SŽDC je dotována ze státního rozpočtu. Stejně jako dálnice. Poplatek za využití kolejí nepokryje tyto náklady stejně tak jako poplatky pro kamiony nepokrývají náklady na údržbu dálniční sítě. Ale věřím tomu, že si to většina lidí takto nespojí.
Existují dva typy organizací. Firma a příspěvková organizace. Firma má za povinnost generovat zisk pro své majitele, majitel si může se ziskem dělat co chce, třeba ho vyvést do zahraničí. Příspěvková organizace, pokud nějaký zisk vygeneruje, musí ho investovat do svého vlastního rozvoje. Tomu rozumí asi každý.
Pokud veřejné rozpočty podporují nějakým příspěvkem veřejnou službu, tak v případě rozpočtové organizace zůstane celý tento příspěvek na rozvoj této organizace, např. ČD. Pokud je tento příspěvek poskytnut soukromé firmě, tak je pro tuto firmu čistým ziskem a firma si ho může odvést třeba za hranice. Stojí za povšimnutí, že soukromé firmy (nejhlasitěji pan Jančura) se zajímají především o dotovanou dopravu (čistý zisk z veřejných rozpočtů), nikoliv o převzetí nějaké tratě (myšleno kompletně nemovitý majetek včetně dopravního personálu, protože to stojí velké peníze a je to ztrátové). Ale věřím tomu, že si to většina lidí takto nespojí.