kmet píše:Ono asi záleží jaký papír se použije...
Tohle bez výhrad platilo v dobách, kdy se tisklo na sulfitové papíry vyráběné v kyselém prostředí (protože pryskyřičné klížení do hmoty nízké hodnoty pH papíroviny vyžadovalo a klížení je nutnou podmínkou potiskovatelnosti) a případně ještě s obsahem dřevoviny, tzn. řekněme do 70. - 80. let 20. století. Tehdy běžné knihtiskové i ofsetové papíry na denním světle zežloutly za několik měsíců, na přímém slunci za několik týdnů. Dnešní kvalitní sulfátové papíry deklarované pro ofsetový a inkoustový tisk se do hmoty klíží skoro výhradně syntetickými klížidly v neutrálním prostředí, navíc se často klíží i povrchově a většinou se i natírají. Tzv. křídové papíry obsahují až desítky % nátěru. Dřevovina se při výrobě grafických papírů používá už jen výjimečně. Je ale potřeba vyhýbat se různým těm LWC (= light-weight coated) a magazínovým papírům používaným pro tisk levných časopisů a reklamních letáků; ty se sice taky natírají, ale jen lehce, a jejich podložka bývá zčásti nebo zcela recyklovaná, takže na světle se chovají podobně jako ty staré knihtiskové papíry.
kmet píše:Tiskl jsem to na Canonu Pixma. Bohužel už si po těch letech už si typ té Pixmy nepamatuji, měl jsem jich víc a typ papíru už také nepamatuji.
Na typu inkoustové tiskárny (beru v úvahu běžné tiskárny pro domácnosti a malé kanceláře) dle mého soudu zas tak moc nezáleží, barvy bych volil značkové, papír deklarovaný pro tisk fotografií, ale mám takovou zkušenost, že i na obyčejném kancelářském papíru mi inkoustový tisk na denním světle vydržel více než 10 let. S barevným laserovým tiskem vlastní zkušenost nemám.
Jinak ale samozřejmě platí, že kdyby byly po ruce ofsetové plakáty, fototapety nebo jiné podobné tiskoviny, bez váhání bych sáhl po nich.
Na téma stálosti papíru, barviv a pigmentů na světle existuje rozsáhlá literatura. Zdejší chemický průmysl (Synthesia) patří v barvivářské branži už desítky let ke světové špičce a i jen zběžným nahlédnutím do útrob internetu lze najít snad stovky česky psaných prací různé úrovně, od diplomových prací pardubické university (dříve VŠCHT, po převratě na ní byla ustavena i první tuzemská polygrafická katedra - do té doby se polygrafie musela na VŠ úrovni studovat u soudruhů v NDR) až po publikace archivářů hodnotících z tohoto hlediska různé kombinace (nejen papírových) podložek a (nejen tiskových) barev. Já jako papírenský inženýr dokážu (teď už jen spíš obecně - jako důchodce už v oboru ztrácím kontakty...) poradit ve věci volby papíru. Volbu typu tiskárny a tiskové technologie bych radši přenechal někomu povolanějšímu.
... i my dědci ještě můžeme být všelijak užiteční...
Es ist viel später als du denkst.