"Zvířecí" lokomotivy na Rübelandbahn

Co se nikam nevešlo, neni pro to téma apod.

Moderátoři: milan ferdián, Michal Dalecký, Jarda H.

"Zvířecí" lokomotivy na Rübelandbahn

Příspěvekod hank » čtv 27 srp, 2020 3:10 pm

Ve střední Evropě není mnoho horských drah s tak extrémními provozními poměry jako je Rübelandbahn v německém pohoří Harz (dnes ve spolkové zemi Sasko-Anhaltsko), tj. 30 km dlouhý traťový úsek Blankenburg - Tanne s odbočkou do Drei Annen Hohne; v obou koncových stanicích (kam se dnes na normálním rozchodu už nejezdí - trať dnes končí v Elbingerode, resp. navazující vlečkou do vápenky Hornberg) na ni navazovala metrová úzkorozchodka Harzquerbahn. Trať byla vybudována v roce 1885 s Abtovou ozubnicí a sklony až 1:16, tj 66,66‰. Trať byla až do r. 1949 soukromá a patřila soukromé společnosti HBE (Halberstadt-Blankenburger Eisenbahn), která na ní nejprve provozovala malé ozubnicové tendrovky uspořádání C1’ bz n4. Ty však brzy přestaly stačit a HBE si v r. 1917 u fy Borsig objednala nové adhezní lokomotivy se zadáním, že mají utáhnout do kopce min. 200 t rychlostí 12 km/h. První dvě byly dodány v r. 1920 a zadání splnily více než uspokojivě, uvezly do stoupání až 260 t. Další dva stroje uspořádání 1'E 1' s přehřívačem, extrémně výkonným kotlem, výstrojí tlakové brzdy Kunze-Knorr a protitlakové brzdy Riggenbach a obrzděním i opískováním všech spřažených náprav byly dodány v r. 1921. Zajímavostí výstroje kotle byly dlouhé vodoznaky, které měly rysky pro minimální stav vody na stoupání 66‰, na rovině a na klesání 66‰. Lokomotivy u HBE dostaly jména Mammut, Elch (los), Büffel (buvol) a Wisent (zubr) a souhrnné označení Tierklasse-Loks, tj. lokomotivy zvířecí třídy. Na trati byly maximálně využity, protože na ní od začátku probíhala intenzivní doprava vápence z místních lomů. Po převzetí k východoněmeckým DR byly lokomotivy HBE přeznačeny na řadu 95.6676 až 79, v provozu doplněny "Královnami hor" (Bergköniginnen) pruské řady T 20 = 95.0 DR a kromě 95.6679 Elch (která byla zničena v r. 1951 výbuchem kotle po opravě v dílnách Meiningen při zatopení s vadným manometrem, což si vyžádalo 11 lidských životů) se dožily ukončení parní trakce po elektrizaci Rübelandbahn v r. 1966. (Trať je v Německu jako jediná elektrizovaná systémem 25 kV 50 Hz a byly pro ni původně dodány lokomotivy řady E 251 DR = 171 DB, které mohly být v případě potřeby nahrazovány dvojicemi dieselových lok. V 180 = BR 118/119 DR.) Lokomotiva 95.6676 Mammut existuje do dnešních dnů jako neprovozní exponát v drážďanském Muzeu dopravy a posloužila jako předloha modelu v TT, který už asi 10 let občas vyrábí fa Beckmann (kat. č. 1010500).
... i my dědci ještě můžeme být všelijak užiteční...
Es ist viel später als du denkst.
hank
 
Příspěvky: 4077
Registrován: stř 24 čer, 2009 4:43 pm

Re: "Zvířecí" lokomotivy na Rübelandbahn

Příspěvekod Morris Zapp » ned 30 srp, 2020 4:23 pm

Dík, o tom výbuchu v RAW Meiningen jsem nevěděl... :shock:
TT, moduly, epocha III/IV
Uživatelský avatar
Morris Zapp
 
Příspěvky: 759
Registrován: ned 04 dub, 2010 3:06 pm

Re: "Zvířecí" lokomotivy na Rübelandbahn

Příspěvekod hank » ned 30 srp, 2020 5:15 pm

Morris Zapp píše:Dík, o tom výbuchu v RAW Meiningen jsem nevěděl... :shock:


Má dokonce svoje heslo na Wiki:
https://de.wikipedia.org/wiki/Kesselzer ... _Meiningen

A podobná tragická nehoda se stala v r. 1977 v Bitterfeldu lokomotivě 01.1516. K ní viz na Stummiforu
https://www.drehscheibe-online.de/foren ... 8,page=all
na stránkách MDR
https://www.mdr.de/zeitreise/kesselexpl ... d-100.html
a video na Youtube:
https://www.youtube.com/watch?v=lV0DR3DaCkw
... i my dědci ještě můžeme být všelijak užiteční...
Es ist viel später als du denkst.
hank
 
Příspěvky: 4077
Registrován: stř 24 čer, 2009 4:43 pm

Re: "Zvířecí" lokomotivy na Rübelandbahn

Příspěvekod Morris Zapp » ned 30 srp, 2020 5:23 pm

hank píše:Má dokonce svoje heslo na Wiki:
https://de.wikipedia.org/wiki/Kesselzer ... _Meiningen
To jsem samozřejmě hned vygooglil a přečetl - akorát že to stále nedává odpověď na otázku, proč se neotevřely pojišťováky. Pouhý nefunkční manometr výbuch nezpůsobí.
TT, moduly, epocha III/IV
Uživatelský avatar
Morris Zapp
 
Příspěvky: 759
Registrován: ned 04 dub, 2010 3:06 pm

Re: "Zvířecí" lokomotivy na Rübelandbahn

Příspěvekod hank » ned 30 srp, 2020 5:58 pm

Morris Zapp píše:
hank píše:Má dokonce svoje heslo na Wiki:
https://de.wikipedia.org/wiki/Kesselzer ... _Meiningen
To jsem samozřejmě hned vygooglil a přečetl - akorát že to stále nedává odpověď na otázku, proč se neotevřely pojišťováky. Pouhý nefunkční manometr výbuch nezpůsobí.


Já jsem ještě někde zakopl o další informace, včetně fotky té mašiny po výbuchu, ale nepoznačil jsem si kde :oops: a teď dělám něco jiného, tak nemám čas to hledat. Ale ještě se po tom podívám.
... i my dědci ještě můžeme být všelijak užiteční...
Es ist viel später als du denkst.
hank
 
Příspěvky: 4077
Registrován: stř 24 čer, 2009 4:43 pm

Re: "Zvířecí" lokomotivy na Rübelandbahn

Příspěvekod hank » ned 30 srp, 2020 6:54 pm

Tak jsem tu fotku lok. 95.6679 po výbuchu 04. 05. 1951 v dílnách RAW Meiningen našel:

95.6679_po_vybuchu_kotle.jpg


Je tam k tomu i tenhle text, ale je skoro stejný jako ve Wiki a ani tam se k funkci pojišťovacích ventilů nepíše vůbec nic:

Am Freitag, den 4. Mai 1951, um 13.30 Uhr explodierte auf Stand 3 des Anheizhauses des Meininger Reichsbahnausbesserungswerkes 95 6679 (Baujahr 1921, ehem. Lok "ELCH" der Halberstadt-Blankenburger Eisenbahn). Die Lokomotive war am 15. März 1951 ins RAW gebracht worden, weil eine L-2-Untersuchung anstand. Nachdem die Arbeiten abgeschlossen waren, fand am 30. April eine Probefahrt statt, anschließend wurde das Feuer wieder gelöscht und die Lokomotive war über den Maifeiertag abgestellt. Danach war vorgesehen, die Endabnahme der Lok durchzuführen und sie dann nach Berlin zu überführen. Dazu wurde die Lok im Stand 3 des Anheizhauses wieder angeheizt. Bei der Endabnahme stellte der dafür von Berlin entsandte Mitarbeiter fest, dass das Manometer, das den Kesseldruck anzeigte, nicht arbeitete. Er verweigerte daraufhin die Abnahme. Der verantwortliche Meister beauftragte daraufhin Spezialisten des RAW Meiningen, einen Ventileinsteller und die Armaturenwerkstatt, das Problem zu beheben. Im RAW gab es nur ein mobiles Prüfmanometer, das aber gerade an anderer Stelle eingesetzt war. Mit diesem hätte der Kesseldruck zwischenzeitlich überwacht werden können. Über die Mittagspause hinweg wurde die Lok durch ungenügende Kommunikation der Beteiligten weiter beheizt. Ohne Kontrolle steig der Kesseldruck auf 20 atü, was zunächst unbemerkt blieb, das Manometer arbeitete ja nicht. Als schwächster Teil der Kesselanlage erwies sich dann die Verbindung zwischen Dampfkessel und Feuerbüchse. Bolzen, die die beiden Teile verbanden, brachen, Wasser und Dampf strömten in großer Menge aus, auch direkt in das Feuer. Dort verdampfte das Wasser schlagartig. Dadurch explodierte um 13.30 Uhr der Kessel und wurde zusammen mit der Feuerbüchse durch das Dach und rund 100 Meter weit geschleudert. Dabei überflog er den Betriebskindergarten des Raw, schlug auf der Ernststraße auf und wurde in die Grünfläche vor dem Landeskrankenhaus geschleudert. Elf Menschen starben, darunter eine Passantin auf der angrenzenden Straße, fünf weitere wurden schwer und sechs leicht verletzt.

Muselo to být inferno, protože dílny jsou ve městě a bezprostředně u nich byla tehdy mateřská škola a nemocnice... Kotel letěl vzduchem 100 metrů.

Zdroj:
https://eisenbahnstiftung.de/images/bil ... /26430.jpg (sbírka Erich Preuss)
via
https://de.wikipedia.org/wiki/HBE_Tierklasse
... i my dědci ještě můžeme být všelijak užiteční...
Es ist viel später als du denkst.
hank
 
Příspěvky: 4077
Registrován: stř 24 čer, 2009 4:43 pm

Re: "Zvířecí" lokomotivy na Rübelandbahn

Příspěvekod Ivan » stř 02 zář, 2020 8:57 pm

Mammut je trefna přezdívka, když vidím kontrast relativně malých kol a obřího kotle :o
TTmini Jizerka III/IV ep. (1.3m2, DCC Lenz) ... hlavně že mne to baví!
Uživatelský avatar
Ivan
 
Příspěvky: 397
Registrován: ned 06 říj, 2013 8:06 am


Zpět na Nezařazeno (off topic)

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 5 návštevníků