Kolik modulových stanic jede v analogu a kolik v DCC?

Co se nikam nevešlo, neni pro to téma apod.

Moderátoři: milan ferdián, Michal Dalecký, Jarda H.

Kolik modulových stanic jede v analogu a kolik v DCC?

DCC
7
39%
Loconet
1
6%
Analog
5
28%
Ruční
5
28%
Jiné
0
Žádná hlasování
 
Celkem hlasů : 18

Kolik modulových stanic jede v analogu a kolik v DCC?

Příspěvekod Ferda » sob 04 srp, 2012 10:39 am

V souvislosti s diskuzí kolem Fuldova enkodéru pro příslušenství http://diskuze.modely.biz/viewtopic.php?f=6&t=6690 , kde Fulda hned v prvním příspěvku píše, že moduláře to moc nezaujalo, mě napadlo zjistit kolik modulových stanic je ovládáno analgově a kolik pomocí DCC. Přidal jsem i možnost pro ruční ovládání, neboť i to je zajímavá alternativa a pro jistotu i možnost jiné (byť si neumím moc představit jaké, ale třeba se poučím).

Zajímal by mě i rok uvedení do provozu u jednotlivých stanic v souvislosti se systémem ovládání a i důvody, proč byl upřednostněn ten který systém.

Tato anketa není moc vhodná pro daný účel, protože neumožňuje zadat víc stanic se stejným systémem ovládání jedním uživatelem, ale lepší bohužel není k dispozici.


Pro příklad uvedu naši stanici Frýdlant nad Ostravicí:

D01 * Frýdlant nad Ostravicí - DCC, provoz 2012 Složitost a cena analogu u takto velké stanice by překročila rozumnou mez a navíc tato stanice má možnost záměny či vypuštění některých segmentů (je nejen modulová, ale i modulovatelná (to je strašné slovo :oops: )) a v analogu by toto bylo téměř neřešitelné.

D02 * Vizovice - DCC od roku 2010, zatím bez problémů s ovládáním.Ovládání přes pc,h-centrála

D03 * Raholec - dcc, provoz 2011, system ROCO. Momentalne cca 20 vyhybek, ovladanych pres dekodery Master z DCCkoleje

D04 * kolega NJ - DCC, provoz nevím, komponenty od PACO (servopoint a unisemaf)

D05 * Bronovo skladiste - DCC, provoz nevím, ovladano takzez PACOvima komponentama

D06 * Pecka - sktyrá stanice, DCC + ModelJOP - v provozu od r. 2007
M01 * Holešky - vlečkový areál, komplet mechnicky - v provozu od r. 2011
A01 * Vršiny - lokálková stanice, ovládání analog - v provozu od r. 2012
D07 * Odry - odbočka na širé trati, DCC, možno dálkově ovládat přes ModelJOP, v provozu od r. 2010

D08 * Podolí - stanice, DCC + Remote (ale možno ovládat i dálkově přes ModelJOP), v provozu od r. 2003
D09 * Horní Blatná - lokálková stanice, DCC + pultík (možno dálkově ovládat z ModelJOP) - v provozu od r. 2004
A02 * Staré Splavy - skrytá stanice, dříve DCC, nyní analog, v provozu od r. 2003
D10 * Filípkov - stanice, DCC, ovládání přes RailCo (tím si ale nejsem jist), v provozu od r. 2012
?00 * Hrádek železárny - vlečkový areál, dříve DCC, dnes v rekonstrukci

D11 * Jakubovo - DCC, od roku 2010. Žiadny pult ale infra ovládač/centrála PIKO do ruky. HomeMade dekodéry pre výhybky, osvetlenie a jeden servodekodér Uhlenbrock. Točňa homeMade, motor riadený mašinkovým dekodérom, zastavovanie "od oka".

D12 * Mutěnice - DCC, provoz nevím, (3 dopravní koleje, jedna manipulační) má veškerý rozvod pomocí čtyř vodičů, a to až k návěstidlům, které jsou od "řídícího" modulu vzdáleny ob tři moduly. Na každý modul sjem dal jen DCC

A03 * Kobylí na Moravě - analog, pultík , dvě dopravní jedna manipulační plus dvě vjezdové mechaniky. (analogové ovladání serv)
M02 * Skryťák 1 - ruční mechanika
M03 * Skryťák 2 - ruční mechanika

M04 * Pavlovice - precizní mechanika
M05 * Hevlín - mechanika

D13 * Bořetice - DCC, provoz nevím, možná dostanou analogovej digitál, tedy dekodér který se bude spínat přes tlačítka.
Naposledy upravil Ferda dne čtv 09 srp, 2012 8:35 am, celkově upraveno 7
H0 III-IV. Dokonalost je sen!
Uživatelský avatar
Ferda
 
Příspěvky: 1583
Registrován: stř 07 říj, 2009 3:34 pm
Bydliště: Ostrava

Re: Kolik modulových stanic jede v analogu a kolik v DCC?

Příspěvekod zdeno » sob 04 srp, 2012 11:47 am

chybi Loconet, ja tu svoji mam kombinovanou, teda mam moznost ridit rucne i Loconetem.
Jedna se o modulovou stanici Kamence, fotek je na webu dost. Zababov, Bojnice, Railnet.
Protoze se uz nezucastnuji na setkanich ze zdravotnich duvodu (naposledy 2008), stanice je ted v mizernem stavu.
Uživatelský avatar
zdeno
 
Příspěvky: 3156
Registrován: pon 11 črc, 2011 8:54 am

Re: Kolik modulových stanic jede v analogu a kolik v DCC?

Příspěvekod mlha » sob 04 srp, 2012 1:20 pm

Ahoj,Vizovice jedou pod odděleným DCC od roku 2010,zatím bez problémů s ovládáním.Ovládání přes pc,h-centrála
H0/MODULY SLOVÁCKO/ep.IV
http://www.kzmslovacko.cz/.
Uživatelský avatar
mlha
 
Příspěvky: 2692
Registrován: ned 27 led, 2008 7:27 pm
Bydliště: Hluk

Re: Kolik modulových stanic jede v analogu a kolik v DCC?

Příspěvekod radeksindy » sob 04 srp, 2012 1:33 pm

A co si mám představit pod pojmem "analog" a "DCC"? Zababov H0 nemá žádnou stanici ovládanou DCC. Myšleno opravdu DCC protokolem z centrály. Tři stanice jsou dnes částečně vybaveny LocoNetem (zkušební provoz) nebo se pro ně přípravuje. Zbytek se dá rozdělit na dvě části. První je analogová, tedy tlačítka + různé druhy přestavníků. Druhá část, která si myslím bude nepatrně větší, je mechanické stavění výhybek a návěstidel. Rovněž ve FREMO vládnou analogovo-mechanické systémy, u digitálních převládá LocoNet. DCC znám z jedné stanice.

Pokud by se snažil pídit po důvodech, tak ty jsou asi následující. V případě modulovky, jsou poměrně striktně odděleny role strojvedoucího a obsluhy stanice. Vazba jízdy vlaky na návěstidla a výhybky neexistuje, takže si musíte rozmyslet jakou úroveň zabezpečení vyžadujete. Vzhledem k tomu, že valná většina námi modelovaných tratí spoléhala na klíče, výhybkáře, v lepším případě na nějakou kombinaci s elektromechanikou, tak tady nejlepší výsledky a poměr výkon/cena dosáhnete s analogem nebo mechanikou. Pokud chcete digitalizovat, nejrychlejší je použití LocoNetu. V nejjednodušších případech si vystačíte jen s dekodéry, ve složitějších můžete přidat počítač. Centrálu nepotřebujete vůbec. DCC je v tomto případě složité, potřebujete centrálu, a také něco na cestu zpátky.
radeksindy
 
Příspěvky: 2627
Registrován: stř 25 dub, 2007 12:50 pm

Re: Kolik modulových stanic jede v analogu a kolik v DCC?

Příspěvekod cipisekmp » sob 04 srp, 2012 7:29 pm

Ahoj, Raholec jede v dcc system ROCO. Momentalne cca 20 vyhybek, ovladanych pres dekodery Master z DCCkoleje. Pod stanici je H-centrala z teze stranky. Jinak dalsi stanici pod stejnym systemem s komponenty od PACO (servopoint a unisemaf) ma kolega NJ (www.njmodely.cz) vcetne navestidel a pod. Dalsi casti "kolejiste" je Bronovo skladiste, ovladano takzez PACOvima komponentama.
Prislusenstvi je ovladano nekolika PC s traincontrollerem. Bronovo skladiste ma navic i panel s prepinaci.
Kolejove DCC je na starych stanicich spojeno s DCC prislusenstvi ale dochazi k oddelovano od koleji kvuli snizeni odberu. Nove stanice (raholec a vizovice) uz jsou stavene s oddelenyma dcc.
Koleje jsou napajeny prez original cernou krabicku od ROCO + nejake boostry (blizsi info by podal NJ)

S pozdravem Cipisek.
H0/MODULY SLOVÁCKO

www.kzmslovacko.cz
Uživatelský avatar
cipisekmp
 
Příspěvky: 1620
Registrován: ned 08 čer, 2008 6:55 am
Bydliště: Moravsky Pisek

Re: Kolik modulových stanic jede v analogu a kolik v DCC?

Příspěvekod Jeňa Sova » ned 05 srp, 2012 5:24 pm

Mám trochu off topic dotaz, ale nechci zakládat další téma. Kdyby v modulovém layoutu byly všechny stanice řízeny pomocí DCC, bylo by je možné ovládat všechny z jednoho PC? Dejme tomu na principu simulátorů Multikon, tudíž třeba přes Model JOP? Nebo i jiný soft? Neřeším jaký, jen mě to zajímá, zda taková možnost je možná. Nechci nic takového nikde realizovat.
Uživatelský avatar
Jeňa Sova
 
Příspěvky: 967
Registrován: stř 25 srp, 2010 10:43 am
Bydliště: pod Hostýnem...

Re: Kolik modulových stanic jede v analogu a kolik v DCC?

Příspěvekod milan ferdián » ned 05 srp, 2012 6:06 pm

Jeňa Sova píše:Mám trochu off topic dotaz, ale nechci zakládat další téma. Kdyby v modulovém layoutu byly všechny stanice řízeny pomocí DCC, bylo by je možné ovládat všechny z jednoho PC? Dejme tomu na principu simulátorů Multikon, tudíž třeba přes Model JOP? Nebo i jiný soft? Neřeším jaký, jen mě to zajímá, zda taková možnost je možná. Nechci nic takového nikde realizovat.

Ano je možná,záleží kolik je stanic vybavené řízení DCC.U nás v sekci N scale máme vybavené několik stanic,řízené JOPkou.Sice zatím samostatně,ale není problém je dálkově propojit.Jenomže řídit stanice centrálně se ztrácí kouzlo provozu.
Limit příloh vyčerpán
milan ferdián
 
Příspěvky: 12135
Registrován: ned 30 pro, 2007 5:48 pm

Re: Kolik modulových stanic jede v analogu a kolik v DCC?

Příspěvekod Dan Buchtela » ned 05 srp, 2012 8:20 pm

Za mne osobně (vše N):
Pecka - sktyrá stanice, DCC + ModelJOP - v provozu od r. 2007
Holešky - vlečkový areál, komplet mechnicky - v provozu od r. 2011
Vršiny - lokálková stanice, ovládání analog - v provozu od r. 2012
Odry - odbočka na širé trati, DCC, možno dálkově ovládat přes ModelJOP, v provozu od r. 2010
z uvedené kombinace je jasné, že nemohu hlasovat, když jde zadat jen jednu volbu.

Za ostatní, kteří nejsou z Nka zde na fóru:
Podolí - stanice, DCC + Remote (ale možno ovládat i dálkově přes ModelJOP), v provozu od r. 2003
Horní Blatná - lokálková stanice, DCC + pultík (možno dálkově ovládat z ModelJOP) - v provozu od r. 2004
Staré Splavy - skrytá stanice, dříve DCC, nyní analog, v provozu od r. 2003
Filípkov - stanice, DCC, ovládání přes RailCo (tím si ale nejsem jist), v provozu od r. 2012
Hrádek železárny - vlečkový areál, dříve DCC, dnes v rekonstrukci
Uživatelský avatar
Dan Buchtela
 
Příspěvky: 1179
Registrován: pon 13 srp, 2007 9:21 pm
Bydliště: okres ÚL

Re: Kolik modulových stanic jede v analogu a kolik v DCC?

Příspěvekod alexander » pon 06 srp, 2012 8:16 am

Moje Jakubovo je ovládané pomocou DCC. Žiadny pult ale infra ovládač/centrála PIKO do ruky. Home made dekodéry pre výhybky, osvetlenie a jeden servodekodér Uhlenbrock. Točňa tiež home made, motor riadený mašinkovým dekodérom, zastavovanie "od oka". Bez problémov od roku 2010.
alexander
 
Příspěvky: 407
Registrován: pon 25 úno, 2008 7:47 pm

Re: Kolik modulových stanic jede v analogu a kolik v DCC?

Příspěvekod Ferda » pon 06 srp, 2012 8:45 am

Zkusil jsem to malinko sesumírovat a vyřešit tak nedokonalost ankety.

Zatím to překvapivě vychází jednoznačně ve prospěch digitálu v poměru:
M01 * mechanika 1x
A02 * analog 2x
D11 * DCC 11x

Asi budu muset přehodnotit své mínění o postoji modulářů k digitálnímu řízení stanic a přidat i patřičnou omluvu :oops:
H0 III-IV. Dokonalost je sen!
Uživatelský avatar
Ferda
 
Příspěvky: 1583
Registrován: stř 07 říj, 2009 3:34 pm
Bydliště: Ostrava

Re: Kolik modulových stanic jede v analogu a kolik v DCC?

Příspěvekod airwar » stř 08 srp, 2012 11:22 am

Otázkou je proč dneska nějakou stanici či kolejiětě ovládat analogově. Podle mě má DCC dvě zásadní výhody a to za

1) výrazně jednodušší a přehlednější rozvod, po celém kolejišti rozvádeíte jen dva dráty s řídícím signálem a napájením (případně čtyři dráty když dáte napájení samostatně)
2) veškeré automatické ovládání a závislosti se prostě nastaví v příslušném programu

Analog naproti tomu vyžaduje co zařízení to minimálně dva vodiče, na osvětlení dva, na přestavování vyhybek tři, jeden vodič (zem) lze vést společně, což pár vodičů ušetří, ale i tak.

Mnou stavěná stanice Mutěnice (3 dopravní koleje, jedna manipulační, žádná vlečka) má veškerý rozvod pomocí čtyř vodičů, a to až k návěstidlům, které jsou od "řídícího" modulu vzdáleny ob tři moduly. Na každý modul sjem dal jen DCC dekodér za cca. 100 Kč a ten připojil pomocí těch čtyř vodičů. A to je celé.

V analogu by mě k "řídícímu" modulu vedlo 30 vodičů od 11 vyhybek a tři mechanických návěstidel. A to jen na ovládání vyhybek a návěstidel, poak zde mám odvětlení skaldiště uvnitř a venku (to jsou dva okruhy) a osvětlení výporavní budovy 16/H (tam mám v plánu cca.5-7 okruhů: osvětlení terasi, čekárny, služební místnosti v přízemí a obou bitů v patře samostatně) a také osvětlení nástupiště. To by opět bylo dalších cca 10-12 vodičů.

Takže v analogu mám najednou potřebu 30 vodičů pro vyhybky a návěstidla a dalších 10-12 vodičů pro osvětlení stanice, a to mluvím o malé lokálkové stanici. V DCC budu pořád i potřeba dvou nebo čtyř vodičů, bez ohledu na velikost stanice.
TT, I a II. epocha, jihomoravská lokálka, začátek dvacátého století
Uživatelský avatar
airwar
 
Příspěvky: 589
Registrován: čtv 07 led, 2010 11:07 am
Bydliště: Brno-Bosonohy

Re: Kolik modulových stanic jede v analogu a kolik v DCC?

Příspěvekod milan ferdián » stř 08 srp, 2012 11:58 am

airwar píše:Takže v analogu mám najednou potřebu 30 vodičů pro vyhybky a návěstidla a dalších 10-12 vodičů pro osvětlení stanice, a to mluvím o malé lokálkové stanici. V DCC budu pořád i potřeba dvou nebo čtyř vodičů, bez ohledu na velikost stanice.


Já jsem natahoval jen vedení X1 a připadal jsem si,jak kdybych opět budoval další Temelín :lol:
Limit příloh vyčerpán
milan ferdián
 
Příspěvky: 12135
Registrován: ned 30 pro, 2007 5:48 pm

Re: Kolik modulových stanic jede v analogu a kolik v DCC?

Příspěvekod airwar » stř 08 srp, 2012 1:26 pm

milan ferdián píše:Já jsem natahoval jen vedení X1 a připadal jsem si,jak kdybych opět budoval další Temelín :lol:


Já pamatuji jak jsme s otcem budovali kolejiště když mě bylo cca 12-13 let, pochopitelně plně v analogu a byly to desítky metrů drátů a pájení, pájení, pájení... přitom člo o dva celkem jednoduché ovály a stanici s pěti kolejemi. Na hraně kolejiště k odpojitelnému ovládacímu panelu byly čtyři konektory o celkem cca. 120-150 kontaktech. Přitom jak říkám bylo to malé kolejiště a bylo tam jen minimum "automatizace" (nějaké tay závory, návěstidla ale nic víc.)

Sám jsem o analogovém ovládání doma ještě před 3-4 lety také uvažoval (hlavně díky nedostatku info o DCC) ale odradila mě návštěva několika kolejišť provozovaných v analogu, nepříklad tohle je hodně odstrašující příklad, kam až se dá v analogu zajít: http://www.kolejiste-zdar.cz/web/obvody ... index.html

Při dostupnosti digitálu dnes, a dostupnosti nejrůznějších funkčních dekodérů mě příjde analog i u poměrně jednoduchých kolejišť už hodně přežitý, s tím že jedinou jeho výhodou je cena.... Proti analogu pak mluví složitost zapojení, pracnost, problematická opravitelnost zvláště u větších kolejišť a v neposlední řadě problematická budoucí automatizace.
TT, I a II. epocha, jihomoravská lokálka, začátek dvacátého století
Uživatelský avatar
airwar
 
Příspěvky: 589
Registrován: čtv 07 led, 2010 11:07 am
Bydliště: Brno-Bosonohy

Re: Kolik modulových stanic jede v analogu a kolik v DCC?

Příspěvekod Tomas_C. » stř 08 srp, 2012 9:29 pm

Kobylí na Moravě--- analog, pultík , dvě dopravní jedna manipulační plus dvě vjezdové mechaniky. (analogové ovladání serv) Hlasoval jsem jen za sebe.
Skryťák 1 i 2 ruční mechanika
Další členi:
Pavlovice --- precizní mechanika
Hevlín --- jak by smet mechanika
To já jen pro doplnění... i když sám jsem spíše příznivec digitálu, tak u nás převládají názory udělat to tak, jak se to ovládalo v uvedených stanicích v reálu.
TT, V-VI epocha,CZ-DE příhraničí,
http://model-railway.webnode.cz
www.ModulyBrno.cz
Uživatelský avatar
Tomas_C.
 
Příspěvky: 444
Registrován: stř 10 úno, 2010 1:05 am
Bydliště: Brno

Re: Kolik modulových stanic jede v analogu a kolik v DCC?

Příspěvekod airwar » čtv 09 srp, 2012 8:26 am

Tomas_C. píše:Kobylí na Moravě--- analog, pultík , dvě dopravní jedna manipulační plus dvě vjezdové mechaniky. (analogové ovladání serv) Hlasoval jsem jen za sebe.
Skryťák 1 i 2 ruční mechanika
Další členi:
Pavlovice --- precizní mechanika
Hevlín --- jak by smet mechanika
To já jen pro doplnění... i když sám jsem spíše příznivec digitálu, tak u nás převládají názory udělat to tak, jak se to ovládalo v uvedených stanicích v reálu.


Tome ještě musíš přihodit Bořetice a Mutěnice a oba skryťáky, pak to bude kompletní.

Takže oba skrytáky mají mechanické přepínání pomocí přepínačů a jsou v analogu.
Bořetice a Mutěnice mají ovládání výměn serva a jsou v digitálu. Bořetice možná dostanou analogovej digitál, tedy dekodér který se bude spínat přes tlačítka, Mutěnice budou mít jednoduchou sentrálu a tlačítkový pultík na přestavování serva a osvětlení, oboje bude živeno přes digitální dekodéry.

Jinak myšlenka ovládat stanici tak jak to bylo ve skutečnosti v dané epoše, tedy mechanicky je podle mě dobrá, jen je třeba počítat s tím že obsluha takovéto stanice může zaměstnat více lidí a že se občas na něco může zapoměnout. Ale to konečně na skutečné železnici taky, takže je vlastně vše v pořádku. :D
TT, I a II. epocha, jihomoravská lokálka, začátek dvacátého století
Uživatelský avatar
airwar
 
Příspěvky: 589
Registrován: čtv 07 led, 2010 11:07 am
Bydliště: Brno-Bosonohy

Další

Zpět na Nezařazeno (off topic)

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 3 návštevníků