stav převodu v rámu pojezdu.
TT (z analogu už digitál... ) a šilhání po N ... +malé automodely ...
Uživatelský avatar
carodej
 
Příspěvky: 202
Registrován: ned 10 dub, 2011 3:34 pm
Bydliště: Dolný Kubín

Re: Oprava lokomotivy TT diesel Škoda 107001-0

Příspěvekod Polabský » čtv 31 led, 2013 7:26 pm

To s tím stříkáním do motoru bych nepovažoval za moc rozumné. :shock:
Polabský
 
Příspěvky: 856
Registrován: ned 26 úno, 2012 7:45 pm

Re: Oprava lokomotivy TT diesel Škoda 107001-0

Příspěvekod mizl » čtv 31 led, 2013 8:10 pm

Polabský píše:To s tím stříkáním do motoru bych nepovažoval za moc rozumné. :shock:


Spreje VD40 se běžně používá na promazání a čištění v elektrotechnice ( prostříkání kontaktů stykače, svorkovnic a veškerých spojů ) i na napětí 500 V. Přirovnal bych to z nadsázkou nevodivému
" KONKORU ".

Michal
TT, III. - IV., DCC -> LENZ, Mikrolayout, Rajče, Staré kolejiště
Uživatelský avatar
mizl
 
Příspěvky: 1726
Registrován: ned 19 čer, 2011 7:17 pm
Bydliště: Chomutice

Re: Oprava lokomotivy TT diesel Škoda 107001-0

Příspěvekod carodej » pát 01 úno, 2013 11:09 am

Polabský píše:To s tím stříkáním do motoru bych nepovažoval za moc rozumné. :shock:


Běžně to používáme na vystříkávání komutátorových motoru na RC-mini auto_závodech (tedy motory cca velikosti motoru v železničních modelech na podobné napětí. Předstříknout WD40 na uvolnění nečistot ...a pokud je dost času na servis potom vystříkat komplet včetně komutátoru sprejem na čišténí brzd a po cca 2 minutovém vyšušení naolejovat ložiska. Pokud čas neni tak se hned po vystříknutí WD40 jede na start ... :D :D
TT (z analogu už digitál... ) a šilhání po N ... +malé automodely ...
Uživatelský avatar
carodej
 
Příspěvky: 202
Registrován: ned 10 dub, 2011 3:34 pm
Bydliště: Dolný Kubín

Re: Oprava lokomotivy TT diesel Škoda 107001-0

Příspěvekod Tomáš » pon 04 úno, 2013 1:20 pm

No nevím jak WD40 originál, ale já kdysi použil něco podobného od Den Braven na vyčištění starých přestavníků BTTB a všechny jsem tím zničil.
"TT" - NYNÍ UŽ DCC - IV 1985-1995 (pád ČSD)
Uživatelský avatar
Tomáš
 
Příspěvky: 3152
Registrován: pon 02 črc, 2007 8:36 pm
Bydliště: Brno - Bosonohy

Re: Oprava lokomotivy TT diesel Škoda 107001-0

Příspěvekod Polabský » pon 04 úno, 2013 1:37 pm

Jsem tak trochu "ze starý školy" a nemám rád rychlá a snadná řešení. Proto jsem zde měl předcházející příspěvek.
Na spreje mám svůj názor a zkušenost. To je prosté. Většina starších rotorů má šelakovou (lihovou) isolaci. A ta se nemá ráda s jakýmkoliv agresivním rozpouštědlem. A to bohužel všechny tyto sprejový fujtajblíci jsou.
Hezký den Všem !!
Polabský
 
Příspěvky: 856
Registrován: ned 26 úno, 2012 7:45 pm

Re: Oprava lokomotivy TT diesel Škoda 107001-0

Příspěvekod carodej » úte 05 úno, 2013 4:14 am

No ty by musel být hóóóóódně starý motor s drátem s textilní izolací ... to už jsem v modelech tak cca 35-40 let neviděl ... a i tam se jednalo spíše o fixaci závitu šelakem než izolaci ... Už v 60-desátých letech Igla a i jiné VEBxxx fabriky používali jiné laky na izolaci než šelak. Šelak se používal u VN tranformátoru a vysokonapěťových cívek. U motorku na nízké napětí málo. Tam by použití WD40 mohlo být problematičtější.
Ale stejnou službu udělá isopropyl ... který je k elektrickým obvodum a běžným izolacím netečný. Čistíme tím osazené desky plošných spoju v ultrazvukové lázni od zbytku tavidel. Stačí injekční jehlou pár kapek do ložisek a po uvolnění nečistoty tlakovým vzduchem se ji pokusit vyfouknout ... ale lepší je to rozebrat a vyčistit po dílech. (pokud to jde):)
Naposledy upravil carodej dne úte 05 úno, 2013 4:32 am, celkově upraveno 1
TT (z analogu už digitál... ) a šilhání po N ... +malé automodely ...
Uživatelský avatar
carodej
 
Příspěvky: 202
Registrován: ned 10 dub, 2011 3:34 pm
Bydliště: Dolný Kubín

Re: Oprava lokomotivy TT diesel Škoda 107001-0

Příspěvekod carodej » úte 05 úno, 2013 4:17 am

Tomáš píše:No nevím jak WD40 originál, ale já kdysi použil něco podobného od Den Braven na vyčištění starých přestavníků BTTB a všechny jsem tím zničil.


Jak zničil ? popiš podrobněji ?
TT (z analogu už digitál... ) a šilhání po N ... +malé automodely ...
Uživatelský avatar
carodej
 
Příspěvky: 202
Registrován: ned 10 dub, 2011 3:34 pm
Bydliště: Dolný Kubín

Další

Zpět na Nezařazeno (off topic)

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 2 návštevníků