I při nepříliš systematickém listování internetovými stránkami pojednávajícími o britských železnicích Středoevropan naráží na zajímavé a občas až poněkud obskurní záležitosti a často si musí poopravit léty zažité názory.
Vezměte si takovou věc jako jsou push-pull soupravy. U nás je máme spojené výhradně s moderními trakcemi a díky některým specificky středoevropským poměrům se tu začaly pořádně prosazovat vlastně až začátkem 21. století.
Ve Velké Británii to přitom není vůbec nic nového. Princip tam byl známý už před 100 lety a na místních tratích se běžně používal už za parní trakce. Britské push-pull soupravy se nazývaly "autotrains" a obvykle sestávaly z jednoho nebo dvou podvozkových vozů zvaných "autocoaches", které měly na jednom konci upravené stanoviště strojvedoucího. Když měl autotrain jeden autocoach, byla lokomotiva v jednom směru vždy na konci vlaku, při dvou vozech bývala většinou uprostřed vlaku. Strojvedoucí měl na stanovišti vlastně jenom táhlo regulátoru a prvky dorozumění (ovládání píšťaly, zvonek) s topičem, který zůstával na stroji; kromě kotle měl ovšem topič na starosti vyložení rozvodu, reverzaci, pískování a především a hlavně obsluhu (tehdy výhradně sací) brzdy.
Velkého rozšíření doznaly autotrains především u společnosti GWR provozující tratě v západní části Anglie. Autocoaches GWR vypadaly docela moderně už ve 20. letech minulého století:
Příloha GWR_Autocoach.jpg je dlouhodobě nedostupná.
(zdroj: Wikipedie)
Zato nad archaickým vzhledem a konstrukčními prvky lokomotiv ("auto-fitted engines"), které tuto vozbu obstarávaly, kroutím hlavou od samého začátku. U GWR to bylo především 75 lokomotiv řady 14xx vyráběných v letech 1932 - 36, které dokázaly uvézt až 168 t (čtyři 4osáky) rychlostí až 70 mph (= cca 112 km/h). Lehké tendrovky uspořádání B1 (cca 40 t, adhezní hmotnost cca 28 t) s vysokými koly (1575 mm) na mokrou páru měly parní stroj i vnější Stephensonův rozvod mezi rámem. Lokomotivy byly v provozu až do r. 1966 a 4 ks se dochovaly dodnes jako muzejní exponáty v různých spolcích.
- GWR_Autocoach.jpg (31.19 KiB) Zobrazeno 7279 krát
(zdroj:
https://web.archive.org/web/20100823073 ... /1420.html)
Je ovšem nutno dodat, že jejich koncepčně zcela stejné a výkonově podobné lehčí předchůdkyně řady 517 se pro GWR vyráběly v počtu 156 ks už od r. 1868 a poslední z nich byly po najetí kolem 2,5 miliónu provozních km vyřazovány až za 2. sv. války.
O tom, jak takový autotrain vypadal, svědčí třeba snímek této muzejní soupravy na Severn River Railway z března roku 2014:
(zdroj:
https://www.gwsr.com/enthusiasts/featur ... eepot.html)
No a jestli se mezi vámi nacházejí anglofilové, pak vězte, že modely lokomotiv GWR 14xx i autocoaches vyrábělo a vyrábí několik britských výrobců ve velikostech 0, 00 (1:76) a N (1:148) a nové i mírně ojeté jsou běžně dostupné za celkem snesitelné ceny na eBay.
... i my dědci ještě můžeme být všelijak užiteční...
Es ist viel später als du denkst.