Vydrzi modelova velikost TT?

Co se nikam nevešlo, neni pro to téma apod.

Moderátoři: milan ferdián, Michal Dalecký, Jarda H.

Příspěvekod Hekttor » čtv 08 led, 2009 4:56 pm

radeksindy píše:Hele chlapi a jak je to jinde ve světě?

TT je záležitost bývalé NDR, bývalého Československa, Polska a asi Maďarska a další zemí východního bloku. Ve zbytku světa fakticky neexistuje. Asi dva roky zpátky jsem v některém zahraničním časopise zahlédl žebříček modelových velikostí. Nevím jestli to byly počty modelářů nebo nějaká výroba. Skoro 70% dělala měřítka 1:87 (H0, H0e, H0m, H0n3 atd.), pak je N, 0, 1, 2, Z, S pořadí si nepamatuji, ani podíly. V každém případě TT spadlo do kategorie ostatní s mizivým podílem.

Zapomněli jste na dosti podstatného hráče - Rusko. Patří taky mezi země, kde se velikost TT vměstnala mezi H0 a N. A TTčkářů tam není málo.
Hekttor
 
Příspěvky: 340
Registrován: pon 30 dub, 2007 4:37 pm
Bydliště: Havířov

Příspěvekod Zdenek Valter » čtv 08 led, 2009 5:04 pm

Hekttor píše:
radeksindy píše:Hele chlapi a jak je to jinde ve světě?

TT je záležitost bývalé NDR, bývalého Československa, Polska a asi Maďarska a další zemí východního bloku. Ve zbytku světa fakticky neexistuje. Asi dva roky zpátky jsem v některém zahraničním časopise zahlédl žebříček modelových velikostí. Nevím jestli to byly počty modelářů nebo nějaká výroba. Skoro 70% dělala měřítka 1:87 (H0, H0e, H0m, H0n3 atd.), pak je N, 0, 1, 2, Z, S pořadí si nepamatuji, ani podíly. V každém případě TT spadlo do kategorie ostatní s mizivým podílem.

Zapomněli jste na dosti podstatného hráče - Rusko. Patří taky mezi země, kde se velikost TT vměstnala mezi H0 a N. A TTčkářů tam není málo.


Souhlasím, ale pořád v globálním měřítku je jich hrozně málo.
Je také otázkou jaké procento Rusů se té modelařině věnuje.
Zdenek Valter
 
Příspěvky: 3152
Registrován: pon 09 říj, 2006 2:38 pm
Bydliště: Ústí n.L.

Příspěvekod Hekttor » čtv 08 led, 2009 5:39 pm

TT je výhradně (východo+středo)evropská záležitost, tady se narodila (v podobě železničního modelu, nemyslím spíš hračkový Triang nebo Rokal) a tady žije, tak o tom ani v globálním měřítku nepřemýšlím. Kolik je v Rusku procentulelně TT-čkářů, nevím, ale v celkovém počtu troufl bych si snad odhadnout, že +- tolik, co ve všech ostatních nahoře zmíněných "TTčkových" zemích dohromady. V kontextu s tématem tohoto vlákna - nejsem tak bláhový, abych předpokládal výrazné rozšíření TT do jiných oblastí, ovšem v tom uvažovaném TT regionu je zákazníků dostatek na to, aby se velikost udržela.
Hekttor
 
Příspěvky: 340
Registrován: pon 30 dub, 2007 4:37 pm
Bydliště: Havířov

Příspěvekod Zdenek Valter » čtv 08 led, 2009 6:28 pm

Hekttor píše:TT je výhradně (východo+středo)evropská záležitost, tady se narodila (v podobě železničního modelu, nemyslím spíš hračkový Triang nebo Rokal) a tady žije, tak o tom ani v globálním měřítku nepřemýšlím. Kolik je v Rusku procentulelně TT-čkářů, nevím, ale v celkovém počtu troufl bych si snad odhadnout, že +- tolik, co ve všech ostatních nahoře zmíněných "TTčkových" zemích dohromady. V kontextu s tématem tohoto vlákna - nejsem tak bláhový, abych předpokládal výrazné rozšíření TT do jiných oblastí, ovšem v tom uvažovaném TT regionu je zákazníků dostatek na to, aby se velikost udržela.


Opět souhlasím, já to myslel tak že v celosvětovém měřítku i Rusko přesto že je veliké výrazně ty procenta neovlivní ;-)
Zdenek Valter
 
Příspěvky: 3152
Registrován: pon 09 říj, 2006 2:38 pm
Bydliště: Ústí n.L.

Příspěvekod TTmili » čtv 08 led, 2009 8:36 pm

Tohle co se tu píše je jen pravda. Dokonce ani v západním německu není moc TT-ček. Byl jsem zhruba rok ve Stuttgartu a ani vidu ani slechu po TT. Jediná zmínka byla v katalogu NOCH kde byl uveden ten kooperační dvou set (tuším s V100 a sergejem) a když jsem se ptal jestli se to dá sehnat tak mi prodavač oznámil že ne.
No káždopádně tu TT jednou je a jen tak nemůže zmizet. Je to stejné jako bychom se bavili o zániků třeba Z nebo nějakých zahradních železnic jen kvůli tomu že není tolik lidí co to dělá a to z různých důvodů...
TT
DIGITÁL
Epocha: IV
Snažíme se dokonale napodobit skutečnou nedokonalost, má to význam?
Uživatelský avatar
TTmili
 
Příspěvky: 1744
Registrován: čtv 17 črc, 2008 9:48 am
Bydliště: Jihlava

Příspěvekod BaWiS » pon 12 led, 2009 6:49 pm

TTmili píše:Tohle co se tu píše je jen pravda. Dokonce ani v západním německu není moc TT-ček. Byl jsem zhruba rok ve Stuttgartu a ani vidu ani slechu po TT. Jediná zmínka byla v katalogu NOCH kde byl uveden ten kooperační dvou set (tuším s V100 a sergejem) a když jsem se ptal jestli se to dá sehnat tak mi prodavač oznámil že ne.


Tak já mám prozkoumaný Mnichov a o TT tam opravdu nebyla nouze v obchodech s žel. modely.
Nebylo tam toho tolik jako u nás, ale si myslím, že Němci o dost víc než my, nakupují přes nett, takže nevím jak moc to ukazuje na poptávku. (Já jsem byl nejvíce nadšený ze stavebnic Vollmer a Kibri).
Kunčická garáž
Uživatelský avatar
BaWiS
 
Příspěvky: 350
Registrován: čtv 27 lis, 2008 8:34 pm

Příspěvekod Aleš Dobšíček » čtv 22 led, 2009 7:35 pm

Hekttor píše:TT je výhradně (východo+středo)evropská záležitost, tady se narodila (v podobě železničního modelu, nemyslím spíš hračkový Triang nebo Rokal) a tady žije, tak o tom ani v globálním měřítku nepřemýšlím. Kolik je v Rusku procentulelně TT-čkářů, nevím, ale v celkovém počtu troufl bych si snad odhadnout, že +- tolik, co ve všech ostatních nahoře zmíněných "TTčkových" zemích dohromady. V kontextu s tématem tohoto vlákna - nejsem tak bláhový, abych předpokládal výrazné rozšíření TT do jiných oblastí, ovšem v tom uvažovaném TT regionu je zákazníků dostatek na to, aby se velikost udržela.


Nejsem si úplně jsit zda bych ROKAL řadil mezi hračkové modely, pokud se podívám na lokomotivy jako BR 03, 89-T3, 24, 85 nebo 103 tak to určitě s ohledem na dobu vzniku hračkové modely nejsou, postavte vedle sebe BR 23 od ZEUKE a BR 03 od ROKALu. Věřím že ten kdo měl možnost projet obě lokomotivy tak uzná že 03 je nadčasový model i co se pohonu týče. Chápu že některé zpracování vagónů bylo sparťnaské, ale lokomotivy bylo to co uměly udělat. Kolik lokomotiv si spojíte s firmou ZEUKE (začátek výroby) a řeknete že mají takové jízdní vlastnosti, převody?
Aleš Dobšíček
 
Příspěvky: 14
Registrován: čtv 22 led, 2009 10:18 am

Příspěvekod badliner » pát 23 led, 2009 7:03 pm

Taky bych Rokal neřadil mezi hračky..Mám od něj V200 a jezdí po těch 40-50 letech pěkně a dokonce funguje i komplet osvětlení žarovičkama..
badliner
 
Příspěvky: 238
Registrován: pon 30 říj, 2006 8:37 pm

Příspěvekod Hekttor » ned 25 led, 2009 9:07 am

Dobře, pánové, omlouvám se vám i zmíněným modelům lokomotiv. Svou myšlenku jsem asi příliš zobecnil. Myslel jsem tím celkové pojetí výrobního programu. I když je pravda, že vůbec dát do jednoho pytle Rokal a Triang ode mě nebylo zrovna košér :oops: .
Hekttor
 
Příspěvky: 340
Registrován: pon 30 dub, 2007 4:37 pm
Bydliště: Havířov

Příspěvekod badliner » ned 25 led, 2009 2:52 pm

Hekttor píše:Dobře, pánové, omlouvám se vám i zmíněným modelům lokomotiv. Svou myšlenku jsem asi příliš zobecnil. Myslel jsem tím celkové pojetí výrobního programu. I když je pravda, že vůbec dát do jednoho pytle Rokal a Triang ode mě nebylo zrovna košér :oops: .


Dokonce měl v té době Rokal profilové kolejnice..a nové spřáhlo Tillig má určitou podobnost s Rokalovým...A co se týká výrobního programu tak byl minimálně stejně obsáhlý jako Zeuke, nebo BTTB..zkus na netu pohledat stránky Rokal..Sám jsem se divil, co se vše dělalo...
badliner
 
Příspěvky: 238
Registrován: pon 30 říj, 2006 8:37 pm

Příspěvekod Hekttor » ned 25 led, 2009 3:33 pm

No já se právě včera díval, a to, že krom ošklivých plecháčů taky nakonec nabízeli i profil, to tedy, na tu dobu .... klobouk dolů. Je škoda, že firma tenkrát zkrachovala, jak by vypadala jejich nabídka v TT dnes!
Hekttor
 
Příspěvky: 340
Registrován: pon 30 dub, 2007 4:37 pm
Bydliště: Havířov

Příspěvekod Martin Kalina » ned 25 led, 2009 10:02 pm

Rád bych trochu upřesnil historii velikosti TT.
TT - Table Top - velikost 12mm - 1/2palce.
Není pravdou, že je toto měřítko vymyšleno ve střední či východní Evropě.
Rozměr pochází z USA. Otcem a vynálezcem TT je Hal Joyce.
Prvopočátek výroby se datuje k roku 1941.
Poté byla výroba zastavena a obnovena po válce 1945.
V padesátých letech se rozměr přenesl do Evropy.
Kde nastal jeho obrovský vzestup. Později ho převálcovalo N.
V Anglii se vyrábí TT 12mm/značené 2.54mm/, můžete se setkat i s druhým rozměrem TT, tj.14,2mm/značené 3mm/.
Popis a historii výroby v bývalé NDR se rozepisovat nebudu, většina „téčkařů“ ho zná.

Poznámka ke kolejivu: profilové koleje od začátku vyrábělo i Zeuke, včetně výhybek. Geometrie stejná jako U profil.
velikost TT, DCC, Ep.V a historická vozidla
Martin Kalina
 
Příspěvky: 31
Registrován: ned 25 led, 2009 4:05 pm
Bydliště: Mělník

Příspěvekod Hekttor » pon 26 led, 2009 7:33 am

Martin Kalina píše:Není pravdou, že je toto měřítko vymyšleno ve střední či východní Evropě.
Rozměr pochází z USA.

Jistě,, já taky nikde netvrdil, že rozchod 12 mm alias TT byl vymyšlen v Evropě. Psal jsem o tom, že jako modelová záležitost se to "naše" TT narodilo v Evropě, za tím si budu docela stát, jednak americké TT v době svého vzniku nemohlo být modelové (H.P. Products dělalo málo detailní modely z kovu, což byl hlavní důvod, proč tam bylo TT převálcováno detailními modelovými vozidly velikosti N z plastu a ve velkých sériích), a hlavně - evropské TT a ono americké TT má sice stejný rozchod, ale liší se měřítkem:
There is a minor difference between “European” standards for TT and “American” standards for TT. Both use a track gauge of 12mm, but the Europeans built their trains to a scale of 3mm = 1 Foot while the Americans built to 1/10th of a foot equals a foot in the real world.
Hekttor
 
Příspěvky: 340
Registrován: pon 30 dub, 2007 4:37 pm
Bydliště: Havířov

Příspěvekod Hekttor » pon 26 led, 2009 7:34 am

Hekttor píše:
Martin Kalina píše:Není pravdou, že je toto měřítko vymyšleno ve střední či východní Evropě.
Rozměr pochází z USA.

Jistě,, já taky nikde netvrdil, že rozchod 12 mm alias TT byl vymyšlen v Evropě. Psal jsem o tom, že jako modelová záležitost se to "naše" TT alias 1:120 narodilo v Evropě, za tím si budu docela stát, jednak americké TT v době svého vzniku nemohlo být modelové (H.P. Products dělalo málo detailní modely z kovu, což byl hlavní důvod, proč tam bylo TT převálcováno detailními modelovými vozidly velikosti N z plastu a ve velkých sériích), a hlavně - evropské TT a ono americké TT má sice stejný rozchod, ale liší se měřítkem:
There is a minor difference between “European” standards for TT and “American” standards for TT. Both use a track gauge of 12mm, but the Europeans built their trains to a scale of 3mm = 1 Foot while the Americans built to 1/10th of a foot equals a foot in the real world.
Hekttor
 
Příspěvky: 340
Registrován: pon 30 dub, 2007 4:37 pm
Bydliště: Havířov

Příspěvekod Martin Kalina » pon 26 led, 2009 12:05 pm

Hekttor píše:a hlavně - evropské TT a ono americké TT má sice stejný rozchod, ale liší se měřítkem:
There is a minor difference between “European” standards for TT and “American” standards for TT. Both use a track gauge of 12mm, but the Europeans built their trains to a scale of 3mm = 1 Foot while the Americans built to 1/10th of a foot equals a foot in the real world.[/quote]


Napsal jsem článeček, proto, že věřím v budoucnost TT, abych "T"éčkaře trochu povznesl mimo bývalý východní blok. A upozornil, že máme "kolegy" i jinde.
Americké a anglické TT /mám li to nazvat takto/ se v těchto zemích označuje:
TT 2,54mm/jemné či evropské TT/ rozchod 12milimetrů, měřítko 1:120
TT 3mm rozchod 14,2milimetrů, měřítko 1:100.
To mm nejsou milimetry, protože se v těchto zemích nepoužívá metrická soustava. Je to měřítkový přepočet ze stopy.
Měřítko 1:100 a 1:120.
Je zajímavé nahlédnout pro inspiraci i do těchto zemí.
velikost TT, DCC, Ep.V a historická vozidla
Martin Kalina
 
Příspěvky: 31
Registrován: ned 25 led, 2009 4:05 pm
Bydliště: Mělník

PředchozíDalší

Zpět na Nezařazeno (off topic)

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 1 návštěvník